Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
wizmom

wizmom

06-03-2015 om 23:06

wis b of a

Zoon 3 gymnasium, krijgt op dit moment advies van vakdocenten over profielkeuze. Voor het merendeel van de vakken heeft hij een positief advies , zelfs voor de krappe zesjes. Wat schetst mijn verbazing: voor wiskunde, staat hij nu een 6.5, in het begin lagere cijfers maar met wat extra aandacht heeft hij nu weer een 9.5 en een 8.5 gehaald, krijgt hij als advies wis a. En dat terwijl hij naar de TU wil. Na gaat prima, 8 gemiddeld.
Wat is wijsheid, toch wis b gaan doen met het risico op het niet halen? Of het toekomstperspectief bijstellen....lijkt me echt heel naar, want hij wil echt graag naar de TU. Hij is alleen maar geinteresseerd in betastudies, en ontwerpen.
Iemadn raad? Hij heeft nu twee uur per week bijles en daarmee staat hij dus wel goed. Ik hoop dan ook dat hij dit niveau vast blijft houden....

Moni

Moni

06-03-2015 om 23:44

Wat kan er nog in 5e of 6e klas?

Oudste zit in 6 gym. Ook in dit jaar zijn er nog leerlingen (een enkeling) overgestapt van wisB naar wisA. Zij hadden wel hun profiel daarop afgestemd, namelijk een NG/NT profiel met biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde B. Daarmee kun je overstappen van NT naar NG.

Dat helpt niet voor een TU-studie maar helpt wel om te slagen.
Ik ken één leerling die een tussenjaar neemt en in dat jaar alsnog wiskunde B gaat halen. Hij heeft het pas in de 6e laten vallen. Dat zal haalbaar moeten zijn. Ik weet niet of dat een goede bodem is voor de TU.

Bij jongste analyseren ze op sommige vakken (moet nog groeien) hoe leerlingen scoren op reproduceren, toepassen op eenvoudig niveau, toepassen op complex niveau en op inzicht. Dit heet rtti. Google daar eens op.
Dit systeem kan ook gebruikt worden om uit te zoeken of je zoon wel voldoende inzicht heeft (dat is nodig om te slagen met wis of dat zijn scores vooral zitten in toepassing.
Vraag na of jullie school al gebruikt maakt van deze methodiek om toetsen in te schalen.

hier

Hebben ze in de 3e steeds afwisselend onderwerpen die danwel horen bij wiskunde A, danwel bij wiskunde B. Sowieso moeten ze voor een positief wiskunde B advies een onafgeronde 7 staan. Maar verder kijken ze dus ook naar op welke onderwerpen je goed of minder goed scoort. Als je op de B onderdelen zesjes (of lager) haalt en op de A onderdelen veel hoger, dan kan het advies toch zijn om geen B te kiezen.

Vraag het eens na bij de docent.Op welke onderdelen haalt je zoon die hoge cijfers? En wat kan/moet hij doen om alsnog een positief B advies te krijgen? Het jaar is nog niet om natuurlijk!

MInthe

MInthe

07-03-2015 om 09:58

Inderdaad...

Wiskunde B is best een pittig vak, dus hij zal wel echt moeten laten zien dat hij het kan. Maar volgens mij is hij daar nu hard mee bezig! Dus check bij de docent of het voor een WisB-advies voldoende is als hij op deze manier door blijft gaan... Zou hij het ook redden zonder bijles?

Tihama

Tihama

07-03-2015 om 23:13

Inderdaad: welke onderwerpen gaan goed en welke slecht

Hij krijgt 2 uur bijles (ik neem aan wiskunde?) en hij scoort boven de 8.

Het roept bij mij 2 vragen op:
1.heeft hij de bijles nodig omdat hij de stof te moeilijk vindt, of heeft hij de bijles nodig om bijv. slordig werken bij te werken?
2. welke onderwerpen werden behandeld bij die hoge cijfers? was dat wiskunde die echt inzicht vraagt of was het meer rekenwiskunde?

Ik herken van mijn eigen echte betazoon, dat hij destijds zelfs onvoldoendes wist te scoren door categorisch te weigeren de berekening op te schrijven. Dat vond hij namelijk onzin. De berekening telde mee in puntentelling, dus zelfs met een goed eindantwoord, miste hij dus veel punten. Pas in de 4e of 5e was hij bereid om wat zorgvuldiger te gaan werken...

Veel wiskunde in de eerste jaren is eigenlijk nog steeds rekenen. Door de basisregels te volgen en braaf je best te doen, kun je hoge cijfers halen. Maar als het aankomt op inzicht, dan gaat het bij sommigen mis.

In de toetsresultaten kun je daar wat uit afleiden.

Ik zou persoonlijk ten allen tijde kiezen voor B.

Ik vond ook dit stukje erg leerzaam: http://www.volkskrant.nl/dossier-onderwijs/dat-steeds-minder-vwoers-wiskunde-b-volgen-is-een-drama-voor-bv-nederland~a3369458/
Hier komt ook naar voren dat zelfs docenten wiskunde een ontmoedigingsbeleid volgen ten aanzien van wiskunde B.

Moni

Moni

07-03-2015 om 23:24

Volgens mij is dit artikel uit 2012 al weer achterhaald

Er zijn vooral op de universiteit meer nieuwe studenten in de technische vakken en er zijn op de VO-scholen meer leerlingen die examen doen in een NT/NG profiel.

Sawo

Sawo

07-03-2015 om 23:50

Wis b

Mijn dochter kreeg ook advies voor wis a ondanks een 8 Ze heeft toch wisb gekozen omdat dat meer mogelijkheden biedt. Ik heb ook het idee dat ze nogal gauw je richting wis a proberen te duwen. Bijna iedereen die wis b heeft gekozen heeft het ook gehaald. Natuurkunde zorgde vaak voor meer problemen. Dus als je zoon voldoende gemotiveerd is gewoon b kiezen en zolang hij nu goede resultaten laat zien kunnen ze dat ook niet weigeren.

Succes
Saar

Tihama

Tihama

08-03-2015 om 12:46

Instroom

ja, ik zag inderdaad dat in 2013 en 2014 de instroom op technische studies enorm was toegenomen. Het vermoeden was dat dit kwam vanwege de crisis. Studenten die blijkbaar toch meer kijken naar de baankansen.

Hopelijk zet die trend zich voort.

Katniss

Katniss

08-03-2015 om 13:55

Apart

Mijn dochter heeft dit jaar (4 vwo) wiskunde AC omdat het in de eerste drie jaar allemaal erg moeizaam ging. Haar gemiddelde is momenteel een 8,7 dus ze 'mag' wiskunde A kiezen en doet dat ook. Dat is dan hetzelfde wiskunde als de bèta's met NT/NG? Haar vader heeft liever dat ze op safe speelt, maar met bijna een 9 is dat toch niet nodig?
We hebben zelf beide geen examen gedaan in wiskunde, dus kunnen er ook niet mee helpen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-03-2015 om 14:29

Hier ook

Mijn zoon staat nu in 3 VWO ook voor die keuze. Tot begin dit jaar haalde hij met veel pijn, moeite en bijles vijfjes voor wiskunde ook al is hij heel goed in rekenen en heeft hij de instaptoets rekenen 3f heel goed gemaakt. Dat zou dus overduidelijk wiskunde A worden bij zijn gekozen E&M profiel. Nu heeft hij dit jaar een ontzettend goede en leuke wiskunde docent die er in geloofde dat zoon best heel goed zou kunnen zijn in wiskunde en hem enorm heeft gesteund en geholpen en de kwartjes zijn gevallen en hoe: opeens allemaal ruime achten. Het enige wat zoon doet is iedere dag opgaven maken, de opgaven goed lezen en zorgvuldig uitwerken en opschrijven. Af en toe samen met een klasgenoot die ook wiskunde B gat doen. Echt ongelooflijk. Hij heeft dus een eenduidig wiskunde B advies gekregen terwijl deze docent dit advies niet snel geeft. Zoon gaat dus ook wiskunde B kiezen. De onderwerpen en vraagstelling van wiskunde B liggen hem ook beter dan die van wiskunde A. Kortom, jouw zoon kan ook best wiskunde B doen. Als hij met bijles goede cijfers haalt heeft hij duidelijk ergens wel het benodigde inzicht en begrip. Nu nog zorgen hij dat dit ook zonder bijles uit zichzelf kan halen en het lijkt me geen probleem. Dat kwartje valt vroeger of later wel

Minthe

Minthe

08-03-2015 om 14:35

WisB

Voor NT is Wiskunde B verplicht, bij NG kan je wel wiskunde A kiezen. Als ze gemiddeld 8,7 staat lijkt mij dat ze wiskunde A toch wel zou moeten kunnen halen.

Overigens heb ik wel examen wiskunde ( gedaan, maar ik kan mijn kinderen echt niet helpen. Zelfs in de derde al niet meer. Gelukkig is er bij mijn man meer blijven hangen... (hij heeft TU gedaan, inclusief 1 jaar wiskunde).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-03-2015 om 14:39

Advies docent

Maar ik zou als ik jou was ook bij de docent navragen op welke onderdelen je zoon hoge cijfers haalt en waar hij nog moeite mee heeft, en wat hij moet doen om om alsnog een positief wiskunde B advies te krijgen. Gezien de wens van je zoon om een technische studie te gaan doen en de keuze voor een beta profiel is wiskunde B wel noodzakelijk...

Katniss

Katniss

08-03-2015 om 14:55

Minthe

Ze heeft een CM-profiel, dus wiskunde B is nooit im frage geweest Maar wiskunde A lijkt me toch wel heel veel meerwaarde geven boven wiskunde C.

Moni

Moni

08-03-2015 om 19:03

Zeker gaan voor wiskunde A Katniss

Dat verbreedt haar kansen behoorlijk qua studiekeuze. Ook als een studie minimaal wiskunde C vraagt, ben je beter af qua begrip met wiskunde A.
En met dat cijfer zou je eerder denken waarom ze geen B gekozen heeft....

Katniss

Katniss

08-03-2015 om 19:26

Moni

Dat was echt een heel logische keuze. De eerste 2,5 jaar stond ze steeds tussen de 4,9 en 5,6 gemiddeld, en was het iedere keer weer spannend of het niet (nog meer) zou kelderen. Halverwege de derde ging er ineens een knop om en kwam de ene na de andere 8 binnen. Ze geeft zelf als verklaring dat ze aantekeningen is gaan maken van wat de leerkracht vertelt En ze maakt echt alle huiswerkopgaven, ik denk dat ongeveer een derde van haar huiswerktijd in wiskunde gaat zitten. Het komt haar dus niet aanwaaien.

Yura

Yura

09-03-2015 om 10:20

Zelfde

Bij ons kreeg je een 1,2 of 3 advies. 1 is doen, 2 is twijfel en 3 niet doen. Het was trouwens een advies en dat mag je negeren. Zoon kreeg in eerste instantie een 3. Hij wilde heel graag natuurkunde doen, dat is zijn favoriete vak. School adviseert echter dat je dat combineert met wiskunde B. Ik heb wat rondgevraagd bij oudere jaars of zij het daarmee eens waren en leerde dat iedereen op die school die natuurkunde met wiskunde A combineerde strandde in de 4e. Dat was dus geen optie. Met docent besproken en die gaf aan dat een advies nog lastig was omdat ze nog nauwelijks B-onderwerpen hadden gehad, maar op het moment van dat gesprek had hij net een redelijk cijfer gehaald op een toets met een B-onderwerp, dus docent veranderde naar 2-advies.
Toch wiskunde B gekozen, zoon wilde ook naar de TU en graag een NT-profiel. In de 4e ging het niet goed, maar toen hebben we bijles geregeld en haalde hij opeens een 8,5. Nu in de 5e heeft hij geen bijles meer nodig, maar haalt wel goede cijfers. Mijn advies is dus gewoon B doen.

Tihama

Tihama

09-03-2015 om 23:14

Vrijwel alle studies aan de TU zijn alleen mogelijk met wiskunde B.

http://www.tudelft.nl/studeren/studeren-aan-de-tu-delft/toelating-en-aanmelding/met-nederlands-diploma-naar-bsc/toelatingseisen/toelatingseisen-per-opleiding-per-profiel/

Dus met nu kiezen voor wiskunde A sluit je in 1 klap al die mogelijkheden af.

In dit schema kun je zien welke vakkenpakketten er voor welke studies nodig zijn: http://www.studiekeuze123.nl/van-profiel-naar-studie.

Ik zou er niet over twijfelen.

wizmom

wizmom

10-03-2015 om 13:22

advies nu toch wat positiever richting wisB

Zoon heeft met leerkracht gepraat en leerkracht gaf aan dat als hij goed zijn best blijft doen, en een 7 gemiddeld staat aan het eind van het schooljaar, hij wel wis-B kan doen. We houden die bijles nog maar even vast als stok achter de deur en om te blijven oefenen. Zoon weet wat er op het spel staat, dus zegt dat hij zijn best gaat blijven doen, maar ik weet ook dat hij daarin wel kan verslappen. Willen en zeggen is nog steeds niet hetzelfde als doen.
Ik ga volgende week ook maar even met leerkracht praten, over de verschillende onderwerpen en ook om vragen te stellen in welke fase van de "rtti" zoonlief zit met de diverse onderwerpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.