Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

welke niveau zit ze nu?

hallo

ik heb de volgende vraag , mijn dochter zit in groep 6 en kreeg vandaag haar rapport mee naar huis.
ze wil later graag naar vmbo-tl zit ze met deze scores nu op de goeie weg?

avi lezen- uitgelezen
dmt - 11+ vaardigheid score :298gga/99
begrijpend lezen 11 vaardigheid score 61/191
woordenschat 111 vaardigheid score 50/72
spelling v vaardigheid score: 22/276
rekenen 111 vaardigheid score: 63/227

ze heeft volgens juf een zeer goede werkhouding.

dian

dian

15-02-2017 om 18:13

prima

Maar wat gaat er mis bij spelling?

moeder van toppers

moeder van toppers

15-02-2017 om 19:41 Topicstarter

bedankt ja spelling een probleem

ja dat is al tijden een probleem, ze zal nu een pi-dictee doen om te kijken waar ze uitvalt. zodat we daar wat mee kunnen doen.

ze kent wel de spellings regels, als je haar hier op wijst en er naast zit, schrijft ze fout loos. maar als ze zelf wat mag schrijven of ze word er niet op gewezen schrijft ze alles fout.

wanneer we elke dag dictee worden oefenen, schijft ze aan het eind van de week alles goed. als je aar een week later de zelfde worden vraagt zonder te oefenen schrijft ze alles fout.

weet dus niet goed wat het is.
maar is haar niveau verder wel goed voor tl? of een ander niveau?

Ik denk wel TL en als spelling iets beter gaat misschien wel TL-havo

Gene

Gene

16-02-2017 om 11:45

wonderlijk

Al die vragen hier over het niveau van de spruitjes. Kun je dat echt niet zelf inschatten? Het hangt tenslotte niet alleen maar af van citoresultaten. Er komt zo veel meer bij kijken.

Zon

Zon

16-02-2017 om 13:11

naief

Gene je bent naïef. Mijn kind deed een slechte entreetoets en prompt kwam daar een vmbo-t/havo advies uit. Terwijl het ook nog een versneld kind betrof. Maakte vervolgens de cito M8 goed en was 'ineens' een VWO kind.

Geen idee hoeveel meer erbij zou komen kijken. Ik had gewild dat ze dat hadden gedaan toen mijn kind een slechte entree maakte. Maar nee... alleen cito lijkt te tellen. Dat is voor mij wel duidelijk nu.

Het is een spel en je moet het meespelen helaas. Anders is je kind de dupe.

Gene

Gene

16-02-2017 om 19:04

Welnee

Dingen als werkhouding en het "beeld" dat leerkracht van leerling heeft tellen ook mee. Daar kunnen maar al te veel ouders over meepraten. Ik weet niet wie er hier nou naïef is.

Hoe speel je dat spel, trouwens?

Zon

Zon

16-02-2017 om 21:00

Gene

Ja ze roepen heel hard dat 'werkhouding' meetelt. Nou mijn kind is toch nog steeds dezelfde, met dezelfde werkhouding? Die overigens altijd prima was want het is een braverik. Hij heeft daarin heus niet ineens een forse sprong gemaakt. Dus amehoela daarmee.. het is alleen cito dat telt. Al beloven ze het anders.

Hoe je dat spel speelt? Nou oefenen. Je begrijpend lezen ophalen van een III naar een I+. Het is gewoon een trucje dat je moet leren en als school het niet doet, dan doe je het zelf.

En dan zien ze zowaar een ander kind...

dian

dian

16-02-2017 om 21:15

werkhouding

Werkhouding vind ik een oneerlijk argument.
Bij veel kinderen hangt werkhouding nl sterk samen met omgevingsfactoren en het onderwijs. (niveau, manier van aanbieden)
Kinderen met goed onderwijs hebben dan een (flink) streepje voor.
Bij goed onderwijs wordt dat ook gesnapt, trouwens. Maar al te vaak wordt iets als werkhouding gezien als een vaststaande eigenschap van kinderen, of zoiets. Zoiets als de kleur van je ogen.

Gene

Gene

16-02-2017 om 22:28

Dian

Eens. Was het maar zo dat alleen de cito telt. De resultaten. En niet het brilletje waar juf/meester toevallig doorheen kijkt. Cito's kun je inderdaad oefenen, aan een persoonlijke mening valt niet te tornen.

Tango

Tango

18-02-2017 om 00:28

Jeetje Zon

Jij doet alsof het wel heel makkelijk is. Begrijpend lezen 2 niveaus ophalen, dat doe je gewoon even. En een slechte entreetoets maken en VMBO-T/Havo advies krijgen, volgens mij is dat geen slechte entreetoets hoor. En gelukkig kijken ze meestal wel naar meer dan alleen maar de Cito, want anders was mijn zoon toch echt naar praktijkonderwijs gegaan, terwijl hij nu kader-advies heeft gekregen. Ook op basis van zijn werkhouding trouwens.

debbie

debbie

28-06-2017 om 22:06

Zon

Zon kan je mij uitleggen hoe ik het beste het begrijpend lezen kan oefenen?

Welk trucje bedoel je?

Zon

Zon

29-06-2017 om 16:59

Tango/Debbie

@Tango: je moet het relatief zien. Mijn kind had voor zijn doen een slechte entreetoets gemaakt, dus lager dan we verwacht hadden. En dat lag vooral aan BL, dat trok alles omlaag (oftewel IV/V voor dit onderdeel). Prompt werd zijn voorlopig advies gewoon overgenomen van het entreetoets resultaat. Terwijl hij zoveel meer is dan alleen dat. Zoals ik zei, toen hij de voor de M8 een I+ haalde, zag de juf 'ineens' een VWO kind. Tja..

Werkhouding, huiswerkhouding, concentratie waren altijd goed en zijn niet ineens beter geworden. Ik geloof ook niet zo dat BL zo'n enorme voorspeller is voor op het VO, maar kennelijk gelooft iedereen dat dus wij spelen het spel mee. U vraagt, wij draaien.

@debbie: Het moet er wel in zitten natuurlijk. Wij gingen met oude eindtoetsen oefenen. Ik ernaast en kijken waar het mis gaat. We hebben elke ochtend in de herfstvakantie geoefend en kennelijk snapte hij het toen. Het begint met rustig lezen, echt de tekst proberen te begrijpen (navertellen) en telkens teruglezen. Gelijk erna krijg hij de M/(8.

debbie

debbie

29-06-2017 om 17:54

Zon

Mijn kind gaat nu naar groep 6 en ik wil graag met hem gaan oefenen.

Hij had een D voor begrijpend lezen want hij leest heel heel snel. Hierdoor neemt hij de tijd niet om überhaupt te kijken wat er staat.

Gisteren liet ik hem iets oefenen op squla er was een vraag wat voor tekst is dit o een verhaal riep hij gelijk vervolgens kijkt hij nogmaals en zegt o een gedicht en dat klopte dus ook.

Aangezien hij nu naar 6 gaat hebben we gelukkig nog tijd maar proberen kan altijd..

Zon

Zon

29-06-2017 om 20:14

debbie

Mijn zoon ging ook altijd te snel, dacht dat hij het antwoord wel wist (trapte in de instinkers) en vond BL ook gewoon saaaai. Pas in groep 8 begreep hij dat het wel belangrijk was om serieus zijn best te doen om het advies te krijgen dat wij wilden.

Gewoon af en toe een tekstje samen doen, maar als hij nu pas naar groep 6 gaat niet te veel oefenen hoor. Het moet wel leuk blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.