Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiorucci

Fiorucci

18-01-2015 om 10:57

Westerbeek

Hallo allemaal,
Wie heeft er ervaring met het Westerbeek college in Den Haag?

Beoordelingen gevonden

http://www.beoordeelmijnleraar.nl/module.php?ID=77260&aktie=view

Uit 2008. Doet een beetje denken aan de school van mijn dochter. Dus mogelijk moet je ook even attent zijn, sinds dit jaar, op de instroom van kinderen met andere psychiatrische achtergronden. En bovendien is er inmiddels de 'Meldcode' die gelukkig heel transparant hier ook op de website staat. Maar ook hier zul je te maken krijgen met kinderen die een OTS binnengesluisd zijn. En daarbij mogelijk de vraag om te tekenen voor direct contact tussen school en 'hulpinstellingen' zonder jou tussenkomst. Dat mag niet maar werd wel dwingend (anders mag kind niet naar school) voorgelegd door school van kind. Ik heb afgelopen jaar toch maar getekend dat er alleen via mij of kind overleg mogelijk is met een verwijzing naar de WGBO.

Wat ik een enorm voordeel vind van speciaal onderwijs is dat kinderen elkaar vaak 'herkennen' en er ineens ook chillgroepjes ontstaan en diepe vriendschappen.

De kwaliteit van het onderwijs is soms net wat minder omdat ik begrepen heb dat de salarissen nog steeds afgestemd zijn alsof het een basisschool is met bijbehorende salarisschalen en eisen van de inspectie over het aantal uren bijvoorbeeld. Maar de winst is natuurlijk de motivatie van de leerkrachten en hun puzzelvermogen. Er zitten vaak wel een paar bijzondere types tussen, maar dat is juist heel leerzaam, ik denk omdat ze dan ook uit de doelgroep zijn voortgekomen.

"Geen beoordeling, of herzien in een latere reactie.
Mooi, uniek gebouw. Alleen mag het geld anders besteed worden. KOMOP.. we hebben een DIGITALE BOOM!! En ik moet het nog steeds doen met gekopieerde Franse boeken. In elk lokaal hangt een digitale lcd klok. En ik moet het nog doen met handgeschreven toetsen. De docenten. Allemaal wel een beetje getikt. Sommige aan de goede kant. Sommige benadelen je in het werk. Dat de docent bijvoorbeeld de hele les over zijn leven aan het vertellen is en dat we dan een boze docent krijgen omdat we ons werk niet afhebben. Buiten de lessen om is het altijd gezellig buiten en in de gangen. Er zijn (te) veel docenten die toezicht houden dat er niks mis kan gaan. Maar toch heeft dat ook z'n nadelen. Je wordt bij alles wat je doet afgekapt.. Das mijn mening. Niemand die er wat aan verandert.1 reactie (laat zien)
Geef een reactie op deze beoordeling Reageer
wo 18 dec '13 gast: :

amen to this"

Scholenbeoordeling speciaal onderwijs Westerbeek
http://toezichtkaart.owinsp.nl/zoekresultaat
"Het Pleysier College - Westerbeek, afdeling VSO heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs."

Er hangt een pdf onder. Met het inspectierapport.

four

four

18-01-2015 om 15:42

je kent de school niet

Annej blijkbaar ken je die school niet, lijkt me dan ook een zinloze reactie. Een zoon van kennissen zit daar, sinds hij in de eerste vastliep op een regulier havo/WWO. Zij zijn erg tevreden over de zorg en het onderwijs.

Fiorucci

Fiorucci

18-01-2015 om 15:47

bedankt

Bedankt, de recensies vond ik ook inderdaad, en alert op wat ik teken zal ik zeker zijn, goed dat je het zegt Anne. Four, bedankt, fijn om te horen. Ik mag blij zijn alsmijn dochter er na de zomer kan beginnen, kan best later worden, maar ik was toch benieuwd.

Vogel

Vogel

18-01-2015 om 22:01

Goede berichten

Ik hoor in onze omgeving goede berichten, was ook wel enthousiast na de open middag afgelopen vrijdag. Was je daar ook Fiorucci?
Ik schrok wel een beetje van de regels die overal door de school hangen (met als dieptepunt 'Wij raken elkaar niet aan', maar het zal wel nodig zijn en werken.
Zoon is aangemeld voor de brugklas, lang traject (ben al sinds september bezik en heb nog geen uitsluitsel) maar we liggen op schema.

Fiorucci

Fiorucci

18-01-2015 om 22:16

vogel

Vogel, nee, ik was er niet, we kwamen vrijdagochtend tot de conclusie, en ik las in de avond over de open dag. Ik hoorde al op haar huidige school dat ze blij mag zijn als september lukt...tot die tijd mag ze een paar uur per dag haar schoolwerk doen op een huiswerkinstituut die toegerust zijn op kinderen die vooral gebaat zijn bij rust.

Vogel

Vogel

18-01-2015 om 22:21

@AnneJ

Dank voor je waarschuwingen, maar je hebt niet veel keus met een autistisch kind met havo/vwo-advies. Het Westerbeek is dan in de wijde omgeving de enige speciale middelbare. (Rotterdam en Leiden zijn dan het dichtstbijzijnd.)

En wat je verhaal over salarissen betreft: het lijkt me sterk dat docenten in het VO een basisschoolsalaris krijgen.
Ik ben zelf leraar in het speciaal (basis)onderwijs, en iedereen zit bij ons standaard in de LB-schaal, waar collega's in het regulier basisonderwijs in LA starten.
Ik zag op het Westerbeek overigens opvallend veel jonge en opvallend enthousiaste docenten. Positief, in vergelijking met de reguliere scholen die we bezocht hebben.

Toch staat het er op de website

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-word-ik-docent-in-het-basisonderwijs-en-hoger-onderwijs.html

Heb het maar eens opgezocht want ik hoorde dat op school van dochter als verklaring voor een aantal zaken en dat leek mij ook opmerkelijk en onwaarschijnlijk. Toch staat het er zo op de website van het Rijk.
Om les te geven in het voortgezet speciaal onderwijs is een diploma van basisschoolleerkracht vereist.

Salarisschalen

http://www.werkeninhetonderwijs.nl/vervolg.php?h_id=1&s_id=67&v_id=4&d_id=26&titel=Arbeidsvoorwaarden

Valt het salaris van een leerkracht voortgezet speciaal onderwijs nu onder het kopje 'voortgezet onderwijs' of onder het kopje 'speciaal onderwijs'? Onder 'speciaal onderwijs' vallen, denk ik zomaar, zowel de basisschool als het voortgezet onderwijs. Anders zou er wel een apart kopje zijn voor de salarisschaal 'speciaal voortgezet onderwijs'.

Barvaux

Barvaux

19-01-2015 om 05:04

Vogel

Vogel

19-01-2015 om 12:56

Beperkte toelating

Ik hoorde op de open dag dat er maar 50 brugklassers per jaar toegelaten worden, dus ze moeten helaas streng zijn. Weet niet hoe groot de instroom in hogere klassen is. Mijn zoon krijgt maar een indicatie voor twee jaar, dus blijkbaar kijken ze wel regelmatig of leerlingen echt nog aangewezen zijn op speciaal onderwijs.
Sterkte Fiorucci, hoop dat er snel een goede oplossing komt!

Fiorucci

Fiorucci

19-01-2015 om 21:21

vogel

Klopt, vandaar dat het nog maar de vraag is op september lukt, ze zou dan instromen in vier havo of vwo. Haar huidige school blijft betrokken bij haar, ze leveren werk en toetsen aan, in de hoop dat ze gewoon naar de vierde kan. Ik denk dat zij nog wel een creatieve oplossing kunnen vinden als we vanaf september nog wat tijd moeten overbruggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.