Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rianna

Rianna

26-11-2014 om 10:01

Wie bepaalt nu op welk niveau kind wordt aangemeld?

Dochter gaat volgend jaar naar VO. Entreetoets gaf havo-vwo met nadruk op vwo, maar het wordt ws havo vanwege mindere concentratie.
Ik wil haar graag in een gemengde brugklas, zodat we kunnen kijken wat het beste bij haar past.
School zegt alleen een enkelvoudig advies te mogen geven, dat wordt havo. Hoe zit het nu? Zij geven dat advies, ik meld haar aan bij een gemengde brugklas en de VO-school beslist? Klopt dat?

En als de VO-school haar niet in die brugklas toelaat (bijv omdat er geen plaats meer is,dat schijnt voor te komen), wat dan? Gaat ze dan automatisch naar die school, maar dan naar de havo, of moet ik haar dan elders zien onder te brengen?
Hoe werkt dit nu precies?

hangt van de school af

Voor zover ik weet zijn er geen landelijke regels, maar wel landelijke trends. In de grote steden heb je de kernprocedure waarbij er wordt geloot.
Ik zou je vraag stellen op de school die je beoogt. Vragen wat daar de afspraken zijn. En die vraag met name herhalen als de inschrijving nadert en er open dagen zijn.
Mijn ervaring is dat die 'afspraken' ook zomaar kunnen veranderen. Zelfs tijdens de inschrijving. In het voorjaar zijn scholen bezig de situatie voor het najaar te regelen en dat is soms een puzzel die om andere oplossingen vraagt.
Mijn dochter had een school waar ieder jaar opnieuw gekeken werd of het nu een mavo-havo klas werd of een havo-vwo klas. Tot aan het profiel werden de klassen jaarlijks opnieuw samengesteld. Dat pakte voor haar goed uit.
Maar scholen kunnen er ook voor kiezen om kinderen op een niveau vast te houden omdat ze dan minder snel zouden afzakken.
Voor beiden is wat te zeggen.
Dus als je dochter een twijfelgeval is zou ik op zoek gaan naar een school waar ze nog even mag twijfelen.
Het is geen wiskunde. Het kan ook maar zo dat je dochter het ineens heel goed gaat doen als je haar op VWO plaatst.

Rianna

Rianna

26-11-2014 om 10:22

Annej

"Het is geen wiskunde. Het kan ook maar zo dat je dochter het ineens heel goed gaat doen als je haar op VWO plaatst.
Dat zou idd goed kunnen, ze heeft een brede belangstelling, is betrokken en leergierig. Ze wíl zelf ook graag naar het vwo. Alleen: als school havo adviseert kan ik op mijn kop gaan staan, heb ik de indruk, dan is het alleen nog maar hopen dat ze plek hebben in de gemengde brugklas. Dan is er toch geen sprake van "haar op vwo plaatsen"? Of heb ik meer in te brengen dan ik denk, als ouder?
Ik wist trouwens niet dat het overal zo verschilde, of dat sommige dingen pas zo laat duidelijk zijn.
Hier in elk geval geen problemen met loten oid.

inbreng

Je hebt daar geen keus in. Je kunt het wel bespreken met de school hoe jij er over denkt. Liefst vragenderwijs zodat ze zelf de controle houden. En als je er niet uitkomt kun je het opnemen met de school waar je kind naartoe gaat, soms al in een vroeg stadium. Als je laat zien dat je betrokken bent denk ik dat de meeste scholen wel bereid zijn om mee te werken, tenzij ze denken dat je een 'pushende' ouder bent die kind te hoog wil plaatsen.
Ik was al blij als ze een school hadden en heb me over het niveau verder niet druk gemaakt, dat was in onze situatie ook geen dingetje, dat liep wel vanzelf.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 10:32

je weet het niet

Heeft jouw beoogde school geen gewone VWO-klassen want in dat geval kan elke havo-leerling gewoon naar de havo/vwo klas.

Maar goed, je weet het gewoon niet, het ligt aan het aantal aanmeldingen en hoe de klassen vallen en dan nog kun je verbaasd worden. Volgens mij bepaalt de middelbare school in welke klas jouw kind komt, niet jij, noch de basisschool.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.