Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
betty

betty

05-09-2014 om 10:18

wordt dochter buitengesloten?

Mijn dochter is 10 jaar en zit in groep 8. In groep 5 heeft ze een heel naar jaar gehad met veel pestgedrag en uiteindelijk ging het gewoon niet meer en heb ik gedreigd om haar thuis te houden. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat de school zijn best wilde doen. We hebben het schooljaar toen afgemaakt op die school en zijn overgestapt naar een andere school.Vanaf groep 6 zit ze op haar huidige school. In groep 6 en groep 7 ging het heel goed. Ik zag mijn dochter opbloeien. Ze kreeg kanjertraining en het ging echt goed.
Nu dus groep 8. Ik krijg de indruk dat ze wordt buitengesloten. Als ik haar naar school breng dan staat ze alleen en gaat dus niet staan bij de andere meiden. Enkele dagen geleden ging ze staan bij een meisje en dit meisje draaide haar rug om en liep weg zonder iets te zeggen.
Ik heb mijn dochter gevraagd hoe het gaat en of er iets is? Ze geeft aan dat er niks aan de hand is. Ik krijg de indruk dat ze liegt omdat ze bang is dat er dan weer zo een groot probleem als destijds in groep 5 ontstaat.
Mijn dochter is vrij klein en de jongste van de klas. Ze heeft groep 2 ooit overgeslagen. Op cognitief niveau gaat het uitstekend. De cito cijfers zijn allemaal A+jes. Het is een "nerd-type". Ze geeft niks om haar uiterlijk of makeup. Ze ziet er leuk uit maar ze zal nooit rokjes e.d. willen dragen.
Ik maak me weer zorgen merk ik..nu is dit haar laatste jaar en wil ik niet dat er weer een probleem/conflict ontstaat met school. In januari is het schooladvies en ik wil me inhouden. We willen haar op een categoraal Gymnasium inschrijven omdat we hopen dat ze daar meer "past". Ik weet niet of dit zo is echter?

Ik heb 2 vragen; moet ik iets doen nu of zo laten?
Zal mijn dochter beter "passen" op een Gymnasium omdat ze dan meer peers heeft?

Vertrouwen

Vertel dat je vertrouwen in haar hebt. Dat ze niet bang hoeft te zijn dat je op hoge poten naar de leerkracht stapt, omdat je begrijpt dat die rust voor haar belangrijk is. Toch zal ze wel eens geïrriteerd thuis komen. Laat haar dan vertellen, zonder discussies of analyses, alleen om haar ei kwijt te raken. Als je gaat vissen, klapt ze dicht.

Een categoraal gym biedt vaak secundaire begeleiding zoals faalangst-of zelfs handschrift training. Allemaal in belang van het welbevinden van een leerling, geweldig vind ik dit. Ze zal meerdere leerlingen om haar heen hebben, zodat er ook meer raakvlak ontstaat.

Toch is de keuze voor een VO, haar keuze. Hier een dochter die één VO bovenop haar lijst had staan. De tweede VO was meer mijn keus. Na het meemaken van een proefmiddagles, zodat ze de dagelijkse sfeer beproefde (die toch anders is dan op een open dag), werd het de eerste keus.
Als je dan je kind gaat ompraten, kan je de deksel op je neus krijgen wanneer het niet goed gaat; ' Die school was toch niet mijn keus. Dat heb ik toch gezegd maar je luistert niet naar mij'. Nu is je dochter pas 10, dus zal ze dit niet zo snel roepen.

betty

betty

05-09-2014 om 12:19

Dankjewel

Flanagan. Ik ga straks even voorzichtig met haar praten. Kijken of er toch iets uitkomt. Ik geef haar de regie, dwz dat ik niks doe naar school toe zonder haar toestemming.
Ik merk dat het me weer aangrijpt omdat we zo een rot tijd hebben gehad in groep 5. We zijn bijna bij de eindstreep en ik heb mijn hoop gevestigd op een zelfstandig Gymnasium waar ze hopelijk meer kinderen hebben lopen die zijn zoals zij.

ja precies

Ik sluit me aan bij Flanagan. Mijn dochter heeft bijna precies hetzelfde traject doorlopen als jouw dochter, Betty, alleen is ze in groep 7 naar een andere school gegaan. Dat ging goed tot de schooladviezen kwamen en dochter een gymnasiumadvies kreeg. Dat konden sommige kinderen niet verkroppen. Toch had dochter gelukkig nog wel vriendinnen in de klas. Maar echt op haar plek heeft ze op de basisschool nooit gezeten. Je zult nog even door dit jaar heen moeten. Je kunt wel je zorgen uiten naar de juf, als het een goeie is zal ze er op letten zonder dat je dochter het merkt.
Na de basisschool ging dochter naar een categoraal gymnasium, inderdaad in de hoop daar wat meer 'soortgenoten' te vinden. De eerste klas was niet echt leuk. Er zaten wat kinderen die op de basisschool waren gepest en die het vaste voornemen hadden nu een keer de popi van de klas te zijn. Ze hadden een pispaal nodig en dat was dochter. Gelukkig vond dochter in andere eerste klassen wel een paar meiden die net zo waren als zij. Samen vormen ze nu al jaren een groepje (ze zitten nu in de vijfde). 'Populair' zal ze nooit worden, maar dat vindt ze zelf ook niet nodig. Ze heeft genoeg last gehad van populaire kinderen, daar hoeft ze niet bij te horen. Ze heeft het leuk met haar groepje en de rest laat haar met rust.
Wat ik heb geleerd is om mijn dochter te accepteren zoals ze is. Ik had de neiging om haar te vertellen hoe ze moest reageren, hoe haar houding moest zijn, enz., zodat ze 'beter in de groep' paste. Maar mijn dochter is gewoon een zachtaardig nerdje, met ongewone hobby's, die op haar eigen manier reageert. En die groep was nou ook niet zo gezellig. Ze kreeg het idee dat ze niet goed genoeg was zoals ze was, omdat ze niet zo bitchy was als de rest. Gelukkig is haar zelfvertrouwen enorm gegroeid door haar trouwe vriendinnen (die overigens ook allemaal van die ongewone hobby's hebben).
Ik weet nog hoe ik me voelde in die basisschooltijd en de eerste klas. Je wilt alles doen om je kind te helpen, maar daar help je haar eigenlijk niet mee. Ik wens je veel succes en je dochter natuurlijk ook.

pesten blijft lastig.

Buitensluiten, negeren is ook een vorm van pesten. Dat blijft toch een lastig iets. Ze is 10, de rest van de meiden ouder en waarschijnlijk al andere interesses. Als ze willen pesten is er altijd wel een reden. Geef je dochter het gevoel dat ze goed is zoals ze is, dat ze het recht heeft zich veilig te voelen in-en buiten school en praat er over als ze zelf om tips vraagt of alleen haar verhaal kwijt wil. Als het gymnasium ook haar keuze is, is het niet meer dan, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ze kan een klik krijgen met de klas, leuke vriendinnen, je weet het niet. Het niveau is verder geen garantie op een onbevangener sociaal leven. Pesten, buitensluiten, negeren, lastigvallen, helaas, het gebeurt overal, soms weten ouders en school daar niets van. Probeer niet haar voor alles te willen behoeden, hoe graag je dat ook wilt als ouder, ze sluit zich dan nog meer af waarschijnlijk.

betty

betty

05-09-2014 om 12:54

kleding enzo

stoepkrijt wat fijn dat het nu goed gaat met je dochter. Ik maak fouten, dat klopt. Ik ga naar de Coolcat winkel omdat ik weet dat die meiden dat dragen bij haar in de klas. Samen proberen we dan wel iets daar uit te zoeken terwijl het dan 9 vd 10 keer in de kast blijft hangen. Adidas wil ze wel dragen dus dan koop ik dat maar. Is ook ok, want merkkleding doet het goed op deze leeftijd. Maar mensen, mensen wat heb ik er een hekel aan om me zo te moeten aanpassen aan een paar van die tienermeiden. In mijn werk ben ik zo zelfverzekerd maar op dit vlak voel ik me zo onzeker en machteloos. Als ik me zo voel, MOET ik iets doen en ga ik kleding kopen voor haar terwijl ik weet dat het geen moer uithaalt. Ze is heel lief en een echte studiebol. Geen populaire eigenschappen denk ik. Triest, maar ze heeft het meeste last van een meisje die groep 6 werk krijgt. Die lacht haar altijd uit

Dus één klasgenoot in het bijzonder

Waarschijnlijk zal de leerkracht niet verbaasd zijn als je dit, na overleg met dochter, even doorgeeft.

Tijdens kanjertraining praten ze over hoe jaloezie of thuissituaties kinderen aanzet tot afreageren. Dat heeft je dochter waarschijnlijk zelf ook wel door, vandaar die ontkennende houding.
Mijn kind zei: kinderen die pesten, zijn ziek. Zo hield het de impact op afstand..

Gelukkig ook ervaren, dat een melding op een andere school serieus werd genomen en niet werd afgedaan als plagerijtje. Ook dat helpt in het op afstand houden van de impact van pesten. Weten dat het bij de leraar bekend is omdat je het niet voor je gehouden hebt.

Jouw kind bepaalt hoeveel ze dit zich gaat aantrekken, dat kan jij niet voor haar doen. Dat tast haar zelfvertrouwen aan. Want als zelfs moeder al twijfelt aan mijn kunnen problemen de baas te zijn.., dan zal het wel aan mij liggen.

Geef haar ruimte en het advies de leerkracht te benaderen als het te veel wordt. Dat heeft ze ook op de kanjertraining geleerd, nu alleen in praktijk brengen. Wijs haar op die training, als een leidraad tijdens school.

creabea

creabea

05-09-2014 om 13:30

niet doen!

Ah, nooit doen, (merk)kleding kopen om erbij te horen. Dat hebben pesters zo door en daar verzinnen ze wel weer wat op: het is weliswaar het goede merk, maar de verkeerde kleur, of het staat je dochter niet. En zoals je zelf al aangeeft, het past niet bij je dochter dus die zal zich er nog onprettiger door voelen.

Tja, nog een keer van school veranderen zit er niet meer in natuurlijk (mocht ze weer gepest worden), en ik denk ook niet speciaal dat het op een categoriaal gymnasium nu zoveel beter is. Daar zitten ook 'populaire types' en niet speciaal nerds. Misschien wel meer jonge kinderen, zoals zij zelf. Heeft je dochter niet iets waar ze zelf trots op is, wat ze goed kan, of iets anders heel interessants? Als ze dat met een beetje zelfvertrouwen kan uitdragen, misschien zou dat helpen? En zijn er geen andere kinderen in de klas (misschien wel iemand uit een andere klas, of jongens-of zeg ik nu iets héél raars) waarmee ze zou kunnen optrekken, i.p.v. de meisjes die haar er niet bij willen hebben.

Vroeger hoorde ik er ook nooit zo bij, maar ik wou geeneens bij die populaire types horen. Die vonden toch heel andere dingen interessant dan ik, en waren vooral heel druk bezig met populair zijn. Dat is wel niet zo erg leuk (leuker als je wel iemand hebt waarmee je fijn kunt optrekken), maar beter dan wanhopig proberen mee te doen en vervolgens buitengesloten te worden. En op het vo komt ze vast wel iemand tegen waarmee het wel klikt.

betty

betty

05-09-2014 om 13:58

machteloosheid

Ik weet het, jullie hebben helemaal gelijk. Het helpt niet om merkkleding te kopen of naar die winkel te gaan waar je een zonnebril nodig hebt vanwege het blingbling gehalte LOL..maar ik voel me soms zoooo machteloos. Hier heb ik geen enkele controle over. Ik kan niks doen want ik ben er zelf niet bij. Juf is daar en die geeft aan dat ik me geen zorgen moet maken. En daar moet ik het mee doen. Ik zie echter de eerste signalen van pestgedrag en die herken ik feilloos. Dochter is stil de laatste tijd, wil alleen maar piano spelen en lezen. Ze komt wat somber over..Ik heb al talloze keren gevraagd wat er is maar ze geeft niks toe. Ik zie het voor mijn ogen gebeuren dat ze haar de rug toekeren maar ik kan niks doen.
Sorry maar ik heb weinig vertrouwen in de school. Naar mijn mening vinden ze een ouder die komt klagen wegens pestgedrag al snel vervelend en moeilijk. Bovendien helpt het niet. Tenminste dat is mijn ervaring.

creabea

creabea

05-09-2014 om 14:50

ach jee

tja, dat is lastig. En waarom heb je destijds deze school gekozen, had je daarover eerst wel een goede indruk wat betreft het pesten? En de afgelopen 2 jaar ging het toch ook goed? Is er misschien iets gebeurd anders, een ruzie ofzo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.