Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

22-04-2014 om 19:18

Wie heeft er al ervaring met een vakcollege op vmbo basis/kader?

In dit geval een vakcollege techniek. Wiens kind heeft dit gedaan of doet dit nu en wat zijn de ervaringen?

https://www.vakcollegegroep.nl/

Moeder

Moeder

26-04-2014 om 15:16

Niemand?

Jammer.

Het is nog nieuw

Het is nog een nieuwe ontwikkeling, maar die ontwikkeling is niet voor niets ingezet: de vakscholen uit het verleden waren beter dan de huidige MBO's. Of zoals een net ontslagen docent weg- en waterbouwkunde zei: nu moeten ze alles leren op de stage, maar daar staan ze met twee linkerhanden.
Ik zou er alle vertrouwen in hebben.

Tsjor

Moeder

Moeder

26-04-2014 om 18:32

Maar

Maar moet ik mijn kind aan iets wagen wat dus nieuw is en waar hij ook de eerste zal zijn die dat op die school gaat doen?

Mieke

Mieke

26-04-2014 om 18:48

Ander niveau

Ik ken twee jongens die op een groencollege zitten. Het startniveau is daar wel vmbot. Ze zijn allebei erg tevreden.

pooh bear

pooh bear

26-04-2014 om 19:19

Dochter

Mijn dochter zit op een vakschool. Maar dan in de horeca richting. Op tl nivo Ze heeft het prima naar haar zin. En doet het geweldig op school.
Maar ze zit pas in de brugklas ze heeft best veel praktijklessen.

saai?

Ik vraag me alleen af of het niet saai is voor die kinderen. Want ze blijven toch op VMBO en MBO op dezelfde school? Ik zat op een ander soort onderwijs maar was na het VO echt wel toe aan een andere omgeving.

Moeder

Moeder

26-04-2014 om 21:35

Nou

Volgens mij werken ze samen, hier zit het MBO dus ook wel naast het vmbo maar volgens mij gaat mijn kind wel naar het andere gebouw dan. Hij is de eerste en ze beginnen na de zomer dus dat is iets wat pas over vier jaar gaat spelen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-04-2014 om 09:50

Bij ons in de stad

draait het al een paar jaar en ik hoor er erg goede berichten over. Ik vind het ook een hele goede uitvinding.

En dat het saai zou worden lijkt me niet, een VWOér blijft toch ook lang op het VO?

Dendy/Moeder

Maar die VWO'er gaat wel na zijn VO tijd in een andere omgeving studeren. En normaal gesproken geldt dat voor VMBO'ers ook. In een andere omgeving kan je weer opbloeien, nieuwe energie en motivatie krijgen. Maar wellicht denk ik te veel vanuit mezelf. Het lijkt me vreselijk om al die tijd op dezelfde plek te zitten, ook is in het in het gebouw ernaast.

Zo zijn er ook plannen om scholen te maken die alles-in-1 zijn, dus van kinderopvang t/m VO op 1 school. Ik zou er zelf niet blij van worden, al heeft het ook absoluut voordelen.

pooh bear

pooh bear

27-04-2014 om 14:02

Toch anders

Ik lees nu dar het toch niet helemaal hetzelfde is als bij mijn dochter. Ze krijgen wel al vanaf de brugklas veel praktijk lessen gericht op de horeca en de bakkerij.
Maar voor het mbo moet ze toch echt weer een andere school uitzoeken.

Met uitzondering dat de kinderen die basis doen er nog een jaar achteraan kunnen plakken om hun mbo2 te halen.

parenting

parenting

28-04-2014 om 12:18

mooi onderwijs

Ik heb geen ervaring met de Vakcolleges omdat mijn kinderen nog niet zo oud zijn, maar ik heb er wel goede dingen over gehoord en gelezen. Ik denk dat het een mooie vorm van onderwijs is voor jongeren die graag met hun handen bezig zijn. Mooi dat ze worden gestimuleerd op een manier die bij ze past door praktisch bezig te zijn. Op 'normale' vmbo's zitten leerlingen veel in de schoolbanken, terwijl ze veel liever en veel beter leren door dingen te doen. Dus ik denk dat als je kind een doener is, dat dit dan wel eens een goede opleiding kan zijn! Op de website lees ik trouwens dat de leerlingen niet al die jaren op 1 school blijven. Het vmbo en mbo werken veel samen zodat leerlingen hun vmbo- en hun mbo-diploma kunnen halen. Maar ze gaan na het vmbo wel gewoon naar een andere school volgens mij. Succes met de keuze!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-04-2014 om 16:58

Hier

worden veel van de lessen ook gekoppeld aan het bedrijfsleven wat in deze stad is. Ook zijn de lokalen echt heel mooi ingericht. Echt al als een MBO. Ook de lessen zijn niet meer voorbereidend, maar al echt op niveau.
Voor een doener heel mooi.

Ik hoop dat tegen de tijd dat onze zoon naar het VO gaat zulke dingen ook op hogere niveau's bestaan, zodat er dan ook meer keus is als hij hoger dan VMBO zou kunnen. Voor een doener op Havo niveau moet 5 jaar theorie heel moeilijk zijn.

Dalarna

Dalarna

30-04-2014 om 20:54

Dendy

Een doener op Havo-niveau... interessant Maar daar heb je nog technasiums voor en sportklassen en creatieve klassen etc maar dan nog, er moet wel gewoon een havo diploma gehaald worden natuurlijk mét al die theorie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.