Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paloma

Paloma

01-11-2019 om 21:55

Wiskundeprobleem bij zoon havo 4

Ik zit even met de handen in het haar. Wiskunde is niet zoon’s favoriete vak, nooit geweest ook. Maar met flink wat hulp van mij ging het allemaal wel.
Nu is hij echter bij een hoofdstuk aangeland met allemaal rekenregels, Denk aan haakjes wegwerken, kwadraten vermenigvuldigen, wortels delen, negatieve exponenten, dat soort dingen.
Hij leest de theorie, maakt de sommen, prima. Volgende paragraaf, andere rekenregel, maakt sommen, prima. Maar krijgt hij een som van de vorige paragraaf, weet hij daar niets meer van. Ik leg het uit, hij snapt het, past het toe, gaat goed. Volgende dag: alsof hij de rekenregel voor het eerst ziet, maakt alle sommen fout.

Bijles voor hem geregeld, tenslotte ben ik geen wiskundedocent, er zal wel wat mankeren aan mijn uitleg. Hele leuke capabele man, legt goed uit, zoon snapt alles, corrigeert bijlesleraar zelfs af en toe, leraar denkt dat zoon zeker een 9 moet kunnen halen op toets.
Volgende dag maak ik weer wat sommen met zoon en doet hij weer alles fout en haalt hij alles door elkaar of verzint zelf het een en ander.

Heel frustrerend voor zoon die echt wel wil werken en ook zijn best doet,zo lijkt het. (Andere hoofdstukken/onderwerpen gaan gelukkig beter, zo kan hij goed met procenten, grafieken, verhoudingen en tabellen overweg. Statistiek gaat goed, meetkunde ook, kansrekening redelijk) Eigenlijk speelt dit probleem al vanaf de lagere school, het was voor hem ook zeer moeilijk om de tafels te automatiseren bijvoorbeeld, met breuken rekenen ging moeizaam. Rekentoetsen gaven een heel wisselende score.

Herkent iemand dit probleem met rekenregels? Zijn er methodes om dit te verbeteren, want hij oefent heel veel maar dat is zó demotiverend omdat alles heel goed gaat en hij dan vaak al na een kwartier alle sommen weer fout doet.
Ik weet niet of het relevant is voor deze vraag, maar hij had in groep 6 een disharmonisch iq-profiel (verbaal hb, performaal normaal). Voor de compleetheid.

Tango

Tango

01-11-2019 om 23:35

Dyscalculie?

Ik weet het niet zeker maar ik zou denken richting dyscalculie. Misschien laten testen? Of in ieder geval advies vragen hoe dit te begeleiden.

Lastig he

Ik probeerde bij bij zoon er altijd een zin van te maken. Dat kon een hele rare zin zijn hoor,als hij maar wist welke volgorde en vooral wat er bij hoorde. Dus bv.
De haakjes zijn machtiger,pakken eerst wortels dan de delers of de optellers.
Zin sloeg nergens op maar dan had hijiets meer houvast. Een 5 was voldoende 😉
Ik had vroeger meneer van dalen wacht op antwoord en dan was t nog lastig voor me.

Ik las ook ergens de zin ‘hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen.’ Als volgorde.

Wel met andere regels

"Herkent iemand dit probleem met rekenregels?"
Ik denk dat het een automatiseringsprobleem is. Dat betekent dan vooral dat automatiseren veel meer tijd kost dan normaal. Nog vaker en langer herhalen dus.
Dat levert wel een hoog frustratieniveau op maar iets heel anders zit er niet op.

Als het je lukt om een regel visueel of auditief te maken (bouw er lego van, zing er een liedje op, maak er een tekening van) dat zou dat wel kunnen helpen.
Je vindt op internet ook wel tips over het uit je hoofd leren, ook van rekenregels.

De kwestie: het probleem is nu en gaat over dit hoofdstuk. Je wil graag dat je zoon daar het beste van maakt. Voor hem kan het best haalbare zijn dat hij maar één regel buiten de aangeleerde context goed leert toepassen.
Allemaal tegelijk kan teveel zijn.

Het probleem is oplosbaar maar niet nu op stel en sprong. Laat dat dus los.
Maar help hem ondertussen wel.
Wat gebeurt er eigenlijk als je hem 10 sommen geeft van allerlei verschillende regels en je laat hem kiezen welke hij wel denkt te kunnen maken?

Niet voor een voldoende, maar om te achterhalen welke regel van de regels er nu al het beste in zit.

Mijntje

Mijntje

02-11-2019 om 09:25

oefenen

Toch veel meer oefenen. Het snappen is lang niet genoeg. Net als auto rijden: kilometers maken, zelf nakijken, zien wat er mis gaat en nog een keer. En nog een keer. Dat is volgens mij de enige manier en hem vertrouwen geven dat als hij het zo aanpakt het gaat lukken. Extra sommen opzoeken dus (toetsportaal, of via internet oid)

Laura

Laura

02-11-2019 om 09:41

herkenning

Oei dit herken ik van mijn eigen schooltijd. Wiskunde, daar haalde ik nét een 6-je voor, maar dat was omdat ik op het ene onderdeel een 8 scoorde en op het andere een 4, algebra vs geometrie. Algebra ging er bij mij gewoon te langzaam in. Tafels en breuken gingen/gaan bij mij ook moeizaam. Breuken begon ik pas op mijn werk een keer te snappen en toen was ik al 20+ Ik kan echt wel rekenen, als het moet, alleen super traag en met een heleboel kladpapiertjes erbij
Dus ja, ik denk ook dat heel veel oefenen werkt en hem inderdaad zelf laten nakijken, zelf een soort vertaling maken van de uitleg, op zijn eigen manier de geleerde regels opschrijven, zodat het beter te onthouden is. En zorgen dat hij in ieder geval op de andere onderwerpen hoog scoort, dan kan hij compenseren.
En desnoods kort voor de toets, als het kan dezelfde dag nog, samen met iemand oefenen, dan zit het er weer een paar uur scherp in.

Paloma

Paloma

02-11-2019 om 21:21

Dank mensen

Dyscalculie, als ik op Wikipedia kijk heeft hij 3 kenmerken heel erg en de rest eigenlijk niet..
Oefenen en nog eens oefenen dus. Vandaag ging het dan weer goed, ik heb de oefentrainer van van Dijk gekocht, allemaal opgaven door elkaar maar was opeens geen probleem.. maar goed, kan morgen weer anders zijn. Ook een aantal sommen laten zien en gevraagd welke hij al snapte, antwoord “allemaal”. Was ook zo, op de gemakkelijkste na.
Het helpt wel te weten dat dat oefenen eigenlijk het enige is wat er opzit. Kan ik er weer wat geduldiger naast zitten wanneer nodig.
Dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.