Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

01-07-2013 om 09:55

Wie heeft ervaring met het rudolf steiner college in haarlem?

Hallo mede-ouders,

Ik had een draadje gestart over de keuze tussen de vrije school in Haarlem en het Technasium in Driehuis. Ik kreeg daar erg goede en fijne informatieve reacties op, maar er ontstond een discussie over een ander onderwerp.

Om mijn vraag toch nog even onder de aandacht te brengen, start ik dit nieuwe draadje.

Zoals ik in de titel al schreef, ben ik hard op zoek naar ervaringen van ouders met kinderen op de RudolfSteiner school in Haarlem. Ik heb vooral veel interesse in het voorgezet onderwijs op VWo niveau.

Dankjewel!

Twijfelkont

biebje

biebje

01-07-2013 om 11:40

Uh.........

ik heb twee neven erop zitten. Ze vinden het een leuke school. Je blijft niet zitten he... je kunt wel een nivo zakken.
Wat wil je precies weten?

Moeder

Moeder

01-07-2013 om 13:58

Biebje

Hoi Biebje,

Dank voor je reactie.

Wij zijn vooral nieuwsgierig naar de zogenaamde expressie vakken. Wij hebben een zoon die erg gericht is op de zgn. Betavakken.

Wordt daar op de Rudolf Steiner voldoende aandacht aan geschonken? Is het niveau van de docenten, vooral op VWO niveau goed? Is de school goed georganiseerd? Zijn de leerlingen voldoende voorbereid op het staatsexamen? Als een kind niet goed zelf kan plannen, is hier dan ondersteuning voor? Hoe gaan ze om met hoogbegaafde leerlingen?

Ik weet ik overvraag je misschien, maar wij twijfelen echt enorm, weten gewoon niet wat goed is nu. Op de open dagen presenteert iedere school zich fantastisch, maar hoe het echt is moet je toch via andere achterkomen.

Ik begreep van anderen dat er soms leerachterstanden zijn, dat er minder aandacht is voor de Betavakken, dat de docenten minder goed zouden zijn dan op andere VWO scholen. Wellicht zijn dit vooroordelen en ik zou ze graag weerlegt willen zien.

Alvast dank voor je reactie,

Moeder

Primavera

Primavera

02-07-2013 om 14:55

Korte online-analyse

Hallo Moeder,
Je kunt al een heel eind komen door de informatie die online beschikbaar is te analiseren.
Als eerste heb ik op http://www.devogids.nl/opjescherm/schoolgidsen2013/rudolf_steiner_haarlem_groep_8/files/assets/basic-html/page5 gekeken.
Daaruit volgt dat de school standaard 2 jaar dakpan-onderwijs heeft (MAVO-HAVO of HAVO-VWO) en uitgaat van een 6-jarige HAVO. In tegenstelling van wat er in een berichtje boven werd geschreven kun je dus prima blijven zitten en bij HAVO wordt zelfs van een jaar vertraging uitgegaan. Er zijn geen aleenstaande VWO-klassen. De HAVO-VWO-route wordt door de school zelf definitief uitgesloten.
Extra vakken die gegeven worden zijn schilderen, muziek, toneel, koor, drama, textiel, houtbewerking, smeden, beeldhouwen, tuinbouw en dans. Je doet verplicht examen in één kunstvak en verder ligt het accent op jezelf presenteren. (Mijn betà-jongens zouden gillend wegrennen, maar misschien ligt het voor jouw kind anders).
De slagingspercentages zijn 98% voor HAVO (maar dus wel een 6-jarige) en 73% voor VWO (onder landelijk gemiddelde). Een kijkje op de site www.rscollege.nl leert me dat er in dat jaar van de twee dakpanbrugklassen havo-vwo dus slechts 11 leerlingen het tot het VWO-examen hebben gebracht. 3 daarvan zijn blijven zitten. Met deze gegevens schat ik de kans op afstroom dus vrij hoog in.
De opbrengstenkaart van de inspectie van onderwijs geeft me gelijk http://tkrtp.owinsp.nl/opbrengstenkaart/isd/irs_pck.show_opboor?p_brin=16TS&p_vestnr=2&p_jaar=2013&p_navi=11111#ind1
Vanaf het 3e leerjaar gaat komt minder dan de helft onvertraagd voor zijn VWO-diploma en ieder jaar zijn het er minder. Het rendement voor de bovenbouw van het VWO is dus tegenvallend. Voor HAVO is de vertraging chronisch, maar aangezien de school zelf van een 6-jarig programma uitgaat is dat te verwachten.
De gemiddelde eindexamencijfers voor VWO zijn goed, beter dan gemiddeld, maar als men het relatieve cijfer bekijkt waarbij de kenmerken van de leerlingen worden meegenomen is het toch lager dan je op grond van die leerlingenpopulatie zou verwachten en ook hier is weer een dalende trend te zien.
Op het onderwijsrapport van oktober 2011 scoort het college op alle punten voldoende, behalve op lesuitval, verschil so en ce voor het VWO en 'afstemmen van instructie op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen' en 'afstemmen van verwerkingsopdrachten op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen'. Mogelijk ligt dit aan de manier van lesgeven waarin de stof in blokken van 3 weken wordt behandeld en uitgediept.
Al met al lijkt het me een school die interessant kan zijn voor leerlingen die graag HAVO willen doen, maar VMBO-advies hebben en daar wel een jaar vertraging voor over hebben voor de kans die geboden worden. Als deze leerlingen tenminste van artistieke vakken en jezelf presenteren houden. Voor een betà-VWO-er zou ik het niet doen. Waarom is je zoon eigenlijk in deze school geinteresseerd, wat zijn zijn argumenten?
P.s. de VMBO-leerweg heb ik niet uitgediept omdat je zoon een VWO-advies krijgt.

Moeder

Moeder

02-07-2013 om 15:58

Primavera

WOW Primavera wat goed dat je dit hebt gedaan en ik ga de andere scholen op dezelfde manier analyseren, enorm bedankt, je hebt ons het laatste zetje gegeven om vooral verder te gaan kijken

Onze zoon heeft zoveel interesse omdat hij gehoord heeft dat het een huiswerkvrije school is, er vele aan handvaardigheid wordt gedaan en zijn beste vriend erheen gaat. Wij hebben veel interesse om de school breder opleidt dat een gemiddeld andere school. Wij hoopten dat hij op de vrije school zijn drive vindt om te willen leren, om door te zetten etc.
Ik denk dat wanneer onze zoon een VMBO of HAVO advies had gekregen wij deze school hadden uitgekozen.

Nogmaals dank dank dank en ik ga al je tips meenemen

Moeder

Primavera

Primavera

02-07-2013 om 16:23

Niet huiswerkvrij

Geen idee waar je zoon gehoord heeft dat deze school huiswerkvrij zou zijn, want dat is hij beslist niet. Ze hebben volgens hun site zelfs speciale huiswerkbegeleiding na school en in het leerlingenstatuut staat duidelijk dat de leerling de plicht heeft om opgedragen huiswerk te maken.
Ik denk dat ze wel veel aan handvaardigheid doen. Verder is het een kleine school waarbij kinderen met broer of zus erop en kinderen die van een vrije basisschool komen voorrang krijgen. Dus het is zelfs niet zeker of hij en zijn beste vriend er zo makkelijk op zouden komen.
Ouderbijdrage exclusief schoolreisjes en materiaal is €350,-, dat is misschien ook handig om te weten.

Vs

Vs

03-07-2013 om 09:20

Site

als je op de site van het RSC kijkt zie je dat er gewoon een aparte VWO klas is. Dakpannen zijn er voor VMBO/ HAVO en HAVO/ VWO.

Verder is er zowel een 5 jarige HAVO als een 6 jarige. Vroeger waren de opleidingen standaard een jaar langer dan op de reguliere scholen. Inmiddels mag dat niet meer, ik meen sinds een jaar of 2,3, maar blijkbaar mag je wel alle twee aanbieden.

Uit dat oogpunt weet ik ook niet of je de examenresultaten helemaal kunt vergelijken. In de uitstroom van de afgelopen jaren zit waarschijnlijk een groep die begonnen is met een verlengde HAVO/VWO opleiding, die vervolgens ingekort moest worden. Dat is in feite vergelijkbaar met een klas overslaan en zal dus effect kunnen hebben op de resultaten.

VS

VS

03-07-2013 om 09:27

Site vervolg

ik zou dus beginnen met eens op de site van het RSC te kijken en ook de daar genoemde links te bekijken, waaronder bv de vensters voor verantwoording.

Door het voorrangsbeleid is het als " buitenstaander " wat lastiger om toegelaten te worden, maar die procedure staat duidelijk beschreven op hun website.

Je zoon heeft gelukkig nog een jaar, dus bezoek vooral de open dagen op de diverse scholen. Ga in gesprek met leerlingen en docenten, dat is heel verhelderend,

Ik ken wel mensen die hun kinderen op het VWO van het RSC hebben zitten. Zij zijn tevreden, maar dat wil niet zeggen dat het er nooit iets is.
Over de kwaliteit van de leraren kan ik niets zeggen. Wat maakt een leraar goed of slecht?

Primavera

Primavera

03-07-2013 om 10:35

Waar zie je dat vs?

VS, juist door die site en andere online-documenten heb ik ondekt dat er geen aparte VWO-klas is en dat een 5-jarige HAVO wel mogelijk is, maar de school dat zeker niet aanbeveelt en er niet op aanstuurt. Zie http://www.rscollege.nl/uploads/jm_faq_2013.pdf ze hebben: één mavoklas, de Spaarnestroom (LWOO); twee havo-mavo-klassen; twee vwo-havo-klassen.
Je suggestie dat de mindere examenresultaten van de weinige VWO leerlingen zijn te wijten aan 'een klas overslaan' zijn speculaas. De kwestie van de 13de klas die geen subsidie meer geeft is minstens 8 jaar oud. Op de vrije school in Groningen was de laatste dertiende klas in het jaar 2005/2006. Op de site van onderwijsinspectie kun je zien dat het percentage vertraagde VWO leerlingen in Haarlem in de laatste drie jaren voordurend toe neemt.
Ik snap gezien je nick dat je fan bent van het Vrijeschoolsysteem, maar het moet niet een soort geloof worden. Leerlingen en ouders die moeten kiezen zijn gebaad bij eerlijke informatie om de VO-school te vinden die het beste bij ze past. In dit geval heb ik het idee dat zoon van draadstartster juist tot de Vrijeschool is aangetrokken door onjuiste informatie en ontbrekende kennis. Weet hij bijv. dat die schooldagen iets langer duren en ze dus wel huiswerk krijgen?
Het niet blijven zitten verhaal is daarmee ook ontkracht. Het is een soortgelijke verhaal als kleuterverlengen niet als doubleren zien. Je blijft wel degelijk zitten op de Vrijeschool. Alleen is dat door de constructie van de klassen niet zo zichtbaar. Een kind wat achterblijft gaat namelijk niet fysiek naar een andere klas, maar blijft bij zijn leeftijdsgenoten in het lokaal. Hij of zij haalt alleen vertraagd het diploma en vertraagd is dus gewoon een ander woord voor doubleren. Wellicht is de leerlijn wel beter doorlopend vergeleken bij reguliere scholen.
De schooldagen op een vrijeschool zijn langer dan normaal omdat er meer ruimte nodig is voor kunstvakken die natuurlijk niet ipv kennisvakken kunnen komen. En er is dus gewoon huiswerk, gemiddelde anderhalf uur per dag, maar zoals gewoonlijk is dat van leerling tot leerling verschillend. VWO-leerlingen krijgen daar bovenop nog verdiepingsstof, maar zullen over het algemeen sneller klaar zijn met hun reguliere werk. (Of anders wordt je misschien gewoon niet als VWO-leerling gezien, dat kan ook)

vs

vs

03-07-2013 om 21:30

Primavera

Ik heb hier http://www.rscollege.nl/leren/onderwijsniveaus/
de informatie gevonden over de niveaus en daaruit de conclusie getrokken dat ze wel een aparte VWO-klas hebben. Maar jouw link spreekt dat dus tegen, dus het lijkt erop dat er alleen een combi HAVO/ VWO is. In dat geval zou ik ook niet weten of ik deze school voor mijn VWO-kind zou kiezen.

Het "geen subsidie-verhaal" voor de 13e klas ken ik wel en weet dat het langer geleden is. Maar ik ken dus leerlingen die ruim drie jaar geleden toch in de problemen zijn gekomen door de overgangsregeling die er was en dus een jaar langer nodig gehad hebben om hun opleiding af te ronden. Ik weet niet of dat ook op het RSC het geval is, maar dat heb ik ook gezegd. Ik weet ook niet waar je de gegevens van de 13e klassen kunt vinden, maar voor mij is dat ook niet zo noodzakelijk.

Ik ben geen fan van het vrije schoolsysteem, het is zeker geen geloof (compleet onzinnige opmerking en niet ter zake doende) , maar zie wel de voor- en nadelen. Ook is de ene school de andere niet. Bovendien heb ik inmiddels ervaring met een matige vrij school en een zeer goed bekend staande reguliere basisschool en ik moet je zeggen dat ik - als ik weer voor de keus zou staan- niet zou weten wat ik zou kiezen.
Feit is dat hier op het forum de vrije school vaak bij voorbaat al afgekraakt wordt, terwijl er ook goede kanten aan zijn en er goede en slechte scholen zijn. Overigens, als ik bij het Elsevier scholenonderzoek 2012 kijk, zijn er weinig scholen in Haarlem die wel goed scoren op VWO-niveau.

Ik weet ook niet of de zoon van TS het beste naar het RSC kan gaan. Maar als hij die wens heeft is het zeker de moeite waard om het te onderzoeken, zou ik denken als ouder. Goede examenresultaten spelen zeker mee bij een keuze, maar er is nog meer.

Blijkbaar kun je bij het RSC niet blijven zitten, bij de school van mijn dochter wel. Sterker nog, doordat zij ooit een klas heeft overgeslagen loopt ze in dat opzicht toch al uit de pas. Bij de reguliere scholen hoor ik regelmatig dat kinderen afstromen. Volgens mij komt het uiteindelijk allemaal min of meer op hetzelfde neer.

Als het percentage leerlingen dat vertraagd is telkens toeneemt, is dat wel zorgelijk. Maar, ik zou aan de school vragen wat daar de reden voor is. (en ga er vanuit dat je dan een eerlijk antwoord krijgt)

Helaas kan ik geen urentabel vinden op de site. In principe hebben ze iets meer uren per week, maar krijgen ze niet alle kunstvakken tegelijkertijd. Daar zit een afwisseling in.

Het lage slagingspercentage bij het VWO is wel opvallend. Ook daar zou ik zeker vragen over stellen op de school. Weliswaar zijn het maar drie leerlingen, maar doordat de klas klein is zou je meer begeleiding verwachten.

Moeder

Moeder

05-07-2013 om 19:08

Dank voor jullie reacties

en uitpluiswerk! Ik ben nu de andere scholen op dezelfde manier aan het analyseren en ik kan ook andere ouders op weg helpen! Super dus!

Helena

Helena

16-12-2014 om 17:39

Beetje laat

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wel die van Biebje en daar heb ik een paar opmerkingen op. Als eerste kan je niet blijven zitten, als je slechte cijfers haald of verkeerd gedrag vertoont is het in tegenstelling tot andere scholen zo dat je een niveau zakt. Dit is een groot nadeel als je bij vmbo-t zit, want dit betekent dat je dan naar een andere school moet, maar dit komt zelden voor. Alleen in de middenbouw (de eerste twee jaren) is niveau verlaging/verhoging niet mogelijk, wel kan je dan in een vmbo-t/havo klas vwo toetsen krijgen en andersom. De middenbouw is in 1 Spaarnestroom klas verdeeld (vmbo-t met lwoo) en vmbo-t/havo en havo/vwo, in de tweede jaar kijken ze welk niveau je aan kan, dit niveau heeft niks te maken met de klas waar je in zit. Zo kan je van vmbo-t naar vwo en andersom, dit ligt aan de prestaties van het kind! Ook krijg je in dit jaar je definitieve advies te horen. Als je naar de derde gaat kom je in een nieuwe klas terecht met nieuwe kinderen die het zelfde niveau hebben. Zo heb je 2 mavo klassen, 2 havo klassen en 2 vwo klassen, dit kan soms verschillen.
Biebje heeft gelijk wat bestreft dat je verplicht in 1kunstvak exame moet doen, wel is het zo dat je hiervoor geen papieren examen krijg, je examen doe je door met je handen een eindwerkstuk na keuzen te maken.
Het feit dat de havo 6 jaar duurt in de plaats van 5, komt doordat op de andere scholen meedermalen kinderen zakken voor hun examen, dat willen ze hierbij voorkomen door de lesstof te verdelen over 6jaar, waardoor de kinderen het beter begrijpen,
U heeft er weliswaar niks meer aan, maar voor andere ouders die dit lezen is dit wederom handig!
Ik hoop dat u kind en u de juiste keuze heeft genomen, zelf raad ik het Rudolf Steiner college aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.