Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even zonder

even zonder

24-05-2016 om 13:03

wisselen middelbare school

Mijn kind zit in de brugklas van een middelbare school van een vernieuwingsstroming. We (zowel kind als ouders) hebben helaas ontdekt dat deze vorm van onderwijs niet goed bij kind past, en we overwegen na de zomervakantie van school te wisselen. We gaan binnenkort praten op een scholengemeenschap. Ik ken helaas geen ouders van kinderen die naar die school gaan. Ik ben benieuwd of mensen tips hebben, zowel tips voor vragen om te stellen in het gesprek met de scholengemeenschap, als over wisselen van middelbare school in het algemeen.

vragen

Vraag voor verschillende vakken welke methodes ze gebruiken en hoever ze daarmee zijn na het eerste jaar. Dan weet je of je kind mogelijk achter loopt (of voor, maar da's niet zo'n punt).
En omdat je aangeeft dat de onderwijsvorm van de huidige school niet past bij je kind, zou ik goed doorvragen over hoe er op deze school gewerkt wordt.

Hier een zoon die na de 3e is gewisseld. Dat viel toch wat tegen. Met een paar vakken was hij achter en dat met het wennen aan alle nieuwe zaken maakte de start wel even lastig. Nou is deze zoon ook sociaal niet heel sterk, dus het duurde wat langer voor hij zijn draai gevonden had.

Ik neem aan dat je samen met je kind op gesprek gaat? Vraag vooral ook om een rondleiding, zodat je kind een beetje de sfeer kan 'proeven'.

Je informeren

Je kunt jezelf informeren door de website van de school goed te lezen en door de inspectierapporten op te zoeken.
Ook kun je overwegen om, eventueel vertrouwelijk, contact te zoeken met ouders van de ouderraad. De gegevens staan op de website.
Gaat je dochter wel over? Anders vraag je naar de mogelijkheden van een 'nieuwe start'.
Verder is het toch soms lastig uit te maken. Als jij je dochter goed kent kun je met de informatie mogelijk beter matchen.
Je kunt ook al eens samen met je dochter gewoon eens langs de school lopen, of zelfs even naar binnen, om een indruk te krijgen van de gemeenschap.
Bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.
Stel je op de hoogte van de 'richting'.
Verder zou ik het vooral niet te groot maken. Je dochter heeft een school nodig en blijkbaar heeft ze daar iets meer voor nodig dan de vernieuwingsschool kan bieden. Wat dat meer is zul je, toch een beetje op de tast, moeten bepalen tijdens de zoektocht.
Kom in elk geval niet te 'zorgelijk' binnen. Houdt het vooral praktisch. Worden er de vakken gegeven die je dochter ambieert. Is er steun voor studievaardigheden en hoe ziet dat er uit. Zijn er huiswerkklassen op school. Waar heeft je dochter praktisch behoefte aan?

Tango

Tango

24-05-2016 om 14:05

Huidige school

Is er nog iets mogelijk op de huidige school. Ik heb geen idee wat precies een vernieuwingsstroom is of wat je daarmee bedoelt. Mogelijk is er op de huidige school nog iets aan te passen waardoor het voor je kind meer passend is.
Want vind je kind zelf? Wil ze naar een andere school. Kent ze andere kinderen die op andere scholen zitten? Mogelijk kan je op die manier een aantal scholen bekijken. Lees je goed in door o.a. schoolgidsen te lezen en maak dan een keuze welke scholen je wilt bezoeken. Je wilt natuurlijk je kind nog een overgang besparen.

Insteken op het probleem

Als ik het goed begrijp is je dochter vastgelopen op de oude school vanwege de vorm van onderwijs. Blijkbaar is de aanpak van een school dus van groot belang. Ze is op een manier benaderd die niet bij haar past. In dat geval zou ik (met dochter) vantevoren nagaan op welke specifieke elementen ze is vastgelopen: waar ging het mis en waarom? Wat heeft ze nodig om wel goed te functioneren? Met antwoorden op deze vragen kun je gerichte vragen aan de nieuwe school stellen: wat is de onderwijsmethode, hoe wordt deze gebruikt en hoe gaan ze om met eventuele stagnaties erin.

even zonder

even zonder

24-05-2016 om 19:24

bedankt

Bedankt voor jullie reacties en tips, heel fijn! Kind gaat over, staat geen onvoldoendes, ik verwacht wat dat betreft geen problemen. Wel geven ze op de huidige school de zaakvakken op een heel andere manier, dus ik reken op een achterstand bij sommige zaakvakken. Wat me een voordeel lijkt van overstappen na de zomervakantie is dat ze dan in de zomervakantie vast wat inhaalwerk zou kunnen doen.

Op de huidige school gaat het sociaal prima, de klas is leuk, de docenten zijn over het algemeen aardig, dus wat dat betreft is wisselen spannend, maar kind kwam zelf met het idee van kijken naar een andere school. We zijn ook nog niet uitgepraat bij huidige school, maar tot nu toe lijkt er weinig mogelijk, en het ligt ook niet aan een paar vakken, het probleem is echt dat het type school niet goed lijkt te passen bij kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.