Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

06-03-2014 om 16:49

Welke hulp kun je hiervoor krijgen?

Onze zoon PDD-nos) stapt volgend schooljaar over van 3 havo naar 3 TL.

Over de hele linie zijn de cijfers slecht en wat de leerkrachten daarover zeggen is dit:
".....stelt geen vragen, vult nauwelijks iets in op geschreven toetsen, zegt niets tijdens een spreektoets, antwoordt in halve zinnen."

Zowel wij als school hebben dit al meerdere malen tegen hem gezegd en met hem besproken, maar het verandert niet.
De angst die wij natuurlijk hebben is dat het op TL ook niet beter zal gaan als hij het zo blijft doen.
Zijn huidige school weet dit dus al 2,5 jaar.

Wat kan ik overleggen met de nieuwe school? De nieuwe school is veel kleiner en veel gestructureerder. Maar welke hulpvraag kan ik stellen aan de zorgcoördinator?

amk

amk

06-03-2014 om 17:08

trainen

hoe gaan zij hem helpen om dit gedrag / deze vaardigheid aan te leren. En hoe kunnen jullie dat proces ondersteunen.

Hem moet een bepaalde vaardigheid aangeleerd worden die anderen natuurlijkerwijs ontwikkelen.

mirreke

mirreke

07-03-2014 om 18:53

Beetje vreemd hoor

Hij heeft autisme, dit zijn de kenmerken ervan. Het lijstje wat je noemt als klacht van school is precies het lijstje van kenmerken wat je kunt opsommen.

Open vragen zijn moeilijk, het moet veel duidelijker en gestructureerder. Uit zichzelf in de klas een vraag stellen, tuurlijk niet. Haast niets zeggen tijdens spreektoets, idem. (denk aan de puzzeltijd van geef me de vijf...)

Ik denk dat de docenten veel meer rekening met hem moeten houden. Hij kan hier niets aan doen, zal alleen door veel vertrouwen hierin kunnen veranderen.

Je kunt hem specifiek hierop gericht therapie laten volgen, een soort gedragstherapie. Maar alleen maar je kind erop aanspreken en verwachten dat hij dat allemaal verandert, maakt het voor hem veel te moeilijk.

Dat deze huidige school dit al 2,5 jaar weet en er zelf niets mee doet vind ik stuitend, eerlijk gezegd. Ga eens naar de decanen hiermee. En anders misschien toch van school wisselen, naar een school die meer mogelijkheden heeft voor kinderen met autisme. Je kent zijn gedrag nu, en je kunt hier dus specifiek naar vragen.

Wat je zelf wellicht kunt doen is wel bepaalde afspraken maken, althans dat doe ik met mijn zoon. Spreek met hem af dat hij minstens een keer per les een vraag stelt. Bereid die vragen desnoods thuis voor, zodat hij ze kan oefenen.

Spreek met de afzonderlijke docenten en leg uit dat dat nou net autisme is, hoe het zich vaak manifesteert. Dit is zijn makke, je kunt van een kind in een rolstoel toch ook niet zeggen dat je al 2,5 verlangt dat hij/zij maar opstaat uit die stoel om iets op het bord te schrijven?

Dit biedt weer echt hoop voor het Passend Onderwijs (maar niet heus...)

Heidi*

Heidi*

08-03-2014 om 07:29

Mirreke

Dank je wel voor je reactie.
Omdat ik zelf zo dringend antwoorden nodig heb, ben ik verder gegaan bij zorgenkinderen.

De huidige school heeft op papier begrip voor kinderen met PDD maar in de praktijk geven ze alleen maar aan wat er allemaal mis gaat en sturen ze je terug naar de psycholoog.

Wij kunnen dit niet met school bespreken, omdat we heel duidelijk voelen dat ze hem het nest uit duwen. Het is lastig, ze weten zich geen raad en sturen alleen een mailtje met wat er allemaal mis gaat, omdat wij daarom vragen. Vervolgens mag je het met die informatie doen.

En van school wisselen gaan we ook zeker. We wachten met spanning af of hij begin wordt aangenomen. Dan weten we het zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.