Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaffie

Kaffie

18-08-2013 om 19:23

Wie heeft dat tweedelig kaftpapier bedacht?

Wie heeft bedacht dat je geen kaftpapier op 1 rol meer hoeft te verkopen maar twee losse stukken. Met boeken als Getal en Ruimte kun je daar 8 boeken mee kaften maar de meeste boeken zijn veel breder en dan lukt 8 wel maar de breedte is eigenlijk veel te kort.


Dat is vast net zoiets als...

Glucose/ fructose.

De klant meer verkopen dan hij nodig heeft.
Bah.

Irritant!

En het irritantste is nog dat je het niet kan zien voor aanschaf, pas als je de verpakking open hebt gemaakt kan je zien of je een rol of vellen hebt. En in het laatste geval houd je hele stukken over waar je nét niets aan hebt.

skik

Dalarna

Dalarna

19-08-2013 om 06:27

Je kunt het wel zien

Ik zag bij een volgende andere rol wel een tekentje staan van twee vierkantjes en een twee erop.

Maar ik laat mij niet kisten. Ik plak gewoon de binnenkant van de kaft vast aan het boek.

Loreen

Loreen

19-08-2013 om 09:48

Dalama

Ik snap je niet, wat bedoel je met "ik plak gewoon de binnenkant van de kaft vast aan het boek"?

Pfff

nog nooit gezien, maar nu snap ik wat je bedoelt. had ik net te kort voor een volgende boek, kon zo een heel stuk weg gooien. raar.

Dalarna

Dalarna

19-08-2013 om 20:16

Wat ik doe

Ik knip het eerst door de helft en dan pak ik twee boeken, die leg ik zo neer zodat elk boek evenveel aan de boven en onderkant heeft en dan snijd ik dat stuk ook weer door.

Je hebt dan bij de wat bredere boeken maar een klein stuk papier links en rechts van je open boek maar als je dat vastplakt aan je boek valt het niet meer van je boek af.

Eén boek was werkelijk niet te kaften zo en gelukkig hadden we nog kaftpapier op een rol maar volgend jaar moeten we dus wel opletten dat we twee soorten hebben voor die echt brede boeken.

Prakje

Prakje

19-08-2013 om 20:22

Action

Heeft gewoon ouderwetse rollen in effen kleuren en die kosten ook nog eens geen (d)rol. Ik ben geloof ik 50ct per rol kwijt. En het blijft keurig een heel schooljaar zitten

Tink

Tink

19-08-2013 om 23:34

Zelfde als prakje

Op naar de Action . Prima papier in leuke felle effen kleuren (rood, paars, blauw, groen, zwart, geel).

Plastic

Wij kaften hier ook met Actionpapier, maar de kaften begonnen altijd te scheuren na verloop van tijd. Dit jaar hebben we er nog een paar rollen plakfolie (1 euro) bij gekocht. Eerst het papier er omheen, daarna nog folie. Het is prachtig stevig geworden zo.

Loreen

Loreen

20-08-2013 om 09:24

Kaft

De ervaring bij mijn kinderen is dat het niet zo veel uitmaakt of je kaftpapier van de Action hebt of duurdere (in 2 delen inderdaad, vaak). De meeste boeken worden halverwege het jaar nog een keer gekaft omdat het kaft eraf ligt. De beste ervaring hebben ze met effen kaftpapier van de V en D zelf, hema en bruna. Gelukkig geven ze niet veel meer om hippe motiefjes, ze kiezen effen, kopen gezamenlijk een aantal rollen zodat ze afwisseling hebben en besteden hun geld aan etiketten.

Ook action

Hier kaften ze al jaren met action kaftpapier. Als het scheurt is het altijd gewoonweg te strak gekaft.
Wij doen wel altijd plakbandjes op de hoeken.
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

20-08-2013 om 10:27

Twee delig?

Ik zit nu al een tijdje mee te lezen, maar hoe kaft je met twee-delig kaftpapier?

Loreen

Loreen

20-08-2013 om 11:10

Volgens mij

Volgens mij wordt met tweedelig kaftpapier bedoeld dat je niet een rol met aan een stuk kaftpapier hebt maar dat die rol als het ware in het midden is doorgeknipt waardoor je een rol met 2 stukken hebt. Dit is uiteraard onvoordeliger met kaften want je houdt meer over.
En net als Albana plakken ze hier de hoekjes en de bvoven- en onderkant van de rug.

Kruidvat

Kruidvat had heel dik en stevig kaftpapier. Helaas ging dat ook snel stuk. Vorig jaar heb ik met breed doorzichtig plakband niet alleen de hoeken gedaan, maar ook de hele rug en de randen van de kaften en zowaar, ze gingen zomaar een heel schooljaar mee.

Overigens... elastische kaft

Ovrigens had ik in een aanbieding een stuk of wat van die elastische kaften gekocht, omdat ik daar zulke positive verhalen over hoorde. Maar zeker de 2/3 van de boeken konden daar niet mee gekaft worden omdat ze te groot waren (a4 formaat) of omdat z een slappe kaft hebben. Ik heb er nu veel over, dat viel toch wel tegen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-08-2013 om 20:21

Stukje karton ertussen

Doe ik bij die Dreszkaften. Ik heb hier alleen de wiskundeboeken met papier gekaft. Te klein om in die elastische kaften te passen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

nolly

nolly

23-08-2013 om 18:26

Kaften stuk?

Ik weet niet wat jullie kinderen met de boeken doen, maar hier (spanje) wordt er geen boek gekaft en na een heel schooljaar ligt er nogsteeds geen kaft af.
(tuurlijk wel ezelsoren etc)
laat staan dat ze 2x per jaar kaften.

Tineke

Tineke

24-08-2013 om 08:17

Haha nolly

Nolly: "maar hier (spanje) wordt er geen boek gekaft en na een heel schooljaar ligt er nogsteeds geen kaft af."
Logisch, als je er geen kaft omheen doet, kan ie er ook niet afvallen. De omslag blijft hier ook gewoon heel hoor, en door de losse-papieren kaft ook onbeschadigd.

Hee nolly

Dat vroeg ik me gisteravond tijdens het kaften af: is kaften een typisch Nederlandse gewoonte of doen ze het in andere landen ook? In Spanje niet dus.

Ik vraag me ook af hoe nuttig kaften is. Blijven boeken echt langer mooi en netjes? Mijn oudste is zo netjes op haar spullen, die kan best zonder kaftpapier. Maar zij vindt gekafte boeken rustiger, overzichtelijker en gezelliger in de kast staan dan de originele afbeeldingen (van Getal en Ruimte word je echt duizelig!). En jongste dochter weet al haar boeken te verruïneren al zou ik ze bladzij voor bladzij in transparant, inktafstotend silicone dopen.

skik

Echt je moet ruimte laten

Het lijkt leuk strakgekafte boeken, maar qua gebruik zijn ze dan veel kwetsbaarder.
Hier kaften ze echt niet vaker dan 1 keer per jaar.
Maar geloof me dat ligt echt aan de ruimte die de kaft heeft...die moet een beetje heen en weer kunnen schuiven. Anders als je m open doet en op de band drukt (b.v. omdat het open moet blijven liggen) knapt het boek eruit, gaat de kaft scheuren etc.
Vroeger heb ik veel boeken gekaft, mijn vriendin haar ouders hadden een boekwinkel waar je ook boeken kon lenen, boeken die met de regio en gescheidenis ter plaatse te maken hebben. De leenboeken werden gekaft. Door ons dus...
En haar vader hield daar zeer streng toezicht op dat we dat goed deden. Mét ruimte dus...
Ik kan dus heel goed boeken kaften. Mijn kinderen ondertussen ook Er zijn er niet veel die het hele jaar met hun gekafte boek af kunnen, dat zien hun natuurlijk ook. Dus ze weten ondertussen wel dat het écht klopt. Als je het goed doet komt de ruimte die je over hebt bij de band...in gebruik dus. Laat minstens een 7 mm over aan de kant waar het boek dichtklapt. Wel een beetje afhankelijk van de dikte en grootte van het boek. Het kan ook 1 cm zijn.
groeten albana

Vic

Vic

24-08-2013 om 16:00

Duh

Je kaft een boek toch terwijl het dicht is? Dan heb je dus automatisch ruimte als je het boek open slaat. Voor extra stevigheid kun je een stukje plakband aan de boven- en onderkant bij de rug van het boek plakken. Hier komen boeken ook meestal 'soort van' netjes gekaft het jaar door. En dat is niet te danken aan de manier waarop dochter met haar boeken om gaat

Dalarna

Dalarna

24-08-2013 om 18:05

Albana

Heb jij al eens gekaft met tweedelig kaftpapier want jij kan er dan maar 4 boeken mee kaften.

Mijn zoon doet ook gewoon een jaar met zijn papier, gewoon door de hoekjes en het knipstukje te verstevigen met plakband. Verder kan het mij weinig schelen als er eens een kaft af ligt, dat ligt meer aan hoe vol de tas is denk ik.

Maar zoveel boeken hebben ze hier niet meer. Ik denk stuk of 10. En de rest is digitaal.
Zo duur is kaftpapier toch niet? Dat kost je de kop niet hoor...en is minder dan iedere keer weer opnieuw kaften.
groeten albana

Ja vic

Zo doe je dat en dan het liefste nóg wat ruimte laten zodat je het open kan laten liggen.
Maar echt er zijn er een heleboel die de kaft open eromheen doen en dan staat ie al strak als je m dichtdoet. Grote kans op scheuren dan dus.
groeten albana

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 13:28

Tja

Als je de kaft eromheen doet als het boek open is ben je gewoon verkeerd aan het kaften.

Ik heb nog nooit halverwege het jaar opnieuw moeten kaften maar vier boeken van een rol van bijna 4 euro vind ik idioot.

Vic

Vic

25-08-2013 om 14:49

Dat kan helemaal niet

Ja, het kan wel, boeken kaften als ze open liggen, maar dan is je papiertje al stuk als je het boek voor het eerst dicht doet
Ik laat trouwens ook geen ruimte over als ik het dicht kaft. Staat zo slordig, zo'n slobberend boek. En volgens mij gaat dat juist weer eerder stuk dan als je het strak kaft.

bibi63

bibi63

25-08-2013 om 15:41

Wij doen het wel met open boek en

laten dan aan de linkerzijde (de kant waarvan alleen de kaft open ligt) een ruimte vrij zo breed als de rug van het boek. Dan past het prima. Nooit meer dan 1x gekaft per schooljaar.
Gr. Bibi

Vic

Vic

25-08-2013 om 15:50

Bibi

Waarom vouw je het boek dan niet gewoon dicht? Dan weet je zeker dat het precies past.

bibi63

bibi63

25-08-2013 om 20:30

Omdat

het dan lastig is om de onderkant en bovenkant goed om te vouwen (vooral aan de kant van de rug).
Gr. Bibi

Kunstje

Ik denk dat het een kunstje is. Ik kaft ook met dichte boeken en zo heb ik het mijn kinderen ook geleerd (cq ga ik ze zo nog bijbrengen). Dat is naar mijn idee niet moeilijker dan met open boek kaften en het past gewoon goed. Vorig jaar hebben we geen enkel boek hoeven herkaften.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.