Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bieb63

bieb63

11-04-2015 om 23:27

Wiskunde A versus B

Even mijn vraag in het kort (evt verdere details komen aan de orde indien van toepassing). Dochter doet einexamen vmbo-tl. Staat er goed voor,behalve evgels, dat is een dobber. Hoe dan ook, we houden havo hierna open en zien wel, eerst de examens uiteraard en ze is ook ingeschreven voor een mbo4 opleiding. Nu mijn vraag: ze is goed in wiskunde (gemiddelde tot nu toe een 8,2, ze vint het ook een leuk vak.
Op de havo kun je kiezen voor wis A of B. Is dit iets waar we uberhaupt over na mieten denken, os is het verstandiger, ook al ligt het vak haar, om vanuit vmbo-tl, naar havo, gewoon maar voor A te kiezen. Iemand een idee/ervaring?

bieb63

bieb63

11-04-2015 om 23:28

Sorry

Ze vint....... Sorry. Nou ja, typen op een i-pad...

Marea

Marea

11-04-2015 om 23:42

Laten uitleggen

Mijn kinderen zitten op t VWO dus helemaal precies kan ik je vraag niet beantwoorden, maar volgens mij is het niet helemaal een kwestie van gewoon Wi A of t 'moeilijke' Wi B. T ene kind ligt B meer, t andere kind ligt A meer.
Mijn ene zoon, een typische beta-nerd, doet fluitend wiskunde B en D, scheikunde en natuurkunde, maar haalde voor geschiedenis en economie in de vierde krappe zesjes, terwijl die gezien worden als de makkelijke vakken.

Je dochter (en jij ook misschien) zou het aan de leerkracht moeten vragen hoe hij het voor haar inschat en hij kan ook uitleggen wat het verschil is. Verdr moet moet in de gaten houden wat ze na de havo wil doen en welke wiskunde ze ervoor nodig heeft.

Succes met het examen.

Barvaux

Barvaux

12-04-2015 om 07:06

profielen

Verdiep je eens in de profielen en dan merk je vanzelf dat je nog kunt kiezen of dat dat niet eens meer kan.

http://profielkeuze.qompas.nl/informatie/profielen-en-vakken

Evanlyn

Evanlyn

12-04-2015 om 11:48

Mijn bèta vindt wiskunde B veel makkelijker dan wiskunde A. Op haar school geven ze dat per onderwerp namelijk alvast aan, omdat ze straks moeten kiezen. Ze moppert dat wiskunde A meer begrijpend lezen is en dat ze dat niet kan.

Dat hij hoog scoort, zegt dus niet zoveel. Het gaat om het soort onderwerpen waar hij goed in is.

sat

sat

12-04-2015 om 12:36

lastig

mijn dochter, die altijd met een mager vijfje overging en slaagde op het vwo zag dat op haar zorgstudie de jongeren met wiskunde B veel meer moeite hadden met het gegeven statistiek dan zij met wiskunde A. Was ook wel eens leuk, was zij de anderen aan het bijleren.

Dus ligt idd aan wat je wil gaan doen. In principe wordt C als gemakkelijkst gezien, dan A, dan B, dan D.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-04-2015 om 14:24

Wiskunde

Het hangt er vanaf welke onderdelen van wiskunde je dochter het beste liggen en welk profiel ze kiest. Mijn zoon (3VWO) vindt wiskunde B veel beter te begrijpen dan wiskunde A en hij is beslist geen beta. Voor zijn mogelijke vervolgstudies heeft hij geen wiskunde B nodig maar hij heeft een overtuigd wiskunde B-advies gekregen (staat gemiddeld 8,5) en hij gaat dus E&M profiel doen met wiskunde B. Zijn economiedocent heeft dit ook aangeraden.
Overleg met de wiskundedocent; wat ligt je dochter beter en wat zou hij/zij aanraden.
http://home.online.nl/rvdwurff/wiskunde/HV3/info%20wi-A-B-C-D.htm

bieb63

bieb63

12-04-2015 om 15:09

Oke, even wat meer details en nog wat vragen

Vooralsnog weet ze niet echt wat ze wil gaan doen en vooralsnog is dat dier&zorg..... (als ze niet naar havo gaat, maar na de vakantie naar het MBO4). Mocht ze wel naar havo gaan, dan heeft ze nog 2 jaar de tijd om verder te denken (en ze wordt ouder en wijzer...). Ikzelf zie iets als industrieel ontwerpen voor me, maar zij ziet dat (nu) niet (jongensopleiding volgens haar). Maar goed, mocht ze havo gaan doen, dan zien we tegen die tijd wel weer.
Verder zou zij inderdaad een sector moeten kiezen. Zij heeft nu: NL, Eng, Duits, Wis, Bio, AK en als extra vak Natuurkunde. Dat Natuurkunde gaat het niet worden. Vindt ze moeilijk en niet leuk. Ze zou daarvoor in de plaats Economie willen doen. Heeft ze laten vallen, maar volgens de Decaan is dat niet zo'n punt, omdat je op de Havo pas later Economie krijgt, dus daar zou ze, volgens hem, wel weer in kunnen komen.
Zij heeft zelf aan haar Wis docent gevraagd of ze wis B zou kunnen. Hij zegt dat ze dat zou moeten kunnen, maar dat er wel onderdelen zijn die zij niet heeft gehad, maar dat daar een boekje voor is en als ze dat in de zomervakantie doorwerkt, ze op 'niveau' zou moeten zijn. De vraag is uiteraard (puber....) of ze dat dan daadwerkelijk in de zomervakantie gaat doornemen, ondanks haar goede bedoelingen/inzet vooraf, ik ken m'n pappenheimer....
Hoe dan ook: jullie nog input?

69er

69er

12-04-2015 om 21:33

aansluiting profielen

Ik zou met de decaan goed bekijken welke mogelijkheden er zijn voor doorstroming en of deze profielen binnen haar interessegebied liggen. Met de informatie die je geeft denk ik dat alleen economie&maatschappij en mens&maatschappij aansluiting geeft. ( want geen scheikunde en/of natuurkunde). Dan biedt niet elke school in deze profielen zowel wis A als B aan. ( Industrieel ontwerpen geeft met deze profielen geen toelating). Op de school van mijn kinderen worden er aan doorstroming eisen gesteld. Zo wordt tijdens het 4e jaar vmbo bijgespijkerd in Engels en wiskunde en moet dit met goed gevolg doorlopen worden. Bedenk dat in het HAVO examen in Nederlands, Engels, wiskunde, ( en de rekentoets?) maximaal één 5 gehaald mag worden.

69er

69er

12-04-2015 om 21:37

mens en maatschappij

zo heet het dus niet, het is cultuur en maatschappij.

bieb63

bieb63

12-04-2015 om 22:39

Dank je 69er. Plus nog een vraag

Stof tot nadenken.
Nog een andere vraag. Stel dat ze toegelaten wordt tot havo en ze dit gaat doen. Maar het valt tegen, lukt niet, of ze zakt uiteindelijk. Heeft dat consequenties tot toelating mbo4 ( na die 2 jaar of wellicht al a een jaar)? Jeman daar ervaring mee?

bieb63

bieb63

12-04-2015 om 22:40

Jeman?

Iemand.... Stomme ipad

Barvaux

Barvaux

13-04-2015 om 07:12

neuh

Natuurlijk kan ze zich daarna gewoon weer inschrijven voor die mbo-opleiding. Er zijn ook volwassenen die dat doen en na de havo/vwo zijn er veel mensen die een tussenjaar hebben (dat mag dan niet na vmbo tenzij je 18 bent).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.