Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

02-03-2017 om 13:33

Welke hulp kan ik aan school vragen? (3 Havo)

Welke hulp kan ik aan school vragen?

Onze zoon wordt 15 in mei en dit schooljaar gaat het helemaal niet goed met hem.
Hij is na de kerst overgestapt van 3VWO naar 3Havo (op ons verzoek), maar het gaat nog steeds helemaal niet goed. Hij zit niet goed in zijn vel en is inmiddels onder behandeling bij een psycholoog. Zijn zelfvertrouwen is compleet onderuit, hij is soms somber en geeft zelf aan niet eens meer te weten hoe hij moet leren. Hij geeft zelf aan in een mist te zitten, zich niet te kunnen concentreren, alles wijst naar ADD.

Ik ben blij dat hij hulp krijgt vanuit de GGZ instelling, maar daarmee is het probleem niet vandaag opgelost. Hij wil gelukkig de aangeboden behandelingen aangaan, maar de effectiviteit daarvan kunnen we na 1 gesprek nog niet verwachten natuurlijk. Inmiddels is het maart. Hij wil niet blijven zitten, maar voor het gemak maakt hij b.v. geen enkele opgave van Duits, omdat hij het een rotvak vindt. Die twee rijmen niet met elkaar en met hem praten gaat heel moeizaam/niet.
Hij zit in de nee-modus en wil er vaak niet over praten.
Ik heb vorige week gelukkig wel een ingangetje gevonden om samen te gaan plannen, dus dat is positief. Nadeel is echter dat hij zich voorheen in 90% van de gevallen niet aan zijn eigen gemaakte planning houdt en we dus in een negatief spiraal zitten. Ik kan alleen maar hopen dat hij dat nu wel gaat doen, maar ik vrees het ergste.

Zijn mentor is niet degene die ons kan helpen. Lang verhaal, maar het klikt voor geen meter tussen mij en die mentor. Hij vindt namelijk dat alles op basis van vertrouwen moet gaan en ik vind dat hij iets meer mag coachen in plaats van een algemeen gesprek wat niet over school gaat. Ik heb dat al tegen hem gezegd en hij past zich nu wel ietsjes aan. Ik begrijp dat die mentor moeite met zoon heeft vanwege zijn gesloten houding en dat hij er niets mee kan als zoon zijn huiswerk niet maakt, maar hij heeft tot nu toe praktisch niets gedaan om hem te helpen. Hij belt mij om te vragen hoe het met zoon gaat, terwijl alle leervakken dik onvoldoende zijn en als ik dan vraag of hij naar zijn stand heeft gekeken zegt hij doodleuk nee, dat ga ik straks even doen. Vervolgens nooit meer iets gehoord. Ik vind het een flapdrol (even kort door de bocht)

Ik heb een telefoongesprek aangevraagd met de onderbouwcoördinator, die wel erg prettig is om mee te praten en ook serieus haar zaken oppakt.
Maar de grote vraag is: wat kan ik haar precies vragen?
Het is zo complex dat ik gewoon niet eens weet welke vraag ik moet stellen, behalve dat ik me zorgen maak.
Blijven zitten dit jaar is niet erg, maar als hij 3 havo over doet en nog niet werkt, kan hij niet naar 3TL, maar moet van school.

Wat zouden jullie vragen?

lisbeth

lisbeth

02-03-2017 om 14:10

welke extra hulp

ik zou gaan vragen welke extra hulp school kan bieden.
waar heeft je zoon het meeste last van? concentratie, prikkels planning.
ik denk aan extra begeleiding, een ruimte waar hij rustiger kan werken, extra instructie rondom huiswerk. Een begeleider buiten zijn mentor. orthepedagoog ofzo.
maar dan moet je zoon wel mee willen werken.

Trouwens, zelfvertrouwen is heel belangrijk. het klinkt alsof je zoon het heeft opgegeven. maar dat hoeft niet, er zijn nog heel veel kansen en mogelijkheden. dat moet je je zoon duidelijk maken.

daarbij zou ik zsm achter de add aan gaan. dat kan een beoorlijke stoorzender zijn en de reden dat het nu niet lukt.

Zon

Zon

02-03-2017 om 14:35

Hmm

Hoe bedoel je dat hij zijn huiswerk niet maakt. Is dat een keuze dan? Ik zou er desnoods naast zitten en hem dwingen het (samen) te maken. Er is namelijk geen keuze wat mij betreft. Zeker niet als hij er zo beroerd voor staat. Natuurlijk moet je hem ook helpen en de stap naar de psycholoog is een goede, maar hij zal moeten accepteren dat sommige dingen gewoon moeten.

Ik snap dat school weinig inspanningen levert als hij zelf niet eens het minimale (huiswerk maken) doet. De eerste stap zal toch van hem (of jullie) moeten komen. Heb je als aal huiswerkbegeleiding gedacht?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-03-2017 om 15:00

huiswerkbegeleiding

Als het probleem vooral zit in het huiswerk, dan ligt de oplossing niet op school, maar bij jullie. Onze zoon van 15 (ADHD, 3 gymnasium) gaat alle middagen naar huiswerkbegeleiding. Hij krijgt het ook nog steeds niet voor elkaar om het zelf te organiseren en voldoende discipline op te brengen. Thuis huiswerk maken lukt eigenlijk alleen als een van ons er naast zit. Als ik 's middag's thuis ben, dan gaat hij liever thuis aan de slag dan bij het huiswerkinstituut. Thuis is het een echte 1-op-1-aanpak, en dat kan hij goed gebruiken.

Of hij wel of geen diagnose heeft, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Natuurlijk, medicijnen kunnen verschil maken, bij mijn zoon echt noodzakelijk. Maar verwacht geen wonderen. De benodigde vaardigheden zal hij uiteindelijk toch zelf, met hulp!, moeten aanleren. Ik zou dus inzetten op intensieve hulp bij het huiswerk en leren van toetsen.

Inderdaad

Thuis strenger zijn en huiswerk begleiden. Tegelijkertijd het ADD-traject ingaan, want dat kan een groot probleem geven in concentratie op school, vermoeidheid na school, overzien van huiswerk, etc.

Ik heb een adhd-er en waar de wil is, is niet altijd de weg. Soms lukt het echt even niet en soms vlucht hij als het moeilijk wordt.

Bij ons

Heel herkenbaar verhaal Heidi. Onze dochter van 15 heeft het met moeite (vooral vorig jaar) tot havo 4 kunnen redden maar staat nu op zitten blijven. Ook hier hele sterke vermoedens qua add en we zitten nu halverwege het diagnosetrajcet. Omdat het traject erg traag loopt en ze compleet vast loopt op school en thuis starten we morgen al met medicatie. Voor school krijgen we een verklaring zodat ze een 'extra tijd' pas kan krijgen. Wat school verder voor ons kan doen weet ik niet. Ga ik nog bespreken. In elk geval komt er vanuit de praktijk waar we lopen ook ondersteuning. Maar dan moeten eerst alle testen en gesprekken afgerond zijn.
Voor het vak waar ze nu het slechtste voor staat heeft ze bijles. Want 1 op 1 neemt ze heel veel meer op dan in de klas.

Heidi*

Heidi*

02-03-2017 om 19:38

Zon

Ik zou willen dat het zo makkelijk was. Hem dwingen met mij ernaast.
Dat werkt averechts en levert heel veel ruzie op. Ik vermoed dat het bij jou gelukkig geen probleem is.
En nee, je huiswerk niet doen is geen keuze, maar is bij Duits helaas wel gebeurd.

Li

Li

02-03-2017 om 20:29

Huiswerkbegeleiding?

Ik heb er ook zo een waarbij ernaast zitten alleen maar ruzie oplevert, maar bij huiswerkbegeleiding is ze enorm opgeknapt.

Verder is het heel frustrerend als je je best doet, maar het lukt steeds niet. Ik zou dat niet te lang laten duren en zo snel mogelijk aan de Ritalin gaan. Je zult verbaasd staan. De huisarts kan het ook voorschrijven terwijl je wacht op de diagnose.

Je kan ook hulp vragen aan Stichting Zorgstudent. Een op een, thuis en net iets goedkoper dan studiebegeleiding. Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben met wie je krijgt, maar ons bevalt het goed. Vreemde ogen dwingen.

Li

Li

02-03-2017 om 20:30

school

Op school kan soms de ambulant begeleider helpen, of wie ze daar maar hebben rondlopen. Dat moet hij dan wel willen. Mijn zoon heeft geen klik met haar en dan werkt het niet. Het blijft zoeken.

Zon

Zon

02-03-2017 om 20:38

Heidi

Ik snap dat het samen niet werkt, dat is niet uitzonderlijk. Maar zoals ik en anderen opperden, huiswerkbegeleiding? Desnoods 1 op 1? Je zoon glijdt af en is zo niet te stoppen. Je kunt van school niet veel verwachten als hij zelf helemaal geen inzet toont.

Die strijd over huiswerk wil je thuis niet voeren, maar het enige alternatief is dan huiswerkbegeleiding. Daar 'dreig' ik mijn kind mee en dat werkt hier afdoende. Dat wil hij namelijk echt niet. Alternatief voor hem is dus simpelweg huiswerk maken. Een andere keuze is er niet.

Ik moet ook genoeg dingen doen die ik niet leuk vindt. That's life.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.