Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Talia

Talia

24-02-2014 om 21:28

Wie heeft er ideeën of tips voor pluswerk 7-jarige?

Hallo allemaal,

Na de midden groep 4 cito is het (weer) duidelijk dat onze dochter van 7,5 jaar voorligt op de rest van de klas. Vandaag hadden we een gesprek met haar leerkracht en de i.b.-er over wat ze haar kunnen gaan bieden. Ze heeft al een plusgroep voor rekenen en een extra boek voor bij de taalmethode. Afgesproken is nu dat ze er op haar eigen tempo doorheen mag gaan.
Dat betekent dat ze tijd over gaat krijgen en die willen ze natuurlijk zinnig vullen. School heeft tot op heden geen hele lesmethode voor kinderen die voorliggen, dus aan mij en aan dochter wordt gevraagd over welke onderwerpen ze het leuk zou vinden om meer te leren.
En nu mijn vraag: ik weet het eigenlijk niet zo goed. Dochter is in allerlei dingen geïnteresseerd, maar door een onderwerp ("de natuur!") te noemen, heb je nog geen uitdagende opdracht ... Ik heb mijn hoop op het forum gevestigd! Zijn er scholen waar men al leuke ideeën en oplossingen heeft voor kinderen die uitdaging nodig hebben? Is er bijvoorbeeld een boek of opdrachtenset die echt aan te raden is?
Ik zie op internet van alles, maar dat gaat van webkwesties tot hele dure methodes en, los van het geld, weet ik niet wat werkt of de moeite waard is.
Dochter en ik zijn heel blij met tips. Dank alvast daarvoor!

lisbeth

lisbeth

25-02-2014 om 12:11

van alles

als eerste zou je eens naar de kisten van levelwerk kunnen kijken. Daar zit van alles in en is op leerjaar gesorteerd. Ze zijn echter vrij duur.
Wat goedkoper is een abonnement op Acadin. dit is een site waarop verschillende plusopdrachten staan over diverse onderwerpen.

onze school heeft zelf een soort levelwerk kisten gemaakt.

ieder blok krijgen kinderen een klapper gevuld met verschillende opdrachten die ze moeten maken. dit kan een presentatie zijn, opdrachten van Kien of rekentijgers. opdrachten in het engels, frans of spaans.

Talia

Talia

02-03-2014 om 20:22

Lisbeth

Dank je voor je reactie! Ik ga eens polsen ( na de vakantie) wat de school ervan denkt. Ik ben bang dat zij alles gratis willen doen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dit kisten zien er mooi uit, maar de website is ook niet slecht.
Ben benieuwd of er nog andere oplossingen zijn op scholen in Nederland!

de enige?

Is je dochter de enige in groep 3/4/5 die wel wat extra werk kan gebruiken? Statistisch gezien is die kans nogals klein namelijk.

Bij ons is er naast het levelwerk een plusklas, waar ze niet zozeer iets anders leren (geen spaans ofzo), maar iets anders doen. Met elkaar samenwerken (heel goed om met cognitief gelijken te moeten doen) en samen dingen projecten van een half jaar doen zoals een spel (inclusief spelregels) bedenken, uitvoeren, een uitnodging voor de ouders maken en het presenteren en dat allemaal zelf plannen.
Of je verdiepen in de prehistorie, daar een museum bij zoeken, uitzoeken hoe je er komt en wat het kost en hoe je dat samen gaat regelen.

Ik zou liever kiezen voor zo'n projectvorm, want als het goed is krijgt ze in de klas gecompact en aangepast werk. Om dat dan ook nog als extra te gaan doen is wel wat veel.

Belangrijk is dat er aan het extra werk eisen gesteld worden en dat je er ook een beoordeling voor krijgt. Anders is het bezigheidstherapie. En als dat het echt het enige is wat de school kan bieden, dan zou ik gaan voor zinvolle bezigheidstherapie zoals alvast Engels leren bijvoorbeeld.

Succes!
Loes

Dalarna

Dalarna

03-03-2014 om 16:47

Loes

Kijk en dáár ben ik het dus niet mee eens: gezellig samen in groepjes werken met gelijken, een spel maken met spelregels en ouders vragen en uitnodigen en een presentatie geven.

Slimme kinderen moet je leren leren met diepere stof of andere stof, een andere taal of wat dan ook. Die laat je niet lekker samenwerken met gelijken (mijn minder slimme kind moet ook samenwerken met een niet gelijke) en fijn spelletjes maken. Ik snap werkelijk waar niet hoe men dat kan rijmen met 'leren leren'. Het is allemaal veels te leuk en ook veel te vrijblijvend vind ik.

Paprika

Paprika

05-03-2014 om 16:29

ideeen

Engels.
Spaans.
Uitgebreide spreekbeurt met powerpointpresentatie.
Werkstukken.

Zomaar wat ideeen.

Fransien

Fransien

05-03-2014 om 16:47

Beleid

Allereerst kan je zoon met de al bekende plusmethodes meedoen, rekentijgers en slimme taal zijn veel gebruikt. Daarbij moet er gecompact worden, maar daar zijn routeboekjes voor (SLO).
Daarnaast is het afhankelijk van of er een plusklas is in school of hij daarmee mee kan doen, als dat er niet is zal de leerkracht beter moeten differentieren.
Er hoort beleid te zijn over hoe er met slimme kinderen omgegaan wordt, dat moet namelijk structureel gebeuren en niet incidenteel.

Op het moment dat er naar projectvorm gegrepen wordt, stel dan vast wat je dochter moet leren (bijv bronnen ordenen, hoofd- en bijzaken scheiden, een samenhangend verhaal schrijven, oid) en zoek daar een opdracht bij. Natuurlijk houd je rekening met haar voorkeuren, maar als je zonder leerplan aan een project begint is het vaak alleen maar voor de leuk, bezigheidstherapie.

Talia

Talia

10-03-2014 om 11:32

Dank

Ik heb veel aan jullie reacties en het bevestigt mijn zorgen een beetje. Het woord bezigheidstherapie was ook al in mij opgekomen.
Ik ga met de school in gesprek over wat er nog meer mogelijk is. Jullie posts geven wat richting aan mijn vragen, dank daarvoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.