Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 15:49

Welke opdrachten heeft jouw kind (of een kind wat je kent) gehad op het technasium?

Voor de mensen die wél bekend zijn met het technasium: wat voor opdrachten heeft jouw kind (of een kind wat je kent) gehad? Dit omdat ik vind dat mijn kind veel te veel opdrachten uit de gemeentelijke kant heeft gehad terwijl ik hoopte dat hij veel meer in bedrijven zou komen, de commerciële sector dus.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-11-2013 om 21:32

Van alles

Oudste zit nu in 4VWO technasium, doet het al vanaf de brugklas en vindt het nog steeds geweldig. Jongste heeft alleen in de brugklas technasium gedaan en is daarna overgestapt naar gymnasium. Waarschijnlijk kiest hij volgend jaar toch weer voor O&O in het pakket (mét latijn of grieks erbij).
Wat voor opdrachten? Van alles en nog wat, soms vraag ik me ook wel eens af of het nu zo'n geweldig niveau heeft maar soms denk ik ook wow dat is leuk/interessant/moeilijk.
Eens kijken wat ik me nog kan herinneren: (brugklas) ontwerp een multifunctionele tas die kan dienen als schooltas, sporttas etc. Inclusief het maken van een voorbeeld. Opdrachtgever was een tassenwinkel. Ontwerp een uitdagend speeltoestel voor jonge pubers voor in een groot gemeentelijk park/speelbos (natuurbeheer). Verzin 'iets' om ouderen het leven te vergemakkelijken (en dan iets wat nog niet kant en klaar bestaat). Verzin een methode om een flatgebouw te isoleren terwijl de bewoners erin blijven wonen (woningbouw vereniging). Verzin een methode om de koelwatersystemen zo aan te passen dat ze geschikt zijn voor gebruik van brak water als de Haringvlietdam open gaat (Shell Moerdijk). Bouw een robot die mee kan doen aan de FIRST Tech Challenge Robot wedstrijden (school). Dat laatste was in de 3e voor een paar echt gemotiveerde groepjes een O&O opdracht, en is nu in de 4e een heel serieuze buitenschoolse activiteit met sponsors etc (4 teams!). Iets met het ontwerp van schoorstenen voor centrales die modulair gebouwd moesten worden ivm prefab en vervoer (NEM).
De bedoeling is dat ze in de bovenbouw langere projecten gaan doen (2 per schooljaar ipv 3 of 4) en dat ze steeds zelfstandiger gaan werken. In de 6e volgt dan de 'meesterproef' die ze volledig zelfstandig moeten doen met begeleiding van iemand van de opdrachtgever en/of een universiteit. Die meesterproef is dan het schoolexamen. Er is dus voor dit vak geen centraal landelijk examen (maar dat is er ook niet voor bijv. informatica dacht ik), maar het is wel een examenvak. Het is niet per-se VWO-plus niveau, ik zie het meer als gewoon VWO niveau net zoals gymnasium dat ook is. Waarbij met name in de onderbouw uiteraard wel een aantal andere vakken wat gecompact moeten worden om niet heel veel meer uren te krijgen. Netto hebben de VWO-technasiumklassen net als de gymnasiumklas één blok (70-minuten-lesuur) per week meer dan de atheneumklas.
Ook op HAVO wordt hier technasium gedaan overigens.
Dalarna, in welke klas zit jouw zoon? Zelfs bij de opdrachten vanuit bedrijven zijn ze bij ons lang niet altijd echt bij de bedrijven geweest, vaak kwam er iemand uit het bedrijf naar school om de opdracht uit te leggen en aan het eind nog een keer voor de presentaties. Ik verwacht (hoop) wel dat dat in de bovenbouw anders gaat worden.
Marjoleine

Nantuket

Nantuket

30-11-2013 om 00:46

Hier

Hier zijn er opdrachten gekomen vanuit een garagebedrijf, het waterschap (landelijke wedstrijd voor technasia), een architectenbureau, 'n tuinbouwbedrijf, een verzamelgebouw voor bedrijfjes, de plaatselijke hogeschool, het ziekenhuis en elk jaar een onderzoeksopdracht vanuit school.

Ze gaan ze eigenlijk altijd wel bij de bedrijven op bezoek, alleen bij het waterschap liep dat een beetje mis.

Odile

Odile

30-11-2013 om 10:11

Hier

Een opdracht om voor de kinderboerderij een systeem te maken om regenwater te zuiveren en op te slaan. Verder heb ik van neef over de opdrachten gehoord die Marjoleine ook aangeeft, hij heeft een medicijndoosje voor reumapatiënten gemaakt (met zijn groep) en is daarmee naar een of ander landelijk iets (duidelijk he geweest om dat te presenteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.