Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
knor

knor

08-01-2015 om 11:05

werkweek naar Parijs

Over drie weken gaat zoon met school naar Parijs. Gisteravond kreeg ik al buikpijn na de aanslag (ook al weet ik dat het een hele gerichte aanslag was op deze bepaalde mensen), vanmorgen las ik over een nieuwe schietpartij (ws. geen verband), ik las dat er de afgelopen weken al enkele aanslagen verijdeld zijn in Frankrijk (niet in de sensatiepers). Nu vind ik er echt helemaal niets meer aan dat hij gaat, maar wil eerst even afwachten wat de opstelling van school is. Hoe zouden jullie het vinden? Zou je je kind (met een gerust hart) laten gaan?

tante Sidonia

tante Sidonia

08-01-2015 om 11:19

ja.....

Dit zit nu natuurlijk heel vers in je geheugen en het loslaten van je kind,met zo'n schoolreis is altijdbestlastig.
Er kunnen objectief gezien uiteraard overal enge dingen gebeuren. Maar de KNS dat het goed gaat en hen niets overkomt is vele malen groter.
Maar ja...Ik snap je gevoelsmatig natuurlijk heel goed...

Theekopje

Theekopje

08-01-2015 om 13:43

In de steentijd

Toen ik op werkweek ging naar Parijs, ergens inde steentijd, waren er ook net aanslagen geweest in Parijs. Ik meen dat het iets met Algerijnen te maken had. We hebben er verder niets van gemerkt, vonden het in onze jeugdige overmoed zelfs wel een beetje spannend geloof ik.

Hoe dan ook, het is een dooddoener maar ik geloof niet dat je nu banger moet zijn dan je eergisteren was.
Vandaag zou je je kind waarschijnlijk met een gerust hart naar Groningen of Hannover of Kopenhagen laten gaan, maar als daar morgen een schokkende aanslag plaatsvindt wordt dat ook anders.

We weten nog niet hoe het zich ontwikkelt. Best kans dat over een week het weer business As usual is. Als er rellen komen en blijven dan zal de school de plannen wel bijstellen, maar dat kan de school nu ook nog niet overzien.

Yura

Yura

08-01-2015 om 13:52

Amsterdam/Den Haag

Ik vind nu misschien Amsterdam of Den Haag nog wel een groter risico, Nederland is 1 van de weinige landen die nog helemaal niet aan de beurt zijn geweest. Ik denk dat een stad waar net iets gebeurd is misschien nog wel het veiligst is.

Rafelkap

Rafelkap

08-01-2015 om 13:59

eens met Yura

Eens met Yura. En in Antwerpen of Brussel is het ook risicovol.
Eigenlijk kan je het beste thuis blijven, maar ook hier kan je overreden worden. De kans op een verkeersongeval zal groter zijn dan de kans op een terroristische aanslag.
De school zal het heus wel goed bekijken want die wil absoluut geen risico lopen.
Het is sowieso spannend als je kind voor het eerst zo'n trip maakt, sterkte met de zenuwen.

knor

knor

09-01-2015 om 06:31

dank

Dankjewel voor jullie reacties. Vooralsnog gaan ze (terecht) gewoon. Ik ben benieuwd hoe de komende weken zullen zijn, wellicht is inderdaad over drie weken de situatie weer helemaal genormaliseerd in Parijs, dat kan natuurlijk heel goed. Het hele gebeuren werpt wel een schaduw op de voorpret, jammer hoor.

Life according to Garp

In dat boek wil Garp een huis kopen. Net als hij met de makelaar bij dat huis staat, stort er een vliegtuigje op het dak. Garp zegt: dit huis neem ik, de kans dat dat nog een keer gebeurt is nihil.

Gezien de gebeurtenissen denk ik dat er momenteel geen veiliger plek is dan Parijs, de waakzaamheid zal er op zijn hoogst zijn.

skik

Zus

Zus

09-01-2015 om 12:19

Denkfout skik

"In dat boek wil Garp een huis kopen. Net als hij met de makelaar bij dat huis staat, stort er een vliegtuigje op het dak. Garp zegt: dit huis neem ik, de kans dat dat nog een keer gebeurt is nihil."
Hij maakt hier een bekende denkfout. De kans wordt niet kleiner op een gebeurtenis als het al eens heeft plaatsgevonden. Net zoiets als drie zoons krijgen en dan denken dat je de vierde keer meer kans hebt op een meisje.

Maar wat betreft veiligheid op dit moment in Parijs heb je gelijk, vanwege de verhoogde beveiliging. Ook al blijkt dat geen garantie...

Weet ik, Zus

Het toeval heeft geen geheugen. Maar ik vond het wel een passende vergelijking.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2015 om 16:24

Statistiek

De redenaties kloppen natuurlijk van geen kant.

- Die Garp statistiek hadden jullie zelf al bedacht

- Het idee dat de terroristen nu eerder een land zouden kiezen dat nog niet aan de beurt is geweest overschat de regie op dit soort acties. Alsof er ergens een terroristenclub is dit dit soort dingen organiseert. Veel acties zijn waarschijnlijk particuliere initiatieven van boze moslims.

- Een groot risico lijkt mij het 'copycat' effect. De terroristen inspireren anderen om ook hun leven te geven voor de islam. Vooral omdat die baardlui toch al raar aangekeken worden als er zoiets is gebeurd. Kan er zo weer eentje over de rooie duwen.

Dus ik denk eerder dat Parijs *allesbehalve* de veiligste plek van Europa is.

bloemetje

bloemetje

09-01-2015 om 19:26

wacht rustig af

Wacht gewoon rustig af. Het is allemaal nog veel te vers om nu al een 'opstelling van school' te verwachten. Reken maar dat ze zich op school ook kapot geschrokken zijn en er stress is over de werkweek. Geef de school gewoon een week de tijd om zich te laten informeren en beslissingen te nemen. Ze gaan heus niet over een nacht ijs.

knor

knor

09-01-2015 om 19:35

copycat effect

Het woord copycat effect kende ik nog niet maar het lijkt er een beetje op dat Ad Hombre daar gelijk krijgt. De gijzeling in de Joodse supermarkt, en op dit moment geruchten over een gijzeling in Montpellier. Afschuwelijk allemaal, en ik krijg het idee uit de berichten dat de dreiging van nieuwe aanslagen zeer reeel is. Nee, ik ben er nog niet gerust op.

knor

knor

09-01-2015 om 19:45

overigens

wacht ik wel gewoon af hoor. We hoeven nu nog geen beslissing te nemen. Laten we hopen voor alle mensen in Frankrijk en de rest van Europa dat de rust terugkeert, al zie ik even niet zo 1,2,3 hoe.

knor

knor

14-01-2015 om 08:41

beslissen

We hebben nog tot vrijdag om te beslissen. Van de twintig kinderen hebben er twee afgezegd omdat de ouders het niet aandurven. Ik twijfel toch erg. Wat meespeelt ws. is ook dat we zelf op een hele rustige plek wonen in een land waar vooralsnog deze spanning nauwelijks speelt. Gevoelsmatig wil ik hem dan eigenlijk op dit moment helemaal niet naar 'Europa' laten gaan. Maar ja, dit is ws. wel de enige kans voorlopig dat hij eens op reis kan. Lastig.Toch maar laten gaan?

Keesje

Keesje

14-01-2015 om 10:26

ik snap je helemaal

En toch zou ik hem laten gaan. Dit soort shit kun je niet voorkomen. Straks gaan ze studeren in Amsterdam, of naar Bali op vakantie of New York, of backpacken in Australie en koffie drinken in een tentje waar een mafketel naar binnen loopt met een wapen. Je kunt je hier niet tegen wapenen. De enige veiligheid is dan misschien in je eigen dorp blijven. Voorgoed. Nooit weggaan. En dan hopen dat daar geen mafketel woont die je kind in een weiland vermoordt. Maar is dat wat je wil voor je kinderen?

Parijs

Op dit moment, terwijl jij zit te twijfelen, lopen er in Parijs 2,25 miljoen mensen rond. Die elke dag naar school, werk en supermarkt gaan, de metro nemen, in een park lunchen, een museum bezoeken of naar de Eiffeltoren staren.
Op een voorlichtingsbijeenkomst vertelde een vrouw een keer over haar verblijf in het buitenland, terwijl daar oorlog uitbrak. Eerst denk je nog: dat is in die stad, ver weg. En je blijft rustig. Dan is het in die wijk. Je denkt: dat is ver weg en je blijft rustig. Totdat de oorlog in je huis komt en dan weet je dat je weg moet gaan. Ik heb hetzelfde meegemaakt, er gebeurde iets in het land waar ik woonde, waardoor Nederland in staat van alarm sloeg. Berichten op de wereldradio, familieleden die belden. Ik zat er 1,5 kilometer vandaan rustig te ontbijten met de hele familie. Alleen een bode kwam ons waarschuwen dat een bepaalde weg was afgezet en dat we dus beter een parallelweg konden nemen. We aten, de kinderen gingen naar school en wij naar het werk.
Nieuwsberichten zijn nauwelijks vergelijkbaar met ervaringen ter plaatse.

Tsjor

knor

knor

22-01-2015 om 06:41

inderdaad

Je hebt helemaal gelijk Tsjor. Ik herken het ook wel, we hebben hier wel eens een aardbeving gehad, waarbij wij eigenlijk relatief weinig voelden, maar in een ander deel van de stad huizen instortten en mensen onder het puin lagen. Uiteraard kregen we toen uit Nederland ook heel veel zeer bezorgde telefoontjes van familie en bekenden terwijl er voor ons persoonlijk eigenlijk niks aan de hand was.
Inmiddels is alles beklonken voor de reis, hij heeft er weer zin in en ik mag gaan oefenen in het loslaten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.