Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ze zijn gewoon?

Wat vinden jullie ervan deze typen van de (Nederlandse) ouders(van de kinderen van groep 8; de leeftijden van 10 of 11 jaar oud)?

*De kinderen van hun mogen ALLEEN brood met ham, pindakaas,
of kaas in zijn broodtrommel.

Mogen ze GEEN bollen(zacht broodjes van
AH bijvoorbeeld), kranten bollen, suikerbrood;
GEEN rijst wafels,Liga koekjes, Cheese strings of Baby bell(kaas),
yoghurt daarbij.

*De kinderen van hun mogen ALLEEN kleding van hun H&M of 2de of 3de hands
kleding van hun nichtjes/neefje.

Mogen ze GEEN 2de of 3de hands kleding van Marktplaats of gewone 2de hands kinderkleding winkel in de buurt, GEEN kleding van Primark of Zeeman. Ook GEEN Coolcat of Mexx of Vingino, omdat de producten van deze bedrijven afhankelijk van de kinderarbeid.

*De kinderen mogen slechts 30 minuten per dag op telefoon zitten.

*De jongens mogen GEEN langere haar/kapsel hebben.
(Moeten ze netjes knippen!)

*De meisjes mogen GEEN geverfde en los haar/kapsel hebben.
(Moeten ze netjes vlekjes hebben!)

*De ouders hebben hekel aan de buitenlanders(maak het niet uit welke nationaliteiten), maar ze zijn zogenaamde "tegen Wilders".

*De ouders zijn zeer afstandelijk voor de andere ouders die zijn: huisarts, arts, advocaat, hoogleraar, pilot, en Flodders/Tokkies.

*Als ze op vakantie gaan, moeten ze met auto naar Frankrijk, Italie,
Duitsland, of Oostrijk; andere landen net als Spanje,Griekenland of Portugal zijn veel te heet en primitief(!!) en de vliegreis (pakket reis)
naar andere landen is voor de "originele mensen".

*Ze noemen ze "elite".

Zijn ze "gewone" en "standaard" Nederlanders??
Of zijn ze iets speciaals?
Want mijn Nederlandse kennis of
vrienden totaal anders zijn,
ze zijn gewone, vriendelijke, open-minded, aardige, en nette mensen.

Ik moest vriendelijk tegen deze ouders,
want toch ze ouders van de klasgenootjes van mijn kinderen zijn, maar soms ergereer ik me kapot van hun gedrag en hun opmerking( net als "je moet dit doen net als we, enz).
Zelfs mijn Nederlandse man vindt hun raar,
daarom wil ik graag weten dat ze "iets anders" zijn,
of gewone Nederlanders zijn.
(

Wat is gewoon?

Jij hebt je mening al klaar denk ik. En wat is gewoon? Iedereen die anders is dan jij, of dat jij denkt dat zij zijn? Met zijn allen maken we de Nederlandse bevolking, met uitersten en alles er tussenin.

skik

Sally MacLennane

Sally MacLennane

06-02-2017 om 21:28

wie zegt zoiets?

Zie topictitel.

vlinder72

vlinder72

06-02-2017 om 21:44

Aparte ouders

Je hebt altijd aparte ouders. Dat weet je zelf ook heus wel.

Leven en laten leven zei mijn schoonvader altijd.

En het schoolplein is groot. Ga ergens anders staan.

Merel

Merel

06-02-2017 om 21:45

Zucht

Kikoo,
Zie je niet dat jou reactie net zo stigmatiserend is als hetgeen wat je omschrijft?
I rest my case.

Tuinstoel

Tuinstoel

06-02-2017 om 21:46

ach

Nederlanders met stellige meningen over van alles en nog wat zijn er net zo veel als buitenlanders die overtuigd zijn van hun eigen gelijk.

Je hebt voedingsfreaks, milieufreaks, eenvoudige mensen, tokkies, kakkers, enz, enz. Volgens mij heb jij ze bij jou op school allemaal getroffen.

bieb63

bieb63

06-02-2017 om 21:57

precies tuinstoel

Ik heb ook meer iets met de ene persoon dan met de ander. Maar ook die 'ene' kan dingen hebben, waarbij ik denk 'hum...'.

Je kunt er van alles van vinden. Soms terecht, en soms misschien niet terecht..... En uiteindelijk: wie heeft het nu eigenlijk bij het rechte eind?

Ik weet niet over welke ouders je het hebt

Ken geen enkele ouder met al deze kenmerken.
Weet niet waar je woont. Weet niet met wie je omgaat.
Maar blijkbaar woon je niet in mijn buurt.
Ik ken genoeg ouders die 1 van de beschreven kenmerken heeft. No problem. Heb ik geen last van hoor.

Hoe kom je in vredesnaam met dit lijstje? En wat wil je ermee zeggen.

Tango

Tango

06-02-2017 om 23:09

Raar draadje

Ik snap niet waar dit over gaat. Ik heb zelf een kind in groep 8 dat 12 is en herken me totaal niet in het verhaal. En schrijven kan je ook niet Kikoo: die kinderen van hun, mijn man vindt hun raar.
Ik hoop maar dat je geen juf bent van deze kinderen.

Target

Target

06-02-2017 om 23:59

Tango

Volgens mij is Kikoo Japanse als ik het me goed herinner of heeft in elk geval de Nederlandse taal niet als moedertaal.

Verder herken ik me niet in zo'n zogenaamd vragende, doch veroordelende post. Zijn de mensen hier niet goed genoeg voor je?

echt

Het eerste wat in mij op komt is waar maak je je druk om...

Ik denk hier echt niet bij na en al helemaal niet om dit op een forum neer te zetten.

kikoo

kikoo

07-02-2017 om 13:21 Topicstarter

Heel veel reactie

Eerste, bedankt jullie allermaal jullie mening.
Het spijt mij heel erg dat mijn taal niet optimaal was/is,
kan ik ook niet aan mijn man vragen om alles netjes te schijven, want hij een zware afasie heeft na zijn hersen infarct heeft gehad;
anders vraag ik aan hem om meer duidelijk uit te leggen.

Mijn beschrijving was niet goed,
maar eigenlijk bedoelde ik dat mijn kinderen ontzettende
buitengesloten van deze ouders;
bijvoorbeeld als mijn dochter een Liga koekjes in haar
brood trommel heeft, dan volgende dag moest ik luisteren naar
de commentaar van deze ouders, net als "Moetje niet doe
n,
want mijn dochter ook wil! We kopen dat soort dingen!"
Mijn zoon heeft luie oog, en heel lang onder de control van de oogarts, en tot en met 6 jaar, kon hij niet goed zien en ook niet goed fietsen.
Maar deze ouders kwam naar mij en zei "Hij moest fietsen,
tenminste tot en met ongeveer 4 jaar!".

4 jaar geleden, plotseling heeft mijn man herseninfarct gehad,
en onze leven was drastisch veranderd.
Hij kan niet praten, niet goed communiceren met eigen kinderen,
natuurlijk met mij ook.
Daarom ooit een keer, wil ik ook samen met mijn familie vakantie genieten, en we zijn 1 week naar Griekenland op de vakantie
geweest. Dan kreeg ik ook heel veel negatieve meningen over.

Ik ken zo veel vriendelijk, aardig, zorgzaam Nederlandse mensen,
daarom deze ouders(niet allermaal)zijn speciaals,
dacht ik.

Meningen

Helemaal sinds de social media zijn veel mensen van mening dat het maar normaal is om voortdurend klaar te staan om je mening te ventileren over een ander, vooral als die ander afwijkt van jezelf.
De manier waarop is ook nog wel iets. Sommigen kunnen je op een gedachte brengen anderen zijn alleen maar bot en beledigend.

Hanne.

Hanne.

07-02-2017 om 14:04

bemoeizucht

Wat ik tussen de regels door lees is een ontzettende bemoeizucht van ouders die hun eigen manier van doen de ultieme manier vinden en dat graag aan anderen proberen over te dragen.

Ja die ouders ken ik, maar nee ik irriteer me er niet aan. Ik negeer het (wat in groep 8 een stuk makkelijker is dan in groep 1, want nu sta ik een stuk minder bij school) en doe daarna wat ik zelf wil/vind oid.

Wat ik er misschien ook wel een beetje in lees is een stukje cultuurverschil waardoor het misschien harder binnen komt. Je 'moet' x niet doen is soms een iets wat botte Nederlandse manier om te zeggen dat iemand denkt dat je het beter niet kan doen. vergelijk 'Je moet me nog 10 euro terug betalen' met 'Je moet je kind geen limonade mee geven want...'. In het eerste geval is het echt een verplichting. In het laatste geval kan je gewoon zeggen dat je het daar niet mee eens bent en dat je prima instaat bent om zelf te beslissen wat je je kind mee geeft.

En misschien dat mensen denken dat jij het als buitenlandse met een gehandicapte man/man met beperkingen het extra zwaar hebt en dat ze jou dus meer dan een ander 'moeten' helpen om het goed te doen voor je kinderen. Daarbij vergetend dat hun normen niet jouw normen hoeven te zijn.

Gene

Gene

07-02-2017 om 14:09

vraag

Wat is nou precies je vraag, want dat is me totaal niet duidelijk. Of wilde je gewoon een lekker potje oordelen?

rode krullenbol

rode krullenbol

07-02-2017 om 14:13

In dat laatste geval ...

ben je gewoon heel goed geïntegreerd in de Nederlandse samenleving!

Als ik Kikoo goed begrijp

...krijgt zij juist veel commentaar van andere ouders over hoe zij zaken aanpakt. En vraagt ze zich vooral af: ligt het nou aan mij, of oordelen deze ouders op een hinderlijke manier over mij?

@Kikoo: probeer je er zo weinig mogelijk van aan te trekken. De voorbeelden die jij geeft, gaan andere mensen niets aan (welke vakantie, welke fruithap). Wanneer iemand je commentaar geeft, zou ik proberen in te schatten of het vriendelijke belangstelling is of niet. Zo ja (misschien waren de mensen die vonden dat je zoontje allang had moeten leren fietsen wel oprecht betrokken), kun je uitleggen hoe het zit.
Zo nee, probeer het naast je neer te leggen. Zeg iets als: "Goh, vind je dat", en ga over tot de orde van de dag. Knik vriendelijk en vergeet het direct weer. Zo te lezen kun je je energie wel beter gebruiken.
Sterkte!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-02-2017 om 14:23

ach, het is maar een mening

Dus andere ouders bepalen of jouw dochter een Liga mag omdat hun kind dat dan ook wil? Dan moeten ze hun dochter maar eens gauw gaan leren dat hun dochter niet alles hoeft te hebben wat ze bij een ander ziet.

Jouw zoon krijgt hulp met fietsen? Daar heeft een ander zich niet mee te bemoeien. Ze mogen eventueel helpen, maar niet oordelen. Ik had een kind dat op zijn 12e nog niet alleen kon fietsen. Fijn als hun kind al alleen van stad A naar stad B kon fietsen, de mijne mocht toen echt nog niet alleen naar de supermarkt omdat hij nog steeds niet goed uit keek.

Jouw man is ziek en jij gaat op vakantie? Geniet ervan! Ik weet zeker dat hij verzorgd achterbleef en ik snap niet wat een ander daarmee te maken heeft.

Ik zou die paar ouders die dit soort onzin verkondigen vér van je vandaan houden. Er zijn genoeg, zoals je zelf zegt, vriendelijke, aardige, zorgzame Nederlandse (en niet-Nederlandse) mensen die jullie van harte de vakantie of een Liga gunnen en zich niet met de fietsvaardigheden van jouw zoon bemoeien.

Lente

Lente

07-02-2017 om 15:26

Dat is het typisch Nederlands vingertje

Zo'n opgeheven vingertje om iemand terecht te wijzen. En daar heb jij als buitenlandse extra last van, want mensen denken dat je dat nodig hebt.

Wat jij volgens mij echt nodig hebt is hulp van lieve mensen om je heen.
En daarnaast een paar goede zinnen om ongevraagde bemoeienissen af te wijzen.
Bijvoorbeeld:
- bedankt voor de tip, ik zal erover nadenken
- wij volgen het advies van de huisarts (kan voor allerlei gezeur)
- en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur

Zo'n zin spreek je dan heel vastbesloten uit, op z'n Nederlands

Target

Target

07-02-2017 om 18:29

Niet typisch Nederlands

Welnee, dat is helemaal niet typisch Nederlands. Moet je de roddel, achterklap en bemoeienis in andere culturen eens observeren!

Waarom moeten we toch altijd iets "typisch Nederlands" noemen als het negatief is? Is het hier dan zo vreselijk dat niemand hier wil wonen? Toch niet, laten we dan dag negatieve gewoon een keer weglaten en eens positief over ons mooie land met zovele verschillende inwoners praten.

kikoo

kikoo

07-02-2017 om 19:17 Topicstarter

Bedankt voor alles allermaal!

Hartelijke bedankt voor jullie mening!!

Ik moet weten dat iedereen anders is,
maar soms deze opmerkingen van de bepaalde ouders
zijn zwaar voor mij...
"Je moet", "Je zon moet", en "Dat mag niet",
dat begrijp ik allermaal wat ze bedoel,
maar ze ook moeten weten dat iedereen anders is.

Nogmaals, hartelijke bedankt voor jullie advies en mening!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-02-2017 om 19:40

"Je moet..."

Als iemand, hoe goed bedoeld ook, zegt "je moet", lach ik vriendelijk en zeg ik: "Nee hoor, ik MOET niks, maar ik zal er over nadenken."

Bij "dat mag niet", antwoord je net zo vriendelijk, en een beetje verbaasd: "Oh ja, van wie niet? Waar kan ik dat terugvinden?"

En misschien kun je aan je onzekerheid werken? Want deze mensen ruiken dat en weten precies degene te vinden bij wie dit soort opmerkingen zwaar zijn.

Sterkte ermee!

Tango

Tango

07-02-2017 om 22:06

Kikoo

Mijn excuses dat ik iets zei over je taal. Ik had niet begrepen dat je van buitenlandse afkomst was. Ik begreep eigenlijk de hele vraag niet. Nu wel hoor en ik sluit me aan bij wat anderen zeggen. Trek je niet teveel aan van kritiek van die ouders. Geef je kinderen gewoon mee wat ze lekker vinden en wat binnen de lijnen van school past.
En een kind dat met 6 jaar nog niet fietst is helemaal niet raar. Ik ken er meerdere hoor en die hadden niet eens een oogafwijking. Ik denk dat je het heel goed doet met je kinderen. Valt niet mee als je er alleen voor staat omdat je man ook nog een hersenbloeding heeft gehad en je zelf uit het buitenland komt en de taal niet geheel eigen bent. Vind ik knap hoor! Sterkte!

Ely

Ely

07-02-2017 om 22:31

Lekker dan

Nou daar zit jij op te wachten zeg, heb je al zoveel op je bord en dan gaan deze mensen ook nog eens commentaar geven op dit soort dingen. Ik snap heel goed dat dat verkeerd valt. Ik kan trouwens sowieso slecht tegen mensen die ongevraagd advies geven door te zeggen: 'je moet' brrrrr. Standaard reactie is: ik moet ademhalen en belasting betalen en zelfs dat laatste wordt door sommige mensen betwist. Mijn broer zegt overigens: dat moet? Van wie? Van de ...politie? Bijvoorbeeld als het gaat over de liga: van de pauze snack politie? Of over dat fietsen: van de fiets politie?

Dat soort reacties lossen overigens niks op maar het kan af en toe wel lekker zijn even van je af te bijten op zo'n manier.

Kortom, ik begrijp je ergernis helemaal. Wat hierboven gezegd wordt is natuurlijk wel zo; dat ergeren lost niks op. Maar intussen krijg jij wel die meningen over je heen en hebben je kinderen er ook last van dus ik snap dat je het niet zomaar naast je neer kunt leggen. Ik heb ook geen gouden tip maar begrijp je wel. En ik wilde even zeggen dat ik je Nederlands heel goed te begrijpen en rijk vind, ondanks wat foutjes (die logisch zijn als je de taal niet als eerste taal hebt). Sterkte met alles

kikoo

kikoo

10-02-2017 om 15:51 Topicstarter

Bedankt voor alles allermaal!!

Hartelijke bedankt voor jullie reactie!!

Ik ben helemaal blij dat jullie steunen en nuttige advies;
daarom vind ik Nederlandse mensen zo zorgzaam en aardig,
nogmaals bedankt voor alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.