Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wie heeft er CITO's om te oefenen? M4 E4 M5 E5

Wie heeft er CITO's om te oefenen? Mijn oudste gaat niet lekker bij de toetsen. Stress, faalangst en dyslexie. Ik wil eens even kijken hoe lang ze erover doet. En wat de juffen daarin kunnen helpen dit jaar.

Juno

Juno

21-09-2015 om 14:27

Zinloos

Wanneer je de toets gebruikt om te oefenen kan de toets niet meer meten waarvoor hij ontworpen is. Er zijn geen oude toetsen zoals bij examens, er is één Cito per vak per leerjaar en die gaan járen mee. Ga in gesprek met de leerkracht en de IB-er wat ze kunnen dien en welke ondersteuning ze kunnen bieden

MK

MK

21-09-2015 om 15:07

vraag mij af

Wanneer Cito haar toetsen wel jaarlijks gaat vervangen, want je zal zien dat er steeds meer ouders gaan oefenen en de echte toetsen in handen krijgen. Ze zijn immers gewoon te koop op Marktplaats.

Bovendien zijn sommige toetsen zo verouderd (m.n. Woordenschat) dat ze sowieso wel vaker een update kunnen gebruiken.

(Ook oefenen sommige scholen volgens mij gewoon met de echte toetsen of geven deze aan de ouders, dus het zou gewoon beter zijn als er elke keer een nieuwe toets beschikbaar is.)

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 15:30

zozo

Je kind zit dus net in groep 4 (aan de toetsen te zien) en nu is er al stress, faalangst en dyslexie? Tja dat krijg je als je een moeder hebt die denkt dat cito's oefenen op deze leeftijd een oplossing is.

Angela67

Angela67

21-09-2015 om 15:54

jamie

weet je, scholen kan het geen bal schelen als er een verschil is tussen methodetoetsen en cito-toetsen (methode hoog/gemiddeld, cito te laag). Maar de cito toetsen tellen wel voor de middelbare school mee. Daar sta je dan dus als ouder, als je hulp wilt voor de cito's zegt school nee hoor wij helpen bij de rekenmethode, niet bij de cito. En nee hoor, de cito is echt niet belangrijk voor het VO want ze gaan toch op ons advies af.
En dan eind groep 7 krijgt je kind een laag advies, gebaseerd op die citos want ja daar kijkt het VO toch naar.

Dus: wie is hier nou de veroorzaker?
Als ouder trek je altijd aan het korste eind.

gr Angela

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 15:56

Angela

Kom op, het gaat hier om een kind in groep 4!

Nu al stress, faalangst én dyslexie? Is er nu al een dyslexieverklaring dan?

MK

MK

21-09-2015 om 16:01

idd

En dan gaat het ook nog om begin groep 4 he, we zijn net een paar weken bezig en moeders heeft al 3 labels op dochter geplakt. Arm kind...

Zo meteen willen alle ouders nog met hun kleuter gaan oefenen, want o jee die cito's.

Noet

Noet

21-09-2015 om 16:07

hoezo groep 4?

ze vraagt ook M5 en E5, kind kan dus best al in groep 6 zitten, dan kun je prima oefenen met die uit 4 en 5 juist als het om de methode van toetsen gaat.

Femmel

Femmel

21-09-2015 om 17:20

onvriendelijk zeg!

Wat doet iedereen onvriendelijk zeg, ze vraagt om hulp! Is een forum daar niet voor? Als vrouw van een leerkracht raad ik je af om die toetsen te gaan oefenen. Het geeft straks een verkeerd beeld van haar kunnen, waardoor er teveel van haar verwacht gaat worden.

Begeleiding bij faalangst is wel belangrijk, RT kan hierin een grote steun zijn. Kaart het probleem aan bij de juf en blijf dit wekelijks aankaarten, net zolang ze je kind helpen...

MK

MK

21-09-2015 om 20:50

doorslaan

Het is niet perse naar TO gericht, maar het is toch waanzin dan ouders zich hiertoe gedreven voelen door de cito maffia. Zo meteen wordt het de standaard om 4e groepers naar cito training te sturen.. draven we met z'n allen niet een beetje door zo?

En dit is niet onvriendelijk bedoeld maar juist een oprechte vraag.

Emma

Emma

21-09-2015 om 21:00

Als je alleen cito's wil trainen om het schooladvies voor je kind omhoog te krikken denk ik dat je kind het erg lastig gaat krijgen op het VWO en/of daarna.

Scholen die het geen bal kan schelen of er verschil is tussen cito- en methodetoetsen moeten hard worden aangepakt. Scholen voor voortgezet onderwijs die een te groot verschil hebben tussen se-cijfers en centraal schriftelijk krijgen een onvoldoende van de inspectie.

Angela67

Angela67

21-09-2015 om 21:09

"moeten worden aangepakt"

en wie gaat dat doen, Emma?
je staat als ouder echt als enige ervoor, want bij niemand kan je klagen erover. Je ziet het alleen gebeuren - als het systeem bij jou ook zo werkt - en je kunt dan drie dingen doen. Denken dat het zo'n vaart niet loopt, een heleboel reuring maken en zorgen dat de onderlinge afspraken veranderen (of dat de VO scholen zich anders gaan opstellen) of je kiest eieren voor je geld en zorgt ervoor dat de cito's overeenkomen met de methodetoetsen enof met het - naar ik aanneem - realistische beeld wat je van je kind hebt.
gr Angela

Emma

Emma

21-09-2015 om 21:31

Angela

Dat moet worden gedaan door de inspectie.
Veel ouders trainen cito's om een hoger achooladvies te krijgen. Scholen moeten zorgen dat die gegevens dichter bij elkaar komen te liggen en de inspectie moet daarop toezien. Dat doen ze ook in het vo.

Angela67

Angela67

21-09-2015 om 22:07

klinkt misschien logisch

maar dat doet inspectie niet. Ik heb nu ruim vijf minuten gegoogled en gezocht in documenten over onderwijsinspectie, kengetallen kwaliteit, methodetoetsen, citotoetsen etc. maar niets van dat alles. Het is risico-gebaseerd toezicht en vooral veel financieel toezicht.
gr Angela

Emma

Emma

21-09-2015 om 22:11

Klopt

En dat is erg. Ouders gaan cito trainen met hun kind en wat de school doet boeit niet. Dat is toch waardeloos? Individuele ouders snap ik heus wel hoor. Maar de rest niet.

Angela67

Angela67

21-09-2015 om 22:15

en weet je

vo-scholen gebruiken het puur en alleen voor toelatingszaken. Als kind eenmaal op een VO-school zit gebeuren er zoveel dingen dat cito scores van de bo-school waardeloos zijn. En dat waren ze natuurlijk altijd al, maar dat willen de vo-scholen niet weten want die willen iets hebben van een 'bewijs'.
Natuurlijk snap ik dat een kind ongelukkig wordt als ouders het kind doortrainen tot het op een zelfstandig gymnasium zit waar het na 3 maanden door de mand valt, maar dat is natuurlijk een heel bizar voorbeeld wat zelden tot nooit zal gebeuren. En dat vind ik dan nog altijd vele malen minder erg dan al die kinderen die te laag ingeschat/geschaald worden en op scholen terecht komen die opstromen en afstromen allebei de oorlog hebben verklaar 'omdat het zo goed zou zijn als het kind meteen op de plek zat waar het hoorde'.
gr Angela

Jamie en MK

Er wordt nergens gezegd dat het om een kind gaat dat net in groep 4 zit zoals Noet ook al zegt. Dus het kind kan al lang en breed een dyslexieverklaring hebben. Stress en faalangst krijg je er vaak gratis bij.

skik

Emma

Emma

21-09-2015 om 22:30

Ook erg

Door al het trainen worden de scores hoger, en vervolgens de normering ook. Zo devalueert de toets. Ik ben benieuwd hoe dat zal aflopen, want het loopt een keer af natuurlijk. In het beste geval komt er iets nieuws en gaan de scholen weer gewoon goed lesgeven

Spelling bijvoorbeeld leer je niet door citotoetsen te oefenen. Je hebt daarvoor instructie nodig en dat is vakwerk. Zelfde geldt voor begrijpend lezen, rekenen en andere vakken.

Maar we dwalen af van dit topic. Ik zal erover ophouden

Emma

Spelling leer je in de klas door spellingsregels te behandelen en door woorden met letters op te bouwen. Op een citotoets moet je uit vier willekeurige woorden kiezen welke verkeerd gespeld is. Op die manier wordt spelling niet in de methodes aangeboden.

Veel ouders die oefenen doen dat omdat citovraagstelling vaak anders is dan op methodetoetsen of oefeningen uit het lesboek. De ouders die ik ken die (op wat voor manier dan ook) geoefend hebben deden dat omdat er hiaten zijn die school niet aanpakt, niet omdat ze op feestjes liever zeggen dat hun kind vwo doet terwijl het eigenlijk meer een havoleerling is. En buiten dat, hoeveel van al die ouders van basisschoolleerlingen oefenen nou helemaal? Echt niet zoveel dat de hele citonormering er van op zijn gat gaat.

skik

diana

diana

22-09-2015 om 07:37

verschil

Ik vind een verschil tussen oefencito's, dus materiaal om die manier van vragen van cito te oefenen of de echte, originele cito maken. In dat eerste kan ik wel inkomen, de tweede manier vind ik ronduit bedriegen en jezelf voor de gek houden.

Jamie

Jamie

22-09-2015 om 07:43

Daarom

Er is blijkbaar vraag naar dus waarom geeft het cito niet gewoon boekjes uit met oefencito's voor thuis?

Op zich is dat er gewoon maar mensen willen blijkbaar alleen het echte werk en dan ook nog gratis.

Debbie

Debbie

22-09-2015 om 08:08

oefenen

Mijn kind doet voor het tweede jaar groep 4 vorig jaar waren zijn cito b,d,d en een e.

Maar oefenen met cito?

Natuurlijk hoop ik dat hij dit jaar wat vooruit gaat en je kan zien dat hij de stof nu wel wat beter begrijpt.

Wij oefenen nu gewoon rekensommen en hij heeft van die programma's waar hij kan oefenen mits hij dat wilt.

Persoonlijke aandacht

Ouders die met kind een toets willen oefenen, zitten er meestal naast om te zien welke fouten een kind maakt.
Zo worden fouten besproken en leren kinderen van de uitleg. Door de persoonlijke aandacht letten ze ook goed op. Tijdens een toets zullen ze sommige vragen herkennen en dus beter maken, maar het is meer de extra uitleg waar ze beter van zijn geworden. Extra uitleg waardoor ze niet meer dezelfde fouten maken, fouten die in de klas niet opvielen.

Vb. met begrijpend lezen; we lezen vaak dat een kind de toets niet goed maakt. Tijdens een één op één met een juf of een ouder blijkt vaak dat het kind te snel leest. Natuurlijk is een ouder geen leerkracht maar het. Kind steekt zeker iets op van de persoonlijke aandacht tijdens het thuis oefenen.

Ander puntje
Persoonlijk vind ik van alle hulpsittes zoals citotrainer, skula etc., de einstein toetsen nog het meest overeen komen met de cito vanwege het weinige kleurgebruik. Ik snap niet hoe al die E en M toetsen verkrijgbaar zijn, rt-ers, huiswerkinstanties of andere onderwijs geörienteerde mensen zouden ze niet moeten vrijgeven zodat ze op marktplaats te koop zijn. Misschien is dat een onterechte beschuldiging, maar de groei in het aanbod tot E4 aan toe is toch wel merkwaardig, naar mijn mening.

Emma

Emma

22-09-2015 om 08:18

Jamie

Cito geeft geen oefenboekjes uit, want dan gaat iedereen oefenen, en dan devalueert de toets en dan heeft cito het niet meer voor het zeggen. Intussen gebeurt het wel en er is geen oplossing voor.

Emma

Emma

22-09-2015 om 08:18

Jamie

Cito geeft geen oefenboekjes uit, want dan gaat iedereen oefenen, en dan devalueert de toets en dan heeft cito het niet meer voor het zeggen. Intussen gebeurt het wel en er is geen oplossing voor.

Jamie

Jamie

22-09-2015 om 08:31

Emma

Dit werkt prima hoor: http://www.toetstrainer.nl/

Taupe

Taupe

23-09-2015 om 13:30 Topicstarter

Zo hé!

De beste stuurlui staan aan wal. In dit geval aan de andere kant van het forum. Écht niet normaal bot sommige reacties zeg.

Dochter is acht. Zit in groep 5, heeft een dyslexieverklaring (al in groep 4). Ze heeft faalangst (ja, dat is labeltje twee als ik het goed begrijp?) omdat ze leest als een kind in groep 3. Om precies te zijn M3, E3 haalt ze niet.
Vanaf groep 3 hebben wij al hulp voor haar dyslexie.
Ik kan jullie verzekeren dat een kind met deze problematiek niet lekker in haar vel zit. Dat jullie dat zien als pushen, labeltjes plakken, CITOmafia óf voor een vwo advies, dan hebben jullie gelukkig geen kind met deze problematiek, gelukkig maar. Wij zijn namelijk al blij met een jaar verder...

Het gaat mij om rekenen in dit geval. Door het belabberde automatiseren en het lezen van de verhaaltjessommen zijn de CITO scores vorig jaar enorm gezakt tegenover de goed/zeer goed scores in de klas. Ik wil dus graag een CITO om te kijken/oefenen hoe de vraagstelling hierin is. School geeft deze niet dus van daar mijn vraag hier. That's all.

Bedankt voor de wél normale reacties.

Taupe,

Deze site heeft abonnementen voor verschillende periodes en een rustige opzet. Probeer het uit, zou ik zeggen.
Ik heb zelf ook twee dyslecten, dus ik begrijp je zorg. Hier had den de kinderen baat bij het lezen van korte artikelen die hen aanspraken. De teksten van nieuwsbegrip had zeker hun interesse. Misschien heeft de ib-er bladen voor je die jullie thuis kunnen lezen tbv haar woordenschat.

https://www.citotoets-oefenen.nl/cito-groep-4/taal-woordenschat/woordbetekenis/wat-betekent-het-woord-in-de-zin-1

ambrasoft

Ik begreep tijdens een ouderavond dat bij ambrasoft een extra kopje is toegevoegd met onder andere rekenen als nieuw. Dat nieuwe gedeelte is erg geschikt om cito te oefenen. Mijn zoon zit nu in groep 4 en via school hebben ze een abonnement er op. Hij vindt het leuk en je ziet een kleine vooruitgang in zijn rekenen.

Verder veel talig rekenen aanbieden. Wat zie je in de winkel. Kan ik dat betalen met dat muntje?
Dyslexie is een kwestie van continue alles oefenen. Mijn oudste heeft nu nog baat bij herhaling van stof van groep 4 en hoger en zit net op middelbaar onderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.