Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Welk voorlopig advies

Onze dochter zit in groep 7 en hoopt heel erg dat ze naar de havo mag ( vanwege een school waar ze heen graag wil)
Nu denk ik persoonlijk dat haar M7 Cito daar niet goed genoeg voor is

Rekenen II
Spelling hoge II
Begrijpend lezen hoge III ( vorig jaar een I)

Iemand een idee? Mag je voor havo wel een III hebben voor begrijpend lezen?

Meelezer

Meelezer

01-02-2018 om 15:20

off topic

Ben ik nu de enige die zich altijd verbaasd over die stroom draadjes elk jaar over 'welk advies'?

Bo

Bo

01-02-2018 om 15:51

snap het wel

Nee ik snap dat wel. Elke ouder is benieuwd naar het voorlopig advies en of zij hetzelfde zien als school. Niemand wil voor onverwachte verrassingen komen te staan.

@TO: een hoge III is misschien wel iets te laag, maar als ze bij de methodetoetsen laat zien dat ze het wel kan (zoals in groep 6) dan is het misschien geen probleem. Ik snap sowieso niet dat het belangrijkste onderdeel maar eens per jaar getoetst wordt.

Meelezer

Denk het wel
Vijftien jaar geleden hadden we hier een voortdurende stroom draadjes: "wat te doen tegen tepel-speenverwarring?"
Het houdt ons bezig, dus posten we erover. En aangezien schooladviezen maar al te vaak nattevingerwerk blijken, wordt hier om advies gevraagd. Dat denk ik tenminste.

On topic: ik zou willen weten waarom dat begrijpend lezen zo gekelderd is. Daar is vast wel iets aan te doen. Oefen wat en zorg dat dat weer een II wordt dan lijkt havo me een prima optie. Mits goede werkhouding en dat soort dingen om de leerkracht tevreden te houden. Naar spelling wordt vziw niet gekeken. Begrijpend lezen en rekenen zijn belangrijk.

Bo

Bo

01-02-2018 om 16:00

bij ons

Telde spelling wel degelijk mee, maar inderdaad op de 3e plaats: eerst begrijpend lezen, dan rekenen, dan spelling.

miranda

miranda

01-02-2018 om 16:15

hier

In onze regio zou je op zijn hoogst een t/h advies krijgen.

Sanne

Sanne

01-02-2018 om 21:44

Bij ons

Was het bij zo'n score afhankelijk van hoe zij het kind in de klas zien. Ik zou even samen een cito maken en kijken waar ze kan verbeteren. Met een II heb je een Havo advies zonder discussie.

Pien

Pien

01-02-2018 om 22:01

Begrijpend lezen wordt tegenwoordig (cito versie 3.0) tweemaal per jar getoetst. Behalve in groep 3, daar alleen aan het eind van het jaar.

Anoniem

Anoniem

01-02-2018 om 22:10

Hier

Hier in de regio doen ze nog steeds niet aan dubbele adviezen. Op de school van mijn kinderen is het advies vooral gebaseerd op de Cito-scores voor begrijpend lezen en rekenen. Leerkrachten hier durven niet vaak positief af te wijken van dat advies en kans is groot dat dergelijke scores hier een (voorlopig) mavo advies zouden opleveren en als je geluk hebt havo.

En meelezer echt verbaasd ben ik er niet over. Ook ik zit hier nog vol spanning op het advies van mijn jongste (groep 8) te wachten. Anderen doen dat ook. Ben wel vaak verbaasd als mensen iets dergelijks vragen bij constante scores, maar hier heb ik het idee dat iemand hoopt op havo en bevestiging zoekt.

Heb zelf ook wel eens overwogen om hier te vragen wat jullie bij de scores van mijn jongste zouden verwachten (begrijpend lezen groep 6 een V en groep 7 een I, rekenen groep 6 III en groep 7 I, maar juist bij die aparte scores kun je alle kanten op redeneren. Als ouder hoopte ik dat ze vooral naar de recente scores zouden kijken, maar school keek voor het voorlopig advies naar het gemiddelde en kwam met mavo. Vond ik persoonlijke een vreemde beredenatie, maar je hebt het er maar mee te doen. Hoop dat het definitieve advies bij jongste past, maar ik moet geduld hebben, jullie kunnen ook geen antwoord geven

Hebben jullie de m7 citoscore al?

Hoe weet je wat de m7 citoscoren zijn? Heeft de juf dat doorgegeven?
Bij ons maken de konderen de toetsen nog maar volgens mij krijg ik pas uitslag wanneer we de rapporten krijgen en dat is pas midden maart.

Mijn dochter stond eind groep 6 voor begrijpend lezen een II en voor rekenen een III ( en leerkracht gaf aan te denken aan mavo/havo. Snap ik zelf helemaal niks van want denk dat ze op de havo thuishoort. Methodetoetsen zijn allemaal ruim voldoende, werkhouding ook goed. Jouw kind had hier geen havo gekregen denk ik. Het hangt zo erg van de leerkracht af en wat je kind in de klas laat zien.

Wanneer krijgt iedereen hwt vooelopig advies in groep 7 dan? Bij ons pas eind juni

Kaori

Kaori

02-02-2018 om 04:23

Lilalenie

voorlopig advies krijgen we bij de school van dochter uberhaubt niet. De uitslag van de entreetoets ook zonder advies. En als je er direct naar vraagt krijg je het ook niet. Ze willen er echt helemaal niets over zeggen tot je het eindadvies in januari van groep 8 krijgt.

pré advies

@kaori

Wat vervelend dat jullie moeten wachten tot het eindadvies in groep 8.
Hier al een pré advies eind groep 7.
Via het lvs is het toch al vrij duidelijk aan welke richting je ongeveer moet denken.
Hier worden de kinderen in groep 7 al uitvoerig besproken door docenten en directrice.
Ik kan me voorstellen dat ze voorzichtig zijn met een advies wanneer een kind wisselend scoort.
Ze kunnen toch wel iets zeggen, meer richting VWO of meer richting VMBO.
Zeker ook met het bezoeken van open dagen.

Anoniem

"maar school keek voor het voorlopig advies naar het gemiddelde en kwam met mavo. Vond ik persoonlijke een vreemde beredenatie, maar je hebt het er maar mee te doen."

Nou, dat (laatste) betwijfel ik. Ik zou me daar niet zomaar bij neerleggen wanneer het zover komt. Het is een ronduit achterlijke "methode" om gewoon maar het gemiddelde te nemen. Dat is echt geen idee hebben wat je moet met deze leerling, een aantal cijfers voor je zien, daar "iets" mee willen doen en dus maar middelen. Als het goed is, kijkt de leerkracht naar een eventuele ontwikkeling van de leerling. Mijn stelling is dat je wel kunt onderpresteren, maar niet overpresteren. Als er een stijgende lijn in de cito's zit, moet dat meegenomen worden in het advies.
Mocht je kind hoog blijven scoren op BL en rekenen, zou ik me niet met een mavo-advies weg laten sturen.

Over dubbele adviezen zegt de schoolinspectie het volgende:
"Een schooladvies kan zowel enkelvoudig (één schoolsoort adviseren) als dubbel (twee aan elkaar grenzende schoolsoorten adviseren) zijn. Het dubbele schooladvies is geschikt voor leerlingen van wie nog niet geheel helder is in welke schoolsoort de leerling het beste tot zijn recht komt. Afspraken tussen basisscholen en vo-scholen om alleen nog maar enkelvoudige schooladviezen op te stellen zijn niet in het belang van deze leerlingen."

Kaori

Kaori

02-02-2018 om 07:14

Agnus

De kinderen worden volgens mij al binnen de school besproken, maar niet met de ouders.
Ze laten echt helemaal niets los.
Het advies komt een ruime week voor de eerste open dag hier in de stad. Dat je dan al veel mogelijkheden voor lesjesmiddagen etc mist maakt ze niets uit.

En ja dat leidt soms tot verrassingen ouders die havo vwo verwachten op basis van de methodetoetsen en vervolgens een kader/tl advies krijgen. Die als je hier leest over de adviezen aan de hand van cito wel kan verwachten, maar niet iedereen leest hier.

Want waar het advies op gebaseerd wordt krijg je ook pas in het advies gesprek te horen. Dat hoge cijfers voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur helemaal niet van invloed zijn is voor velen ook een schok.

Anoniem

Anoniem

02-02-2018 om 08:29

@Anneque

Ik wil dit topic niet kapen, maar wil toch even reageren.

Ook ik was het met dat voorlopig advies niet eens. (Overigens is dat volgens mij ook een reden dat sommige mensen hier steeds die vraag stellen). Als ik een school was, zou ik naar de ontwikkeling van een kind kijken bij het advies. Als een kind helemaal standaard is, zal zo’n advies niet al te moeilijk zijn. Er zijn genoeg kinderen die hun hele schoolcarrière overwegend I-scores halen en vervolgens VWO-advies krijgen. Of kinderen met bijna altijd een III op alle vakken, ja, dan ligt mavo voor de hand.

Het wordt complexer als de scores van een kind voor de verschillende vakken nogal uiteen lopen (mijn nummer 2 scoorde meestal I voor rekenen en V voor begrijpend lezen) of als de cijfers in de loop van de tijd veranderen, zoals nu met mijn jongste. Mijn jongste is zo’n exemplaar dat op haar tweede kon lezen, heel goed begon aan de basisschool begon en op een gegeven moment steeds meer ging onderpresteren, met die lage scores in groep 6 tot gevolg. Daarna ben ik zelf in actie gekomen, omdat ik de adviesbui al zag hangen. Ze krijgt tegenwoordig weer veel meer uitdaging en in groep 7 dus weer hogere scores en desondanks dat voorlopige advies. Volgende week krijgen we de uitslagen van de M8 en ook het definitieve advies.

Ik hoop dat scholen bij kinderen naar de ontwikkeling kijken. Als een kind tussen groep 6 en groep 8 een stijgende lijn laat zien, zou ik daarnaar willen kijken. En bij mijn nummer 2 vond ik middelen ook geen goed idee, maar ga kijken waarom die scores zo uiteenlopen en wat je daar aan kunt doen, zodat het kind na de basisschool goed op zijn plek komt.

Ik schreef dat je het met het advies van je basisschool te doen hebt. Ook een beetje om aan te geven dat je in sommige situaties gewoon meer kanten op kunt en er dan niets aan hebt als mensen op dit forum iets anders zouden adviseren. Toch meende ik het wel ook. Ja, als je het niet met de basisschool eens bent, kun je met de directie in gesprek gaan. Dat heb ik bij mijn nummer 1 gedaan (groep 6 overgeslagen en daarvoor geen scores in het lvs, groep 7 niet met I scores begonnen, E7 wel I scores, maarja, dat was niet overwegend en dus een Havo-advies van een juf die het een echt gymnasiumkind vond). Directie en ib stonden achter het advies, meer nog dan de juf. Juf wilde er eigenlijk havo/vwo van maken, maar mocht niet van directie. Mocht je het dan nog niet eens zijn, dan kun je naar het overkoepelende bestuur. Bij oudste heb ik dat gedaan, maar eigenlijk zit je met die late adviezen dan al aan de grens van de datum dat ze gaan loten. Bestuur wees een en ander nogal ononderbouwd af en toen sloten de aanmeldingen al. En om heel eerlijk te zijn denk ik soms dat mijn jongere kinderen de dupe zijn geworden van mijn actie toen. Ik zou het dus ook niet willen aanraden als je nog langer met zo’n school te doen hebt. Ik zou eerder met vo-scholen in gesprek gaan en kijken wat die op basis van de gegevens van het kind kunnen doen.

En dan nog snel de dubbele adviezen. Ik weet wat de inspectie zegt. Ik ken ook de brief van de staatssecretaris van een jaar of 2 geleden, maar ook daar kun je niets mee als ouder. Kreeg hier op school letterlijk te horen dat de staatssecretaris en de inspectie dat wel konden zeggen, maar zij hielden zich aan de plaatselijke povo en bovendien kon een dubbel advies niet eens in het systeem. Ook daar kun je natuurlijk tegenin gaan, maar wat bereik je dan?

Anoniem (ot)

"En om heel eerlijk te zijn denk ik soms dat mijn jongere kinderen de dupe zijn geworden van mijn actie toen. Ik zou het dus ook niet willen aanraden als je nog langer met zo’n school te doen hebt. Ik zou eerder met vo-scholen in gesprek gaan en kijken wat die op basis van de gegevens van het kind kunnen doen."
Ja, daar zit zeker wat in. Je moet een werkbare relatie met school zien te behouden. Dat kan lastig zijn als je lijnrecht tegenover elkaar staat (zoals wij ook 3 jaar geleden). Gelukkig hebben wij inderdaad bij de VO-school kunnen bereiken wat we wilden, ondanks het veel te lage advies.
Onze basisschool gaf indertijd ook geen dubbele adviezen. Ik heb daar toen ook een punt van gemaakt. Inmiddels doen ze dat wel, en strooien ze met hetzelfde citaat rond
Kortom: het is de kunst iets te bereiken zonder de relatie te verstoren. Koorddansen, dat is het. Godzijdank ben ik met de laatste ronde bezig, mijn jongste zit ook in groep 8.
Sterkte met wachten!
(enne...als het je laatste is kun je nu dus wel flink de barricaden op als het nodig mocht zijn

laat advies

@kaorie

Kan me voorstellen dat zo'n laat advies nogal rauw op het dak vallen voor sommige kinderen en ouders.
Groep 8 is al spannend genoeg voor de kinderen.
Ons werd verteld dat het pré advies ook op tijd werd gegeven om te checken hoe ouders naar hun kinderen kijken. Hebben ze te hoge of te lage verwachtingen.
Voor ze het pré advies gaven aan onze zoon vroegen ze eerst naar welke school hij zou willen, gewoon om in te schatten waar hij zichzelf heen zag gaan.
Jammer dat ze echt niets los laten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2018 om 11:34

Behoudend

Hier zou je met die scores echt geen havo-advies krijgen. Onze oude basisschool heeft echt belachelijk behoudend geadviseerd. Zelfs de jongen die overduidelijk zeer begaafd is, en hoog scoorde, kreeg een h/v-advies vanwege een enkele II hier en daar. Mijn eigen kind heeft met hangen en wurgen en een enorm goede eindcito tl-advies gekregen. De gewone cito's varieerden tussen II en V, waarbij de tweeën momentopnames werden genoemd, en de vijven niet (voorlopig advies was kader).

Bo

Bo

02-02-2018 om 13:36

Pien

"Begrijpend lezen wordt tegenwoordig (cito versie 3.0) tweemaal per jar getoetst. Behalve in groep 3, daar alleen aan het eind van het jaar."

Dat wist ik niet. Goede verbetering! Ik vond dat altijd zo stom, 1 slechte toets die dan allesbepalend was. Mijn zoon (nu brugklas VWO) was nl slecht in begrijpend lezen. Dat kon zo maar een IV zijn. Jongste zit in groep 5 nu, maar kreeg vorig jaar ook maar 1 keer per jaar Cito BL.

@Grasspriet: je kind zit nog in groep 7. Houd er rekening mee dat voorlopige adviezen altijd aan de voorzichtige kant zijn. Bij ons op school was het zelfs zo dat vrijwel alle kinderen een stapje omhoog gingen bij hun eindadvies. Ze willen de kinderen ook prikkelen om extra hun best te doen in groep 8.

Advies

Hallo,
Ook ik zou graag advies willen krijgen. Mijn zoon zot in groep 7.
Spelling II
Spelling werkwoorden I
Begrijpend lezen II
Rekenen III ( groep 6 II)
Wat zeggen jullie?
Groetjes Marloes

Advies

Hallo,
Ook ik zou graag advies willen krijgen. Mijn zoon zot in groep 7.
Spelling II
Spelling werkwoorden I
Begrijpend lezen II
Rekenen III ( groep 6 II)
Wat zeggen jullie?
Groetjes Marloes

Loes 38

Mijn dochter heeft ongeveer hetzelfde
Begrijpend lezen II
Rekenen III
Leerkracht van mijn kind twijfekt tissen havo en mavo, dit waren wel de E6 scores. Ben benieuwd wat de M7 scorre zullen zullen zijn als ze rekenen beter maakt zal het havi worden anders misschien mavo

vlinder72

vlinder72

03-02-2018 om 10:07

Loes38

Bij ons op school zou het Havo zijn. Maar het hangt zo erg van de school af en van de regio waar jullie school in staat. Wij wonen in een regio waar scholen niet zo moeilijk doen. Wachtlijsten zijn er niet. Slechte scholen ook niet. Adviezen zijn hier aan de hoge kant. Het is hier meer geef een kind een kans dan laten wij maar geen risico's nemen.

Mavo havo

Als rekenen een II wordt, dan zeker wel havo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.