Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wie heeft ervaring met IQ uitslagen

Wie heeft ervaring met IQ uitslagen

hallo,

Wie kan mij helpen. De leerkracht van mijn dochter van 11 heeft een tijdje het vermoeden dat ze dyslexie had. Wij hebben toen een aanvraag ingediend maar deze werd afgewezen, omdat ze voor de cito's 3x achter elkaar een E moest hebben dat had ze niet. Toen had mijn leerkracht gevraagd of ze bij haar een IQ test mochten afnemen (door een erkende instantie). Ik heb toen ja gezegd. Toen de uitslag binnen kwam, vertelde ze dat ze ernorm is geschrokken van de uitslag. Mijn dochter heeft dus een score gehaald van 60! Dit is een score van iemand die zeer moeilijk lerend is, dus iemand die verstandelijk beperkt.

Mijn dochter zit op een normale basisschool en is nooit blijven zitten. Er zijn geen signalen van zwakbegaafdheid, of verstandelijke beperking geweest in al die jaren. Hoe is dit mogelijk! Thuis merk dat ook niet echt, ze is een 11 jarige meid, die in de pubertijd zit. Hoe betrouwbaar is zo een test. Nu word de dyslexieverklaring helemaal niet meer afgegeven omdat ze zo een lage score heeft.

Ik denk nog steeds dat ze dyslexie heeft op andere gebieden scoort ze normale cijfers, in rekenen is ze ook geen held, maar dat ben ik ook niet.

Wie heeft hier ervaring mee? Zit zo met een naar gevoel hiermee...

groet tasje79

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-12-2016 om 14:41

Hmm

Door wat voor persoon is de test afgenomen? 60 is echt een lage score en dat zou je zeker moeten merken in de omgang met je kind, en 'normale' schoolresultaten kun je dan eigenlijk al niet verwachten. Ik zou deze test wegmikken en bij een reguliere GGZ-instelling een nieuwe laten afnemen.
Als ze moeite heeft met lezen of een taalachterstand heeft kunnen ze ook een andersoortige test afnemen.

IQ test

Juist als er al bijzondere belemmeringen zijn bij een kind kan de iq test ook extreem laag uitvallen. Het bijzondere belemmert soms goede resultaten die daar onafhankelijk van zouden moeten zijn.
Het is ook een moment opname. Een kind kan te gestresst zijn om de test goed te kunnen maken.
Gelukkig heeft men mijn kinderen bij de ggz nooit op iq getest. Men vond dat zelf al een onnodige zaak.
Maar hoe gaat dit nu verder?
Is het mogelijk om een alternatieve test te doen?
Is het nog mogelijk om de testresultaten te negeren en de test als ongedaan te beschouwen?
Het is wel belangrijk om dit goed te krijgen, er kunnen allerlei toegangsproblemen ontstaan bij onderwijs.
Wat kun je een kind bieden bij dyslexie? Behalve meer tijd bij toetsen? En extra oefening? Daar zou ik thuis en op school op inzetten.
Uiteindelijk gaat het daarom. Het kan nodig zijn om een dyslexieverklaring te krijgen, maar de ondersteuning kan nu beginnen.

Tihama

Tihama

23-12-2016 om 14:52

Herkenbaar

Dit is iets dat heel vaak gebeurt als er een gewone IQ-test wordt afgenomen bij een dyslectisch kind.
Je kunt het gewoon voorspellen: het kind moet de vraag in de test lezen en vervolgens kiezen uit de antwoorden die het kan lezen. Dus als je moeilijk leest, dan maak je fouten in de test.

Alsof je iemand die blind is, gaat testen met een geschreven test. En daarna zeg je: ja, kijk, dom, he. De meest gebruikte test is nu de WISC III. Daarvan is bekend dat er enorme verschillen kunnen optreden bij dyslectische kinderen.

Ik ken iemand die hetzelfde is overkomen. Dat meisje kreeg een WISC III en de conclusie was: IQ van 75. Ik heb die test destijds gelezen. De WISC III bestaat uit 12 onderdelen: 6 verbaal en 6 performaal. De verbale onderdelen lagen rond de 40 te functioneren. De performale onderdelen waren hoger, zelfs op 2 onderdelen meer dan 130. En dus gemiddeld 75.
Door haar ouders is daarna zelf een second opinion gedaan met de SON en RAKIT test. Dat zijn testen die rekening houden met dyslexie, want niet zo gericht op lezen. Daaruit kwam een gemiddeld IQ van meer dan 100. Maar de school wilde daar niet naar luisteren en het meisje is naar het PRO gestuurd, want ze zou zwakbegaafd zijn.
Haar ouders hebben vervolgens jarenlang gezorgd voor speciale dyslexiebegeleiding. Inmiddels is ze 20 en ze studeert nu aan het HBO.

Het vervelende is dat je nu op achterstand staat. Want er zijn maar weinig leraren die weten hoe die testen echt werken.

Als de leraar nog nooit een vermoeden heeft gehad van zwakbegaafdheid en je dochter normale cijfers haalt, dan zou de enig juiste conclusie zijn: testresultaat in de prullenbak. De vraag is dus als eerste: hoe denkt de leerkracht?

Ervaringen


https://www.youtube.com/watch?v=c6sBYMVIFuE
Het is Remzi Cavdar overkomen dat hij als zwakbegaafd gelabeld werd ondanks normale uitslagen bij het consultatiebureau.
Je hoort Richard Korver in het begin van de documentaire al zeggen dat dit geen uitzondering is, 'we horen dit vaker'. Ook Jo Hermanns, even later in de uitzending geeft aan dat het vaker gebeurt.
Het overkomt sommige kinderen met autisme, ik had een collega met een dochter waar dat ook gebeurde. Het meisje had gelukkig soms weekendpleegzorg en deze mensen herkenden dat ook helemaal niet gezien de spelletjes die ze met haar deden en wat ze al kon aan lezen en begrijpen.

Fransien

Fransien

23-12-2016 om 15:14

eigen ervaring

De schoolbegeleidingsdienst heeft bij mij ooit een iq-test afgenomen, in groep 3, daar kwam een resultaat van 62 uit.
Bij mij is veel later dyslexie vastgesteld.

Mijn ouders hebben op eigen kosten laten hertesten en daar kwam een bovengemiddeld iq uit (exacte nummer is ons niet meegedeeld, maar school was niet blij).
Ik ben uiteindelijk naar het vwo gegaan, zonder vertraging geslaagd, en heb een universitaire studie afgerond.

Als het resultaat van de iq-test niet overeenkomt met wat de ouders zien en wat het leerlingvolgsysteem (oftewel het kind) laat zien op school, dan moet je je afvragen of de test wel klopt.
Probeer te hertesten indien mogelijk bij een goede tester met een non-verbale test, dan heb je iets in handen om tegenwicht te bieden tegen dit rapport.

maria

maria

23-12-2016 om 15:18

zelf doen

Ja, ik zou snel zelf een test laten doen. Maar niet bij ggz, dan heb je ook nauwelijks regie.
Ik zou een goede tester zoeken en overleggen. Kost je geld, hoop dat je dat hebt want lijkt me in dit geval heel belangrijk.

Tasje79

Tasje79

23-12-2016 om 15:30 Topicstarter

Dank

Dank jullie wel! Ik ga dit eerst even naast me neerleggen. De kerstvakantie is begonnen. Als school weer begint ga dit overleggen met de leerkracht.
Mocht er nog meer mensen zijn met ervaringen, hoor ik dat natuurlijk graag.

Fijne feestdagen allemaal!

tiq?

Weet je welke IQ-test is afgenomen en waarom de school die test wilde laten afnemen? En je noemt alleen een score van het TIQ, maar weet je ook wat de subscores zijn?

Ik ben het met iedereen hier eens dat je een IQ van 60 echt wel gemerkt zou moeten hebben in de dagelijkse omgang. En het zou niet voor het eerst zijn dat iemand met bijvoorbeeld dyslexie of HB een erg slechte score genereert.

Het probleem is ook dat je niet precies weet welke test, hoe en andere er toe doende zaken kent. Wat heeft degene gezegd die de test afnam? Zonder al deze informatie weet je eigenlijk nog niets en zou ook de school niet tevreden moeten zijn met een laag IQ als antwoord op slecht in taal zijn. Mijns inziens ontslaat die school niet van verder (dyslexie)onderzoek.

Stickertje

Stickertje

23-12-2016 om 15:40

waarom met school overleggen?

Na ruim 6 jaar ploeteren, niet doordringen tot leerkrachten dat mijn kind echt wel slim was, zelf een WISC laten doen en school met de uitslag om de oren gemept. Kind zit nu op VWO en gaat hartstikke goed. Als ik het aan school had overgelaten was het advies niet eens HAVO geworden.

Tasje79

Tasje79

23-12-2016 om 15:40 Topicstarter

Lalena

Hoi Lalena,

Mijn dochter schijnt dus op alle gebieden een leerachterstand te hebben. Ik weet niet precies wat voor soort IQ test is afgenomen, daar moet ik nog achterheen. Ik weet wel dat mijn dochter weken voordat de test werd afgenomen er geen zin in had en zich het liefst wilde ziek melden. Ze was super zenuwachtig. Het is toch ook een momentopname?

Ik ga zelf denk ik maar testen bij een andere bureau en dan een test laten doen voor iemand die taal/lees problemen heeft.

truus

truus

23-12-2016 om 16:04

Hier...

Een oudste die ooit een iq van rond de 90 scoorde. Bij een echte psycholoog afgenomen. Als een soort extraatje, want hij had geen keerproblemen of zo, hij was wat zwaar op de hand...was toen een jaar of 10,11. Maximaal een tl leerling zei de psycholoog in kwestie. Jaja. Kregen het schooladvies er gratis bij

Ik geloofde er toen al helemaal niks van. Heb het genegeerd. School had er overigens (gelukkig!!!) niks mee te maken, en dus ook nooit iets gezien.

Kind heeft probleemloos een vwo diploma gehaald, en inmiddels ook propedeuse van pittige beta studie in een jaar gehaald. Zonder ook naar 1 hertentamen....

Dus nee, ik hecht zelf niet zo veel waarde aan iq testen...

Tango

Tango

23-12-2016 om 17:23

Bevoegd

Is deze juf wel bevoegd om een IQ test af te nemen? Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat een juf dat doet. Moet op zijn minst door een orthopedagoog o.i.d. gedaan worden volgens mij.
Als je dochter er al zo lang tegenop zag heeft dat zeker meegespeeld. Hoe komt het dat ze er zo nerveus over was? Heeft juf het zo groot en belangrijk gemaakt?
Volgens mij heeft dyslexie niet per definitie invloed op de WISC. De vragen worden mondeling aangeboden, dus er hoeft niet zelf gelezen te worden. Wel is bij kinderen met dyslexie vaak de talige kant minder ontwikkeld, dat kan wel invloed hebben.
Een WISC twee keer in een jaar afnemen mag niet, er moet minstens een jaar tussen zitten.
Vraag dus eerst even welke test het was, of juf wel bevoegd is en neem daarna contact op met GGZ of misschien beter nog ONL of een ander instituut waar ze dyslexie kunnen diagnosticeren. Bij dat onderzoek wordt ook altijd een IQ onderzoek gedaan.

Triva

Triva

23-12-2016 om 18:27

iq test en dyslexie

Ik geloof er niet zo in dat je heel goed moet kunnen lezen voor een WISCtest, dat gebeurt één op één en er wordt heel veel voorgelezen. Mijn zoon haalde daar een IQ van tussen tl en havo. De NIO is wat anders, dat gaat klassikaal en in stilte en moet je dus wel zelf lezen: gevolg een veel lagere score.

De vraag is vooral welke test en ik begrijp niet goed dat je akkoord bent gegaan met een test zonder dat je weet welke.

Toch maar even

Kan je dochter goed op het bord zien en lezen wat er staat?
Kan ze goed horen wat er gezegd wordt. Wordt ze afgeleid door geroezemoes?
Kun je dit laten testen bij de huisarts en bij een goede optometrist. Je kunt al naar een brillenwinkel als de wachttijd voor de oogarts lang is, dan kun je een indicatie krijgen. Bij mijn dochter was het vooral goed en concreet doorvragen, daardoor heeft het lang geduurd voor we er achter waren dat ze inwendig scheel was en daardoor, ondanks bril, toch dichtbij moest zitten want het instellen op een afstand gaat het beeld trillen en krijgt ze het niet scherp. Het word nog weleens vergeten en kan een belangrijke reden van onderpresteren in de klas zijn. En kinderen valt het niet op bij zichzelf, want ze functioneren al zo hun hele leven.

Li

Li

23-12-2016 om 21:12

dyslexie test

Bij een dyslexie test hoort ook een IQ test, om er achter te komen of een kind volgens het IQ beter zou moeten kunnen lezen dan het in feite doet. Kan je niet zelf op dyslexie laten testen? dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Overigens kan ook daar nog iets raars uit komen hoor, mijn kind had een gemiddeld IQ (zeg maar VMBO T) en zit nu in VWO. Dus eigenlijk moet je je niet teveel blind staren op die testen. En dat een juf dat afneemt, mag volgens mij absoluut niet! Dat hoort een psycholoog of orthopedagoog te doen.

Lente

Lente

23-12-2016 om 21:16

De juf neemt niet de iq test af

Dat staat in de beginposting. De juf heeft toestemming gevraagd voor de test. De test zou gedaan worden door een erkende instantie.
Ik weet niet waarom mensen nu reageren alsof de juf de test zelf afneemt.

Vogel

Vogel

23-12-2016 om 22:29

Test

Ik leerde op de Pabo een bruikbare definitie van IQ: dat wat de IQ-test meet.
Je weet nu dat je dochter niet goed is in het maken deze IQ-test. Meer niet.
Ik snap dat je geschrokken bent, maar ik zou het snel vergeten en zelf op zoek gaan naar iemand die eventuele dyslectie kan diagnosticeren.

Wat vogel zegt

Dat is inderdaad waar, je weet dat ze op dat moment niet goed was in het maken van die test. Zegt niet dat dat op een ander moment of met een andere test ook zo is.

Ik heb trouwens ook uit de eerste post begrepen dat de juf toestemming heeft gevraagd en dat de test afgenomen werd door een erkende instantie, dus naar ik aanneemt een big-geregistreerde psycholoog. Wat ik echter wel vreemd vind is dat school wel een iq-getal doorgeeft, maar niet wat voor een test het was en wat de subscores zijn. En een leerachterstand hoeft niet 1 op 1 te lopen met een iq. Ik zou daar dus meer info over willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.