Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mon

Mon

30-01-2018 om 19:53

Wonen in de buurt van Rotterdam

Beste Mensen,

Wij hebben de afgelopen 10 jaar in het buitenland gewoond. Nu we weer naar Nederland komen heb ik een baan in Rotterdam en ben dan ook opzoek naar woonruimte rondom Rotterdam. Met de kinderen zien we het niet zo zitten om in de stad te gaan wonen.

Heeft er iemand een tip waar we een redelijke eensgezinswoning kunnen vinden (huur) in het gebied in de omgeving Rotterdam met goede voorzieningen voor de kinderen mbt school, sport, veiligheid etc.

Groet


Rotterdam

Rotterdam

30-01-2018 om 20:50

Pak de kaart erbij bijvoorbeeld

Ridderkerk,Maassluis, Schiedam, vlaardingen, Berkel, Capelle aan den IJssel..

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-01-2018 om 20:59

rondkijken

Gewoon eens rondrijden in de regio. Denk ook aan Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht, Papendrecht, Krimpen a/d IJssel, Krimpen a/d Lek.
En test de Waterbus, mooi ov tussen Dordt en Rotterdam.

9292

En controleer even via 9292 hoe de verbindingen zijn vanaf diverse plaatsen in de randgemeenten.

Even anoniem

Even anoniem

30-01-2018 om 21:29

wij komen uit zwijndrecht.

Helaas is het wel zo dat je hier ingeschreven moet staan om te kunnen reageren op sociale huurwoningen.

Vrije sector uiteraard niet maar daar ligt de huurprijs wel hoger van.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2018 om 08:57

Is het werk boven of onder de rivier (of er middenin)

Het maakt nogal wat uit of je twee keer per dag de rivier over moet, namelijk.

wel in Rotterdam

Waarom niet in de stad zelf? Schiebroek-Hilligersberg is een prima wijk om te wonen. Redelijke eengezinswoningen, erg veel voorzieningen voor kinderen, scholen, sport etc. Bovendien prima bereikbaar, zowel met OV (randstadrail naar Den Haag/tram/bus) als met auto.
Ik zou er eens gaan kijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2018 om 20:20

Hillegersberg

Je moet alleen niet vreemd opkijken als je 8 ton kwijt bent voor een rijtjeshuis in de betere straten. Net als in Kralingen trouwens.

Mams

Mams

31-01-2018 om 21:02

Waar in Rotterdam werk je

Ik zou eerst ff kijken of je werk aan de zuidkant of aan de noordkant van Rotterdam is. Bij werk op de zuidoever kun je je dan gaan oriënteren op randgemeenten ten zuiden van de stad (ik vind zelf barendrecht wel een aanrader). En bij werk op de noordoever kies je voor een woonplaats ten noorden van de stad. Je gaat er echt niet blij van worden als dagelijks van noord naar zuid en vv moet reizen. Zeker niet nu de Maastunnel de komende jaren niet in gebruik is voor verkeer van noord naar zuid. En als je verder nog helemaal geen binding hebt met die regio, zou ik met name naar reistijd (das dus iets anders dan afstand!) woon-werk kijken. En bereikbaarheid met OV. Succes!

Vogel

Vogel

31-01-2018 om 21:08

Pijnacker

Met de Randstadrail in 21 minuten op Rotterdam CS.

Ad Hombre

Schiebroek, Kleiwegkwarier en ook delen van Hilligersberg zijn fijn wonen en daar kun je echt ruim onder de 8 ton een huis krijgen. Dus ik hoop dat TS zich niet laat afschrikken

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2018 om 09:48

Alkes

Als TS en anderen zich niet laten afschrikken gaan de prijzen ook daar omhoog!

Bo

Bo

01-02-2018 om 15:58

boven de rivieren

Ik zou wel voor een gemeente boven de rivieren gaan zitten als je nog een beetje centraal in de randstad wilt gaan wonen. Dus Berkel/Bergschenhoek die kant uit. Maar inderdaad, waarom niet in een buitenwijk van de stad. De eerder genoemde wijken of Nesselande? Gaan de kinderen naar een reguliere NLse school of een internationale?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2018 om 16:46

Alkes

OP is op zoek naar een huurwoning. Dat zou nog best lastig kunnen wezen in de betere buurten.

Huurhuis

Is zo goed als onmogelijk IN Rotterdam. Randgemeenten daarin tegen lukt vaak wel vrij makkelijk en snel.

Vlaardingen en Schiedam hebben nadeel van luchtvervuiling uit de industrie, Spijkenisse en andere eilanden hebben nadeel van files door de bruggen. Hoogvliet is officieel Rotterdam, maar qua huurhuizen wel te doen. Ook Rhoon en Portugaal is prima wonen.

Aan de oostkant kan je prima wonen in Capelle a/d IJssel, Krimpen niet doen vanwege de brug en dus file. Ook is de hoek van Berkel goed wonen.

Behalve de tip om te kijken aan welke kant je werkt, heb ik als tip te kijken hoe je moet reizen: met auto of OV? Als je met OV gaat, kies dan voor een metro in de buurt, gaat sneller dan bussen. En zoek van te voren ook even goede scholen en kies op basis daarvan een buurt waar je wil wonen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-02-2018 om 18:32

Carnisselande / Barendrecht

...en met de tram naar het centrum van Rotterdam

Niet in Rotterdam

http://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/geld/inkomen%20in%20jouw%20gemeente/zuid-holland/rotterdam///Rotterdam-rijke-inwoners

In Rotterdam wonen relatief veel arme mensen. Het heeft een gemeenteraad met een repressief beleid ten aanzien van maatschappelijke problemen. Hoe armer, hoe meer de overheid neigt tot repressie.

In dat kader zou ik, zeker met kinderen, zorgen voor een nette buurt en diverse mogelijke scholen. Kijk ook even of het jeugdzorgbudget van de gemeente al in het voorjaar totaal verbruikt is.

Vogel

Vogel

01-02-2018 om 19:49

@AnneJ

Serieus? Bij je verhuizing even checken of het jeugdzorgbudget niet te snel op raakt? Met een normaal gezin met niets aan de hand kinderen?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2018 om 22:24

Vogel

AnneJ is altijd serieus.

Serieus

Op sommige plaatsen, prachtwijk, zwarte school, gemeente met burgers met lage inkomens, politiek leefbare/ rechtse coalitie, heb je meer kans om ongewenst in aanraking te komen met dwangmaatregelen.

Daar kun je vooraf op anticiperen. Goede buurt, goede school, gemeente met burgers met voldoende inkomen. Gematigde middenpartijen in het college.

Kijk bijvoorbeeld eens de verkiezingsprogramma s na. Garanties zijn er niet maar colleges die nu nog vrolijk inzetten op wijkteams en meldcodes kun je beter niet hebben.

Jeugdzorgbudget

Er is ook een wat scheve verdeling geweest waardoor sommige gemeenten van het rijk wat onderbemiddeld zijn. Maar gemeenten die al vroeg door het budget heen zijn besteden mogelijk meer aan de verplichte beschermingstrajecten waar ze geen greep op hebben en die nogal begrotelijk zijn, aan wijkteams en jeugdbeschermers. Deskundigheid van de jeugd ggz is voornamelijk goedkoper in de uitvoering.

AnneJ

Beeld dat je schetst van Rotterdam is best scheef AnneJ. Zeker is Rotterdam gemdiddeld een armere stad dan de andere grote steden. Maar dat zegt weinig over afzonderlijke buurten.
En niet iedereen deelt jouw preoccupatie met Jeugdzorg.

Ad Hombre

Huren is inderdaad stuk minder makkelijk. Ik heb even gekeken naar wat er aangeboden wordt in particuliere sector en dat zijn tamelijk schokkende huurprijzen. Kopen wordt dan een stuk aantrekkelijker

Joh AnneJ..

Wij wonen in Rotterdam, mijn zoon gaat al sinds half november niet meer naar school en het kan kennelijk de vso-school, de leerplichtambtenaar, Lucertis (wiens geboden hulp wij niet aannemen) en de schoolarts (waar wij niet op kwamen dagen) weinig schelen. Loopt vooralsnog wel los hier met de dwangjeugdzorg. Prima wonen hier hoor.

skik

skik (ot)

Wat een naar, die problemen en voor je zoon. En jammer dat Lucertis niets te bieden heeft. Hier bracht Lucertis (weliswaar met kortdurende hulp) wel iets goeds. In dat opzicht is de verhuizing richting DH geen vooruitgang geweest (gelukkig ook niet meer echt nodig nu). Sterkte in ieder geval.

Vogel

Vogel

03-02-2018 om 10:51

OSM

AnneJ, ik denk eigenlijk dat de wereld er wel leuker op wordt als we niet zo met ons soort mensen samenklitten. Zie ook Harriët Duurvoort: https://www.volkskrant.nl/opinie/doe-eens-positief-ook-over-rotterdam-zuid~a4564708/

En sorry TS, we dwalen een beetje af. Zit er al een goed antwoord tussen?

OSM

http://www.avans.nl/binaries/content/assets/nextweb/onderzoek/lectoraat-jgs/krachten-in-de-zorg-voor-jeugd-en-gezin---def_1.pdf

Helemaal met je eens Vogel. Alleen ik durf niet meer want dat is een extra groot vinkje en dan is een blauwe plek een reden voor een Eigen Kracht Gesprek. En wie weet.
Je wordt nu eenmaal op grond van statistiek geprofileerd.
Zoek maar even op prachtwijk. En dan moet je ook dankbaar zijn dat ze jou, ook al is die blauwe plek geen mishandeling, in een prachtwijk is ze dat wel, ze zorgen toch maar mooi dat je hele netwerk zich om jou bekommert.

Nog een keer in de week sneak ik stiekum naar mijn prachtwijk terug omdat ik daar vrienden heb.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2018 om 13:09

Dwangjeugdzorg

Is blijkbaar in Rotterdam nog niet actief genoeg:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/peuter-onopgemerkt-naast-overleden-moeder

Gelezen Ad

Bekend bij de instanties. Daardoor gecriminaliseerd en vervreemd van haar familie en vervolgens losgelaten omdat er niet meer betaald werd c.q. de OTS werd door de rechter opgeheven.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2018 om 13:53

AnneJ

"Bekend bij de instanties."

Dat las ik ook, ja.

"Daardoor gecriminaliseerd en vervreemd van haar familie en vervolgens losgelaten omdat er niet meer betaald werd c.q. de OTS werd door de rechter opgeheven."

Dat lees ik dan weer nergens. Quote?

NOS

https://nos.nl/artikel/2214954-meisje-3-zit-vermoedelijk-week-naast-dode-moeder-in-huis-rotterdam.html

Op de website van de NOS staan hier diverse artikelen over. In een van de artikelen wordt vermeld dat zussen VT gebeld hebben. Wat moeder niet leuk vond. Ze heeft namelijk hulp nodig geen melding.

Ook VT heeft haar niet geholpen maar een juridisch gevecht aangedaan.
Weer een gevalletje: je wil wel geholpen worden maar niet gedwongen.

En bovendien: "De familie van de vrouw is boos: "Mijn zus heeft diverse hulpkreten naar diverse instanties gestuurd. Die hebben ons laten weten dat ze erbovenop zaten. Hoe kan dit dan een week onopgemerkt blijven?", zegt een van de zussen tegen RTV Rijnmond.

De overledene had op 25 november voor het laatst gesproken met haar zussen. Ze hield daarna alle contact af, omdat ze niet wilde worden gedwongen hulpverlening te ondergaan."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.