Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama

Mama

13-02-2017 om 20:43

Welk type onderwijs met deze cito's?

Onze zoon heeft de volgende citoscores:

Technisch lezen Avi: I
Technisch lezen DMT: I
Spelling: III
Begrijpend lezen: II
Rekenen: V
Rekenen tempo test: I
Woordenschat: I

Scores voor woordenschat en technisch lezen zijn altijd hoog geweest.
Spelling, begrijpend lezen en rekenen wisselen de afgelopen jaren nogal, varieert van II tot V. Geen stabiel beeld helaas.

Zoon heeft zwakke executieve functies, heeft veel moeite met het kiezen van een juiste oplossingsstrategie en werkt niet nauwkeurig (en wel heel erg snel). De juf gaf aan dat hij de cito rekenen over gaat doen, maar dan 1 op 1 afgenomen door de ib-er om te kijken naar zijn taakaanpak en tempo.

Volgende week krijgt hij een voorlopig advies voor VO, maar we hebben geen idee welke kant we op moeten denken. VMBO-TL? Basis? Kader?

Wat denken jullie? Puur orienterend, ter voorbereiding van ons op het gesprek met school.....


Triva

Triva

13-02-2017 om 21:05

nee

Bij deze uitslagen moet je naar het kind in de klas kijken, daar kunnen wij echt niets zinnigs van zeggen.

Als het rekenen iets omhoog gaat zit er zeker mavo in wat mij betreft.

Mams

Mams

13-02-2017 om 22:02

Mmmm

Ligt echt ver uit elkaar. Die V score voor rekenen is zorgwekkend, anders was het denk ik havo. Nu lijkt VMBO TL nog niet eens heel logisch....

helga

helga

13-02-2017 om 22:58

ik zou

voor havo/vwo gaan.
Mits je een beetje zicht krijgt op wat mis gaat met rekenen.

Rekenen

Inderdaad moet je eerst uitzoeken waar de lage rekenscore vandaan komt. Gaan bv de methodetoetsen wel goed?

Caesar

Caesar

13-02-2017 om 23:21

Helga

Havo/Vwo, hoe kom je daar nou bij? Noch de Cito-scores, noch de uitleg van mama geven aanleiding tot zo'n advies.

helga

helga

14-02-2017 om 02:34

Caesar

Begrijpend lezen is ll, dat is havo niveau.
Bl is een belangrijke voorspeller voor schoolsucces vo. Voor zover cito goed voorspelt dan.
Verder scoort deze jongen ondanks zijn zwakke plekken een aantal keren een l. Dat zegt wel wat over zijn intelligentie.
Maar ik zou wel willen weten wat er gebeurt met rekenen. Ik neem aan dat daar wel eerder over gesproken is. Als niet duidelijk is wat er speelt zou ik wellicht verder onderzoek regelen.

Caesar

Caesar

14-02-2017 om 02:47

Helga

Een II voor BL is inderdaad havo niveao. Geen havo/vwo. En verder is die II niet heel stabiel:

"Spelling, begrijpend lezen en rekenen wisselen de afgelopen jaren nogal, varieert van II tot V. Geen stabiel beeld helaas."

Wat er mis gaat met rekenen is ook wel bekend:
"Zoon heeft zwakke executieve functies, heeft veel moeite met het kiezen van een juiste oplossingsstrategie en werkt niet nauwkeurig (en wel heel erg snel)."

Mogelijk dat met gerichte training de Cito's wel wat te verbeteren zijn. Maar met de beste wil van de wereld zie ik hier geen havo/vwo advies in.

Mama

Mama

14-02-2017 om 07:06

Lastig...

Uit de verdeelde reacties begrijp ik dat het lastig is om een inschatting te maken. We zijn dan ook heel benieuwd waar de leerkracht mee gaat komen. Zellf hebben we geen idee wat t beste voor hem is, maar sowiso lijkt havo/vwo mij niet realistisch. Gevoelsmatig havo ook niet, ook al scoort hij het meeste wel op havo niveau.

Rode draad bij onze zoon is dat hij zo ontzettend grillig presteert en het zijn hele basisschoolperiode echt zwaar heeft gehad, zowel qua leren als in sociaal opzicht. Snapt oorzaak en gevolg niet goed, overziet complexe taken niet en zoals gezegd, taakaanpak is echt heel matig. Is de afgelopen jaren door alle partijen (hijzelf, school en wij) veel in geinvesteerd en is ook wel verbeterd, maar blijft allemaal zwak. Hij is inderdaad slim, maar verwerkt informatie op een ander manier dan de meeste mensen en heeft dus ook echt andere leerbehoeften dan het standaard kind....

Eigenlijk zou je een onderwijstype moeten hebben waarbinnen hij elk vak op zijn eigen niveau mag doen. Maar dat is een utopie, vrees ik.... Zou LWOO iets zijn voor hem?

Mams

Mams

14-02-2017 om 07:15

Methodetoetsen rekenen

@ Drietje: de methodetoetsen rekenen gaan heel wisselend. Van A tot D. Meeste A of B maar ook echt wel regelmatig D of C. Volgens de leerkracht zit het probleem vooral in het kiezen van de juiste bewerking bij de wat complexere sommen (als die bewerking uit meerdere stapjes bestaat slaat hij stapjes over, maakt slordigheidsfouten of gebruikt hij een totaal verkeerrde bewerking waardoor het antwoord uiteindelijk fout is). Daarnaast gaat hij sneller en onnauwkeuriger werken als hij bang is dat ie iets niet kan en de spanning dus oploopt. Dat helpt natuurlijk ook niet...

Soort school

Misschien is dan het soort school en de begeleiding belangrijker dan het niveau. Want hij kan het dus soms wel, dus dan zit het er wel in. Kleine school, kleine klassen, persoonlijke begeleiding. Dat werk. Misschien idd LWOO, maar dan heb je het volgens mij over basis of kader. Ik kan me voorstellen dat mavo er cognitief zeker ook wel in zit.

Ik denk dat hij in groep 7 zit? Vraag dan aan zijn juf of er scholen zijn met zo'n aanpak en ga daar praten. Je hebt nog een jaar de tijd. Misschien heeft een iq-test en/of of leerstijlenonderzoek ook nut. Dat geeft mogelijk een duidelijker beeld van de aanpak die hij nodig heeft.

Concentratie

En hoe is het met zijn concentratie?

lisbeth

lisbeth

14-02-2017 om 08:52

etiketje

Mama, heeft je zoon een etiketje? Ik wil niet meteen met iets zwaaien maar je verhaal komt me heel bekend voor van mijn kind met ADD. geen structuur kunnen zien. Veel slordigheidsfouten.
Is daar al eens naar gekeken?

Yep

Wat Lisbeth zegt, daar dacht ik ook aan.

V@@s

V@@s

14-02-2017 om 08:54

LWOO

Kan ook met VMBO-t, maar niet alle scholen bieden dat aan.

vmbo t/havo

Misschien is juist een dakpanklas zoals vmbo t/havo wel iets voor hem.

Li

Li

14-02-2017 om 09:28

kwartje

Mijn zoon is blijven zitten in 2 VWO en nu pas is het kwartje bij hem gevallen. Hij gaat als een speer, terwijl ze hem vorig jaar nog naar HAVO of speciaal onderwijs wilden sturen (alsof dat hetzelfde is, vrij vertaald: als wij er maar af zijn).

Sommige kinderen hebben net even wat meer tijd nodig. Dat is niet anders, maar je zit er maar mee. Als je kind niet in het systeem past, dan zul jij je best moeten doen hem passend te maken.

helga

helga

14-02-2017 om 14:40

Caesar

De zaken die jij noemt (die ts noemt) kunnen ook sterk belemmerend werken bij begrijpend lezen.
Toch scoort hij daar op havo niveau.
(op veel scholen komen kinderen met havo niveau in havo/vwo klas)
Dus of deze (vooralsnog zwakke) punten belemmeren hem niet dusdanig bij schools leren dat hij er echt last van heeft of zijn aanleg is (nog)groter dan dat wat er uitkomt.
Juist bij kinderen die zo grillig scoren moet je oppassen te snel conclusies te trekken.
Dit klinkt sterk als een kind dat qua onderwijsbehoeftes slecht matcht met school.
Dat betekent ook dat bijv cito scores niet zoveel zeggen.
(maar op sommige onderdelen scoort hij wel hoog, potentie zit er iig)
Eens dat soort onderwijs wel eens veel belangrijker kan zijn dan niveau.

Caesar

Caesar

14-02-2017 om 15:56

Helga

Grappig dat je mij verwijt te snel conclusies te trekken. Jij bent degene die met een advies komt, niet ik. Ik zie alleen nu geen enkele aanleiding om maar gelijk aan een havo/vwo advies te denken.

helga

helga

14-02-2017 om 18:27

Caesar

Ik was blijkbaar niet duidelijk.
Dat 'snel conclusies trekken' is absoluut niet naar jou bedoeld.
Maar mbt schoolkeuzes. Afstromen is nog altijd stuk makkelijker dan opstromen. Zeker voor kinderen die niet zo makkelijk matchen.

Mama

Mama

14-02-2017 om 19:40

School belangrijker dan schooltype

Ik ben het wel eens met de insteek om met name te zoeken naar een school die redelijk past bij wat hij nodig heeft. Inderdaad kleine(re) klassen, aandacht voor de randvoorwaarden en niet alleen voor het leren, etc. Goed om ons daarin te gaan verdiepen, bedankt voor de tip!

Zoon zit nu in groep 7 inderdaad. Hij heeft in groep 5 een intelligentieonderzoek gehad vanwege leerproblemen. GZ-psycholoog die dat onderzoek heeft afgenomen zag geen aanwijzingen voor psychiatrische problematiek (adhd, add etc) en ook niet echt voor specifieke leerstoornissen (zoals dyscalculie of nld). Wel heeft ze geconstateerd dat hij een enorm disharmonisch intelligentieprofiel heeft, uiteindelijk ten gunste van zijn verbale intelligentie maar met zowel op verbaal als op performaal gebied zeer grote uitschieters naar boven en naar beneden. Voor wie er verstand van heeft: IQ factor verwerkingssnelheid was 127, plaatjes ordenen 73, verbaal 111 en performaal 77. Vanwege de grote verschillen tussen verbaal en performaal IQ en ook op factorniveau is er toen geen totaal IQ genoemd.

Verder neigen wij qua type vervolgonderwijs eerder naar iets te laag dan iets te hoog, omdat hij altijd al op zijn tenen heeft gelopen. hij valtop sommige dingen echt ontzettend uit en dat merkt hij zelf natuurlijk ook. Hij is een streber maar voldoet vaak niet aan zijn eigen verwachtingen en dat maakt hem ook snel onzeker.

helga

helga

14-02-2017 om 19:56

duidelijk

Mama, ik hoop dat jullie een geschikte school vinden.
Met hopelijk ook genoeg kansen, volgens mij is dit typisch een kind waar je nog niet veel over kunt zeggen. (kan alle kanten op, kan nog groeien etc)
Iets als een brede (lange) brugklas zou ik hem wel gunnen.
Verwerkingssnelheid is wel enorm hoog, trouwens.
Houd daar wel ook rekening mee, hij kan echt afhaken bij onderwijs dat hem te langsaam gaat.
Hier een dochter die nooit getest is maar ook enorm snel met alles. (en vandaaruit ook onnauwkeurig, lijkt mij bijna onvermijdelijk met zo'n tempo. Maar zij heeft veeel nauwkeuriger leren werken hoor, inmiddels vo 2)

Op de een of andere manier krijg ik bij je postings het gevoel dat het over een kind gaat met behoorlijke potentie en dat die er niet uitkomt. Kan ook aan onderwijs liggen, ligt niet altijd aan kind.

dakpanklas

Ik zou echt kijken of er een mogelijkheid is om hem te plaatsen in een dakpanklas.

Gelijk hoog inzetten zou ik niet doen juist omdat hij al zo op zijn tenen heeft moeten lopen.

Een disharmonisch profiel is lastig mijn zoon had nagenoeg hetzelfde en werd juist doordat hij verbaal erg sterk was overschat in de rest.

Hij zit nu op vmbo t en doet het goed heeft het naar zijn zin.

Mama

Mama

14-02-2017 om 20:10

Potentie

@ hekga: Ik ben ook zeker van mening dat mijn zoon een kind is met een hoop potentie. Hij past helaas alleen niet zo goed in het onderwijssysteem zoals we dat in Nederland (en een groot deel van de wereld) hebben. Hij verwerkt informatie op een andere manier dan de meeste mensen en dat is vooral voor hemzelf erg lastig. Met name op school.

We zeggen thuis wel eens tegen elkaar 'zoonlief komt er uiteindelijk echt wel, hij moet alleen zijn schooltijd nog even zien door te komen voor het zover is'. En zo is het in onze ogen ook!

Meerjarige brede brugklas lijkt ook een goed idee, dan heeft ie nog wat meer tijd om verder te groeien en stel je de keuze qua niveau nog ff uit. Ben benieuwd of dat ergens in onze regio te vinden is: een kleine school met een meerjarige brede brugklas die kleine klassen heeft en waar ook aandacht is voor de randvoorwaarden en hoe kinderen hierbij te ondersteunen

Ja, dat wordt even zoeken Succes! Maar houd tochook zijn concentratie in de gaten. Dat kan ook hele wisselende resultaten veroorzaken.

helga

helga

14-02-2017 om 21:12

hier bijv

Hier hebben we vrije school, kleinschalig met brede brugklas.

Mama

Mama

14-02-2017 om 21:34

Vrije school..

Haha, Helga, wat toevallig! Zit net de website te kijken van vrije school. Struikelblok is wel dat hij nu niet op een vrije school zit en dat hij daarom zal moeten loten. Volgens mij zijn er de afgelopen jaren grote aantallen kinderen uitgeloot omdat de vraag veel groter is dan het aanbod

Maar los van dat probleem lijkt de vrije school wel een goede optie. Ik ga nog ff verder met speuren naar mogelijkheden...

helga

helga

14-02-2017 om 21:38

Ja, dat is hier ook (misschien wel dezelfde) en idd een nadeel van vrije school. Dat houdt het natuurlijk wel kleinschalig.
Jammer dat er niet gewoon meer aanbod komt bij meer vraag.

mirreke

mirreke

15-02-2017 om 13:44

Hier vrije school

waar vorig jaar alle kinderen een plek kregen. Er komen kinderen die langer dan een uur moeten reizen met de trein bv. dus van heinde en verre...

Wel grote klassen (vooralsnog) maar brede brugklas, relaxte sfeer.

Bevalt uitstekend.

Oh, en mama: bedenk wel: je kind kan niet per ongeluk een I scoren. Dat wil dus zeggen, als hij een I kan scoren heeft hij dat niveau. Hij kan wel per ongeluk lager scoren.

Ondertussen: hij heeft in groep 5 een iq-test gehad. Vergeet niet dat een kind in deze leeftijdscategorie nog enorm ontwikkelt en groeit. Zijn uitslagen kunnen nu alweer heel anders liggen. Dus hou je niet vast aan die scores.

En verder: probeer idd te voorkomen dat hij zich gaat vervelen op een te laag niveau waardoor hij alleen nog maar lager gaat presteren. Brede brugklas lijkt me wat dat betreft ideaal. Een school die hem als uitdaging ziet ook, om te kijken of ze eruit kunnen halen wat erin lijkt te zitten.

Ik zou denk ik inzetten op rekenen door zelf een bijlesdocent te zoeken. Kan goed zijn dat hij daardoor zelfverzekerder wordt waardoor de stress bij het presteren onder druk ook afneemt.
(Wij hebben precies hetzelfde gehad bij onze zoon, maar dan niet met rekenen maar begrijpend lezen. Heeft ongelooflijk goed uitgepakt. Alleen al omdat hij zich daardoor veel beter in zijn vel ging voelen.)

Theelen

Theelen

06-03-2017 om 21:25

Verwarrende scores en advies

Hoi mijn dochter van 11 ( september2005) heeft net haar advies gehad en was heel teleurgesteld.
Haar scores
Begrijpend lezen niveau2 II (M7 I+)
DMT. II
Rek.wiskunde. IV ( stabiele steigende lijn)
Woordenschat. II ( net geen I)
Spelling. IV
Studievaardigheden. III
Haar rapportcijfers zijn veelal ruim voldoende en goed en een enkele voldoende en matig. Ze heeft extra Engels gedaan voor tto te gaan doen. Motivatie is goed werkhouding goed.
Nu krijgt ze advies vmbo- tl plaatsingsadvies vmbo theoretisch havo.
Ik vind het allemaal onduidelijk denk zelf dat ze Havo goed aan zou kunnen, misschien zelfs VWO maar de school denkt anders wat nu?

Triva

Triva

06-03-2017 om 21:29

tja

Ze heeft geen enkel vwo niveau behaald dus een prima advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.