Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yara

Yara

05-10-2020 om 20:13

Wie bekostigt de HBO-studie?

Ik ben met mijn kind aan het orienteren naar een vervolgstudie. Ik vind het collegegeld en bijbehorende studiekosten behoorlijk duur. Door wie en hoe wordt het voortgezet onderwijs van jullie kind(eren) betaald? We sparen uiteraard, we willen dat zoonlief geen resterende studieschuld opbouwd.


DUO

Studenten kunnen lenen bij DUO en de meesten hebben een baantje erbij.

Tsjor

Lotte

Lotte

28-12-2020 om 09:38

wij hebben gespaard

vanaf het moment dat ik zwanger was voor de studie.
Dus die kunnen we betalen.
Nu zitten we financieel ruimer, dan toen bedacht. Dus er zal wel meer ondersteuning zijn.
Zoals we er nu over denken (Lottekind zit nog op de middelbare). Krijgt ze een soort leefgeld en zal ze daar zelf alles van moeten betalen. Zo moet ze toch budgetteren en heeft inzicht in de kosten. Maar krijgt ze wel de financiële ondersteuning.
Ze krijgt nu ook zakgeld waar ze zelf dingen van moet betalen (waaronder abonnement telefoon).
Als ze straks 15 is, komt er een verhoging. En zal ze ook haar kleding moeten bekostigen. Vindt ze het niet genoeg dan zal ze erbij moeten werken. En we dachten aan 16/17 jr laatste verhoging en dan ook haar sporten zelf bekostigen.
Kortom ik wil best alles financieren maar wel dat ze inzicht krijgt in haar kosten/uitgaven etc
Misschien zijn we daar streng in. Ik weet nog dat ze op de basisschool zat en ze voor haar verjaardag en een duur cadeau wilde, een dure activiteit voor haar partijtje en een hele dure speciale taart. (die ze altijd had). Toen ben ik ook met haar gaan zitten. Dit is het budget, niet alle 3 dingen lukken. Wat wil je anders? Uiteindelijk koos ze voor een Hemataart. En ik zei streng, omdat we het heus wel konden bekostigen. Maar we het niet nodig vonden om aan alle 3 de wensen tegemoet te komen.
Wij vinden het belangrijk dat ze leert dat niet alles zomaar kan.

Vicky

Vicky

28-12-2020 om 10:56

DUO

En hopelijk komt na de volgende verkiezingen de basisbeurs terug.

Goed punt

Goed om op te letten in de verkiezingsprogramma's. Tsjor

Mijn zonen mogen studenten blijven en hoeven niet bij te werken

Ik betaal als vader en ook mij werkende vrouw
met veel plezier alles voor de universiteit van 2 zonen .

Wij hebben daar geld voor .

Naast studie kosten als college geld en boeken en alles wat er mee te maken heeft betalen ik en mijn vrouw

Ook kleding en thuis hebben ze kost en inwoning want wij wonen in dezelfde universiteit plaats.

Ook krijgen beide extra zakgeld voor leuke en ontspannende dingen .

Mijn zonen hoeven niet na zo hoge studie
ook nog eend te gaan werken met het lagere jeugd loon . Mijn beste zonen zijn goed lerende studenten en geen vmbo werkslaafjes voor functies die ze na de universiteit ook niet deden .

Maar de mate van extra zak geld voor eigen plezier is een bepaald bedrag sowieso .
ongeacht de studie resultaat .
En een hogere bedrag geven wij op basis van hogere cijvers en bonis voor behaalde tentamens .
Last mij zonen maar als ze vakantie hebben ook echt even rusten en genieten en dat komt de studie alleen maar ten goede .

Basis inkomen voor iedereen.

En hopelijk komt na de volgende verkiezingen de basisbeurs terug

Zei iemand hier

.........

Dat kan beter terug komen via het basis inkomen voor iedere burger vanaf 18 jaar en ouders ongeacht of je studeert werkt, werkloos bent of arbeidsongeschikt .
De vervanger voor de huidige sociale zekerheid .

Let inderdaad op de verkiezingen in maart 2021

De dag dat er na de verkiezingen alle rechtse partijen niet alleen PVV en FVD maar ook gewoon rechts als VVD CDA SGP CU allemaal nul 00 zetels halen en wij alleen nog maar linkse partijen in het parlement hebben dan gaat bij mij thuis de vlag uit

zebra

zebra

09-01-2021 om 12:52

een bijbaan mag van ons wel

maar het mag niet ten koste gaan van de studie dus het moet goed te combineren zijn.
Tot nu toe zijn alle colleges online en we verwachten dat dit voorlopig niet zal veranderen. Maar de tijdstippen van de colleges veranderen binnenkort wel, zijn soms overdag maar ook wel 's avonds (master).

juf Ank

juf Ank

09-01-2021 om 16:37

walgelijk dirk

zoals jij neerkijkt op VMBO-ers...als slaafjes. Je bent zelf zeker perfect?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-01-2021 om 16:39

Zebra

Geldt dat nu ook nog? Dat je als ouders al dan niet toestemming geeft voor een bijbaan, bij 18-plussers?

zebra

zebra

10-01-2021 om 13:17

Phryne Fisher

De ene studie valt makkelijker te combineren qua contacturen met een bijbaan dan de andere. Wij zeggen niet dat hij geen bijbaan mag hebben maar raden hem alleen aan te kijken of het te combineren valt met zijn studie. Zo niet, dan maar liever even niks.

Open deur

'.... maar raden hem alleen aan te kijken of het te combineren valt met zijn studie.' Dat is toch een open deur?
'Zo niet, dan maar liever even niks.' Niks kan niet. Zo niet, dan maar meer lenen of meer geld krijgen van je ouders. Een 18-jarige en ouder zal daar zelf keuzes in moeten gaan maken.

Tsjor

zebra

zebra

11-01-2021 om 16:25

voor velen wel een open deur

maar er zullen vast ook wel studenten zijn die er een baan op na houden terwijl het wel ten koste gaat van de studie, dit om te voorkomen dat ze meer moeten lenen want niet alle ouders kunnen een studie betalen.
Onze zoon leent bij Duo om huur te betalen en om inderdaad nog iets voor zichzelf over te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.