Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

24-06-2016 om 22:59

Werkweek

Dochter is de afgelopen dagen op werkweek geweest in de Ardennen. Heeft het over het algemeen prima naar haar zin gehad maar er zijn toch wel een aantal dingen voorgevallen waar ik me over verbaas.
Dochter vertelde dat ze gingen kanoën, kano was omgeslagen, het water was heel ondiep. Dochter lag onder de kano en kon er nauwelijks onder vandaan komen. Ze wilde de kano optillen maar dat lukte niet omdat haar vriendinnen er al op waren geklommen. Ze had het best beangstigend gevonden. Blijkbaar was er van tevoren niet echt aandacht aan besteed wat je moest doen als je kano omviel.
Gisteren (donderdag) hebben ze met de groep 5 uur moeten wandelen in bergachtig gebied. Het was ongeveer 30 graden. Dochter was helemaal kapot, zei ze. Een vriendin was blijkbaar zelfs met een busje opgehaald omdat ze niet meer kon. Ze waren laat terug en omdat ze nog aan het douchen waren, hadden ze vervolgens de bus gemist die hen zou brengen naar de buurcamping waar ze gingen eten en een feest hadden. De docenten misten hen pas om 21.30 u. De bus was om 19.00 u. weggegaan. Ze zijn dus ook niet naar het feest geweest. Ze wilden ook niet gaan, omdat ze zo moe waren. Wel hebben ze in het dorp iets te eten gehaald. Vervolgens heeft de mentor nog gezegd dat ze straf krijgen omdat ze niet mee zijn geweest (dochter zei een paar keer om 8.00 u. melden op school), de mentor zou er nog over gaan bellen met ons. Ik vind het een bijzonder verhaal en denk op basis van het verhaal van mijn dochter dat ik er niet aan mee ga werken. Natuurlijk ga ik het verhaal van de mentor wel aanhoren. Mogelijk heeft hij een andere versie. Wat vinden jullie?

Karel

Karel

24-06-2016 om 23:19

Ach

Dat van die kano is gewoon stom van die andere meiden. Er kan toch niet naast iedere kano een leraar staan die vervelende kinderen wegstuurt? Ook kinderen hebben een eigen verantwoordelijkheid en moeten op haar leeftijd snappen hoe gevaarlijk dit is. En ze zullen echt wel instructie hebben gehad over wat te doen als de kano omslaat. Maar pubermeisjes letten niet altijd even goed op als iemand ze iets uitlegt. Maar dat zal je dochter niet tegen je zeggen.

De Ardennen zijn heuvels, geen bergen, dus met dat bergachtig gebied valt wel mee, alleen zijn ze het niet gewend. Ik zou ook even navragen of het vijf uur is geweest, pubermeiden willen weleens wat overdrijven

Dat ze niet gemist waren toen de bus wegreed is wel schandalig. Een leraar had moeten tellen toen ze in de bus zaten en dan was het al opgemerkt.

Ik begrijp niet goed hoe jij 'niet gaat meewerken' aan een straf van school.

Tango

Tango

24-06-2016 om 23:31

Ja, maar

Je kan wel zeggen stom van de andere meiden, maar dochter was daardoor wel best lang onder die kano, lichtelijk in paniek hoe ze er onderuit moest komen. Leek me geen fijne ervaring.
En w.b. die wandeling, maakt me niet uit of het heuvels of bergen zijn, het was bloedheet, veel klimmen en dalen, modderige paden (want het had natuurlijk heel veel geregend) en inderdaad ze zijn het niet gewend. Vind ik dus niet helemaal verantwoord. Verder hebben die meiden allemaal een telefoon bij zich, dus de tijd in de gaten houden doen ze wel. Ik geloof best dat het 4 of 5 uur was. De snellere liepen het in 4 uur zei dochter, de anderen in 5.
En niet meewerken aan de straf, nou heel simpel. Van ons hoeft ze zich niet te melden om 8.00 u. als het verhaal inderdaad klopt zoals ze het vertelt. Als ze zelf wil vind ik het prima, maar dat verwacht ik eigenlijk niet Ik ga haar in ieder geval niet vroegtijdig de deur uit sturen. Maar goed, we wachten eerst het telefoontje maar eens af. Misschien komt het zover niet eens.

Inaya

Inaya

25-06-2016 om 08:02

busje

Dat er blijkbaar een busje reed om meiden op te halen die echt niet meer kunnen, vind ik wel geruststellend.
Dat de bus naar de buurcamping wegreed zonder hun is raar. Maar misschien is er vooraf zes keer gezegd dat iedereen echt op tijd klaar moest staan en dat de bus niet zou wachten?

@Emma

@Emma

25-06-2016 om 09:53

Inaya

Maar als van tevoren waarschuwt dat de bus op tijd wegrijdt controleer je toch ook of iedereen er is? Dat ze het groepje niet gemist hebben is echt raar, dat mag die mentor uitleggen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-06-2016 om 09:59

3e klas?

Je dochter zit toch in de derde? Ik denk dat de leerkrachten bedacht hadden dat zulke grote kinderen het wel aan konden om achtergelaten te worden als ze niet op tijd waren.
Mijn dochter heeft vorig jaar gezorgd dat de bus van de kerstmarkt ruim een uur later kon vertrekken. De kerk waar zij en haar vriendinnen waren bleek niet de Dom te zijn, dus toen moesten ze nog een half uur lopen naar de bus Die gelukkig wel had gewacht, maar anders was het eigen schuld geweest.

Kanoën

Toen wij dertig jaar geleden op werkweek gingen kanoën in de Ardennen kregen we ook geen enkele instructie. We dachten een beetje heen en weer te gaan peddelen bij de verhuur maar het bleek een tocht van twintig kilometer te zijn en we wisten niet zo goed waar het eindpunt precies was. Kennelijk is er qua instructie in al die jaren nog niks veranderd.

skik

Tango

Tango

25-06-2016 om 11:34

Ja, klopt Vesper

Dochter zit in de derde. Op zich was het dus ook geen probleem dat ze alleen achter zijn gebleven, behalve dat ze er nu mogelijk nog 'straf' voor gaan krijgen. Dat hadden ze er dan ook even bij moeten zeggen. Dochter zei gisteravond tegen me dat ze dacht dat het hen echt niet zou lukken om alleen achter te blijven. Ze wilden eigenlijk wel en het bleek dus uiteindelijk heel makkelijk.

Karel

Karel

25-06-2016 om 11:58

aap uit de mouw

Ze wilden dus graag achterblijven. En dan nu zielig doen als ze ervoor straf krijgen. Ik heb het idee dat je nog niet helemaal doorhebt hoe manipulatief meisjes van 14 a 15 kunnen zijn. En dat ze denken dat zij altijd alles goed doen en als ze dan gesnapt worden het toch altijd aan anderen ligt.

" Dat hadden ze er dan ook even bij moeten zeggen."
Je bedoelt dat de leraren van tevoren hadden moeten zeggend dat ze straf krijgen als ze opzettelijk lang blijven douchen zodat ze niet mee hoeven naar de andere camping?
Je blijft me verbazen. Dat moeten deze meisjes toch wel weten?

Volwassen reageren

Al kon ik me ook niet in alles vinden, ik heb school nooit openlijk afgevallen. Hooguit gezegd dat ik dat als docent anders aangepakt zou hebben. Ik vind als je bezwaren hebt tegen de gang van zaken je die moet aankaarten bij school. Gewoon in een fatsoenlijke, verwonderde maar niet beschuldigende mail.

Je mond houden en het gezag van school ondermijnen vind ik een onvolwassen reactie. Het lijkt me ook niet erg bevorderlijk voor je relatie met school. Is je dochter ook niet bij gebaat.

Tango

Tango

25-06-2016 om 15:20

Hmm

Ik heb nergens gezegd dat ik mijn mond ga houden. Ik wacht alleen even af of ze daadwerkelijk gaan bellen. Verder heb ik tegen dochter niets meer gezegd dan dat ik het een raar verhaal vind en dat ik graag de kant van school ook wil horen. Ben school dus niet afgevallen maar heb het voorlopig in het midden gelaten.
Mailen ga ik niet. Ik spreek a.s. woensdag de mentor toch al, dus kan het dan evt. nog ter sprake komen.

@Karel, ik weet niet of je hier nieuw bent maar ik vind je toon niet echt prettig. Natuurlijk weet ik best hoe pubers zijn maar ik weet, helaas, ook hoe school is. Die zijn niet altijd even duidelijk met dit soort zaken.

Mailen

Ik trek het in dit soort gevallen altijd breder dan mijn eigen kind. Er zijn blijkbaar inschattingsfouten gemaakt wb veiligheid en zwaarte van het traject. Op die verbeterpunten zou ik de school wijzen in een mail.

Dan heb je toch een punt gemaakt maar profileer je je niet als overbeschermende, over een wissenwasje (een keer melden) zeurende ouder. Uitgebreid aan waarheidsvinding doen zou ik bewaren voor belangwekkender aangelegenheden.

Tango

Tango

25-06-2016 om 21:57

Ik snap hem

Met die reden zet ik het ook eerst hier neer. Ik wilde even weten wat jullie ervan vonden, voordat ik inderdaad overhaast ga reageren en overkom als die ouder die altijd iets te zeuren heeft
Ik wacht eerst even af of we inderdaad gebeld worden. Zo niet doe ik het verhaal bij de mentor van de week. Zoals ik al schreef, die spreek ik toch al.

guera

guera

26-06-2016 om 19:24

not amused

Ik zou echt not amused zijn als mijn kind 2,5 uur lang alleen werd gelaten zonder een idee hoe en wat verder.
Maar heeft dochter dan niet gebeld? van joh jullie zijn ons vergeten!
Dat vind ik ook wel gek.
School heeft enorme verantwoordelijkheid. School had ook geen idee waar kinderen waren of dat wel?. Voor hetzelfde geld zaten ze nog op een wandelpad. Hoe weet school dat zeker? er had werkelijk vanalles kunnen gebeuren. Dus voordat zij gaan bellen had ik zelf allang gebeld

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 19:29

guera

'Ik zou echt not amused zijn als mijn kind 2,5 uur lang alleen werd gelaten zonder een idee hoe en wat verder.'

Dat kind zit in de 3e van de middelbare school en is dus 15 of zo. Dan kun je echt wel 2,5 uur alleen blijven. Bovendien was ze niet helemaal alleen, ze was met minimaal nog een vriendin. En ze konden zich blijkbaar prima redden, want ze zijn zelf naar het dorp gegaan om eten te halen.

Juno

Juno

26-06-2016 om 19:46

Inaya

Dat weet je niet, voor hetzelfde geld zijn ze uitgegleden en breken iets, hebben ruzie gekregen en zijn niet meer samen, is de telefoon leeg, beltegoed op, in een riviertje gevallen.
Je kan mensen niet in een bos achterlaten met de opmerking dat ze het wel redden. Achteraf is makkelijk praten.

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 19:50

nee Juno

'Je kan mensen niet in een bos achterlaten met de opmerking dat ze het wel redden'

Ze zijn niet in een bos achtergelaten. Ze zijn op de camping achtergelaten (eigenlijk gewoon zelf achtergebleven). Dat bos was gewoon onderdeel van het dagprogramma. Tango schrijft zelf: donderdag hebben ze met de groep (!) 5 uur moeten wandelen in bergachtig gebied. Er was zelfs een busje beschikbaar als bezemwagen.

Tango

Tango

26-06-2016 om 20:07

Klopt hoor

Ze waren inderdaad in het huisje. Dat was dus ook zeker niet mijn grootste zorg. Ik vond het alleen raar dat de bus zonder hen is weggereden en dat de mentor er pas uren later achter kwam dat ze er niet waren. Dochter was met nog 2 vriendinnen. Ze hebben niet gebeld omdat ze het dus zelf geen probleem vonden. Ze waren ook te moe om naar het feest te gaan en hebben zelf wat te eten gehaald.
Ik vond verder het wandelen met deze temperatuur een groter probleem en het kano-verhaal ook. Je moet er toch niet aan denken dat ze niet op tijd boven was gekomen. Maar goed, ik heb het ook niet zo op dat survival gebeuren. Dochter zelf ook niet, had liever een stedenreis gemaakt, maar dat bood school helaas niet.

lieverdje

lieverdje

26-06-2016 om 23:50

wel een beetje eens met Karel

...eigenlijk. Het komt op mij over dat je dochter een beetje wil klagen en

De meisjes hadden geen zin om naar het feest te gaan en ze hebben hun zin gekregen..... helaas beschouwt de mentor dat vermoedelijk als een vorm van spijbelen en geeft ze straf. Wat het kanoën betreft, dat is wel heel vervelend. Maar stom toeval waarschijnlijk, waar geen instructies tegen helpen. Het water was heel ondiep, zeg je. Dan ga je ervan uit dat er geen gekke dingen gebeuren, over het algemeen. Die vriendinnetjes van haar waren stom bezig, in dat geval.
Wat het wandelen betreft: daar zou ik niet zo'n punt van maken hoor. Ze heeft het toch volgehouden, er was toch een busje beschikbaar voor mensen die niet meer konden? Bij de scouting maken ze vanaf 7(!) jaar al wandeltochten die zo lang duren. Wij hebben met onze jonge kinderen vanaf een jaar of 5-6 ook wel wandelingen gemaakt van ca.10 km. op vakantie in echt bergachtig gebied (geen Ardennen), ondanks dat we dat niet echt gewend zijn. Dat kunnen ze best.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.