Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

20-11-2017 om 23:42

Wiskunde niet verplicht op de HAVO

Ontdekking van de dag: bij het HAVO-profiel C&M is wiskunde geen verplicht vak! Mijn zoon is heel blij. De precieze consequenties vwb zijn keuzemogelijkheden moeten we nog uitzoeken, maar ik vraag me nu vooral af: sinds wanneer is dit zo??


Al heel lang......

Fijn voor je zoon!!

Emma

Mijn dochter heeft CM met wiskunde A. Inderdaad niet verplicht, eigen keuze. En dat gaat niet altijd even makkelijk maar lang leve bijles Dochter doet dit jaar eindexamen en ik ben bij een aantal opleidingende eis CM met wiskunde tegen gekomen. Dus mét wiskunde heb je meer opties. Tenzij je zoon al weet wat hij wil en het daarvoor niet nodig is

Paddington

Paddington

21-11-2017 om 07:16

Wat vreemd

Geen verplichte wiskunde... Echt heel raar. Waarom is wiskunde niet verplicht, maar is het wel verplicht om een vreemde taal te hebben?
Is er dan wel een vervanging? Dus bijvoorbeeld rekenen?

V@@s

V@@s

21-11-2017 om 07:26

nooit verplicht geweest

Op de havo is wiskunde nooit verplicht geweest. Wel maken havo 'ers de rekentoets, maar die telt nergens voor mee (en in het regeerakkoord staat dat die vervangen wordt).

Emmawee

Emmawee

21-11-2017 om 07:41

Ingrdt echt al heel lang?

Ik wist het echt niet. Wiskunde is een verplicht eindexamenvak, dast wist ik.
Zoon moet nu heel goed gaan onderzoeken welke vervolgopleidingen er over blijven. Hij weet goed wat hij wil: naar het conservatorium, of een docentenopleiding muziek. Voor sommige richtingen op het conservatorium wordt wiskunde gevraagd. En buiten dat: een plan B is wél handig en nodig. Oftewel: hij moet goed weten of er voldoende opties voor hem over blijven als hij niet wordt aangenomen.
Maar in dat geval ben ik heel blij voor hem.

V@@s

V@@s

21-11-2017 om 07:42

alleen voor het VWO

Wiskunde is alleen verplicht op het VWO, en daarom hebben ze daar dan ook wiskunde C.

Triva

Triva

21-11-2017 om 08:19

op de havo is maar 1 vreemde taal verplicht, op het VWO zijn dat er twee maar ook daar is gelukkig een wayout in ruil voor een betapakket en het vermoeden dat iemand zijn vwo diploma niet kan halen met twee moderne talen (bijv dyslexie maar je hoeft niet eens een diagnose te hebben op de school waar mijn oudste zat)

Emmawee

Emmawee

21-11-2017 om 08:28

Maar sinds wanneer? (Oh en rekenen)

Ik kan het niet vinden. Is er niemand die het weet?

Emmawee

Emmawee

21-11-2017 om 08:30

Oh en rekenen

Daar wilde ik toch maar een apart draadje over openen, maar dat lukt nu niet meer. Moet haasten.

Triva

Triva

21-11-2017 om 08:30

nee

De vraag is vooral of dat niet altijd zo is geweest, ik weet namelijk niet beter.

braam

braam

21-11-2017 om 08:35

optie

Is hij blij omdat hij echt slecht in wiskunde is, of omdat hij er niets aan vindt? Ik raad zelf meestal wel wiskunde aan omdat je dan meer opties hebt, en omdat wiskunde echt een nuttig vak is, maar voor kinderen die echt slecht erin zijn is het een uitkomst dat het niet hoeft (is volgens mij ook al sinds altijd trouwens, misschien ben je inderdaad in de war met vwo? )

Het is misschien nuttig om te weten dat mocht hij nu later echt toch nog een opleiding willen doen waar je wiskunde voor nodig hebt, dat er dan wel opties zijn. Je kunt een los vak volgen bij een ROC in de buurt, of bij NHA/NTI/LOI, en vaak organiseren hogescholen ook bijspijkercursussen voor dit soort vakken. Als je iets wil studeren waar wiskunde een ingangseis is, en je hebt geen diploma met wiskunde (gebeurt natuurlijk ook best vaak met mbo-ers die willen doorstromen) dan kun je vaak een toelatingstoets doen, waar je je met zo'n cursus (en flink wat zelfstudie) op kunt voorbereiden. Dat is aan de ene kant echt niet ideaal en je krijgt best wel spijt dat je niet "gewoon" wiskunde hebt gedaan op de havo, aan de andere kant is het dus ook niet zo dat je hele toekomstopties weggooit als je nu geen wiskunde kiest.

Paddington

Paddington

21-11-2017 om 09:10

Vreemde taal VWO

dat opent mogelijkheden voor mijn kind. Ze wil waarschijnlijk na de Havo doorstromen naar het VWO. Taal is vreselijk voor haar (dyslectisch), wiskunde daarentegen vind ze erg leuk. Toch maar eens rustig gaan kijken naar de doorstroom mogelijkheden hier.

Ik wist trouwens ook niet beter dan dat Wiskunde een verplicht vak was, ook op de HAVO.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2017 om 09:23

Nooit

Wiskunde is nooit verplicht geweest op het havo. Vroeger ook niet op het vwo, maar sinds een aantal jaren wel. Net als de rekentoets, wat een vreselijk gedrocht is. Maar ook die hoeft dus niet op de havo.

V@@s

V@@s

21-11-2017 om 09:36

en die vrijstelling voor die tweede vreemde taal op het VWO

Het hangt heel erg af van de school of je die ook krijgt. Alle scholen hebben de mogelijkheid om die vrijstelling te geven, maar sommige scholen laten VWO'ers liever afstromen naar de havo dan gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2017 om 10:18

Beroepen

Ik zou voor hij de boel aan de kant schuift inderdaad eerst kijken voor welke beroepen hij op dit moment belangstelling heeft en als het toch wel nuttig blijkt te zijn om het wel in het pakket op te nemen en eventueel hulp te zoeken.

Toen ik van de mavo kwam, was net ingesteld dat je wiskunde móest hebben als je de verpleging in wilde. Laat ik dat nou niet gekozen hebben! Ik had gekozen voor de handelsvakken. Ik snapte maar weinig van Wiskunde. Dat was ook te zien op mijn rapport. Wiskunde was ook het enige vak, waar ik mijn dochters echt niet bij kon helpen. Ik zeg niet dat ik totaal geen gevoel voor cijfers heb, maar het is niet bepaald een talent.

Het is de vraag of ik mét wiskunde wel toegelaten was, maar nu was het sowieso uitgesloten. Dus als je zoon een bepaald toekomstbeeld heeft, kijk dan wel of dat nog kan zonder wiskunde.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-11-2017 om 14:29

Conservatorium

Je schrijft dat je zoon conservatorium wil gaan doen. Ontzettend leuk natuurlijk, maar de toelatingseisen daarvoor zijn niet mals. Ik heb geen idee of wiskunde daar een rol in speelt, maar de audities zijn behoorlijk zwaar, en echt niet iedereen wordt toegelaten. Natuurlijk kan het zijn dat jouw zoon wel echt zo goed is dat hij dat nu al weet (was de mijne ook). Het kan ook zijn dat hij net als mijn zoon over 1 of 2 jaar toch bedenkt dat een leven als musicus een wel erg onzekere toekomst geeft, en dat op hoog niveau amateurmuzikant blijven naast een gewone studie en later baan ook leuk is (of zelfs leuker). Dus alleen al daarom zou ik hem toch proberen te stimuleren om meer opties open te houden, en toch wel wiskunde A erbij te doen. Als hij het aankan natuurlijk.

Fransien

Fransien

21-11-2017 om 15:02

conservatorium naast andere studie

Veel studenten doen conservatorium naast een andere studie, juist vanwege de enorme concurrentie bij orkestplaatsen.
Daarnaast is het handig als hij alvast in de vooropleiding zit, dan is hij al in beeld en wordt hij voorbereid voor het toelatingsexamen

braam

braam

21-11-2017 om 15:16

lijst

Dit is een overzicht van 1 specifieke hogeschool in 2015, maar geeft toch een indruk van profielen/vakken die je nodig hebt voor studies: https://www.inholland.nl/media/10025/profielenmatrix_havo_vwo_en_mbo42015-2016_020915.pdf

Aan de ene kant zie je daar dat je inderdaad wel wat deuren sluit als je wiskunde niet kiest, aan de andere kant: het gaat voornamelijk om de studies waarvan je ook wel verwacht dat het nodig is, de technische studies en de economische studies. Die je waarschijnlijk toch niet zo liggen als wiskunde je niet ligt (dat kan natuurlijk best veranderen in een paar jaar.. maar dat houd je toch). Er is echt maar een handjevol studies waarvan ik verbaasd was dat wiskunde een eis was.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-11-2017 om 15:54

O.t.

Vraag me ineens af, waarom is het eigenlijk DE havo en HET vwo?
Zou toch allebei het moeten zijn?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-11-2017 om 16:00

Aha

Dus dan kan DE vwo ook goed zijn. Gek genoeg hoor je dat dus nooit

Nooit

Wiskunde is nooit een verplicht examenvak geweest op de havo. Ook niet op vmbo.
Alleen op vwo is wiskunde sinds enige tijd verplicht. Maar “vroeger” , in mijn VO tijd , kon je op vwo ook zonder wiskunde examen doen
Eigenlijk snap ik niet waar dat misverstand over verplichte wiskunde op de havo vandaan komt, gezien het feit dat het nooit verpicht geweest is

Emmawee

Emmawee

21-11-2017 om 18:22

ik heb geen idee waar het vandaan komt

Ik heb alleen maar gehoord dat wiskunde tegenwoordig verplicht is en dat het daarom juist zo lastig was dat mijn zoon zoveel problemen had met rekenen. Misschien ging het er wel om dat wiskunde een kernvak is en dat ik heb aangenomen dat het daarom ook een verplicht examenvak was...??? Geen idee. In mijn omgeving wordt trouwens ook verbaasd gereageerd.

Mijn zoon werkt best hard aan wiskunde, maar het wordt maar niet eigen. Hij kan het redelijk wanneer hij in alle rust, onder begeleiding stap voor stap door de opgaven wordt geleid. Maar op een toets zelfstandig de juiste stappen maken, lukt hem vaak niet. Of in het algemeen niet voldoende. Met rekenen heeft het ook héél lang geduurd, dat gaat nu redelijk.

Verder vindt hij economie én aardrijkskunde interessant en daartussen hoeft hij nu niet meer te kiezen. Dus het is niet alleen maar een negatieve keuze.

De mogelijkheden die afvallen, zijn (op het eerste oog) geen opleidingen die erg in de lijn der verwachtingen liggen (zoals Braam ook zegt). Maar daar moeten we samen nog eens héél kritisch naar kijken.

Dat de conservatoria hoge eisen stellen, is natuurlijk bekend. Hij doet in elk geval muziek als examenvak en is zelf behoorlijk intensief bezig met gitaar en (elektronische) muziek mixen / componeren. Of dat genoeg is, moet blijken. Maar zolang hij wiskunde heeft, is hij daar ook enorm veel tijd aan kwijt en is de kans dat hij daarop blijft zitten (of zakt) ook steeds heel reëel.

Dat een opleiding niet direct kans biedt op een redelijke baan, is ook bekend. De docentenopleiding is voor hem ook een reële optie en dat biedt wel iets meer mogelijkheden.

Maar goed, zover zijn we ook nog niet. Eerst dit jaar nog maar halen. Hij staat nu nog 3 onvoldoendes, waaronder een 3,8 voor wiskunde...

V@@s

V@@s

21-11-2017 om 18:24

het zou verplicht worden

Volgens mij omtrent 2012 waren er plannen om wiskunde op de havo te verplichten. Dat is alleen niet doorgegaan.

Tango

Tango

21-11-2017 om 20:18

Bijzonder en bijspijkeren.

Wiskunde is dus op de HAVO geen verplicht vak. Op MAVO/VMBO-t ook niet. Maar hoe zit het dan op VMBO Basis/Kader? Ik lees namelijk in de schoolgids dat het bij mijn zoon die Basis doet wel verplicht is. Dat klopt vast niet.
Zelf ben ik nog uit de tijd dat wiskunde op VWO ook niet verplicht was. Ik had het ook niet als examenvak. Ging daarna via HBO naar Universiteit en had toen voor mijn studie Pedagogiek wiskunde nodig. In die tijd, geen idee of dat nog zo is, zat er in Utrecht een instituut waar je in de avonduren of in een aantal vakantieweken wiskunde kon bijspijkeren. Heb dat toen gedaan, 3 weken in de zomervakantie volgens mij. Was geen probleem, mijn relatie was net uit, ik ging niet op vakantie etc. Het was best een leuke cursus en ik hield er nog leuke contacten aan over. En, ik was opeens heel goed in wiskunde. Want die man kon toch goed uitleggen! Ik ben hem er nog dankbaar voor.

Triva

Triva

21-11-2017 om 22:47

Tango

Dat klopt dus wel waar het gaat om bepaalde profielen. Er zijn profielen zonder wiskunde maar ik denk dat de school van jouw zoon die niet geeft.

Triva

Triva

21-11-2017 om 22:48

dus

omdat jouw school maar een beperkt aantal profielen heeft (1 geloof ik) is wiskunde verplicht.

Emmawee

Kan je zoon wiskunde niet als extra vak doen op de havo? Dan kan je er niet op zakken. Je kan het altijd nog schrappen, ook na de uitslag van het CE.
Ook kan hij met een 5 voor wiskunde gewoon slagen met wiskunde in het pakket en dus meer hbo mogelijkheden.
En mocht het in de loop van komend jaar toch te zwaar worden dan kan wiskunde er altijd nog af. Als je maar zorgt dat de rest van de vakken dan een goed profiel blijft.
Wordt hier op school geregeld gedaan

Emmawee

Emmawee

22-11-2017 om 00:11

Mach

We gaan inderdaad verschillende opties bekijken. Een extra vak kan en hij vindt wiskunde best een leuk vak om te doen ookal lukt het hem vaak niet.
Toch vermoed ik dat het niet gaat gebeuren. De HAVO is voor mijn zoon best een klus. Het kost hem echt veel tijd en moeite. Dat geldt ook de vakken waar hij in verhouding goed in is. Hij staat nu gemiddeld een 5,8. We zijn heel blij als hij straks overgaat en zich meer kan gaan richten op de vakken waarmee hij meer kans van slagen heeft.

braam

braam

22-11-2017 om 18:37

niet twijfelen

Ik ben iemand die altijd roept dat wiskunde kiezen slim is. Ik heb zelf vroeger ook geen wiskunde gekozen, daar spijt van gekregen en het later via een NHA-cursus bijgespijkerd. Maar ik had wiskunde niet gekozen omdat ik een echt alpha-kind was en dacht dat ik het nooooooit nodig zou hebben. Tegen pubers zoals ik was zeg ik nu altijd: kies het toch maar. Het is echt best nuttig, en je weet nooit of je later iets anders wilt doen. Maar ik zeg dat niet alleen over wiskunde, ik zou ook altijd een NT profiel aanraden aan kinderen die dat kunnen. Zo zonde als je een 8 staat op natuurkunde en dan een CM profiel kiest, daarmee sluit je net zo goed deuren, en toch hoor je over die keuze veel minder vaak dat mensen hard waarschuwen over oppassen, dat je daarmee deuren sluit enzo. Ook op school gaat het hele profielkeuze traject vooral over "wat vind je leuk, wat past bij jou" en is er eigenlijk niemand die zegt: "als je NT aankunt moet je dat doen, want dan hou je de meeste opties open".

Maar in jouw geval: je kind heeft er moeite mee, kost veel tijd, en ongetwijfeld stress. Ik zou niet eens twijfelen, echt geen wiskunde kiezen (tenzij hij ineens later dit jaar het licht ziet natuurlijk, je weet het niet). Dan kun je focussen op de andere vakken, die ook niet geweldig gaan. Zie wat ik hierboven schreef: er zijn echt nog wel opties om wiskunde alsnog te doen als je daar later tegenaan loopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.