Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
eddy

eddy

10-01-2015 om 16:22

Welke school voor mijn kinderen?

Hoi Allemaal. Dit is mijn eerste bericht hier.

Ik woon momenteel nog in Dubai maar wil terug keren naar Nederland na 18 jaar buitenland. Mijn kinderen van 11 en 12 zijn Engelstalig opgegroeid, kennen wel een beetje Nederlands maar niet genoeg om Nederlands onderwijs te kunnen volgen. Ik ben aan het onderzoeken waar ik mijn kinderen het beste zou kunnen plaatsen en ik denk aan de omgeving Denhaag. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Er zijn hele dure internationale scholen maar boven mijn budget en ik weet niet of tweetalige scholen hun zullen aannemen. Waar zou ik kunnen beginnen?

Groetjes
Ed

bieb63

bieb63

10-01-2015 om 16:39

maar

is het niet de bedoeling dat je kinderen goed NL gaan leren als jullie je hier gaan vestigen? Vrienden van ons zijn naar Londen verhuisd en daar gingen de kids, toen 9 en 13 (met weinig kennis van Engels) gewoon naar een school waar de voertaal Engels was. Even lastig, maar ze pikken het zo op. Ik zou gewoon voor een NL school gaan (evt. met 2-talig onderwijs: Maartenscollege in Voorburg). En verder: bel gewoon wat (reguliere) VO scholen in Den Haag en omgeving en vraag hoe zij dat zien en er mee omgaan.

Barvaux

Barvaux

10-01-2015 om 17:00

Ik zou ook naar een school gaan met tweetalig onderwijs zodat ze wel onder Nederlandse kinderen zijn. Mail eens een paar scholen daar in de buurt of ze jouw kinderen aannemen.

Eens met annej

Inderdaad naar isk, na een jaar GOED en intensief Nederlands kunnen je kinderen dan gewoon doorstromen naar het onderwijs op eigen niveau: mavo/havo/vwo

Sawo

Sawo

11-01-2015 om 22:00

gewoon vragen

Hoi
Hier komen regelmatig kinderen via uitwisseling zonder enige nederlandse kennis. Die lopen gewoon mee met havo of vwo klassen ook in hogere klassen. Dus ik denk dat jouw kinderen wel aangenomen zullen worden op een tweetalige school. Dan hebben ze drie jaar om Nederlands te leren want op de meeste scholen moeten de kinderen nog in het Nederlands examen doen en moeten ze in de 4e klas weer overschakelen naar het Nederlands.
Er was in Almere wel een redelijk betaalbare school waar je buitenlandse examens kon doen maar die is geloof ik failliet.
veel succes
Saar

Sawo

Die uitwisseling kinderen hoeven geen examen te doen, dan zijn scholen makkelijker. Zeker met de nieuwe regels is een goed niveau in het Nederlands erg belangrijk

creabea

creabea

11-01-2015 om 23:23

kinderen leren heel snel

zelfs op die leeftijd van 11-12 jaar. Tenminste, dat is mijn ervaring. (met een vriendinnetje uit Canada van nederlandse ouders, die zelf geen Nederlands sprak maar dat in 3 maanden vloeiend leerde spreken), en ik zelf leerde op mijn 13e heel snel Duits, en nog een paar voorbeelden)

Vooral als jij zelf wel van Nederlandse afkomst bent, zullen ze snel nederlands leren en kun je ze volgens mij gerust naar een reguliere school sturen. Als jullie tenminste van plan zijn je definitief in Nederland te vestigen.

bij twijfel schakelklas

Nav Creabea: het zou toch wel bijzonder zuur zijn als je gokt op het snelle leervermogen van je kinderen om er dan aan het eind van het jaar achter te komen dat ze worden afgerekend op mindere schoolprestaties die het gevolg zijn van onvoldoende kennis van het Nederlands. Vraag het na, en doe bij twijfel een schakelklas, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

12-01-2015 om 13:52

Geen tweetalig

Ik zou juist niet kiezen voor tweetalig onderwijs. Wat ik heb begrepen bij tto is dat ze in de bovenbouw weer overgaan naar volledig Nederlandstalig omdat het eindexamen in het Nederlands is, dan moet je natuurlijk alle begrippen wel ook goed in het Nederlands beheersen. Dat zal voor de kinderen die het Nederlands goed beheersen geen probleem zijn, maar juist voor de kinderen van TO wel lijkt mij. TTO is vooral bedoeld om beter Engels dan een gemiddelde VWO'er te leren, maar dat kunnen de kinderen van TO al, dus voor hun is TTO niet nodig, die kunnen juist beter hun tijd besteden aan Nederlandstalig onderwijs. Ik vind zo'n schakelklas ook een goede optie.

Uitwisselingsscholieren

Ik denk dat je kinderen jong genoeg zijn om ze gewoon in een Nederlandse omgeving te plaatsen. Zoals Sawo al zei leren uitwisselingscholieren zonder voorkennis ook snel de taal. Ik begeleid er op dit moment 4 waarvan 2 ook in 5 VWO gewoon op overgaan staan. Dus ook al hoeven ze geen eindexamen te doen, ze zouden het wel kunnen.

Als je zorgt voor bijles Nederlands zouden ze zo in kunnen stappen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.