Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 13:16

Wie heeft er nog ideeën om Engelse woordjes te leren?

Ik loop weer vast met mijn zoon met ernstige dyslexie, nu op Engelse woordjes. Dit is de tweede keer dat hij dit jaar in groep 8 in twee wk tijd 2x20 woordjes moet leren en dat wil ik gebruiken om te ontdekken HOE hij dit het beste leert. Met topo weet ik dat nu, hij haalt altijd een 10 of minimaal een 9).

Hij mag met topo en met deze woordjes het mondeling doen maar in vijf dagen (begonnen na de citotoets) is hij niet verder gekomen dan ongeveer 15 woordjes goed te kennen van E naar N. Aan N-E zijn we nog niet eens toegekomen. De vorige keer waren het vooral kledingstukken en daar had hij meer beeld bij. Nu waren het woorden als bijna, waarschijnlijk, korting, bijvoorbeeld en dat ging veel en veel moeilijker. Ik heb de woorden op kaartjes uitgeprint met voor en achter de n en e woorden en dat vond hij de vorige keer goed gaan.

Kan ik iets met een vorm van wrts? Mijn oudste en wrts waren geen vriendjes en die leert het nu prima met een papiertje erop waarna ik het nog een keer overhoor. Het probleem met jongste is dat hij de woorden niet hoeft te schrijven dus hij kan dat ook niet zo oefenen bij wrts en hij moet natuurlijk ook niet hoeven kiezen uit woorden want daarmee leert hij het niet of is er nog een mogelijkheid bij wrts?

Of: hoe maak ik de woorden visueler voor hem? Volgende keer zijn het vooral werkwoorden (lekker handig om al die to ..... woorden op alfabet onder elkaar te zetten ....) dus misschien gaat het beter maar voor in de toekomst?

Andere ideeën?

Vera*

Vera*

18-02-2014 om 13:25

eeeh

Misschien werkt het onthouden beter als je met het (werk)woord korte (gekke) zinnetjes erbij bedenkt.

Vera*

Vera*

18-02-2014 om 13:27

wrts

Bij wrts heb je ook de 'stille' overhoormethode. Er wordt dan een woord gevraagd en je 'zegt' het in gedachten. Even later verschijnt het goede woord in beeld en kun je jezelf nakijken. Je moet dan ook aangeven of je het goed of fout had. De fouten komen vanzelf nog een keer voorbij.

Vera*

Vera*

18-02-2014 om 13:27

wrts

Bij wrts heb je ook de 'stille' overhoormethode. Er wordt dan een woord gevraagd en je 'zegt' het in gedachten. Even later verschijnt het goede woord in beeld en kun je jezelf nakijken. Je moet dan ook aangeven of je het goed of fout had. De fouten komen vanzelf nog een keer voorbij.

inprenten

Bij mijn dochter werkt het het handigst als we veel tijd besteden aan het 'inprenten'. Niet te snel gaan overhoren.
Het engelse woord goed lezen, dan spellen, tot het goed gaat en dan het Nederlandse woord er hardop bij zeggen.
Dan nog een keer goed kijken en proberen uit het hoofd te spellen.
Eerst de rij op volgorde 'overhoren' terwijl kind kijkt.
Dan de rij op volgorde overhoren terwijl kind niet meer kijkt.
Dan woorden niet meer op volgorde overhoren.
Als dat goed gaat ga je van Nederlands naar Engels.

Annet

Annet

18-02-2014 om 15:03

Een zin maken, ook op de Nederlandse kant van het kaartje

bij het woordje 'almost' bijvoorbeeld: ik ben bijna 13

Hier worden woordjes alleen maar geleerd van Nl naar Engels (of andere taal). Dan ken je ze andersom ook.

Heb je al eens een soort memory geprobeerd? Kaartjes combineren van zelfde woord in Nl en Engels? Dit kan hij ook alleen doen. Je speelt het met de kaartjes open.

Het grote voordeel van wrts vind ik dat de woorden worden uitgesproken. Zo leer je ook via je oren.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 16:05

Bedankt

Toch weer een hoop nieuwe ideeën. Vera bedankt voor die mogelijkheid op wrts, wist ik niet, nooit nodig gehad voor oudste. Die zinnen zijn ook een goed idee, zo kort mogelijkheid maar hij moet er beeld bij hebben en dat helpt misschien. Memory als begin kan inderdaad ook.

Hij kwam net thuis en nu bleek dat hij het wel moest schrijven maar dat er niet op spelling wordt gelet. Hij zei dat hij toch ook nog wel een paar engelse woorden had onthouden (hadden we dus absoluut niet geleerd) dus het lijkt er wel op dat hij ergens in de verte toch wel ergens wat oppikt

We gaan weer gewoon verder met de volgende rij!

Karmijn

Karmijn

18-02-2014 om 18:00

zinnen

Ja, dat werkt hier het beste, het woord in een zin. Dan gaat zoon de elementen uit de zin en het woord dat erbij hoort verbinden. We doen dan bij voorkeur rare zinnen. Vooral bij Duits is dat hilarisch.

lezen, betekenis, spelling

Voordat mijn dyslectische dochter naar het vo ging heb ik de Balanscursus "Help, mijn kind moet engels" leren gevolgd. De belangrijkste tips waren: leer je kind eerst de woorden goed oplezen en uitspreken. Leer daarna de betekenis. Pas als je kind dat allemaal kan ga je aan de spelling, het opschrijven van het woord werken.

skik

Leanne

Leanne

26-06-2014 om 13:31

Eigen woordenschat les maken

Deze website: http://nl.bab.la/leren/woordenschat/ heeft een systeem waarbij je zelf woordenschat lessen kunt maken.
Super makkelijk en je kunt je eigen les maken, maar ook die van anderen toevoegen aan je account.
Neem maar een kijkje, het spreekt redelijk voor zich. Op die website hebben ze trouwens ook spelletjes, zoals Galgje. Leuk voor de afwisseling.
Suc6

Ilva

Ilva

26-06-2014 om 16:21

memrise

Mijn zoon werkt op de middelbare school met Memrise.com Hierbij kan je ook plaatjes neerzetten. Hij heeft waarschijnlijk ook dyslexie (binnenkort wordt hij getest) en sinds hij dit gebruikt gaat het beter en vindt hij het leuker.

10x schrijven

Hier werd elk woord 10 x geschreven, om een soort concentratie! te bereiken zodat het woord langer bleef hangen. Je hebt leren en leren.

Wrts werd alleen gebruikt voor de uitspraak en de toetsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.