Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dora

Dora

04-02-2018 om 08:54

zakken voor het eindexamen

beste mensen,

Mijn dochter zit in 6VWO en doet helemaal niets meer voor haar eindexamen. Tot nu toe is ze zonder vertraging doorgegaan en ging het best goed, maar ze heeft gewoon de moed opgegeven en niets lijkt meer te helpen. Vanuit school komt er ook geen hulp en ik denk niet eens dat ik dat nog zou willen, want ze zijn daar nogal ongeïnteresseerd. Ik vermoed zelf ADHD bij dochter, maar ze wil zich absoluut niet laten testen. En nu heeft ze dus het bijltje erbij neergegooid.

Wat zijn de opties na het examen? Moet ze alles opnieuw doen, inclusief de opdrachten? Het waren namelijk vooral die opdrachten die haar nekten. Het waren er zoveel en ze heeft daar zoveel moeite mee, dat ze meteen helemaal niks meer deed. Ze zegt steeds dat ze gaat werken, maar vertoont alleen vermijdingsgedrag.

Moet je op het volwassenenonderwijs ook eindeloos veel opdrachten doen? Heeft iemand ervaring met staatsexamens of particulier onderwijs? En hoe lang duren dat examen dan, 2 jaar of 1 jaar? Of is HBO een betere optie?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Triva

Triva

04-02-2018 om 10:24

tja

spoor aan dat ze de helft van haar vakken, de slechtste, laat zitten en zich nog wel inzet voor de rest. Dan heeft ze die in ieder geval op zak.

'Gezakt voor het eindexamen havo of vwo

Als je bent gezakt, kun je het examenjaar overdoen. Je doet dan het jaar daarna opnieuw het volledige centraal examen. Je kunt ook in het volwassenenonderwijs examen doen voor de vakken die je nog niet hebt gehaald. Of je haalt de ontbrekende vakken via het staatsexamen. Dan hoef je alleen de vakken over te doen waarvoor je een onvoldoende hebt gehaald. Als je voor deze vakken slaagt, krijg je alsnog een diploma.

Houd hierbij rekening met de exameneis van ten minste een 5,5 voor het gemiddelde centraal examencijfer. Is het eindcijfer voor bepaalde vakken voldoende? Dan kan het toch wenselijk zijn om deze vakken opnieuw te doen als het cijfer van het centraal examen onvoldoende was.'
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-gezakt-ben-voor-het-eindexamen

Ze kan overigens niet naar het HBO, wel naar een MBO4 opleiding.

Je kunt

Naar de Vavo en daar de vakken doen waar op je gezakt bent. Dan doe je alleen de vakken waar je onvoldoende voor staat. Wat wij merkten in Den Bosch was wel dat er op NG-NT weinig aanbod was. Het werd wel gegeven maar echt als gatenkaas rooster. Dan zou ze 4 dagen naar school gaan verdeeld met 1,5 uur of 3 uur gesplitst over de dag. Ze kon er dus niets bij gaan doen aan werken of zo. Er wordt wel veel discipline verwacht.
HBO is niet meer toegankelijk als je gezakt bent,helaas. Wij hebben ons toen ook georiënteerd op t Saxion. Die bieden een schakeljaar dat de vavo-hogeronderwijsroute genoemd wordt. Als je richting Twente woont zou dat een optie kunnen zijn.

De centrale examens tellen zwaar mee,wie weet kun je haar daarop motiveren zodat ze t nog haalt? Dochter heeft op t VWO waar we na alle opties toch voor kozen alles opnieuw moeten doen,behalve t profielwerkstuk.
Jammer want ze was (op faal-examen angst) gezakt op de CE5,5 regeling en stond een keurige 7,5 van te voren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2018 om 10:46

ervaring met vavo

Na gezakt te zijn voor eindexamen, heeft zoon VWO afgemaakt op VAVO. Hij heeft alleen de vakken gedaan waarvoor hij gezakt was. Latijn werd op zijn VAVO niet gegeven, dus die onvoldoende heeft hij laten staan.

Er zijn mogelijkheden om vakken te vervangen of toe te voegen. Alle stof van de 5e en 6e wordt namelijk behandeld, dus een vak als aardrijkskunde kun erbij doen als je die niet al had (heeft zoo gedaan). Bij talen kan dat niet. Als deeltijdleerling kun je maximaal 4 vakken volgen. Wil je meer, dan word je voltijd student en doe je het complete programma.

Opdrachten krijg je ook op VAVO, mits ze noodzakelijk zijn voor het eindexamen. Als een leerling bijvoorbeeld nog geen PWS succesvol heeft afgerond, dan moet hij/zij die ook maken.

De manier van lesgeven lijkt volgens zoon op die van de gewone middelbare school. Leeftijd vooral tussen 16-20 jaar, maar ook uitschieters naar boven. Er was bij hem een aanwezigheidsplicht: bij minder dan 80% aanwezigheid verspil je je recht op hertentamens en volgens mij ook op deelname aan centraal eindexamen.

Dat vermijdingsgedrag herken ik sterk van mijn andere kind. Hij heeft nu een 'huiswerk-buddy', dat is een hogerejaars die hem zeker 3 middagen per week helpt met zijn huiswerk. Dat is voor hem echt een uitkomst.

Toch praten

Ik zou toch echt gaan praten op school. Samen met je dochter naar de mentor gaan en hulp vragen. Ik begrijp dat je dit nog niet geprobeerd hebt, dus wat heb je te verliezen? Het is toch doodzonde als ze het 5 jaar goed heeft gedaan en ze zou struikelen op een profielwerkstuk oid. Zo zwaar telt dat trouwens ook niet mee hoor. Doet ze dit samen met anderen? Bespreek het dan ook met medeleerlingen om frustrate daar te in zo'n groepje te beperken.
Je mag toch verwachten dat school ook graag wil dat de leerlingen in 6v gaan slagen. Hoe staat ze er nu eigenlijk voor?

Ongeïnteresseerd.

Dat lijkt nu zo omdat het allemaal niet meer lukt bij je dochter. Ze loopt achter en daar raakt ze het overzicht bij kwijt. Ook school zal denken dat ze dus niet meer gemotiveerd is, maar dat is de stress.
Welke hulp zou ze willen en nodig hebben om weer wat rust in haar hoofd te krijgen?
Alles wat nu nog gaat lukken om met een voldoende af te ronden is meegenomen.

School doet niks zeg je. Zet je irritatie daarover aan de kant en vraag wel dat gesprek aan. De mentor kan een kort overzicht maken wat nog haalbare doelen zijn, kan ze daarop focussen.
Wat is er nog te herkansen of alsnog af te ronden?
Speel maar voor secretaresse en planner voor haar, als ze dat wil.

Je dochter is nog nooit gedoubleerd, hartstikke goed van haar. Zakken is geen schande, maar dat is van latere zorg.
Eerst de stress weg en redden wat er nog te redden is. Dus...positief denken. De moed weer bij elkaar rapen en aangeven dat er via Vavo of het jaar herkansen nog opties zijn om dat VWO diploma te bemachtigen.

Ze zit in een dip, logisch als het allemaal niet lukt. Als ze ADHD kenmerken heeft dan zal school daar toch niets mee kunnen. Maar haar mentor kan haar wel steunen met de planning en het overzicht als je vermoed dat ze dat ook laat zitten.

Dora

Dora

05-02-2018 om 11:51

Dankjewel allemaal

Mooi dat ze dus in elk geval de vakken die ze haalt kan laten staan. Daar maakte ik me zorgen om. Voor het profielwerkstuk had ze een mooi cijfer, maar daar had ze natuurlijk haar hyperfocus bij aan staan, omdat ze het onderwerp interessant vond. Het probleem is meer allerlei werkstukjes voor talen, en practicum-opdrachten.

Dochter heeft me net een sms gestuurd met hoe ze ervoor staat. Veel vijven en zessen, dus minder erg dan ik vanuit Magister dacht. Daar staan namelijk de laatste tijd vooral enen van niet ingeleverde opdrachten. Ze schreef ook dat ze denkt dat het CSE veel beter gaat maken, omdat ze dan beter kan focussen. Ik hoop het!

Jammer dat die HBO route niet meer kan. In elk geval goed om te horen dat zoiets als het profielwerkstuk kan blijven staan, en ook de vakken waarvoor je voldoende had. Dat zal ze echt fijn vinden om te horen. Wat ik nu niet wil is dat ze helemaal afhaakt. Of ze het nu haalt of niet, ze moet door, anders is het zonde. En dan helpt het dat ze dit nooit meer hoeft te doen.

Ik denk dat de school het juist makkelijker voor kinderen probeert te maken met al die opdrachtjes. Er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die daarmee hun CSE cijfer juist wat kunnen opkrikken, omdat het in feite niet moeilijk is om er een 7 voor te halen. Maar voor mijn dochter werkt dat helemaal verkeerd, die verzuipt er in.

De mentor laat ik maar zitten, die is erg van: hup aan het werk jij, niet zeuren. Tja, dat zou ik ook kunnen zeggen, maar ik weet dat dat averechts werkt bij haar. Af en toe een lekkere snack en een kopje thee werken beter, maar ik denk niet dat de mentor dat gaat verzorgen!

Nogmaals bedankt voor de info!!

speer

speer

05-02-2018 om 15:51

hulp bieden

En probeer haar te helpen met de opdrachten. Hier hetzelfde verhaal. Ik ben me gaan buigen over de opdrachten die thuis gemaakt konden worden. Daar haalde ze de cijfers mee op. Gelukkig uiteindelijk toch geslaagd

Dora

Dora

05-02-2018 om 16:14

dat doe ik al, aar dan moet ik haar eerst aan tafel zien te krijgen. En dan moet ze net eerst douchen, eten of iets anders.

Wel goed om te zien dat er dus meer pubers zijn die hiermee kampen. Doe haar maar een toets, dat ligt haar beter.

Triva

Triva

05-02-2018 om 17:11

hbo

'Jammer dat die HBO route niet meer kan.'

Dat heeft nooit gekund, je kunt naar HBO met MBO4, HAVO of een VWOdiploma. Soms kun je een 21+toets volgen maar dat is nu ook niet aan de orde.

Wel aandacht voor de inleveropdrachten

Als je dochter het examen toch niet haalt, kan ze op een vavo een aantal vakken over doen. Ze kan vrijstelling krijgen voor praktica-opdrachten zoals biologie.
Ze hoeft op een vavo dus niet alles over te doen. En als een vak niet goed gaat kan ze dit nog voor het CE laten vallen. Dan blijven de oude cijfers staan.

Maar ze hanteren daar wel hun regels; wil je een vak over doen voor een hoger CE-cijfer zodat je aan de 5,5 -CE-regel voldoet, kan dat alleen als je voor dat vak onvoldoende staat. Een 5,5 is in hun ogen geen onvoldoende. ze streven naar het behalen van een examen door de leerling aan te zetten de vakken met de laagste cijfers over te doen. Maar de vakken met de laagste cijfers gaat een ll meestal al niet zo goed af.

Daarnaast moet een ll wennen aan de boeken, behandeld het materie van de laatste drie jaar. Het vraagt wennen, ook omdat je moet wennen aan de docent en de wijze van vraagsteller en antwoord geven. Dat wilt per docent verschillen.
Daarnaast kunnen de lessen zo opgesplitst zijn dat je ook een paar avonden naar school moet. Dan kunnen die avondlessen er flink inhakken als je afhankelijk bent van het OV.
In totaal voor sommigen een reden om het jaar op de oude school over te doen.
----
Hier viel de eerste SE een beetje tegen voor een SE met maar drie vakken. Maar het viel nog mee vergeleken met het gemiddelde in de klas. Het slagingspercentage op de VAVO is ook veel minder hoog (60%) dan je zou verwachten voor deeltijdstudies met maar 3à4 vakken. Het was hier wel een wake-up call voor de resterende SE' en het CE en de tweede SE-resultaten waren een stuk beter, wat goed is voor het zelfvertrouwen. Maar als ik de resultaten van medeklasgenoten hoor, heb ik er een hard hoofd in dat die anderen het gaan redden. Als ik vraag of een docent met de lln hierover praat,, is het antwoord nee. Het klimaat binnen de vavo lijkt toch wat te verschillen met het klimaat binnen een VO-school. De lln worden behandeld als volwassenen; ze zitten niet zo achter de ll aan.

En wie denkt veel te kunnen werken omdat het maar een deeltijdstudie is, onderschat de de studie en zakt werderom.

Dora

Dora

05-02-2018 om 21:05

Dank

Fijn om ook ervaring met VAVO te horen. Hier kikkerde dochter al aardig op van de informatie dat al die opdrachtjes niet opnieuw hoefden. Ook het profielwerkstuk niet. Want door dat profielwerkstuk begon het eigenlijk mis te gaan. Ze had er een 9 voor, maar op de een of andere manier verlamde het haar en heeft ze sindsdien veel slechtere cijfers gehaald.

Ze lijkt nu wel weer aan het werk te zijn,dus ik hoop er maar het beste van. Ik hou jullie op de hoogte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.