Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Aanstaande brugpiepmoeder

Aanstaande brugpiepmoeder

28-01-2014 om 09:35

Welke sites zijn handig voor vo leerling

Aangezien zoon naar de middelbare school gaat en qua leren en planning begeleiding nodig heeft ben ik alvast aan het kijken wat handig is. Hij heeft adhd en gaat vwo doen. Weliswaar geen diagnose maar het is voor ons en school duidelijk dat hij adhd heeft. Zijn er handige websites etc om bv woordjes te leren? Het lijkt me makkelijker om er een computer bij te gebruiken. Of is toch de ouderwetse manier beter, gewoon uit je boek woordjes stampen. Verder qua plannen van huiswerk iemand nog tips? Hij wil wel graag maar heeft wel de neiging om alles uit te stellen en gaat liever voetballen. Als er dan geleerd moet worden raakt hij de dag ervoor ineens in paniek. Ik heb het niet geleerd. Grrr ik moet er zo achteraan..... Ik verwacht nu al een probleem op het vo vandaar dat ik het voor wil zijn.

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 09:56

wrts

wrts is de algemene site voor woordjes leren, kun je nu ook al gebruiken maar het moet wel bij je kind passen. In mijn ogen wordt er veel te veel tijd verdaan met eerst het intypen (moet wel foutloos gebeuren) en vervolgens op allerlei manier er mee 'spelen'. Net als topo, je kunt daar prachtige sites van vinden, oa die van topomania maar er wordt teveel tijd verspeeld aan verkeerd om leren met spelletjes.

Als je wrts met ingevoerde woorden hebt (op school al gedaan of jij doet het) dan scheelt het al wat en zorg dan dat je kind alleen maar de toetsoptie oefent.

Mijn kind leert toch gewoon sneller (en tijd is geld... uh nee computertijd/tvtijd weet ik veel tijd) met gewoon een papiertje er op en geen afleiding op de computer wat tussendoor binnenkomt.

wrts

Hier wel een fan van wrts. Ik zie juist bij mijn zoon dat het invoeren meteen de eerste keer leren is, dus dat is zeker geen 'verloren' tijd. Wel handig is -als je kind dit nog niet heeft- om nu een typediploma te halen. Anders kost het invoeren maar ook het oefenen erg veel tijd.
Zoon gebruikt ook nooit de 'spelletjes' in wrts, want daar leer je inderdaad weinig mee. Maar gewoon overhoren werkt super.
Wat plannen en huiswerk betreft: ik zou er in het begin bovenop zitten. Elke dag even samen de agenda bekijken (ook om te zien of hij alles goed noteert) en bijvoorbeeld ieder weekend een weekplanning maken samen. Hier wordt daar op school (bij mentorles) ook veel aandacht aan besteed in het begin.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

28-01-2014 om 10:33

Google

Ik heb gemerkt dat als je Google gebruikt je veel dingen tegen komt. Bijv. Gaat geschiedenis over de Romeinen en je googelt daarop ,dan kom je veel tegen. Ook de naam van de methode intypen en je vindt van alles. Zo kwam ik er achter de methode Latijn ook een eigen oefensite heeft. Ook voor biologie kwam ik bijv. Biologiepuzzel tegen. Ook kom je samenvattingen tegen. Soms ook proeftoetsen.
Andere sites die ik vaak gebruik voor mijn kinderen zijn cambiumned voor Nederlands en digischool vaklokalen.

Succes!

Misschien is dit iets?

https://1blik.nl/schoolagenda

wrts

wordt hier nu ook veel gebruikt, net als bij Jippox leert hij van het invoeren. Dochter gebruikte t al wel veel.Ze gebruiken alleen de overhoorversie.
Het handige eraan vind ik dat de worden die je fout doet dan terugkomen en dus extra herhaald worden. Wel typediplomas hier dat zou ik idd ook adviseren. Als ik zie hoe veel ellenlange verslagen dochter moet maken, is dit wel een goede investering geweest.
Dochter googelt ook nogal eens voor scheikunde. Ze heeft een leraar die niet veel uitlegt en via youtube heeft ze dan een aantal filmpjes van een leraar die alles stap voor stap uitlegt en dat scheelt erg veel.

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 12:00

klopt lilian

Mijn zoon had laatst een belangrijk natuurkundevraagstuk niet begrepen en de leerkracht wilde het niet meer uitleggen omdat anderen in zijn klas de les hadden verstoord.

Als je een beetje kunt googelen heb je dan zo het antwoord plus uitleg te pakken, wat een heerlijkheid. Zoon had alsnog een heel goed cijfer hierdoor (wat voor anderen haast onmogelijk was door het missen van de uitleg).

Karin

Karin

28-01-2014 om 19:24

mijn zoon

Mijn zoon heb ik de eerste paar weken echt begeleid, ik was dus thuis als hij thuis kwam van school. Na wat drinken gepakt te hebben gingen we samen kijken wat het huiswerk was. Wat meteen moest gebeuren, wat later kon, of wat over een paar dagen verspreid moest worden (bijv. een project of veel leerwerk) en dan ging hij aan de slag. Als hij een dag geen huiswerk had gingen we wel kijken wat hij de dagen erop had. Als er dan op een andere dag veel stond, liet ik hem dit toch maken (soms mopperend) maar ik herinnerde hem er dan wel een paar keer aan op de dag dat hij dit uiteindelijk had moeten maken, maar het dan al af had. Op dat moment was hij wel blij dat hij dat deel al gedaan had.
Ook op vrijdagmiddag liet ik hem alvast het huiswerk voor maandag maken. (en dat vertelde ik dan ook nog een paar keer op zondag (fijn hé dat het je dit al op vrijdag had gedaan). Na een paar weken kon ik het langzaamaan loslaten. Alleen nog even vragen hoe het ging. Hij ging vanaf dat moment redelijk goed met zijn huiswerk om.
Wrts vond de huiswerkbegeleiding (waar mijn dochter een tijd naartoe ging voor eindexamen bijles) en zij vonden wrts dus juist geen goede methode en vonden het beter als het kind zelf met pen en papier aan de slag ging. (hier was zoon ook teveel bezig met de computer, het uittypen e.d.) (en je kan ondertussen ook wat anders op de computer doen als je moeder even niet oplet, het was afleidend voor hem)

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 21:22

precies als karin

Ik heb het de eerste weken precies al karin gedaan zodat mijn kind nooit gewend raakte aan het eerst alleen te mogen (!) doen en pas bij slechte cijfers onder controle te staan. Pas als er goede cijfers binnen kwamen voor een vak liet ik hem daar steeds wat losser in. Bij wiskunde heb ik nog nooit het boek gezien en bij Engels moeten we nog steeds hard trekken (na 2,5 jaar) aan de hoofdstuktoetsen. Biologie doen we altijd samen maar dat is omdat ik dat leuk vindt (en hij het ook, hij leert op dezelfde manier als ik en ik kan het hem goed uitleggen). Het ligt dus aan het vak wat ik doe maar zeker de eerste weken zat ik er bovenop.

Dat zal dus ook weer zo gaan bij mijn jongste na de zomer door zijn dyslexie moet ik ook oppassen dat het niet te veel wordt voor mij (en ons samen). Ik zag al dat zijn school twee dagen in de week huiswerkbegeleiding geeft voor 40 euro in de maand en dat gaan we dus wel doen!

mijk

mijk

31-01-2014 om 13:58

Fijn boek: de hond heeft mijn huiswerk opgegeten

gaat vooral over hoe je als ouder je kind kan helpen om systeem te krijgen in de logistiek van school. Hoe zorg je dat je geen dingen kwijt raakt, Ga je schrijven in schriften, een multomap. Waar bewaar je je huiswerk hoe schrijf je het op enzovoort enzovoort..

Mijk

Tink

Tink

31-01-2014 om 22:59

Fijn Mijk

Die heb ik even gereserveerd bij de bieb.

Over websites, soms heeft een school op zijn eigen website allerlei handigs staan per vak, dat was bij onze dochter zo.

De school van onze zoon doet dat niet, maar via Magister (het programma waarin ook roosters, puntenlijst, berichten e.d. staan) is van alles te vinden. Dat noemen ze de ELO (elektronische leeromgeving
Komende week is proefwerkweek en diverse docenten hebben berichtjes gestuurd waarin ze nog eens wijzen op de oefenmogelijkheden in de ELO.

Zoon gebruikt dat ook regelmatig. WRTS vindt hij dan weer helemaal niks, kostte veel teveel tijd en bij hem blijft het ook beter hangen als hij de instinkers van bv Frans gewoon 10x zelf opschrijft ipv ze in te tikken. Dat was ook de tip die zijn docent gaf.

Bovendien vind ik heel irritant aan Wrts, als je de toetsen maakt (ik heb er ook eens een paar gedaan) het al fout wordt gerekend als er 2 betekenissen staan met een / ertussen, en een spatie voor en na de slash. Vergeet je die spatie, fout!
Dan duurt zo'n toets dus wel héél erg lang...

Annet

Annet

31-01-2014 om 23:51

Hier blij met wrts

Het belangrijkste voordeel vind ik dat de woorden worden uitgesproken in de taal die geoefend wordt. Zo hoeven ze gelijk niet meer te oefenen voor een luistertoets. En worden nog meer zintuigen gebruikt bij het woordjes leren.
Invoeren doet jongste niet. School levert de lijsten aan. Als hij wel zou invoeren, zou ik ze nakijken. Anders heb je er niets aan.

Misschien is die al voorbij gekomen, een hele praktische site over leren leren: http://www.lereniseenmakkie.nl/

Je kunt ook in groep 8 al beginnen met het leren van woordjes Frans. Niet om een voorsprong op te bouwen, maar om te leren hoe dat gaat. Bij mijn jongste deed school dat. Maak er een officiële oefentoets en eindtoets van.

Oja, bij wrts gebruiken ze hier twee standen. Een soort multiple choice als de woorden helemaal nieuw zijn. En een stand dat alle woorden worden geoefend totdat ze beheerst worden. Die wordt altijd NL - Taal geoefend. Andersom kan ook maar uiteindelijk moeten ze het vanaf Nederlands kennen. Spelletjes zijn nog niet gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.