Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monique D*

Monique D*

29-10-2013 om 13:23

Worden gewichten niet meer behandeld op de basisschool?

Worden gewichten niet meer behandeld bij het rekenen op de basisschool?
Dit omdat ik merk dat de meeste tieners geen idee hebben dat een kilo bestaat uit twee ponden, 10 ons en 1000 gram..
Tenzij je gaat werken bij de groentenman of op de markt (verkoop van groenten en fruit) heeft men geen idee.
Klopt dat? Of zie ik dat verkeerd?

wizzer

wizzer

29-10-2013 om 13:27

klopt niet

Zeker grammen en kilogrammen worden behandeld (of zouden moeten worden behandeld). Ponden en onsen mogen officieel niet meer gebruikt worden en worden dan ook niet altijd behandeld.

wizzer

wizzer

29-10-2013 om 13:31

Uit de kerndoelen

De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

Monique D*

Monique D*

29-10-2013 om 13:35

Ponden en onsen worden officieel niet meer gebruikt?

Waarom gebruikt de groentenman of kaasboer ze dan wel? Pondje tomaten of een ons belegen kaas.. het is wel handig als je weet wat het begrip pond en ons betekent.

wizzer

wizzer

29-10-2013 om 13:43

daar hebben we zelfs een wet voor

In de metrologiewet wordt geregeld dat je alleen officiële meeteenheden mag gebruiken. Dus op de markt een bord met een pond kaas voor 4 euro is dus verboden.

1. Het is verboden:

a. een grootheid uit te drukken in een andere meeteenheid dan de meeteenheid die krachtens artikel 2 voor die grootheid is vastgesteld;

b. voor een grootheid een benaming te bezigen in strijd met de krachtens artikel 2 gestelde regels.

(en dat lijkt misschien teveel regelgeving, maar dat zorgt er wel voor dat een kg ook overal een kg is)

ponden en onzen

Ponden en onzen (onsen?) worden in het spraakgebruik nog wel gebruikt, maar mogen vziw inderdaad niet officieel gebruikt worden. Overigens is het verval van die termen al lange tijd gaande. Ik werkte van 1986 tot 1988 als hulpkracht in een groentenzaak en het viel mij op dat jonge mannen heel vaak vroegen om 'honderd gram veldsla' of ' 500 gram krieltjes' (ook een keer een jongeman gehad die om 500 gram veldsla vroeg, maar dat hebben we m afgeraden...). Ouderen en sowieso zo goed als alle vrouwen gebruikten een pond, anderhalf ons, etc. Maar toen zat de klad er dus al in, en dat zal wel steeds sterker worden. Zal eens aan mijn zoon vragen of ze de ponden en onzen nu wel of niet gehad hebben trouwens, ik weet het niet meer.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

29-10-2013 om 14:16

Hier wel gewichten maar inderdaad geen ponden en onz(s)en

Heb dochter nog vaak moeten helpen met deze sommen, omrekenen van maten e.d. Daarbij nooit onzen en ponden tegengekomen. Ik denk dat ze deze begrippen ook niet kent. Ik heb ze zelf vroeger (jaren 70) ook niet op school geleerd, alleen in de praktijk.

wizzer

wizzer

29-10-2013 om 15:55

hier even gepeild

Middelste wist het meteen. Jongste wist wel wat het waren, maar vond het absoluut niet nodig om te weten hoeveel dat dan is: 'als ik het nodig heb dan zoek ik het wel op' en 'je mag die toch niet meer gebruiken in winkels'.

(mijn conclusie: het is handig om ze te kennen omdat ze soms nog gebruikt worden, dus enige notie is wel nuttig).

Henk81

Henk81

29-10-2013 om 16:57

Als de ons verboden is..

dan is het Voedingscentrum ook stout met zijn twee ons groente, twee stuks fruit!

tweede wereldoorlog

Volgens mijn moeder waren het in de oorlog de Duitsers die het gebruik van ponden en onzen verboden. En is het nooit meer teruggedraaid (maar was het dus een soort stil verzet om die gewichten te blijven gebruiken).

wizzer

wizzer

29-10-2013 om 21:21

al veel eerder

Het metrieke stelsel werd al in de eerste ijkwet verplicht gesteld.
http://www.verispect.nl/index.php?pageId=9&n=5

Monique D*

Monique D*

30-10-2013 om 20:31

Op mijn basisschool werden de ponden en onzen wel behandeld

Tango: " Ik heb ze zelf vroeger (jaren 70) ook niet op school geleerd, alleen in de praktijk."

Op mijn basisschool (ook in de jaren 70) werden wel de ponden en onzen behandeld. Ik vergeet nooit meer het ezelsbruggetje die de meester ons leerde:
(hij maakte een knuist met twee handen) en zei: "1 kilo";
(haalde zijn handen uit elkaar en maakte twee vuisten).. "bestaat uit 2 ponden";
(liet van beide handen 10 vingers zien) "..10 ons";
(liet opnieuw van beide handen 10 vingers zien) "1000 gram".

Zo wisten wij gelijk waaruit een kilo bestond!

Daarom was ik verbaasd dat de kinderen niet wisten wat een ons en een pond was, dit omdat deze termen nog worden gebruikt.
O ja, hoe zit het nu als een kind wordt geboren (het is een vierponder)? Weten die kersverse moeders wel hoeveel het kind daadwerkelijk weegt?

Ik heb ook geleerd wat dozijnen zijn en moest destijds ook de tafel van 12 leren, terwijl mijn kinderen geen idee hebben wat een dozijn betekent (die worden inderdaad niet meer gebruikt) en ze hebben de tafels tot en met 10 moeten leren. Zo zie je dat alles verandert..

dozijn en gros

Die leren ze hier op de basisschool nog wel! Maar onzen en ponden weer niet...

Tante Tiny

Tante Tiny

30-10-2013 om 20:45

Over die vierponder

"O ja, hoe zit het nu als een kind wordt geboren (het is een vierponder)? Weten die kersverse moeders wel hoeveel het kind daadwerkelijk weegt?"

Kersverse moeders krijgen gewoon het gewicht te horen in grammen. Ponden komen daar niet aan te pas.
Dus ja, ze weten hoeveel het kind weegt.

Monique D

Ja, die ken ik ook! En ook ik zie het de meerster van de vierde nog zo doen. Alleen niet die laatste stap van 1000 gram.

Ik heb het mijn zoon ook zo laten zien, maar weet niet of het beklijfd heeft. Ik hoorde voortdurend ponden en onzen om mij heen vroeger, bij het boodschappen doen.

Groeten,

Temet

hm... hier weet zoon het wel hoor

maar ik weet niet zeker of hij het van ons heeft of van school. Dozijnen en grossen zijn zeker wel behandeld op school.

verbaast mij wel, dat ponden en onzen 'verboden' zijn!

Hombre

Hombre

04-11-2013 om 18:11

Metrisch

"Het metrieke stelsel werd al in de eerste ijkwet verplicht gesteld."

Vandaar waarschijnlijk dat we metrische onzen en ponden gebruiken. (een pond woog voor die tijd 480 gram)

Onzinnige nieuwlichterij natuurlijk, mijn kinderen leren gewoon van onzen en ponden. En volgens mij wist ik toen ik op de lagere school zat trouwens ook niet wat dat was, maar dat leer je snel zat als je zelf boodschappen gaat doen (al is het dan verboden in winkels, hilarisch gewoon!)

Net zo verboden als spam?
Of net zo verboden als roken in een cafe?
Of net zo verboden als 55 km/u (metrisch) rijden in de stad?

(zoals jullie weten is alleen het derde voorbeeld echt verboden)

wizzer

wizzer

04-11-2013 om 18:45

ijkwetten

In de negentiende eeuw werd het metrieke stelsel ingevoerd in Nederland. Toen nog met 'oude' benamingen (NB het pond was toen dus gelijk aan 1 kg):

1 Nederlands pond = 1 kilogram
1 Nederlands ons = 0,1 kilogram
1 Nederlandse mijl = 1000 meter
1 Nederlandse roede = 10 meter
1 Nederlandse el = 1 meter
1 Nederlandse palm = 0,1 meter
1 Nederlandse duim = 0,01 meter
1 Nederlandse streep = 0,001 meter
1 Nederlandse bunder = 10 000 vierkante meter
1 Nederlands mud = 0,1 kubieke meter
1 Nederlandse kop = 0,001 kubieke meter
1 Nederlandse wisse of teerling el = 1 kubieke meter

Vanaf 1937 werden de oude benamingen verboden, en mochten alleen nog de nieuwe namen gebruikt worden. Geen idee of er nu nog op gehandhaafd word. Vroeger wel in elk geval, hoge boetes konden opgelegd worden.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2781529/2002/12/12/Napoleon-bleef-hardnekkig-omrekenen.dhtml

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.