Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sandra

Sandra

21-07-2017 om 10:07

Welke kant stuur ik mijn nichtje op?

Mijn nichtje is ten einde raad. Ze heeft Havo gedaan en ging al vanaf de derde naar open dagen. Ze dacht laboratoriumwerk te gaan doen, had haar profiel daarop gekozen maar ineens in Havo4 wilde ze dat niet meer. In havo4 en 5 heeft ze alle open dagen bezocht en is toen maar vwo gaan doen. Ze gaat nu met de hakken over de sloot naar VWO6 en heeft ook dit jaar weer alle open dagen bezocht. Ze weet het niet meer. Ik heb al geadviseerd het los te laten en werken als optie te nemen maar dat stuit ook op problemen.

Ze weet dat ze niet echt met mensen wil werken, zelfs dierenarts is niet echt een optie omdat ze dan de eigenaars tegen komt. Computers lijkt het ook niet echt te zijn. Werken is ook wat lastig, door een bepaalde handicap gaat dat niet overal (wel bibliotheekwerk gedaan, ze kan geen kassawerk).

Ze heeft mij gevraagd eens mee te denken en te adviseren. Ik heb haar gevraagd om bij elke open dag aan te geven waarom ze dat niet wil en of ze wel met een leidinggevende, collega's en ondergeschikten kan werken.

Heeft iemand anders tips of ideeën of ervaring met dit soort situaties zodat ik haar beter kan helpen?


V@@s

V@@s

21-07-2017 om 10:23

wat voor profiel heeft ze?

NT of NG?

Sandra

Sandra

21-07-2017 om 10:34

antwoord

Beide profielen.

O en ik ken Ouders Online, graag geen commentaar dit keer over de titel en dat ik haar zou sturen. Ik wil haar gewoon helpen en adviseren en een beetje meedenken, natuurlijk stuur ik haar niet.

Jasmijn

Jasmijn

21-07-2017 om 11:05

wat is het dan?

Wat is het dan met het contact met andere mensen, wat haar zo tegenhoudt? Mijn zoon vond dat ook altijd erg eng, was een heel erg op zichzelf persoon maar is toch door vakantie werk ineens op een klantenservice terecht gekomen. Moest veel mensen telefonisch te woord staan, na eerst een weekje alleen computer werk. Dat was even schrikken die eerste dag, want dat kon hij helemaal niet, wat moet je dan zeggen enz. enz... gelukkig was ik er een aardige collega die hem inwerkte en ja hoor, na een paar dagen was het enge voorbij, hij is nog steeds niet de grootste babbelaar qua contact met vreemden maar ik heb hem enorm zien groeien hierdoor, zijn zelfvertrouwen is stappen omhoog gegaan.
Dus mijn idee zou zijn, probeer eens met haar te overleggen wat dan toch die drempels zijn qua contact met mensen? Misschien kan ze eens een dagje meekijken bij een dierenarts? Je hebt zoveel verschillende mensen en je komt in je hele leven erg vaak mensen tegen, het is zo zonde als ze zoveel mogelijkheden hierdoor laat schieten.

Sandra

Sandra

21-07-2017 om 11:21

te herkenbaar

Dit wordt te herkenbaar. Na vier jaar open dagen is ze daar wel uit. Overigens is werken onder een leidinggevende, met collega's of als leidinggevende niet echt het probleem. Ze wil geen klantcontact.

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 11:35

vanalles

ik denk dat er heel weinig banen hebt waar je niet met 'klanten' te maken hebt. Je collega's zijn ook je klanten. Die gaan ook dingen van je vragen / verwachten moet je ook tevreden houden.

Het is niet dat je leidinggevende je opdrachten geeft en jij niet zelf dingen gaat overleggen met degenen voor wie je het doet.

als het is dat je geen externe klanten wil hebben als contact dan denk ik dat er vele banen zijn.
In de productie bv zijn veel mensen die geen klanten zien behalve als die een audit komen doen, maar daar heb je dan meestal geen contact mee. Als leidingevende in een productie omgeving dan weer wel maar toch ook minder vaak.
Ik heb wel contacten met leveranciers, maar niet met klanten. Ik weet wel wie onze klanten zijn en via de mail heb ik soms direct contact maar ze staan niet bij mij in kantoor.

Werk is altijd met mensen, omdat het interactie vraagt. Niet met mensen willen werken klinkt mij daarom altijd wat vreemd in de oren. Meestal wordt bedoeld geen verzorgende vakken, of idd geen klantcontact, maar al het werk is met mensen die dingen van je verwachten en eisen.

Priscilla

Priscilla

21-07-2017 om 11:39

interesse

Waar ligt haar interesse? Wat vindt ze wel leuk om te doen? Heeft ze echt geen enkel idee in welke richting ze uberhaupt maar verder wil gaan?Is dan misschien een beroepentest oid een idee? Heeft ze al gepraat met de loopbaanbegeider op school? Wat heeft die haar geadviseerd?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 11:46

Beetje lastig

Als je banen zoekt zonder klantcontact, die zijn er legio. Maar het is een beetje lastig zoeken als je totaal niet weer in welke richting je het zoekt. Wat dat betreft kan ze toch beter een tussenjaar doen, om daar achter te komen. Ik denk dat uit de jaarlichting van mijn dochter (net klaar) minstens 15% dat gaat doen, al dan niet in combinatie met reizen.
Mijn eigen dochter weet ook nog niet welk beroep ze wil gaan doen, 'iets met schrijven'. Ze gaat dus een (bijzondere) taal studeren. Dan heeft ze nog vier jaar de tijd om te bedenken wat voor werk daarna.

Marie

Marie

21-07-2017 om 12:00

landschapsbeheer?

Ze heeft een handicap zeg je. Wat zijn haar motorische beperkingen?

Onze dochter wist ook heel lang niet wat ze wilde (VWO/Havo).
Uiteindelijk gekozen voor HBO Toegepaste Biologie in Almere.
En ze wil richting ecologie / landschapsbeheer enzo (boswachter).
Ik had er nog nooit van gehoord hoor, van Toegepaste Biologie.

Misschien is zoiets een idee? Heb je heel weinig klantcontact.

ik denk eerder

Je verhaal zo lezende denk ik dat de oplossing van je nichtje niet zit in de keuze welke studie ze gaat doen. Ik zie vooral een sociale handicap, angst voor het omgaan met mensen. Een tussenjaar waarbij ze gaat werken aan haar vertrouwen en het leren omgaan met mensen lijkt mij zinvoller. Misschien heb ik het mis, maar ik zie in je bericht veel meer 'angst' voor wat allemaal niet kan volgens je nichtje. En ik merk in mijn eigen omgeving dat beginnende studenten vaak een heel verkeerd beeld hebben hoe het werk zal zijn waar ze voor gaan studeren. Of zich vooral concentreren op een aspect. Dat is dan ook de reden dat veel studenten het eerste jaar stoppen. Het blijkt toch allemaal heel anders te zijn.
Soms kun je er ook voor kiezen om een redelijk neutrale studie te doen zoals rechten of economie. Dan draait het uiteindelijk om je werk en denk niveau en je kunt daarmee op allerlei manieren en bij allerlei organisaties aan de slag.
Om nog een idee te geven: een meisje wat ik ken wilde niet naar de PABO omdat ze op de open dag een proefles drama had gedaan en ze vond het eng en lastig om ten overstaan van vreemden iets heel dramatisch uit te beelden. Zo was ze niet.... Maar dat was maar zo'n klein onderdeel van de hele opleiding en ook van het uiteindelijke vak. En als je een jaar in een klas zit voel je je ook meer vertrouwd om je te uiten. Toch maar een andere opleiding gedaan en toen na een half jaar begon het toch te kriebelen. Jongeren zijn vaak nog helemaal niet ' af' en voldoende 'gevormd' om zo'n grote keuze te maken in het leven. En hoe goed kennen ze zichzelf?
Ik ben uiteindelijk nadat ik gestopt was met mijn studiejaar in het eerste jaar vrijwilligerswerk gaan doen voor een cultureel studentenfestival en daar ben ik erachter gekomen dat ik het organiseren van evenementen heel leuk vond en ben toen een aanverwante studie gaan doen.

Handicap.

Ze kan door een handicap bepaald werk niet doen, bijvoorbeeld kassawerk.

Die handicap is dus nog al bepalend? Ik kan wel zeggen wordt bijvoorbeeld chauffeur zodat je alleen goedemorgen of goedemiddag hoeft te zeggen maar misschien heeft ze wel een visuele handicap?
Of ander werk in de logistiek of productie maar misschien gaat dat niet omdat ze haar handen niet volledig kan gebruiken?

Ook als planner, tekenaar, vertaler, beveiliger, schoonmaker, grafisch werk of als kamermeisje kan je contact met mensen minimaliseren, maar ligt dat binnen haar mogelijkheden?

Sandra

Sandra

21-07-2017 om 12:22

richting

Ze wil een studie doen maar welke. Het gaat dus nu niet om eventueel werk wat ze in een tussenjaar kan gaan doen. De handicap is absoluut niet motorisch, nogmaals vanwege de herkenbaarheid ga ik daar niet op door.

Ik heb al dingen aangedragen als dus dierenarts, lijkschouwer, computerwerk etc.

mijk

mijk

21-07-2017 om 12:24

Iets nog niet zo praktijkgericht

dat is het mooie van een vwo opleiding. Gewoon scheikunde, natuurkunde of astronomie gaan studeren. Is dat geen optie? lopen wel meer mensen rond die op sociaal vlak hun angsten hebben en gaandeweg je studie opent zich er wellicht een beroepsperspectief..

Mijk

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 12:34

Karretje

Mij was die beperking wel duidelijk hoor, maar het is ook eigenlijk niet relevant. Wel dat het lijkt of jij je een beetje voor haar karretje laat spannen. Stoornis of niet, ze is in ieder geval intelligent genoeg om zelf te bepalen wat ze wil gaan doen. Zeker onder het huidige financieringsstelsel wil je geen foute keus, en niet iets kiezen omdat je tante dat zo'n goed idee vond.

Ik heb het niet over een tussenjaar toch?

Zie titel?

iets...

in de ict misschien. Daar heb je meer kans op een baan met alleen interne klanten. Veel vraag naar business analists en dat soort banen
Misschien tolk/vertaler of schrijver, maar daar heb je wel een roeping voor nodig denk ik.

kijken of een brede studie iets is zodat ze nog 4 jaar heeft om erover te denken.

Idd

Gewoon iets algemeens.

Rechten
Economie
Wiskunde
Een taal

Er zijn zoveel studies waar je later zoveel kanten mee op kunt....van bedrijfleven tot onderwijs of politiek. hypercommercieel of extreem theoretisch.

Ik zou me niet nu L focussen op een carrière als lijkschouwer omdat je niet met mensen wilt omgaan. ( overigens zou t me niks verbazen als je als lijkschouwer alsnog regelmatig met mensen miet praten. Oversture nabestaanden of zo. )

Ingrid

Sandra

Sandra

21-07-2017 om 12:44

Wil en Phryne

Wil je hebt het over schoonmaker terwijl ze echt prima in staat is om een studie te doen en lichamelijk zou ze elk werk aankunnen.

Phryne, kijk dat is OO weer, dat bedoelde ik al. Ik laat niemand voor mijn karretje spannen. Ze vraagt advies, dat doet ze ook aan anderen, aan haar mentor en decaan. Ik vraag advies hier omdat hier mensen zijn die goede tips kunnen geven. Waarom je dan altijd eerst door de negatieve dingen heen moet worstelen is mij een raadsel, zeker nadat ik dat al heb aangegeven. Ze is helemaal murw van al die open dagen, ze zegt zelf al dat als ze nu nog naar een open dag gaat ze daar niet meer positief/objectief in staat. Vier jaar lang open dagen bezoeken en nog geen idee hebben vindt ze gewoon heel vervelend en moeilijk.

medische biologie

Wel t interessante maar niet de mensen
Is dat wat?

Sandra

Welk vak loop ze t meeste warm voor op school?

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 12:54

Sandra

Ja dat snap ik wel, maar dan nog moet je geen studie kiezen omdat anderen dat zo'n goed idee vinden. Ik heb destijds mijn hbo-opleiding gekozen omdat hij generiek was en ik verwachtte het heel makkelijk te kunnen afronden, puur voor het diploma dus. Dat is een overweging, maar ik weet niet of ik het weer zo zou doen als het over kon.
Voor mijn gevoel is de studie life science het nieuwe rechten. Vroeger gingen mensen rechten studeren als ze het niet wisten, tegenwoordig gaat 15% naar life science (waarvan me nog niet duidelijk is wat het inhoudt). Je hebt ook nog University College, waar je een compleet vrij vakkenpakket mag samenstellen. Voordeel is dat je veel kunt leren op allerlei vlakken, nadeel is dat je geen echte richting hebt.
Waarom is ze afgeknapt op het laboratoriumwerk? Dat is namelijk wel bij uitstek geschikt voor 'ietwat contactgestoorde' types.

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 12:57

Phryne (ot)

En bedankt hè.

Lab voor 'ietwat contact gestoorde types' het zijn wel vaak de introverten, maar dat maakt ons nog niet contact gestoord. ☺

Maar ik had dezelfde vraag, waarom afgeknapt op lab werk?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 12:57

En...

Ze maakt het te groot. Natuurlijk is je studiekeuze belangrijk, maar je bent daarna niet voor je leven met die richting getrouwd. Ze hoeft alleen maar een studie te kiezen waarvan ze denkt dat ze die vier jaar zonder tegenzin kan volgen. Als ze het daarna nog niet weet maakt het ook niet uit, dan kies je gewoon een baan waar je geld mee verdient. Uiteindelijk vind je je weg wel, al ben je 50 wanneer dat gebeurt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 13:01

Vesta

Het stond tussen aanhalingstekens he

Ik heb natuurkunde gestudeerd.

Ik had ervoor kunnen kiezen om in een puur wetenschappelijke setting te gaan werken. Was ook wel voor de hand liggend trouwens. Niet gedaan. Maar had gekund. Zowel bij universiteit als bij een bedrijf.

Ik heb 15 jaar bij een groot Amerikaans bedrijf gewerkt. Als trainee begonnen. In technology gewerkt, marketing, product management en zelfs inkoop.

Ik ben een jaar of 10 tbm geweest. Beviel ook prima met mijn opleiding...

Nu sta ik sinds 5 jaar voor de klas op een lyceum.

Allemaal carrières die ik deels wel, deels niet gekozen heb ( of die wel of niet op mijn pad kwamen) waar ik prima voor gekwalificeerd was/ ben met mijn opleiding. Had ook nog in allerlei varianten anders kunnen verlopen. Technisch directeurcIjn bij een klein ( familie) bedrijfje is iets totaaaal anders dan technology manager bij een Amerikaanse multinational. Fundamentele research doen op een universiteit naar spannende onbekende deeltjes is totaaaal anders dan bij een zonnecellenproduvent helpen nieuw technologieën voor bv dunnere of lichter zonnepanelen te ontwikkelen.

Overigens: waar ik het meest blij mee ben qua wat ik geleerd heb tijdens mijn studie: mijn analytisch vermogen. Dat had ik ook best met een andere studie net zo goed kunnen ontwikkelen. Tot 5 jaar terug heb ik ook eigenlijk nooit iets natuurkundige gedaan qua baan. Helemaal niet erg.

Mijn advies...kies voor een studie in een algemeen vak dat je ligt en dat je relatief interessant vindt. Denk voorlopig nog niet na over banen. Dat komt later wel.

Ingrid

Sandra

Sandra

21-07-2017 om 13:11

maar

wie zegt dat ze een studie kiest omdat anderen dat een goed idee vinden? Dat is precies waar ik me hier zo aan erger. Zij vraagt bij veel verschillende mensen advies in de hoop op iets te komen waar ze nog niet aan gedacht heeft. Ik vraag hier advies. Wat is daar nu toch mis mee?

Verder staat nergens dat ze 'contact gestoord' is maar dat ze dat gewoon niet wil.

De vraag waarom labwerk niet meer is een goede maar die keuze is al van drie jaar geleden. Daarom heb ik ook gezegd dat ze moet gaan opschrijven waarom ze bepaalde studies niet wil doen. Haar stimuleren er meer over na te denken zodat de trechter die ze in gaat steeds nauwer wordt.

Favoriete vak zal ik nog vragen, ik denk wel biologie.

Een algemene studie zou kunnen maar dat adviseert niemand na havo omdat HBO minder algemeen is. Rechten etc zal ze echt niet gaan doen, een taal al helemaal niet.

Biologie...

Ik zeg idd life science. Doet mijn zoon trouwens ook. Gedurende jaar 1 kon hij nog nadenken om in jaar 2 alsnog biologie of farmacie te kiezen, en binnen life science waren de opties na jaar 1 ook best breed. Van biomedische technologie tot meer wetenschappelijke of bv neurologische richtingen. Of kijk in Wageningen wat er aan relatief algemeens wordt aangeboden. Veel leuke dingen vind ik.

Ingrid

Alfa

Ik weet nog niet zo goed hoe het tegenwoordig in zijn werk gaat met die profielen. Zo te zien heeft ze geen alfa-profiel, maar wie weet kan ze wel evt een alfastudie doen? Filosofie (en dan later publiceren, of onderwijsmateriaal ontwikkelen). Een taal? (toekomst idem: publiceren, vertalen, onderwijsmateriaal).

Of geschiedenis? Als historicus kun je onderzoeks- en/of archiefwerk doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 13:45

Sandra

Het lijkt wel of je er steeds op terug komt juist om ruzie te zoeken en/of bevestigd te zien dat je op OO allerlei ongevraagde oordelen krijgt.
Maar goed, Ingrid en ik zijn er al uit, het wordt life science

Biomedische technologie

Sluit aan bij het profiel en je kan denk ik wel in dat beroep werken zonder patiëntencontact als je je meer op het voortraject richt.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2017 om 14:03

Beroepskeuzetest

Je toon en beperkte informatie zorgen er bij mij voor dat ik me niet teveel inspan om je te helpen, terwijl ik dat normaal graag doe. Misschien komt ze op ideeën door beroepskeuzetesten te doen. Of als er een belangenvereniging is, daar eens rond te vragen wat men zoal kán doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.