Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dep

Dep

23-01-2014 om 09:03

Wie kan uitleggen svp: DMT en Avi.

Mijn dochter zit in groep 4 en heeft voor DMT (3 minuten toets) een M8 niveau gehaald maar voor het Avi lezen heeft ze M5 gehaald. Ik vind het zo een groot verschil! En ik snap niet hoe het nou zit precies. Wie kan me helpen met uit te leggen. En hoe kan het dat er zo een groot verschil zit tussen de 2 testen.
Alvast veel dank.

lisbeth

lisbeth

23-01-2014 om 09:20

verschil

DMT zijn losse woordjes en avi zijn teksten. Bij ons wordt echter DMT aangegeven met een cijfer, dus bijvoorbeeld A, B, C en niet met een jaarniveau.
Het gebeurt vaker dat er een groot verschil in zit, ik zou er ook vrij weinig waarde eraan hechten.

Avi-dmt

DMT bestaat uit drie kaarten met contextloze, losse woorden. Kaart 1 is het makkelijkst, 2 wat moeilijker en 3 het moeilijkst. Per kaart wordt er gekeken hoeveel woorden een kind foutloos kan oplezen. Dit gaat puur om het verklanken van tekens.

http://leerkans.com/wordpress/dmt/

Avi bestaat uit een tekst die binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaalde foutenmarge opgelezen moet worden.

http://toetswijzer.kennisnet.nl/toetsinfo.asp?Mode=COTAN&toe_id=33

Dit is in principe ook een technische leestoets, maar omdat het een verhaaltje is kunnen leerlingen die technisch misschien iets minder sterk lezen een hoop uit de context halen. Maar er zijn ook leerlingen die goed scoren op een AVI toets zonder dat ze begrijpen waar de tekst over gaat. Om die vaardigheid te toetsen is daarom een aparte begrijpend lezen toets, waarbij leerlingen vragen over de tekst moeten beantwoorden.

Opvallend dat jouw dochter zoveel hoger scoort op de DMT, vaker is het andersom.

skik

Dep

Dep

23-01-2014 om 11:11

Skik

bedankt. Lisbeth jij ook bedankt.

@Skik: hoe kan dat nou? Dat ze dus hoog scoort op het lezen van rijen met woorden en een stuk lager op tekst lezen? Is hier een verklaring voor?

Tijgeroog

Tijgeroog

23-01-2014 om 12:22

Dep

Het zijn natuurlijk allebei momentopnames.
En misschien leest ze ze allebei even goed, maar ligt de normering voor de DMT-toets anders, omdat veel kinderen die moeilijker vinden. Zoiets. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Is het belangrijk voor jou of je dochter dat het hetzelfde is?

Tijgeroog

Tijgeroog

23-01-2014 om 12:28

Dep

Het zijn natuurlijk allebei momentopnames.
En misschien leest ze ze allebei even goed, maar ligt de normering voor de DMT-toets anders, omdat veel kinderen die moeilijker vinden. Zoiets. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Is het belangrijk voor jou of je dochter dat het hetzelfde is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.