Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

07-03-2014 om 15:54

Welke stappen ondernemen?

Zoon 14 jaar, PDD-nos met kenmerken van ADHD, zit nu in 3 HAVO. (sorry voor het vele mailen, maar ik weet het niet meer)

Over de hele linie zijn de cijfers heel slecht. Kort gezegd is het probleem dat hij geen vragen stelt, vult nauwelijks iets in bij geschreven toetsen, zegt niets bij spreektoetsen en antwoordt in halve zinnen. Huiswerk wordt afgeraffeld en als wij hem advies geven iets na te vragen op school, komt dat nooit van de grond. Hij lijkt zowel mondeling als schriftelijk slecht uit de voeten te kunnen.

Afstromen naar VMBO ligt in de lijn der verwachtingen en dat is ook prima, maar ik vraag me af of dat de oplossing is. Zijn IQ was 109 in 2008 en hij heeft geen disharmonisch profiel.

Welke stappen zouden jullie ondernemen om er achter te komen of afstromen alleen de juiste stap is?

Zus

Zus

07-03-2014 om 16:30

Wat doet school hieraan?

Ik neem aan dat het niet plotseling een probleem geworden is, maar al wat langer speelt? Wat heeft de school tot nu toe gedaan om hem te helpen? Hebben ze daar ook huiswerkbegeleiding? Hij heeft het gered tot 3 havo, dus lijkt mij niet dat afstromen per se zou hoeven. Ik vraag mij ook af of dat zijn problemen zal verhelpen, schrijven en spreken zal hij daar ook moeten. Wat zegt hij er eigenlijk zelf van, geeft hij aan waarom hij niet veel opschrijft?

Heidi*

Heidi*

08-03-2014 om 07:32

Zus

SChool stuurt het mailtje met wat de leerkrachten ervan vinden en daar mogen we het mee doen.

En inderdaad speelt dit al vanaf de eerste klas en komen we niet verder. HIj gaat van school, want dit is gewoon zielig. Wij krijgen al geen contact en duidelijke antwoorden, laat staan dat hij er iets van begrijpt.

Marijke

Marijke

08-03-2014 om 10:33

Staar je niet blind op dat IQ, mijn zoon met een IQ van 108 gaat naar basis...

Marjolein

Marjolein

08-03-2014 om 11:19

Goede begeleiding?

Wat verschrikkelijk dat je zo zit te tobben.
Ik weet wat het is en heb gelukkig buiten school begeleiding gevonden.

Maar ja, wel particulier en dus duur.
Maar het is zo fijn als er iemand met je meedenkt!
Je voelt je als ouder zo alleen staan, als het niet wil lukken en je op school geen gehoor vindt. Hij is er enorm van opgeknapt (en ik ook )

Voor school zou ik gaan praten op alle VMBO scholen in de buurt en vragen om een afspraak met de zorgmentor. Vragen tevoren op papieren zetten, zodat je houvast hebt tijdens het gesprek en doorvragen.

Daarnaast zou het heerlijk zijn als je hulp kunt vinden buiten school om, dat kunnen jij en je zoon goed gebruiken. Mogelijk ook te betalen uit een rugzakje? (heeft je zoon dat?)

De oplossing.

Het lastige is dat je niet weet of afstromen de oplossing zal bieden maar hij heeft geen andere keuze toch? Mijn zoon is ook afgestroomd en ik herken het leergedrag van jou zoon zeker in de mijne. Ik heb zijn iq altijd los gezien van zijn leerprestaties. Niet los van zijn leervermogen en inzicht. Doubleren is misschien ook een optie voor jou zoon? Hier was dat niet de keuze van ons, school en zeker niet van mijn zoon. Schoolverandering was niet nodig, zoon zit op een scholengemeenschap waar hij kon afstromen en straks weer door zou kunnen op het niveau waar hij begonnen is.
Mijn zoon is door het afstromen veel rustiger en vrolijker geworden. Dat doel is bereikt. Als je beter in je vel zit gaat het leren ook beter. Een diploma gaat er komen, welk niveau is minder belangrijk geworden. Hij kan en mag nog jaren naar school. Ik kan niet in de toekomst kijken maar op dit moment blijkt afstromen, achteraf, de juiste keuze te zijn geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.