Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
erin

erin

01-12-2014 om 10:29

wiskunde proefwerk leren

Zoon heeft pw dus kijken we dat gisteren even door. Soms moet hij ook laten zien dat hij zijn rekenmachine kan gebruiken. De bewerking is als volgt:

Boven de streep:  (185 gedeeld  door 16 kwadraat) plus 12. Onder de streep 38 min 4 kwadraat.

0,73+12=12,73.
12.73÷22.
0.58.

Mijn uitkomst op papier is 0,58 maar die matched niet met de uitkomst van zoon op de casio fx83es plus. Naar mijn idee toetst hij de bewerking fout in maar ik weet niet hoe zijn rekenmachine werkt. Of maak ik de fout?
Weet iemand mij anders te vertellen hoe ik het in moet toetsen. Ander wordt het pw lastig maken

hetzelfde

Ik krijg hetzelfde als jij, Erin. Dus ik denk dat zoon iets fout doet.

SamS

SamS

01-12-2014 om 11:52

Haakjes

Hoe rekent hij het uit? Bovenste deel (12.72265625) delen door 38-4²? Dan doet de rekenmachine dus 12.72/38-4². Wat je wil is 12.72/(38-4²). Dan kom je inderdaad uit op 0.58 (en anders op -15,67).

Het goede antwoord op de som die jij opschrijft

(185/16²)-12
--------------
38-4²

is volgens mij ook 0,58.

Hij kan dus het beste ook haakjes gebruiken voor het onderste deel (boven de streep zijn ze volgens mij juist weer niet nodig). Maar goed, mijn wiskundeknobbels zitten allebei nu op school, dus geen garantie dat ik het juist heb

Katniss

Katniss

01-12-2014 om 12:47

Welke klas?

Ik kan het zo wel even aan mijn dochter vragen (4e). Ik kan hier zelf niets mee

erin

erin

01-12-2014 om 12:59

die rekenmachines zijn ook knap moeilijk

2 kaderklas. Ik ben er wel van overtuigd dat ik het goed had. De rekenmachine moet de bewerking achter elkaar uit kunnen voeren maar daar kwam dus iets anders uit (kan best -15,67 geweest zijn, het was in ieder geval een negatief getal).
Dan zal jouw gedachte de juiste zijn SamS en er onder haakjes bij moeten. Maar dat staat er niet dus dat snap ik dan weer niet. Hoe moet hij dat dan weten.

SamS

SamS

01-12-2014 om 16:10

Knopje

Ik heb het aan zoon gevraagd: er zit een toets op waarmee je zulke bewerkingen direct kunt invoeren. Bij mijn zoon is is n/d (TI 30XS multiview), bij jouw zoon is het een gevuld blokje, horizontale streep, leeg blokje (direct onder 'abs').

erin

erin

01-12-2014 om 16:20

ben benieuwd

En dan achter elkaar zoals het er staat SamS? Ik ga het meteen uitproberen zodra hij thuis is.

SamS

SamS

01-12-2014 om 16:28

Yep

Je krijgt 'n streep te zien. Eerst typ je wat boven de streep moet (en dan +12, ipv de -12 die ik per ongeluk typte) en daarna het deel eronder. Je ziet dus precies dezelfde som staan (tenminste, op de TI-30XS, maar ik vermoed dat dat op jullie rekenmachine niet anders is).

Tango

Tango

01-12-2014 om 21:38

Rekenmachines

Die rekenmachines zijn tegenwoordig inderdaad erg ingewikkeld. Ik kwam daar laatst bij mijn dochter ook achter. Inderdaad kan je iets boven en onder de streep zetten.
De vorige keer dat ik dochter hielp met iets over procenten heb ik er mijn ouderwetse rekenmachine van vroeger bij gepakt. Dat ging mij prima af maar dochter snapte het dan weer niet. Uiteindelijk kwamen we er toch uit waar ze de fout in ging. Is altijd weer een gepuzzel en helaas heb ik ook geen wiskundeknobbel.

erin

erin

01-12-2014 om 21:59

Jaja..we komen er wel

Tango, precies wat ik vind. Maar nu heb ik me er vandaag wat meer in verdiept, tip van SamS erbij, gebruiksaanwijzing gedownload(ook niet handig) en nu begin ik er te komen. Intussen kwam zoon thuis die me ook nog wat verder hielp en warempel..ik heb vanavond zijn bewerkingen na kunnen kijken(voor proefwerk) en het lukt.

SamS, het klopt inderdaad met die blokjestoets die je zei en het antwoord kloptte nu wel. Wat zoon fout deed was alles achter elkaar intoetsen, terwijl boven en onder de streep apart uitgerekend moeten worden en dat doe je dus met die toets/deelstreep vanzelf. Het viel nog niet mee want ik wist niet waar ik de kwadraat in moest toetsen(x2), hoe ik van boven naar onder de streep versprong(pijltjes) en, in een andere bewerking, hoe ik getallen los van elkaar krijg zonder dat ze allemaal onder 1 wortelteken vallen(spatie). Bedankt voor je hulp!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.