Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yura

Yura

17-12-2013 om 08:20

Wiskunde D

Mijn dochter in 3 vwo is druk bezig met de profielkeuze. Het is vrij duidelijk dat het NT gaat worden met Latijn als vreemde taal. Gister is iemand voorlichting komen geven over wiskunde D en daar is ze nu enthousiast over. Ze is ook vrij goed in wiskunde, geeft de halve klas bijles. Echter zou ze wiskunde D kiezen in het profieldeel ipv biologie, dan schrijft ze heel veel studies af en ze weet nog helemaal niet wat ze wil gaan studeren straks. Dan zou ze biologie nog in het vrije deel kunnen nemen, maar ze wil ook al Duits, economie, M&O. Dus keus teveel eigenlijk.
Daarom maar een beetje rondvragen naar ervaringen. Bij haar op school kiest bijna niemand wiskunde D, ik heb het idee in de jaarlaag boven haar helemaal niemand. Dat is in ieder geval 1 voordeel, als je het neemt krijg je wel alle aandacht. Is tegelijk een nadeel, want roostertechnisch zal er minder rekening mee worden gehouden.
Wie heeft ervaring met wiskunde D en hoe moeilijk is dat? En hoe is dat op jullie school geregeld roostertechnisch (of hebben sommige scholen wel een hele klas vol)? En wie weet vanuit zijn latere werk of studie waarvoor wiskunde D nuttig zou kunnen zijn.

Mama 5

Mama 5

17-12-2013 om 08:53

Wiskunde D

Mijn dochter heeft wiskunde D erbij. Maar ook biologie. Als je N&T met bio erbij hebt, kun je heel veel kanten op. Dus als ik zou kiezen tussen Wiskunde D en bio, zou ik het wel weten.

Wiskunde D is wel erg leuk. Het is echt de 'leuke' wiskunde. Kans berekenen, logisch redeneren, (en verder weet ik het eigenlijk niet, ik zal het haar vanavond vragen).
Ze heeft een kleine groep, 8 leerlingen geloof ik. Door dat ze wiskunde D heeft en nog tekenen als extra vak, heeft ze wel een heel erg gatenkaas rooster. Maar op de een of andere manier is dat in de bovenbouw veel minder erg. Er zijn toch altijd nog wel dingen die je kan doen, in die tussenuren. Boeken lezen, je tekening afmaken etc.

Zowel bij wiskunde D als bij tekenen heeft ze ook heel relaxte leraren, waarmee je prima kunt onderhandelen enzo.

Waar het goed voor is? Ik denk dat de algemene wiskundige vaardigheden en het wiskundig denken wat je leert, eigenlijk altijd handig is. Vooral op het gebied van statistiek en zo, bij het studeren.

Dochter wilde eerst wiskunde gaan studeren, maar nu is het toch biologie geworden. Als je wiskunde wilt studeren is wiskunde D echt heel handig. Het lijkt mij ook handig bij andere vakken waarbij wiskunde een belangrijk element is. Natuurkunde, informatica, werktuigbouwkunde, econometrie.

Yura

Yura

17-12-2013 om 11:43

Bedankt

Jouw dochter heeft dus een vak meer dan standaard als ik het goed begrijp? Wiskunde D in het profieldeel en biologie en tekenen in het vrije deel? Dochter had het op een gegeven moment ook wel over een extra keuzevak, maar dat ontmoedigt de school nogal, dan moet je echt op gesprek bij de decaan. Bovendien is ze ook bang dat ze het dan te zwaar gaat krijgen en ik ook, ze is een erg harde werker. We hadden zoons profielkeuzeboekje van vorig jaar nog liggen (krijgen we voor haar in januari), daar staan alle studies in opgesomd met daarachter de eisen. Daar zagen we al dat wiskunde d nooit een eis is en biologie wel regelmatig. Maar goed als je wiskunde een leuk vak vindt klinkt dat wiskunde d wel erg leuk inderdaad. Dan zou het denk ik biologie in het profieldeel worden en het vrije deel kiezen tussen economie, Duits, MenO en wiskunde D. lastig hoor.
Ze heeft geen idee wat ze wil worden, soms heeft ze het over medische beroepen, maar ze is ook heel goed in economie. Ik heb al gezegd dat je gewoon economie kunt studeren zonder economie in je pakket Blijf ik apart vinden.

Annet

Annet

17-12-2013 om 11:55

Vreemd dat school een extra vak ontmoedigt.

Op school van oudste moedigen ze dat juist aan. Mijn oudste heeft drie extra vakken. Roostertechnisch is dat niet haalbaar. Eén vak doet ze zonder lessen (economie) en dat vindt ze veel prettiger dan de les.
Zij heeft ook NT-profiel met biologie. Veel keus dus bij vervolgstudies.

Zij heeft gekozen voor NLT, eerst wilde ze Wiskunde D. Ze krijgen NLT in een gecombineerde 5/6 klas. Zelfde geldt voor Wiskunde D. Die klas heeft maximaal 30 leerlingen.

Weet je dochter al wat MenO inhoudt? Ik heb daar de boeken van gezien en vond het erg op het vroegere economie-2 lijken (veel boekhouden en zo). Ik hoor van veel jongeren dat MenO erg tegenvalt.

Overigens zal dochter waarschijnlijk geen eindexamen doen in Economie. Dat is het voordeel van extra vakken. Hetzelfde geldt misschien voor het vak Kunst.

mama 5

mama 5

17-12-2013 om 11:59

Yep

Hier wordt een extra vak ook erg aangemoedigd. Meer dan een extra weer niet, ivm het rooster. Maar als je echt heel gemotiveerd bent, dan valt er vaak nog een hoop te onderhandelen. De school is dol op gemotiveerde leerlingen. Daar durven ze wel voor buiten de regels te treden.

Je schrijft dat ze goed is in economie. Maar vindt ze het ook leuk, interessant? Dat is hier toch wel een doorslaggevende factor. Als iets je interesse heeft, wordt het makkelijker.

Yura

Yura

17-12-2013 om 12:52

Extra vak

Volgens mij komen ze roostertechnisch nogal in de knoei als veel kinderen een extra vak nemen. Ken iemand die in de ouderraad zit en ik begreep dat daar al veel overleg over was geweest ivm te lange dagen etc, er is nu bij hoge uitzondering ook al een tiende uur bij gekomen op school, dat mag max 1x per week.
Haar broer heeft M en O, dus zal zeggen dat ze zijn boek eens in moet kijken. Het is inderdaad enorm pittig. Ik weet eigenlijk niet of ze economie op zich leuk vindt, hoor haar alleen maar klagen over de leraar eigenlijk. Is zo'n probleemgeval waar je het dan maar mee moet doen, ik geloof dat zij 1 van de weinigen met een voldoende is in de klas. Ken ook wat kinderen in vwo-4 met een E&M profiel (die dus in de 3e goed waren in economie), die het niet voor elkaar krijgen bij hem een voldoende te halen. Zo'n leraar bepaalt helaas je keuze ook nogal, er gaat geloof ik niemand uit haar klas een E&M profiel kiezen. Best apart, want ik heb zo'n idee dat dat een vrij populair profiel is.
Misschien is het werkdruktechnisch niet zo'n slecht idee om wiskunde-d als keuzevak te nemen. Met wiskunde is het zo als je het snapt snap je het en hoef je niet uren te leren voor een toets. Oudste heeft het zwaar met M en O nu.
Het vak NLT ken ik niet, moest ik even googelen. Dat wordt bij ons niet gegeven, maar ziet er erg interessant uit, zou wat voor mijn oudste geweest zijn, sluit erg aan bij de richting die hij op wil.

Annet

Annet

17-12-2013 om 13:40

Toch vreemd dat de ene school wel extra vakken kan inroosteren

en de andere school niet.
Of vinden ze dat een dubbel geboekt uur niet kan?
Hier wordt in overleg met de betreffende docenten gekozen naar welk vak de leerling toegaat.

Of is de wil er niet om het te regelen?

Of zou het uitmaken of het een breed VO is (meerder niveaus) of niet?
Hier een gymnasium van ca 800 leerlingen.
Een 9e uur hebben ze niet.

mama 5

mama 5

17-12-2013 om 13:58

Inderdaad

Dat verbaast mij ook. Hier gaat het om een vmbo/havo/vwo school met iets van 1000 leerlingen. Er zitten er nu 60 in vwo 6.

Yura

Yura

17-12-2013 om 14:26

grote school

Het gaat hier om een scholengemeenschap vmbo/havo/vwo, met iets van 2000 leerlingen. Volgens mij is het grootste roostertechnische probleem dat de school te vol zit, dus dat er niet genoeg lokalen zijn, waardoor dus dat 10e uur is ingevoerd. Ook wordt er volgens mij geen mogelijkheid geboden om wiskunde C te doen en ik weet dat wiskunde D ook ter discussie heeft gestaan, twee jaar geleden waren slechts 2 leerlingen in vwo 4 die het deden en volgens mij dus dit jaar helemaal niemand. Maar blijkbaar heeft school er nu voor gekozen wiskunde D actiever te promoten ipv te schrappen, want mijn zoon heeft dit promotiepraatje niet gehad. Het staat me bij dat ik vorig jaar bij hem bij de voorlichting heb gevraagd of een 2e keuzevak mogelijk was en dat het antwoord kort en duidelijk was: "nee". Maar in het boekje staat: "wil een leerling meer vakken in het vrije deel kiezen dan is dat toegestaan, dan kan dat slechts bij uitzondering en alleen na overleg met de decaan en de teamleider." Nou echt enthousiast klinkt dat niet in ieder geval.
Hoe moeilijk ze echt doen kom ik denk ik niet achter, want ik denk niet dat dochter het doet. Eerst opperde ze het wel, maar later zei ze dat het toch wel te druk zou worden. Dat denk ik ook wel, ze leert nou eenmaal niet voor een 5,5 of een zesje, ze gaat gewoon door met leren tot ze echt alles weet en dat kan soms heel veel tijd kosten.

Stenna

Stenna

17-12-2013 om 18:04

welke studies

Naast wiskunde (natuurlijk): bij studies economie en dan vooral econometrie (vanwege de statistiek), en bij chemie-opleidingen (vanwege chemisch rekenen). Verder bij de technische studies waar veel wiskunde inzit (bouwkunde, industrieel ontwerpen, werktuigbouwkunde, civiele techniek, etc). Zoon heeft het gedaan en geen spijt (doet technische opleiding). Hij had NT profiel, bij NG profiel ligt biologie meer voor de hand omdat je dan eerder naar de medische opleidingen doorgaat denk ik.

mama 5

mama 5

17-12-2013 om 20:22

Volgens dochter

Ik heb het nog even aan mijn dochter gevraagd en dit deden ze de afgelopen drie jaar bij wiskunde D (zo ongeveer he?):

Modellen op zetten aan de hand van asymptoten en dergelijke.
Kansberekening.
Statistiek.
Complexe getallen.
Limieten naar oneindig.
Vectoren.

Ze besteed niet veel tijd aan wiskunde D. Wel het maken van de opgaven, maar als je het snapt, snap je het. De resultaten van de anderen uit de groep verschillen wel per onderwerp. Kansberekening gaat bij iedereen wel goed. Maar vectoren vinden sommigen wel moeilijker.

Het voordeel van wiskunde D vind ik wel dat je er geen cse in hoeft te doen. En voor wiskunde hoef je ook geen vage verslagen te maken. Dat is natuurlijk ook prettig.

Maar dochter zou biologie ook niet willen missen. Op de universiteit bleek trouwens dat er een interessante link is tussen biologie en toegepaste wiskunde, de kans is groot dat ze daar toch wel wat wiskunde erbij zal gaan doen.

Mama 5

Mama 5

17-12-2013 om 20:24

Oeps, als keuze vak bedoel ik.

Ik bedoel niet wiskunde als tweede studie, maar wiskundevakken als keuze vakken. (op de universiteit dan)

Dalarna

Dalarna

18-12-2013 om 11:29

Stenna

Sterker nog bij NG MOET je biologie hebben.

Verder vind ik het wel vreemd dat ze geen extra vak aanbieden. Hier moet iedereen op havo en vwo een extra vak nemen. Je mág het vak laten vallen halverwege havo 4 of na vwo 4 en het telt nooit mee als je daarop niet zou overgaan of zou zakken.

KGO

KGO

18-12-2013 om 14:47

wiskunde D handig

Wiskunde D lijkt me naast Wiskunde B handig omdat je dan oa ook statistiek en kansberekening krijgt. Dat is een stuk wat je mist bij Wiskunde B (maar wel bij Wiskunde A krijgt). Bij veel studies op de universiteit moet je uiteindelijk toch kansrekening/statistiek doen.

Verder: ik ben er wel heel erg uit tegenwoordig (mijn kinderen zijn nog jonger), maar voor welke universitaire studies is dan bio verplicht? Dat is toch meer natuurkunde en scheikunde?

Verder is WIskunde D natuurlijk gewoon erg leuk!

mama 5

mama 5

18-12-2013 om 14:52

ik weet ze niet allemaal maar...

Voor biologie en biomedische wetenschappen is biologie in ieder geval verplicht op de universiteit waar dochter naar toe wil.

Yura

Yura

19-12-2013 om 08:19

Goeie info

Heel fijn dames, hier kan ik echt wat mee. Ik zie nu dat je echt wel wat hebt aan wiskunde D. Ik vond het inderdaad raar dat je bij wiskunde B geen statistiek krijgt, dat is best een belangrijk vak bij veel studies, maar dat zit in wiskunde D dus weer wel.
Biologie is voor aardig wat studies wel verplicht: bewegingswetenschappen, biomedische wetenschappen, diergeneeskunde, geneeskunde, gezondheid en leven, klinische technologie, medische informatiekunde, tandheelkunde, biologie, bio-exact, biofarmaceutische wetenschappen, psychobiologie. Wiskunde D komt niet 1 keer als verplichting voor in de lijst die ik hier van school heb. Neemt niet weg dat ik me kan voorstellen dat je het bij sommige studies wel zwaar gaat krijgen als je het niet hebt. Net zoals dat economie niet verplicht is om economie te gaan studeren en geschiedenis niet om geschiedenis te studeren. Volgens mij loop je toch wel achter dan.

Kennis en training

Achterlopen wat kennis betreft, dat is het probleem niet, het probleem ligt in de vaardigheid in wiskunde (en andere vakkenk) aankweken.
Ik heb, lang geleden, wiskunde I en II in mijn pakket gehad en ben daarna technische natuurkunde gaan studeren. Het extra wiskunde wat ik had gehad werd behandeld in de eerste collegeweek, in week 2 was mijn voorsprong gereduceerd tot nul. Dus zover de voorsprong wat kennis betreft. Maar je mist wel de extra oefening, mijn dochter doet heel wat minder uren wiskunde in de week dan ik destijds en is er minder vaardig in, terwijl ze volgens mij intelligenter is dan ik!

Marjoleine64

Marjoleine64

19-12-2013 om 21:10

Hier ook extra vak

Oudste zoon in de de 4e (VWO technasium) doet NT met O&O als profielkeuzevak, wiskunde D als vrije keuze vak en informatica als extra vak. Toen ik hem vorig jaar na wat googelen had uitgelegd wat wiskunde D was hoefde hij niet lang meer na te denken: dat vak had hij hard nodig voor zijn programmeerwerk. Hij wil ook informatica of game-design oid gaan studeren, en is daar ook al veel mee bezig. Op school werd in eerste instantie gezegd dat het roostertechnisch wel eens moeilijk zou kunnen worden, maar voor beide vakken hebben ze een klasje van 11 LL en hij kan gewoon alle uren volgen. Voor het geval dat niet mogelijk was hadden ze met een groepje van 3 vrienden (met exact hetzelfde super-beta pakket) al de afspraak met de leraar informatica dat ze dat vak zonder lessen mochten doen. Tot onze verbazing heeft hij ook nog eens een heel mooi rooster zonder gaten, één keer eerste uur vrij en helemaal niet extreem veel uren. Dat zou in januari kunnen veranderen. Het is een MAVO/HAVO/VWO scholengemeenschap met ruim 1000 LL, en nu in 4VWO 3 klassen met in totaal 66 LL (waarvan er maar 4 gymnasium doen, en ruim 20 technasium). De school heeft sinds een paar jaar zwaar ingezet op techniek, en dat zie je in de profielkeuze terug. Maar ze bieden wel alles aan! Jongste zit nu in de 3e voor zijn profielkeuze en zal waarschijnlijk een soortgelijk pakket kiezen, maar dan met Grieks ipv Duits, en waarschijnlijk economie ipv informatica.
Marjoleine

Geen wiskunde D op de school van mijn dochter

Overigens wordt er op de school van mijn dochter geen wiskunde D gegeven, dus zelfs als ze het zou willen, kan ze het nog niet nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.