Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
havo

havo

27-08-2015 om 11:33

Wiskundedocent(e) in de zaal ?

Ik ben er niet gerust op. Mijn kind heeft het afgelopen jaar in 1 havo/vwo het laatste hoofdstuk van getal en ruimte (10e ed) niet behandeld. Bij navraag gaf de de docent aan dat dit hoofdstuk niet noodzakelijk was, omdat het behandelde onderwerp ook bij andere hoofdstukken aan bod kwam. Ik heb een ouder kind op dezelfde school en niveau en zij heeft de afgelopen jaren bij wiskunde (als enige vak) altijd alles tot het laatste cijfertje behandeld, maar zij had dan ook niet zoveel uitval. Klopt dit inderdaad of moet ik hier weer zelf aan de slag?

Vooruit werken

(ik ben geen wiskundedocent)
Het is niet strikt noodzakelijk om alle lesstof tot de laatste punt te behandelen. Het klopt dat er veel herhaald wordt. Hoe vaak herhaling nodig is, hangt af van het kennisniveau.
Hoe gaat het met dochter? Heeft ze voldoende proefwerken gehad? Wat waren de cijfers?

Je zegt dat er veel lesuitval is geweest. Dat is een punt van zorg. Niet zelden worden leerlingen daarvoor gecompenseerd: fouten worden niet zo streng gerekend. Maar de kennishiaten worden dan weer niet opgehaald.

Hoe ben je zelf in wiskunde?

Als het goed is zit er ook overlapping in de boeken voor het 1e jaar en die voor het 2e jaar. Je hoeft dat oude boek dus niet over te doen. Je kunt volstaan met vooruit werken in het nieuwe boek. Zoek uit waar ze strandt en of dat ook in het boek 1e jaar wordt behandeld. Die onderdelen kun je dan extra met haar doornemen.

havo

havo

27-08-2015 om 12:37

nou

Wat ik de afgelopen jaren gezien heb van deze methode, wordt ieder hoofdstuk een nieuw onderwerp behandeld dat in de opvolgende jaren uitgebouwd wordt. Naar mijn idee kan je niet zomaar dat stukje basis overslaan. Ik heb ook gemerkt dat hij vastloopt als hij van de docent het stuk voorkennis aan het begin van een nieuw hoofdstuk mag overslaan. De cijfers van de jongste (zoon) waren afgelopen jaar afhankelijk van zijn inzet . Varieerde van net onvoldoende tot ruim 9. Hij gaat prima als ik er bovenop/ naast zit en hem dwing om nauwkeurig te werken.
Om hiaten te voorkomen heb ik inderdaad bij de oudste wel eens samen een hoofdstuk herhaald om te voorkomen dat ze een stuk basis zou missen, maar die heeft altijd wel alles behandeld. En laat dat bij haar nou net een hoofdstuk over procenten geweest zijn, waar dit laatste hoofdstuk van zoon ook over ging. ( Dat is ook de reden dat ik me dat kan herinneren, maar ik weet niet of zij dezelfde editie gehad heeft...).

Evanlyn

Evanlyn

27-08-2015 om 12:45

hier ook stof gemist in de brugklas

maar het gaat prima, na enige uitleg. Wat ik wel opmerkte was een rekenhiaat in de basisschool-stof. Of hij was het inmiddels gewoon vergeten, dat kan ook. Dat ging om het vermenigvuldigen en optellen van breuken.

Niempje77

Niempje77

27-08-2015 om 13:07

Je zou hier kunnen kijken...

http://wiskundeacademie.nl/lesmethode/getal-en-ruimte/leerjaar-1-havovwo

dan zie je precies wat ze gemist heeft. Mocht het handig zijn, kan ze op die manier zelfs wat uitleg krijgen.

Dat bedoel ik

"Wat ik de afgelopen jaren gezien heb van deze methode, wordt ieder hoofdstuk een nieuw onderwerp behandeld dat in de opvolgende jaren uitgebouwd wordt."
Precies. Een beetje herhaling + uitbreiding.

De link van Niempje illustreert dat eens te meer

zie ook http://wiskundeacademie.nl/havo-2-vwo-2/rekenen-met-procentuele-toename-afname
Ook de wiskunde academie begint met het uitleggen wat procenten zijn.

Ik denk dat je met die site genoeg oefenmateriaal hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.