Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Janneke

Janneke

07-04-2016 om 16:44

Welke basisschool kiezen?

Hoi allemaal,

Wij zijn net verhuisd van een stad, waar onze vierjarige op een goede buurtschool zat (wit), naar een klein dorp in een andere regio. Op zoek dus naar een nieuwe school. We hebben vier scholen bezocht, uiteindelijk twijfelde ik tussen 2: een 'gewone' katholieke basisschool (overwegend wit) met ongeveer 170 kinderen, en een openbare basisschool met slechts 48 kinderen (zwart). De katholieke school heeft een mooi fris gebouw, een leuk jong team en de juf van de kleutergroep leek ons leuk (duobaan)en de klas was goed aan het werk toen wij er waren. De openbare school heeft piepkleine klasjes met voor groep 1-2-3 een superjuf. In totaal zijn er 6 kleuters. Mijn man vond het een nobrainer, en we hebben ons kind aangemeld op de katholieke school, met name omdat we wilden dat hij meer keuze had uit mogelijke vriendjes dan de 5 allochtone kleuters bij wie hij op die openbare school in de klas zou komen.

Nu zijn we vanmorgen met onze zoon naar de gekozen school geweest om kennis te maken. De andere juf was er nu. Een lief mens, maar ze bleek totaal geen controle over de klas te hebben. Mijn zoon kreeg direct een flinke duw van een andere jongen, ze zag het niet eens. Er werd met spullen gegooid, daar werd niks van gezegd. Tijdens het voorlezen waren veel kinderen niet stil, er werd niet geluisterd naar opdrachten als 'opruimen', ze ging een liedje zingen voor het fruit eten terwijl er nog drie kinderen op de gang aan het keten waren. Kortom, we zijn hier niet blij mee. Wat zouden jullie doen? Afwachten, of een gesprek aanvragen met de andere juf en de directeur van de gekozen school om onze zorgen te bespreken, of alsnog naar de openbare? Ik twijfel enorm, wil het beste voor mijn zoon. Op de openbare zou hij zich zeker heel veilig voelen, maar er is daar dus geen contact met gelijkgestemden, ook niet voor ons, en hoe moet dan dan met kinderfeestjes en zo? Ik hoor van andere moeders dat allochtone kinderen geen afspreek/feestjescultuur hebben. In onze buurt wonen geen kinderen, dus hij zal het qua vriendjes van school moeten hebben. Op de katholieke zal ons gevoelige kind in ieder geval op de dagen dat deze juf er is weinig kunnen leren omdat hij te druk zal zijn met prikkelverwerking. Wat te doen? Sorry voor het lange verhaal!

vlinder72

vlinder72

07-04-2016 om 17:02

48 kinderen

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een school met maar 48 leerlingen. Te klein en te kwetsbaar.

Wat is het bestaansrecht van die school? Een samenwerkingsverband?

ik zou

Vooral bedenken dat het nog maar een paar maanden is tot de zomervakantie en dat je kind dan weer in een andere klas, bij andere leerkrachten komt. En intussen wel je zorg bespreken, maar dan in eerste instantie met die juf zelf.

Ik zou niet kiezen voor een school met maar 48 leerlingen.

Schylger Famke

Schylger Famke

07-04-2016 om 17:14

Afwachten

De openbare school zou voor mij geen optie zijn, vooral omdat de klas te klein is.

Ik zou niet op basis van één indruk meteen naar de directeur stappen, misschien had de juf haar dag niet, of was de klas druk vanwege de situatie (ouders in de klas! De juf had waarschijnlijk ook aandacht voor jullie). Dit soort dingen zou ik, als je wel een gesprek wilt voeren, altijd eerst bespreken met degene over wie het gaat. Mocht je toch aan een andere school denken, dan zou ik eerder nog eens kijken naar de andere twee scholen. Ik zou een school sowieso niet kiezen op basis van de leerkracht. De juf op de openbare school is misschien een superjuf, maar wie weet heeft ze volgend jaar een andere groep, is ze met zwangerschapsverlof, vindt ze een andere baan of wat dan ook.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-04-2016 om 18:45

feestcultuur

"Ik hoor van andere moeders dat allochtone kinderen geen afspreek/feestjescultuur hebben."

Da's wel een beetje generaliserend. Er zijn nogal wat verschillende allochtonen en sommigen hebben echt meer feestcultuur dan de gemiddelde Hollander.

Of bedoel je misschien moslims? Dat zou kunnen, mijn buurman weet niet eens zijn geboortedatum, vonden ze in de bergen van Turkije niet belangrijk. Maar ze vieren (nu) wel degelijk feestjes.

Maar ik kan me je dilemma wel voorstellen. Ik heb het ook niet zo op christelijke scholen, maar ook niet op zwarte scholen.

Kelly

Kelly

07-04-2016 om 23:27

Verder kijken

Heb je al gedacht om buiten je dorp te kijken?
Misschien toch naar z'n oude school?

Kost je misschien wel een vermogen, maar het gaat wel om de toekomst van jou kind.

Het is belangrijk dat je kind het naar z'n zin heeft op school en ontwikkelt naar zijn eigen niveau.

Ik hoop dat je eruit kunt komen! En ben benieuwd naar je uiteindelijke beslissing.

Liefs Kelly

Dees

Dees

08-04-2016 om 08:00

Andere 2

Hmm wellicht kun je de andere 2 nog een keer bezoeken, deze 2 scholen klinken verre van ideaal.

Janneke

Janneke

08-04-2016 om 08:54

Bedankt voor de reacties!

Helder dat de meesten een school met 48 kinderen te klein vinden. Dat was voor ons ook een belangrijk argument om niet in eerste instantie voor de openbare te kiezen. Die blijft overigens bestaan omdat hij een voorbeeldfunctie heeft in het thema 'kansrijke combinatieklassen'.

Ad Hombre, het zijn inderdaad met name moslims op de openbare. Sorry dat het nogal generalistisch overkwam; onze zoon komt van een zeer witte school dus ik heb er zelf geen ervaring mee, kan alleen afgaan op ervaringen van anderen.

Kelly, zijn oude school ligt 200 km verderop dus dat is helaas echt geen optie. Buiten het dorp heb ik wel aan gedacht, maar er liggen hier wel 5 dorpen in de nabijheid, en elk van die dorpen hebben meer dan 6 scholen, ik zou door de bomen het bos niet meer zien. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om binnen het dorp een school te zoeken.

Na enig zoeken blijkt er nóg een school in het dorp te zijn. Ook niet groot, 90 kinderen, maar in ieder geval meer dan 50. Ik heb de directeur gebeld en eerlijk het verhaal gedaan (dat ons kind dus is aangemeld op een andere school maar dat we nu toch twijfelen) en we mogen daar maandag komen kijken. De directeur van de oorspronkelijk gekozen school ga ik zo mailen dat we iets meer bedenktijd nodig hebben. Ik hou jullie op de hoogte!

creabea

creabea

08-04-2016 om 10:19

het is al gezegd....

... maar ik zou ook niet de school van 48 leerlingen kiezen. De kans op aansluiting bij andere kinderen wordt dan vrij klein. Waarom is die school zo klein? Is die net begonnen of heeft de school te maken met enorme krimp? Een kleine school heeft meestal maar weinig budget, wat ten koste gaat van de extra's. En afhankelijk van de ouderpopulatie (als die arm zijn, of niet willen betalen) kan het ook nog zijn dat er bijvoorbeeld geen schoolreisje is.

Wij hebben ervaring met een gemengde school (voor 1/4 zwart), die hier in de woonplaats onder het bestaansminimum van 120 of 150 leerlingen zat. Ook merendeels gemengde groepen, soms maar 10 of 12 kinderen in een jaargang. Het gemiddelde inkomen van de gezinnen was behoorlijk laag, wat hier ook betekende dat er geen schoolkamp was in groep 8, geen schoolreisje bij de kleuters en vieringen als sinterklaas, kerst en dergelijke tamelijk sober waren. Dat zijn allemaal dingen die afhankelijk zijn van de ouderbijdrage en maar een kwart van de gezinnen betaalde die. Maar ook voor schoolse zaken was geen budget, zoals een renovatie van het schoolplein of nieuwe boeken voor de schoolbieb

Doordat er gemengde klassen en weinig leerkrachten waren kon het voorkomen dat je meerdere jaren bij dezelfde juf in de klas kwam, of bijvoorbeeld eerst in groep 3 en 4, en later nog een keer in groep 7. Als het een hele leuke juf is is dat een feest natuurlijk, maar in het omgekeerde geval is het dubbel pech. Wij hadden de pech dat bijna alle juffen tussen de 25 en 35 jaar oud waren en er altijd wel iemand met zwangerschapsverlof was. Ook geen goede ervaren leerkrachten op deze school, alleen nog 2 'oudjes' met tamelijk ouderwetse methodes.

Wij hadden bewust gekozen voor een gemengde school omdat de meeste scholen hier zo vreselijk wit zijn; helaas spraken de kinderen maar zeer weinig af met de kindjes van buitenlandse afkomst. Onze ervaring is inderdaad dat er een ander soort afspreekcultuur is, niet persé bij moslims maar ook bijvoorbeeld bij mensen uit de Balkan, het Verre Oosten of Afrika. Sommige kinderen mogen nooit bij andere mensen thuis komen, bij andere kinderen mag weer niemand binnen komen. Weer anderen houden de afspraakjes een hele tijd af en als het eindelijk mag (bij hun thuis) hebben ze een waar feestmaal met gebakjes, lekkere hapjes en alles voor de gast klaarstaan Wel heel lief natuurlijk, maar 2-3 keer in de maand afspreken zit er zo niet in En eerlijk is eerlijk, het is wel fijn als je een beetje een klik hebt met (op zijn minst) sommige ouders van de vriendjes van school.

In een dorp heb je sowieso kleinere scholen natuurlijk, maar dan is het des te belangrijker om te kijken wat voor leraren er zijn en wat voor kinderen er op school zitten. 90 leerlingen lijkt me ook nogal klein, eerlijk gezegd.

Kelly

Kelly

09-04-2016 om 01:18

Visie van de school

Misschien zou je nog kunnen kijken naar de visie van de scholen.
Zo zijn er montesori scholen, jenaplan scholen, dalton scholen, vrije scholen,
Scholen met een bepaalde geloofsvisie etc etc..

Dan zou je op basis van wat je wel/niet aanspreekt de hoeveelheid al kunnen beperken qua keuzes..

90 leerlingen zijn er inderdaad meer, nog wel weinig naar mijn idee. Je zou nog kunnen kijken naar de verdeling van de leerlingen. Als er meer kinderen in de onderbouw dan bovenbouw zitten, is de kans op groei en dus meer leerlingen in de toekomst groter.

school afwijzen vanwege een juf

Je schrijft dat je aanvankelijk de katholieke school prima vond. Goed qua grootte, fijn gebouw, in de buurt, leuk team. Alleen die ene juf die twee of drie dagen voor de klas staat functioneert niet zo goed.

Ik zou een school niet afwijzen vanwege die ene juf. Je kind kan op elke school een keer een juf of meester krijgen waarmee het totaal niet klikt, die geen orde kan houden, die pesten over het hoofd ziet, die de stof niet goed over kan brengen. Ik denk dat er weinig kinderen de basisschool hebben doorlopen die in die acht jaar nooit eens een stomme of slechte juf hebben.

De vraag is: hoe gaat de school daar mee om? Als het een goede school is met een stevige directie en een collegiaal team, dan zal het disfunctioneren van de juf opgepakt worden. Op veel scholen doen ze aan collegiale visitatie, collega's kijken bij elkaar in de les waarbij problemen duidelijk worden en er bijvoorbeeld een coach ingeschakeld kan worden, of er ondersteuning kan komen, of besloten wordt dat deze juf beter functioneert in een groep 5 dan bij kleuters, om maar wat voorbeelden te noemen.

Juffen komen en gaan. Ze verhuizen, gaan met zwangerschapsverlof, worden ziek of krijgen een nieuwe baan. De schoolorganisatie zelf is de constante factor. Hoe zij met het functioneren van hun team om gaan is een veel belangrijker factor voor je keuze dan een individuele juf.

skik

Oh, trouwens

Een dorp met een schooltje van 48 leerlingen en een schooltje van 90 leerlingen? Daar hoef je niet tussen te kiezen, dat wordt één school, dat geef ik je op een briefje.

skik

Janneke

Janneke

09-04-2016 om 12:32

Bedankt weer!

Kelly, qua visie is er niet veel keuze. Het is katholiek wat de klok slaat, die kleine openbare of een protestants christelijke school. Meer smaken zijn er hier niet Alle scholen geven 'klassiek' onderwijs.

Skik, je hebt een goed punt met het functioneren van één juf. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik denk dat we er zo op gespitst zijn omdat ons kind van een hele fijne klas met dito juf afkomt en we de overgang voor hem zo makkelijk mogelijk willen maken. Daarnaast zie ik ook graag dat mijn kind iets leert op school, en bij deze juf heb ik daar grote twijfels bij omdat ik denk dat mijn zoon alleen maar bezig zal zijn met de verwerking van de chaos.

Gisteren hebben we contact opgenomen met de directeur en ons verhaal gedaan; hij haakte er niet echt op in ofzo, vond het blijkbaar allemaal normaal. We hebben afgesproken dat we volgende week nog even in de klas met de andere, op het eerste gezicht goede, juf komen kijken. Dus het lijkt er nu niet op dat ze dit disfunctioneren zien als iets dat aandacht behoeft. Misschien vinden ze wel dat we (nu al...) zeuren, en misschien ís dat ook wel zo. Maar ik vind een klas waarin geduwd, geslagen en niet geluisterd wordt geen goede zaak.

De kans dat die twee scholen één worden is overigens bijzonder klein, want de gemeente heeft zich daar recent over uitgesproken en de situatie is al jaren zo. Er is wel sprake van dat er misschien scholen zullen moeten samengaan, maar niet deze twee.

Moni

Moni

09-04-2016 om 12:40

Zoek contact met andere ouders

Dan kun je vragen hoe de katholieke school bevalt.
Je nieuwe buurvrouw kent vast wel ouders van die school.

Ik vind één keer binnen kijken niet genoeg om één juf negatief te beoordelen.

Schylger Famke

Schylger Famke

10-04-2016 om 09:05

bestaansrecht scholen

Ik denk dat de gemeente er niet over gaat of een school blijft bestaan.

Kansrijke combinatiegroepen zijn volgens mij geen reden om een school te laten bestaan. Een school is klein, heeft dus combinatiegroepen en dan is er een lesmethode om die groepen kansrijk te laten zijn.

Een openbare school wordt opgeheven en een bijzondere school krijgt geen bekostiging meer, als het aantal leerlingen drie jaar achter elkaar minder bedraagt dan de opheffingsnorm voor een gemeente. De opheffingsnorm hangt af van het aantal leerlingen in de gemeente en het grondoppervlak van de gemeente.

UIitzondering: als het aantal leerlingen meer dan 50 is en het de laatste school van die richting is binnen een straal van vijf kilometer. Die openbare school lijkt in de gevarenzone te zitten, tenzij het een dependance is, of er geen andere openbare school is binnen 10 kilometer.

Er is nog een uitzondering als de gemiddelde schoolgroote van alle scholen van een schoolbestuur ten minste 10/6 van de opheffingsnorm bedraagt. Een school moet minimaal 23 leerlingen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.