Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisanne

lisanne

07-10-2014 om 16:20

wiskunde c

Mijn dochter is geen ster in wiskunde en heeft, mede ook omdat ze absoluut niet wil zakken op wiskunde, gekozen voor wiskunde c, de meest eenvoudige wiskunde. Ze zit in A5 en heeft het vak dit jaar voor het eerst.
Zijn hier meer ouders van kinderen met wiskunde c? Ik heb namelijk het gevoel dat het een beetje een ondergeschoven kindje is. Er zijn maar zeer weinig kinderen bij dochter op school die dat vak gekozen hebben (wat me verbaast omdat het een grote school is met veel leerlingen en wiskunde 1 van de kernvakken is, dus liever geen onvoldoende) en daarom krijgen ze het vak samen met wiskunde-a-leerlingen. Gevolg is dat dochter veel voor zichzelf moet doen in de lessen omdat de docent bezig is met de uitleg voor de leerlingen met wiskunde a, die meer lesstof hebben. In plaats van extra uitleg krijgt dochter dus juist minder uitleg bij wiskunde c. Hoe is dat bij jullie op school geregeld?

Beoordelen

Mijn dochter heeft een beta-profiel maar als enige van haar klas Wiskunde A. Dat kon omdat ze zelfstandig kan werken.
Ze werkt uit haar boek en kan een vraag stellen aan de docent.
Het staat of valt dan wel met de methode, of de stof begrijpelijk voor je kind aangeboden wordt.


http://www.youtube.com/watch?v=ljYsWOLEXH8
Als er een moeilijk onderwerp is kun je ook nog opzoeken op wiskunde academie of er uitleg voor is.
Dat is prettig om thuis even naar te kijken en dan nog eens naar de stof te kijken die je niet snapt.

Anne j

Bij een echt beta profiel (NT) is wiskunde B toch verplicht?
Bij NG wordt over het algemeen veel Wiskunde À gekozen hier, omdat het wat makkelijker is dan B en minder technisch. Meer statistiek enz

verplicht?

Dat zal van de school afhangen denk ik en de mogelijkheden om roostertechnisch te variëren.
Maar ik denk dat ze er geen Natuurkunde mee gaat studeren.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 19:02

verplicht ja

Bij N&T is wiskunde B verplicht ja en bij N&G heb je keuze uit A of B. Volgens mij is het zelfs zo dat je alleen bij C&M wiskunde C mag kiezen dus dat verklaart wel waarom er zo weinig C hebben!

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 19:03

dus

Jouw dochter kan geen N&T hebben, Annej.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-10-2014 om 19:03

Mach

"Bij een echt beta profiel (NT) is wiskunde B toch verplicht?"

Volgens mij is NG ook een 'echt' beta-profiel hoor
En ja, daar mag je wiskunde A bij kiezen.

Ja verplicht bij NT

Bij NT, wat volgens mij het enige echte betaprofiel is, is wiskunde B een profielvak! Samen met natuurkunde en scheikunde. Niks afhankelijk van school of rooster. Gewoon verplicht bij NT.
Bij NG kan je ook wiskunde A kiezen, maar er zullen ook velen zijn die daar wiskunde B kiezen.
Als je dochter wiskunde A doet kan ze geen NT doen.
Hooguit NG met als keuzevak natuurkunde. Maar dat maakt het nog geen NT

Ik vind

Ik vind NG geen echt betaprofiel

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-10-2014 om 19:09

definitiekwestie

Ach, dan zal het een definitiekwestie zijn. Hier op school wordt NG toch écht aangemerkt als beta-profiel. En zo was het ook bij andere scholen waar wij op open dagen zijn geweest. Twee beta-profielen, twee niet-betaprofielen

Is volgens mij geen echt betaprofiel omdat je niet perse wiskunde B en natuurkunde hebt in dat profiel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-10-2014 om 19:10

Wiskunde

Voor alle leerlingen op het vwo is wiskunde een verplicht vak; voor havo-leerlingen is wiskunde voor het profiel C&M niet verplicht, voor de andere profielen wel.
Wiskunde B is een verplicht profielkeuzevak bij profiel N&T; zowel
op het havo als op het vwo. Bij N&G en E&M mag je kiezen tussen wiskunde A of B in het vrije deel.
Wiskunde C is alleen beschikbaar voor leerlingen met het profiel Cultuur en Maatschappij. Leerlingen mogen Wiskunde C inwisselen voor Wiskunde A of B. (Rijksoverheid; Ministerie O&W)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-10-2014 om 19:13

Betaprofiel

N&G en N&T vallen allebei onder de noemer "betaprofiel".

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-10-2014 om 19:24

Profiel

Vorig jaar moest zoon een (voorlopig) profiel kiezen toen hij in 3G zat; dit jaar krijgen we het hele gedoe weer nu hij in 3A zit. Wiskunde is helaas absoluut het vak waar hij de meeste problemen mee heeft. Hij is wel goed in natuurkunde en scheikunde maar waarschijnlijk moet hij iets kiezen waar hij genoeg heeft aan wiskunde A. Het zal E&M worden of misschien N&G. Maar iedereen raadt bij N&G, en zeker als je natuurkunde kiest, wiskunde B aan, dus ik vermoed dat de (voorlopige) keuze toch weer E&M gaat worden... http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskunde_(schoolvak_in_Nederland)

lisanne

lisanne

07-10-2014 om 23:31

wiskunde

Het moge duidelijk zijn dat mijn dochter geen n-profiel heeft waar hier over gediscussieerd wordt maar CM want dat is het enige profiel waar wiskunde c gekozen mag worden. Zij heeft stress voor wiskunde, mede omdat ze weinig succes had met wiskunde in het verleden, ze is altijd de wiskundesukkel van de klas geweest maar wel tussen de 9 en 10 voor teksten in welke vorm en welke taal dan ook. Wiskunde kan mogelijk een struikelblok zijn voor haar examen en daarom kiest ze voor de gemakkelijkste variant. Ja, ze kijkt er ook niet naar uit dat de rekentoets volgend schooljaar deel gaat uitmaken van het examenprogramma. Ze heeft ook geen plannen voor een vervolgopleiding waarbij wiskunde een deel uit zal maken. Geen stress met wiskunde dit jaar, dacht ze. Maar nu blijkt dit vak gegeven te worden, samen met wiskunde a. En gaat de aandacht meer uit naar die leerlingen. En dat levert haar wel stress op. Helaas.
Maar niemand heeft hier dus ervaring met wiskunde c of weet hoe dat op hun school geregeld is? Want dat was mijn vraag.

lisanne

lisanne

07-10-2014 om 23:34

dochter 2

Dochter 2 doet overigens NG met natuurkunde, aaedrijkskunde en wiskunde a. Ze wil naar Wageningen. Bij haar op school worden de leerlingen met n-profielen gewoon als beta's gezien. Mensen met wiskunde b hebben vaak een dubbel profiel, NG en NT maat zij dus niet. Nt heeft verplicht wiskunde b.

Katniss

Katniss

07-10-2014 om 23:39

Vierde pas

Mijn dochter zit pas in de vierde maar wiskunde C was iets waar we rekening mee hielden. Tot het laatste proefwerk van vorig jaar had ze nog nooit hoger dan een 6 gehaald, en toen viel ineens het kwartje. Momenteel staat ze zelfs een 8,7 gemiddeld voor wiskunde AC, waar we heel blij mee zijn maar waarvan ik niet weet of het zo blijft natuurlijk. Het is een grote school (8 klassen per leerjaar), dus ik denk dat ze t.z.t. wel een klein klasje vol krijgen voor wiskunde C. Het lijkt me idd niet handig om dat samen met wiskunde A te geven.
Misschien eens een afspraak maken met de wiskundeleraar om te vragen hoe hij haar denkt les te geven?

rob

rob

08-10-2014 om 08:50

wiskunde c

Mijn dochter, nu 2e jr uni, heeft ook voor wiskunde c gekozen. Was haar moeilijkste vak en ze wist toen ook al zeker dat ze niets wilde doen met wiskunde. Zij had wel echt een aparte wiskunde c klas(hele grote vwo afdeling). Maar er is niet heel veel verschil tussen a en c dus ik kan me voorstellen dat samen les krijgen best moet kunnen. Ik meen dat dochter het toen over een verschil van 1 hoofdstuk had(het is toch ook hetzelfde boek?). Het grappige is dat ze nu op een opleiding(gezondheid) zit waar jongeren zitten die uitleg vragen aan haar omdat zij iets(statistiek?) meer heeft gehad.

Yura

Yura

08-10-2014 om 14:38

statistiek

Ja bij wiskunde B krijg je geen statistiek, dat vind ik wel een groot gemis. Mijn dochter doet ook nog wiskunde D (naast dan krijg je wel statistiek.
Voor TO: kun je geen bijles van een ouderejaars regelen voor je dochter? Dat heeft mijn zoon met wiskunde B afgelopen jaar in de 4e ook gehad van iemand uit de 6e, had hij zoveel aan, gewoon even die 1 op 1 aandacht. Mijn dochter geeft ook bijles aan lagerejaars (maar die zit helaas een klas lager dan zoon).
Vwb wiskunde B/A en natuurkunde en profielkeuze. Wij liepen hier met zoon ook tegenaan, was al lang duidelijk dat het NT moest worden, want natuurkunde is zijn lievelingsvak, echter hij had een negatief advies voor wiskunde B en school raadt dat ten strengste aan als je natuurkunde neemt. We zijn rond gaan vragen of school niet overdreef en van alle kanten hoorden we dat dat klopt en dat iedereen met wiskunde A en natuurkunde de 4e niet gered heeft. Zoon ging toen zelfs twijfelen om maar E&M te gaan doen, terwijl hij vanaf dag 1 zo enthousiast over natuurkunde was. We hebben dus toch voor wiskunde B gekozen mbv bijles en de 4e heeft hij gered. En inderdaad degenen uit zijn klas die zijn blijven zitten/afgestroomd zijn degenen met wiskunde A en natuurkunde. Nu hopen dat we hem mbv bijles door de 5e kunnen slepen, maar hij blijft er toch tegenaan lopen, want hij roept al heel lang dat hij natuurkunde wil gaan studeren aan de TU, hij hoeft zelfs niet naar open dagen volgens hem, want hij weet het toch al. Maar na het eerste gesprek met de decaan was dat toch even schrikken want met zijn gebrek aan wiskundetalent lijkt deze (of welke studie dan ook aan de TU) niet echt een haalbare zaak, binnenkort dus op naar de open dag in Leiden, dan heeft hij nog alle tijd om aan dat idee te wennen dat het wat anders moet worden.

lisanne

lisanne

08-10-2014 om 15:54

rob en katniss

Ja, ik dacht dat hier ook wel een klas vol wiskunde c leerlingen zou zijn want ook een grote school met een grotere atheneumafdeling dan die van Robs kind maar de praktijk is dat het letterlijk gaat om een handjevol leerlingen wiskunde c. Het wordt niet heel erg gestimuleerd. Misschien dat het anders gaat worden nu vorig jaar best wel wat leerlingen zijn gezakt op de nieuwe examenregels.
Dochter is trouwens vandaag met medeleerlingen naar mentor en coordinator geweest na eerst een gesprek met de wiskundedocent gehad te hebben. Deze zouden het oppakken en overleggen met de wiskundedocent. Als dochter dat niet gedaan had, had ik gebeld met die 2. Ik zie het even aan, hoe gaat de pww en hoe gaan de eerste weken na de vakantie en anders hang ik ook aan de telefoon. Dat heb ik al eerder dit schooljaar gedaan want eerst zaten de wiskundeleerlingen ook nog verspreid over clusters en nu zitten ze bij elkaar.
Het gaat trouwens wel om meer dan 1 ander hoofdstuk. Dochter heeft ook andere lesboeken.

lisanne

lisanne

08-10-2014 om 15:56

Yura

Dochter2 heeft wiskunde a en natuurkunde, wel via NG. Haar school raadt dat niet af en ik ken ook via oudste dochter en vrienden leerlingen die "gewoon" examen natuurkunde met wiskunde a hebben gedaan. Bij dochter2 gaat natuurkunde prima (afkloppen!!)

Yura

Yura

08-10-2014 om 16:06

Lisanne

Dat is goed om te horen. Ik vond het destijds een hele moeilijke beslissing, vooral omdat school zo stellig was.

Hadewich

Hadewich

08-10-2014 om 16:10

Yura

Hier ook twee kinderen met ng met natuurkunde en wiskunde a. Gaat prima. School raadt wel wiskunde b aan, maar het hoeft niet. Ook geen leerlingen die er specifiek op blijven zitten, misschien een enkeling.

rob

rob

08-10-2014 om 16:18

hier wel hetzelfde boek

Dochter had les uit serie Getal en Ruimte en dat zijn boeken voor wiskunde A en C(getal en ruimte, vwo A/C), ik heb nog even gekeken want ze heeft er een overgenomen. Ik denk dat je je ook niet helemaal blind moet staren op dat verschil want ik heb dochter wel eens horen zeggen dat ze achteraf(volgens haar) ook wel A had kunnen doen door de weinige verschillen. Zij had het niet nodig A te hebben. Komt trouwens wel veel wiskunde tegen in de opleiding maar dat is allemaal statistiek. Nog steeds niet het favo onderdeel. Veel niet beta-opleidingen vragen ook om wiskunde.

Jesse_1

Jesse_1

07-11-2014 om 00:46

Ik meen...

... dan op de school van onze zoon (gym) ook wiskunde C en A in dezelfde klas worden gegeven, dat is ook hetzelfde boek (G&R). Maar dat met ingang van volgend jaar er aparte boeken voor komen. Of ze dan nog in dezelfde klassen zitten weet ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.