Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

24-06-2015 om 15:49

Woorden flitsen

Zoon van 10 zit in groep 6 maar leest vanwege zijn dyslexie nu Avi M5. De meester gaf als tip woorden flitsen omdat hij moeite heeft met het lezen van losse woordjes, een bekend dyslexie-verschijnsel.
Wij hebben zelf thuis ambrasoft, maar zoon had geen idee of je hier woordjes mee kan flitsen. Ik heb zelf ook nog niet gekeken hoor, maar weet iemand dat toevallig?
Of hebben jullie andere tips van flitsprogramma's? Ik zat net te kijken op Woordentrainer maar vond die woorden van M5 veel te moeilijk. Allemaal woorden met x of c of met trema's. We kunnen natuurlijk met een lager avi beginnen, maar misschien heeft iemand nog een ander idee.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 15:52

quizlet!

https://quizlet.com!
gr Angela

Barvaux

Barvaux

24-06-2015 om 16:31

wrts

Daar gebruikte ik wrts voor, en dan de optie 'in gedachten' kiezen.

Krullevaar

Krullevaar

24-06-2015 om 19:22

Squla

heeft het ook en is sowieso geen gek idee als je kind al in groep 6 zit. Kan je gelijk alle vakken oefenen.

Moni

Moni

24-06-2015 om 19:43

Ook quizlet

Gebruikt mijn kind op het VO.
Maar je kunt ook Nederlands-Nederlands erin zetten.
Leuke opties om te leren, waaronder flashcards = flitsen
En voor vreemde talen een goede uitspraak, beter dan wrts vind ik.

Woordenlijsten kun je er zelf inzetten, maar misschien zitten ze er al in.
Ik heb ook woordenlijsten gedownload via bloon oefensite. Dan kun je de methode kiezen die je wilt.
Ik heb toen juist een andere methode gekozen dan de methode voor de afwisseling. Maar mijn kind heeft geen dyslectie.

Flitsen?

Alleen flitsen heeft geen zin bij dyslexie. Kies een behandelmethode die bij hem past, leesstof die bij hem past. Nietszeggende woorden flisen, want dát zijn het voor dyslecten is zonde van de tijd. Flitsen is nuttig voor zwakke lezers. Verwar een zwakke lezer niet met een dyslect.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 20:47

nu ik nog eens lees

waarom zou je willen oefenen op losse woordjes lezen?

oudste scoorde hier dramatisch op die DMT toetsen, maar daarop oefenen werd absoluut afgeraden. Het is misschien wel een teken van iets anders, dat moet je natuurlijk uitzoeken, maar of trainen op losse woordjes lezen meer oplevert dan het blote feit dat je losse woordjes beter leest, ik weet het niet.

oefenen met lezen en begrijpend lezen, ja dat moet je natuurlijk doen, maar zo'n DMT toets (volgens mij is ie ook afgeschaft?), daar kan ik me niet zo heel veel nuttigs bij voorstellen?

gr Angela
ps misschien zit ik er helemaal naast hoor, ik werd alleen getriggerd door 'losse woordjes lezen'

Brenda

Brenda

24-06-2015 om 21:01

scholen verschillen

Een met Angela. Bij ons op school doen ze dit ook niet, ze noemen de DMT daar zelf een draak van een toets. Bij neefje op school (gr 3) geven ze elke week woorden mee om te flitsen en dat wordt dan getoetst.Daar is het erg belangrijk. Neef vindt er niks aan en kan zich hiervoor niet motiveren. Gevolg: strijd met ouders en kind blijft nu zitten. Deze school gelooft dus klaarblijkelijk wel in woordjes opdreunen. Allebei de scholen gebruiken VLL maar hebben een verschil in interpretatie. Snap er ook niks van.

four

four

24-06-2015 om 21:27

doel en middel

Die school haalt doel en middel door elkaar. DMT en andere woordjes lees testen zijn gewoon een snelle manier om te controleren of een kind voortgang maakt met technisch lezen. Het moet nooit een doel op zich worden, je hebt het immers nergens voor nodig. Het enige wat je bereikt is dat het kind een tegenzin krijgt in lezen. Lees vooral leuke boeken met je kind.

Barvaux

Barvaux

24-06-2015 om 21:52

Brenda

Woordjes flitsen in groep 3 heeft wel nut totdat je echt goed bent in zinnen lezen en totdat die zinnen ook meer inhoud hebben dan: maan en ik. Kijk, maan, kijk ik...

Door te flitsen leer je sneller woordjes lezen als raak, vaak, maak etc

Oefenen voor de DMT omdat de DMT achter blijft op avi lezen is weer onzinnig. Zolang avi goed gaat hoeft dat niet en inderdaad een kind wat M5 leest kun je net zo goed gewoon boekjes laten lezen.

Tango

Tango

24-06-2015 om 22:20

Bedankt!

Door jullie reacties ga ik wel twijfelen of we het moeten doen. Lezen heeft natuurlijk al niet zoons voorkeur. Bij het dyslexie-programma zat overigens wel wekelijks woordjes flitsen met lijsten die de begeleidster op een USB stick had staan. Maar volgens mij heeft ze die USB stick na afloop van het programma teruggenomen. Zal nog eens checken voor de zekerheid.
Woordenlijsten zelf invoeren heb ik eerlijk gezegd helemaal geen zin in. Ik wil liever iets met kant en klare lijsten, moet ook weer niet teveel tijd gaan kosten.
Ik vind op zich losse woordjes lezen ook niet erg zinvol. DMT wordt hier inderdaad wel geoefend maar wat het nut er van is? Geen idee. Ik ga de discussie nog maar eens aan met de meester, wordt een lang 10-minutengesprek morgen want ik had nog meer van dit soort aandachtspunten. Lijkt wel alsof sommige meesters/juffen denken dat dyslexie over gaat want zoon moest nu opeens de cito rekenen in de klas maken terwijl deze voorheen voor hem werd voorgelezen. Zal ook wel een matige score hebben opgeleverd.

Tango

Tango

24-06-2015 om 22:23

En wat betreft squla

Dat gaan we dus niet doen. In een ander draadje lees ik al dat het heel duur is. We hebben al Ambrasoft (gratis via school) en bovendien vind ik het helemaal niet nodig om alle vakken te oefenen thuis. Ik vraag me wel eens af waarom ouders dit nu zo graag willen. Thuis mag zoon gewoon spelen en af en toe oefenen we eens met lezen of tafels. Vind ik wel genoeg.

Brenda

Brenda

25-06-2015 om 08:31

avi/squla

Ik vind die Avi1 boekjes echt onzinnig. Kijk rik, rik bal... Mijn jongste (gr 2) doe ik hier geen plezier mee. Wij lezen nu samen DD junior en dat vindt hij heel leuk. Plezier moet voorop staan!

Mijn oudste (gr 6) oefent wel met Squla. Jij vraagt je af waarom. Nou omdat op de cito's er niet uitkwam wat er op de methodetoetsen wel uitkwam. Dus: een 8,5 voor rekenen op zijn rapport voor de methodetoetsen en een IV voor Cito. Dat klopt niet. Dus wil ik hem leren wennen aan de vraagstelling middels Squla. En je gelooft het misschien niet, maar op de E6 had hij een I. Komt uiteraard niet alleen door oefenen met Squla maar misschien heeft het hem wel meer vertrouwen gegeven. Naast uiteraard oefenen op netjes werken en slordigheidsfouten vermijden. Dus ja, ik vind het zinvol.

Maar jouw zoon zit qua cito en methodetoetsen misschien wel op eenzelfde niveau en dan is dat goed en wat bij hem past. Bij ons was het verschil te groot.

Barvaux

Barvaux

25-06-2015 om 08:36

Brenda

Ja, die boekjes zijn voor ons onzinnig en wellicht voor jouw snellezende kleuter in groep 2 ook maar voor mijn dyslectische zoon niet, die was trots dat hij een boekje las.

Op dat niveau kan flitsen dus zeer zinvol zijn, omdat ze daar in korte tijd meer leren en oefenen dan in dat onzinnige boekje.

Bottom line: kijk naar je kind, kijk naar wat je kind nodig hebt en bied dat aan. Dus bij de één de DD junior in groep 2, bij de ander een onzinnig-avi boekje in groep 3 en ik denk in dit geval; gewoon samen voetbalboeken lezen waarbij moeder de moeilijke woorden doet.

Brenda

Brenda

25-06-2015 om 08:46

Eens

Eens hoor, altijd naar je kind kijken. Mijn gr 2'er leest de DD jr overigens nog zéééér hakkelend hoor, maar de combinatie van het verhaal met de leuke plaatjes maakt dat hij er zin in heeft en zelf het initiatief tot lezen neemt.

Ik geloof trouwens best dat flitsen kan helpen om het leestempo op te schroeven. Maar hierop toetsen en is iets wat ik niet snap.

Barvaux

Barvaux

25-06-2015 om 09:46

toetsen

Er op toetsen kan handig zijn om te zien waar het probleem ligt. Er zijn kinderen die heel erg netjes en mooi avilezen en daardoor steeds het niveau niet halen (moet sneller). Als die bij DMT wel het niveau halen weet je waar het door komt.

Andersom ook: er zijn kinderen die goed kunnen lezen in context (een verhaal) en minder goed in losse woorden.

Kortom: DMT gebruik je vooral aan het begin om te kijken of een kind goed leert automatiseren, dus als een kind de letter s heeft geleerd, snapt het dan dat bom ook bos kan worden en pap ook sap (voorbeeld natuurlijk). Dat kun je niet testen op dat niveau in zinnen (avi) maar wel in losse woorden.

Dyslectici gaan weer een stapje terug in de behandeling en moeten dan ook veel flitsen, mijn zoon in groep 7 flitste dus wel veel en dat hielp prima, hij deed natuurlijk de langere woorden en je zag hem vooruit gaan gedurende een week waarbij die woorden een aantal keer terugkwamen en dat hielp ook mee in het gewone leren lezen. De zoon van TS is klaar met de behandeling en dan zou ik wel leeskilometers gaan maken thuis maar op een manier dat je kind het leuk vindt.

Barvaux

Barvaux

25-06-2015 om 09:47

oja

En dan ga je natuurlijk wel steeds verder, met moeilijkere woorden dus bij de DMT zolang het kind nog léért lezen, dus niet avi-uit is zoals in dit geval bij de zoon van TS die nog leest op M5.

Tango

Tango

25-06-2015 om 09:56

Voetbalboeken

Haha, mijn zoon staat hier al bekend als voetballiefhebber. Hij leest inderdaad bij voorkeur alleen maar boeken over voetbal. Gelukkig zijn die er best veel. We lezen nu weer Koen Kampioen en dan om de beurt een stukje (hij 1 bladzijde, ik 3 bijvoorbeeld).
Verder leest hij tegenwoordig zelf in bed af en toe het blaadje van de fanclub van zijn favoriete voetbalclub. Vind ik al heel wat want hij las nooit iets uit zichzelf.
Toch blijft het af en toe confronterend hoor, een kind met dyslexie. Gisteren kwam een moeder bij ons een vriendje ophalen. De twee waren samen Harry Potter aan het kijken, deel 2. Moeder vroeg of zoon al verder was met lezen dan dit deel, haar zoon mocht namelijk alleen maar de delen kijken waarvan hij eerst het boek had gelezen. Volgens mij heb ik nogal kortaf gereageerd en iets gezegd over dat zoon dat niveau echt voorlopig niet gaat halen. Zoon stond erbij en pakte even later een boek van Harry Potter uit de kast. Toen hij het zag zei hij dat hij al blij zou zijn als hij hier 10 blz. in zou kunnen lezen. We hebben het maar weer teruggezet in de kast. Niet alle kinderen kunnen met 8 of 9 jaar al Harry Potter lezen, al denken sommige ouders dus blijkbaar van wel.

Barvaux

Barvaux

25-06-2015 om 10:06

Tango

Daar hadden we wel een oplossing voor: we hebben alle delen één voor één geleend in de bieb en in de auto als luistercd beluisterd. Dus op weg naar die familie op 2,5 uur rijden of op vakantie. Als de rest van het gezin dat niet wil kan je zoon natuurlijk via een koptelefoon luisteren.

Barvaux

Barvaux

25-06-2015 om 10:07

Oja

Zoon, vmbo-basis heeft net een 10 (!) gehaald voor zijn boekverslag van de Hongerspelen, deel 1. Niets gelezen, wel helemaal beluisterd.

Tango

Tango

25-06-2015 om 22:16

Mooi, Barvaux!

Wat goed van je zoon! Hoe doet hij dat dan met schrijven? Kan hij wel goed iets op papier zetten over een (luister)boek?
Luisterboeken moeten we inderdaad ook maar weer eens halen, goed idee! Eerst alleen weer even de cd-speler in zoons kamer aan de praat krijgen, want die weigerde de laatste keer dienst toen ik er eentje aan wilde zetten.
En Harry Potter in de auto luisteren trekt mij niet heel erg moet ik zeggen, maar wie weet valt dat toch mee. Hier deden we hetzelfde met Meester Kikker of Dolfje Weerwolfje, was leuk om in de auto te luisteren.

Barvaux

Barvaux

26-06-2015 om 07:12

Tango

Tja, er gaat hier niets het huis uit zonder dat ik er naar heb gekeken natuurlijk Hij moest een abc maken over dat boek en dat was een prima opdracht voor hem en natuurlijk een samenvatting. Ik had hem dus de tip gegeven om elke keer na het luisteren wat in Kurzweil te zetten.... helaas heeft hij dat wat letterlijk genomen: 6500 woorden, verdeeld over 24 pagina's. Ik heb het ingekort tot 10%

De andere boekverslagen heb ik ook een hand in gehad maar die cijfers lagen rond de 7/8

Barvaux

Barvaux

26-06-2015 om 07:13

maar

Waarom is Kikker en Dolfje wel leuk in de auto maar HP niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.