Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jo

Jo

02-11-2013 om 21:45

wel of niet zeggen op school

Dochter heeft een spelletjes middag gehad op school. Door een paar jonge meiden, voor hun studie. Prima, leuk. Alleen is dochter flink gevallen, tand door de lip en een dag later een hele blauwe lip, 3x zo dik.... leuk vooral omdat we feest hadden van mijn schoonouders, staat zo leuk op de foto
Op school hebben ze er alleen een natte doek tegen aan gedaan. Eigenlijk had ik het fijn gevonden dat ze het echt hadden gekoeld, er zijn van die koelzakken op school. Of dat ze me hadden gebeld, dan had ik haar opgehaald. Vooral omdat ik weet dat ze met sommige kinderen voor het kleinste ongelukje naar de huisarts gaan......
Ben ik nu te overdreven bezig om er iets van te zeggen? Ik heb nog tot maandagmiddag om te beslissen.

Suze

Suze

02-11-2013 om 21:54

tja

Jo, vervelend, maar het is gebeurd. Je kan er wel iets van zeggen, maar je draait het natuurlijk niet meer terug.

Maar als het je goed doet om - voor het geval jouw kind of een ander kind nog eens gebeurt - om er iets van te zeggen, dan zou ik dat zeker doen.

Misschien dan wel handig om het in de vragende vorm te doen. En meer op de toekomst gericht voor als zoiets nog eens voorkomt.

En ik zou ook onwijs balen hoor, als ik jou was, ook vanwege die foto's .

Dochter wel weer over de schrik heen?

Bol wol

Bol wol

02-11-2013 om 22:02

Stom van school

Ik zou hier echt kwaad om zijn. Waarom hebben ze je telefoonnummer nodig, als ze je niet bellen als je kind zo hard valt? Ik zou er dus wel wat van zeggen. Als ze bellen omdat mijn zoontje in zijn broek gepoept heeft, verwacht ik ook dat ze bellen in dit geval.
Zijn haar tanden niet beschadigd?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-11-2013 om 22:21

Hmm, misschien ben ik een waardeloze moeder

Maar ik zou bij mijn eigen kind precies hetzelfde hebben gedaan. Hup, koude doek er op en eventueel een ijsje er in. Ik hoef hiervoor niet gebeld te worden, het is gebeurd en prima opgelost. Zonde van de foto's, maar dat maakt het wel wat meer zoals kinderen zijn.
Ze had ook op weg naar huis over een stoeptegel kunnen vallen, beetje flauw om het op een stagiaire af te wentelen.

Jo

Jo

02-11-2013 om 22:44

dochter

Is er weer helemaal overheen hoor, ze kan wel wat hebben. D'r tanden zitten nog gewoon goed op de plek.
@Rosa, ik wentel niks af op de stagiar, het zijn meiden van een jaar of 16, ik ga er vanuit dat de leerkrachten erbij waren.

Ik weet niet beter dan hij zulke ongelukjes te koelen met ijs, maar 2 uur later heeft dat al veel minder effect.

@bol wol, dat is dus precies wat ik bedoel, voor kleine dingen bellen ze en voor dit dus niet..
@Suze bedankt voor je tip.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-11-2013 om 23:23

Bellen

Ik ga er van uit dat school mij belt als ze het niet zelf kunnen oplossen of doktersbezoek gewenst is. Een poepbroek kunnen ze niet oplossen omdat hier geen faciliteiten voor zijn. Voor een kapotte tand word ik gebeld, tand door de lip/schaafwond/scheur in kleding en dergelijke uiteraard niet. Ik verwacht wél dat juf dat even komt vertellen na schooltijd.
Volgens mij was het voor jou niet zo'n issue geweest als je dat feest niet had. Anders had je dochter een paar dagen wat minder beeldig uit gezien en was dat hooguit vervelend maar nu is het bewaard voor het nageslacht.

Dalarna

Dalarna

03-11-2013 om 00:18

hmm

Koelen met ijs, ach ik verwacht niet dat het resultaat dan zoveel mooier was geweest, een lip zwelt gewoon meteen enorm op en een kind vindt dat ijs ook al snel te koud en houdt het er niet meer zo lekker tegenaan.

Rafelkap

Rafelkap

03-11-2013 om 07:41

pijn

Was je dochter verdrietig en vooral: had ze (veel) pijn? in dat geval hadden ze jou moeten bellen. Ik zou dit belangrijker vinden dan dat ze er appetijtelijk uitziet op jouw feestje, dat is natuurlijk geen argument om mee aan te komen.
Misschien hielp die natte doek afdoende en zag het er op dat moment niet ernstig uit. Ik weet niet of die 'meiden' alleen verantwoordelijk waren of dat ze hulp hadden ingeroepen, daar kan je wel naar informeren.

pardoes

pardoes

03-11-2013 om 10:21

zou ik ook zo hebben gedaan

Ik ben denk ik ook een waardeloze moeder. Natte doek erop, en gewoon weer lekker verder spelen. Misschien was ijs beter geweest, maar denk je echt dat er dan geen zwelling of blauwe kleur was geweest?
Je schrijft dat je je dochter had willen ophalen. Wat had je willen doen doen? Naar de dokter gaan? In bed willen stoppen? Met een dekentje op de bank?
Dit soort ongelukjes gebeuren nu eenmaal. Je kunt het niet voorkomen. En als het gebeurt, dan wordt het een tijdje dik en blauw, en dat gaat gewoon weer over. Ik zie niet goed in waarom school moet bellen voor iets dat ze zelf hebben opgelost, en waar je als ouder ook weinig mee kan doen op dat moment. En kind had er blijkbaar niet dusdanig veel last van dat ze niet meer op school kon blijven. Prima keuze dus van de leerkracht om het te vertellen aan het einde van de schooldag. School is tijdens schooluren verantwoordelijk voor de kinderen; ze hoeven niet voor ieder wissewasje direct de ouders te bellen. En voor mij is een tand door de lip een wissewasje, een vervelend maar onschuldig speelongelukje. Als er iets met het gebit aan de hand is, vind ik het een ander verhaal, maar dat is hier dus niet aan de orde.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-11-2013 om 10:57

Ik ook

Ik was ook niet verder gekomen dan een natte doek. Wij hebben niet eens ijszakken in huis, heel erg geloof ik.
School moet bellen als een kind ziek is of erg gewond. Dat was toch niet zo?
Ik zou er niets van zeggen, je bent dan algauw een zeur.

Gastouder

Helaas gebeurd het wel eens dat een kind een rare smakkerd maakt.
En met een tand door de lip, doe je er een nat koud doekje op.
Je vraagt of het kind misselijk is of last van duizeligheid heeft.
Als ze hierop nee zeggen, laat je ze rustig even bijkomen op de bank.
Een dikke lip en wat blauwigheid is daarbij niet te voorkomen.

En ik ga de ouders echt niet op het werk bellen dat hun kind is gevallen en een tand door de lip heeft.

Wel jammer van de foto's, maar het had erger af kunnen lopen met een valpartij.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-11-2013 om 19:42

Onze jongens

deden dit bijna altijd: zich een blauw oog/dikke lip ofzoiets vallen vlak voordat we naar opa en oma zouden gaan. Het leek wel of ze het er om deden! En dan niet thuis, maar op school of (vooral) op de BSO en onderweg van school naar BSO. En we zijn daar echt nooit voor gebeld, wel werd er bij het ophalen even gemeld wat er gebeurd was. Eén keer herinner ik mij dat jongste (toen 6?) echt hard gevallen was, flinke schaafwond op zijn voorhoofd en een enorme buil die in de volgende dagen wegzakte richting blauw oog. Tsja, ze waren net bij school weg (lopend, groepje van 8 kinderen of zo met leidster) op weg naar de BSO, dus tegen de tijd dat ze daar aankwamen (10 min) was er weinig meer aan te doen dan schoonmaken en nakoelen.
Marjoleine

Esmee

Esmee

08-11-2013 om 12:22

Bol wol …..eens met Rosa van der Zanden

"Ik zou hier echt kwaad om zijn. Waarom hebben ze je telefoonnummer nodig, als ze je niet bellen als je kind zo hard valt?"

Misschien omdat het alleen ging om een tand door de lip na een val en geen gebroken arm of iets dergelijks waar acuut een arts bij gehaald moet worden of een ambulance voor gebeld met worden en uiteraard de ouders??

Kom op zeg! Ze is gevallen, tand door de lip. Jammer en vervelend maar dit is nou niet echt iets om nu per direct ouders voor naar school te laten komen. Denk ook dat het er meer om gaat dat ze naar dat feestje moest en dat topic startster daar mee zit zoals Rosa van der Zanden ook al aangeeft; ze staat op de foto met een dikke lip... Ben het verder met Rosa eens.

Katniss

Katniss

08-11-2013 om 12:56

Schoolfoto's (o.t.)

Volgens mij heb ik van jongste wel van drie jaar school/kdv-foto's waarop ze met een blauw oog of dikke lip staat. School hoeft mij met kleine ongelukjes ook niet te bellen, anders blijven ze aan de gang. Plus dat je toch best wel schrikt als school belt, en dat is dan helemaal niet nodig voor een tand door de lip of schaafwond.

Bianca

Bianca

08-11-2013 om 13:31

Ik ben juist vaak voor onzin gebeld

Eigenlijk alleen door BSO en opvang.
En daar werd mijn baas niet blij van. Hebben we zelfs een lichtelijk een conflict over gehad destijds.

Een keer had dochter vinger tussen de deur gehad. Dat klinkt erg, dus ik direct naar de BSO toe.
Dochter had niet eens een schram, het was niet blauw en alles deed het nog.
Ze had wel erg gehuild, maar meer van schrik.
Toen we thuis waren en ik er nog goed naar wilde kijken wist dochter niet eens meer om welke hand het ging! En ik kon het ook niet meer achterhalen.
Nou sorry hoor, maar hier ben ik dus wel even nijdig om geworden.

Dit was dan wel het sufste voorval, maar ik ben dus vaker gebeld door de opvang om niet erg ernstige ongelukjes.
En ze belden altijd mij omdat ik dichtbij werkte en sneller ter plaatse zou zijn als man.

Een tand door de lip vind ik ook niet direct iets om over te bellen, maar het zou fijn zijn als het bij het ophalen even wordt verteld. Is dat niet gebeurd? Dan zou ik er wel iets van zeggen.

Bianca

Bianca

08-11-2013 om 13:36

Katniss ook ot

Ha ja op schoolfoto's heb ik ook wel een paar flinke missers door een blauw oog of schram. Ik heb daardoor echt een paar schoolfoto's laten zitten.

Maar de ergste vond ik nog degene waarbij mijn kleuterdochter een haarband in had die ze wel heel merkwaardig op het laatste zelf opnieuw had ingedaan.
Ik baalde dat hier nou niemand even had ingegrepen.
Ik heb deze uiteindelijk toch ook niet genomen, want zuslief (het was een duo-foto) had haar ogen half dicht.
Zegt ook wel iets over die fotograaf.

En ikzelf had vroeger vaak een ontstoken oog of koortslip. En op een of andere manier altijd als de schoolfotograaf kwam

Tijgeroog

Tijgeroog

08-11-2013 om 15:29

Schoolfoto

Ik heb van de peuterspeelzaal een foto waar dochter met een kras op haar gezicht staat, cadeautje van een groepsgenootje.
Maar ook van de peuterspeelzaal: een groepsfoto waar ze met haar handen voor haar gezicht op staat. Madame wilde niet oo de foto...

suus36

suus36

08-11-2013 om 16:38

niet zeggen

Ik denk dat er ook draadjes te vinden zijn van ouders die vinden dat er te snel gebeld wordt. Wat dat betreft doe je het als leerkracht ook noot goed..... Er was toch geen levensbedreigende situatie, ook geen scheur die gehecht moet worden om blijvend letsel te voorkomen, tanden zitten nog goed. Waarom zou je dan ouders bellen?

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 20:58

Bianca

Dat je zegt dat ze altijd jou bellen begrijp ik niet. Moet de school ook nog onthouden dat ze afwisselend jou of de vader bellen? Je kunt toch zelf de vader bellen?

Mijn man is eens naar huis gegaan op de scooter omdat kind naar de dokter moest vanwege wellicht een gebroken pols. Naar de huisarts kon kind nog wel achterop de scooter maar toen moest hij alsnog mij bellen voor een rondje ziekenhuis.... niets aan de hand natuurlijk (iets wat ik eigenlijk in 1 oogopslag zag en wat ik ook in vier keer met beide jongens goed had: wanneer het wel en wanneer het niet mis was).

Omdat er dus niets aan de hand was besloot school 5 wk later maar niet meer te bellen en ja, toen was het wel mis.... zucht. Had kind nog 2 uur met pijn in de klas gezeten terwijl het niet eens meer in staat was om zijn veters vast te maken. Inderdaad scholen doen het toch altijd fout en ik neem ze dat hier niet kwalijk. Boos worden omdat ze je niet gebeld hebben bij een tand door de lip verbaasd mij wel een beetje. Ik wil gebeld worden als mijn kind naar een dokter moet of naar huis moet. Anders niet.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 20:59

Oja

Man moest mij bellen omdat ik met de auto naar mijn werk was dus

Bianca

Bianca

08-11-2013 om 21:13

Vader bellen

Had ik inderdaad vaker moeten doen. Heb ik uiteindelijk ook wel eens gedaan.

Maar als je een BSO juf aan de lijn hebt die zegt dat er dringend iemand moet komen wegens een ongelukje dan ben ik toch geneigd te gaan. Want mijn reis was een kwartier en van man een uur.

Ik werd op een gegeven moment wel iets gehaaider erin, en vroeg eerst na wat er gebeurd was. En om welke verwondingen het ging.
Ik heb kinderen die zeker toen ze nog kleiner waren erg overtuigend een pijntje tot iets ergs konden opblazen. Ik denk dat de BSO daar nogal makkelijk intrapte. Die juf was ook redelijk snel in paniek naar mijn idee.
Nu ik erover nadenk was het wel steeds die juf.

Het klinkt nu een beetje alsof het iedere week raak was. Dat was nou ook weer niet hoor. Maar ik ben zeker drie keer redelijk halsoverkop naar de BSO gesjeesd. Alle keren was er eigenlijk niks.
En man is ook een keer geweest. Die is toen flink pissig geworden, en toen is het nog een keer gebeurd.
Dochter was toen vrij rottig van de trampoline gevallen, maar dat bleek ook erg mee te vallen, zucht...

Gelukkig zijn ze nu groter en gaan ook niet meer naar de BSO.

Het is overigens nooit school geweest die belde. Toch wel raar eigenlijk dat er daar nooit iets misging.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 22:40

Bianca

Misschien had de school iemand die WEL goed kon inschatten of er medische hulp noodzakelijk was of niet. Zoiets is natuurlijk ook moeilijk in te schatten als het niet om je eigen kind gaat. Als je een kind kent en weet hoe het reageert wordt het wel eenvoudiger:

Mijn oudste brak vorig jaar zijn pols bij een wedstrijd (mijn man en ik waren er niet bij, het was een uitwedstrijd) en achteraf hoorde ik van mensen dat ze schrokken van de reactie van zijn coach, die sprak hem nogal behoorlijk streng toe en dat kwam hard over. Ik was hem zeer dankbaar want hij wist dat mijn zoon zo in een hyperventilatie kon schieten bij flinke pijn en dan zou hij 3 kwartier niet meer normaal aanspreekbaar zijn geweest. Dat was een paar maanden daarvoor twee keer gebeurd en ondertussen had hij daar hulp bij gekregen maar we wisten nog niet wat er zou gebeuren als hij weer getriggerd zou worden.

Ik kan mij voorstellen dat bij een meisje wat de boel nogal kan opblazen het heel lastig wordt. Verder vind ik het niet meer dan logisch dat ze jou belden want jij vond ook dat je het niet kon maken om de vader te laten komen. Dan was daar toch niets mis mee?

dc

dc

08-11-2013 om 22:42

protocol?

Bij ons op school hebben we vrij duidelijke regels wanneer we naar huis bellen. Dus behalve bij ziekte, bellen we altijd als er op het hoofd is gevallen of er een duidelijke wond is ergens. Vaak niet om te zeggen om ze op te halen, maar om ze te waarschuwen dat ze niet schrikken als ze het kind zien. Ik begin zo'n gesprek ook altijd met "het is niet ernstig hoor, en u hoeft niet te komen, maar ik wilde even laten weten dat...". Voor zulke dingen laat ik eventueel een bericht achter op een antwoordapparaat van een mobieltje, maar ga ik niet het werk bellen. Dat doe ik wel als we ons ongerust maken en vinden dat het kind opgehaald moet worden.

En je krijgt ook wel een beetje een gevoel over wie liever wel en wie liever niet gebeld wil worden. Vaak zijn het degenen die 4 kinderen ofzo hebben, niet zo happig op updates. Ouders van 1 kind daarentegen willen graag alles weten. In mijn ervaring dan, uitzonderingen daargelaten.

Over een tand door de lip zou ik dus wel even een berichtje hebben achtergelaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.