Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
84H@artog

84H@artog

28-06-2019 om 23:00

wel of niet thuis oefenen van schoolstof in groep 1?

Mijn zoontje zit in groep 1 en krijgt regelmatig oefeningetjes mee van school met letters en cijfers met daarbij aantekeningen wat we thuis nog kunnen oefenen.
Als hij er zelf mee komt of er enthousiast over is, wil ik het graag stimuleren. Maar ik merk dat mijn zoontje steeds meer weerstand heeft om dat te doen. En ergens vind ik het zelf ook nog wel erg vroeg om hem na school nu al een soort huiswerk te geven. Ik vind de school zelf eigenlijk al wel pittig genoeg voor een vierjarige.

Ik vraag me af wat eigenlijk een gangbaar moment is waarop kinderen huiswerk moeten maken?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-06-2019 om 23:04

Haha

Nou, groep 1 is te vroeg. Je kunt soms een beetje klooien met zo’n magneetbord met letters en cijfers, of je gaat bij de huisnummers alle achten zoeken, maar natuurlijk geen echt huiswerk.
Persoonlijk vind ik de hele basisschool daarvoor te vroeg. Ze krijgen op de middelbare school zoveel huiswerk, dat al dat ‘geoefen’ op de basisschool volstrekt nutteloos is.

Das wel heel vroeg

Misschien bedoelen ze het als tips om mee te spelen in het dagelijkse gebeuren en niet als oefenen in de zin van verplicht oefenen?

Zeker niet

Gewoon naar school gaan is voor een kleutertje echt meer dan genoeg. Sterker nog, heel dat aanvankelijk lezen en aanvankelijk rekenen in de kleutergroepen is in het gunstigste geval onnodig. In het ongunstigste geval zit het in de weg van de echte activiteiten die bij de ontwikkeling op die leeftijd horen en die zijn voornamelijk sociaal en motorisch. Als je zoontje er geen zin in heeft: niet doen.
Verder eens met Phryne over huiswerk op de basisschool. Ik geef les op het VO en er is echt geen brugklasser die beter of meer huiswerk maakt omdat ze op de basisschool ook weleens wat mee kregen. Dan krijgen ze opeens elke dag huiswerk, voor meerdere vakken, en dan leren ze het snel genoeg, mede met studielessen. Of ze doen het niet, en dat staat allemaal los van wat ze op de gedaan hebben.

Taaldocent

Taaldocent

29-06-2019 om 09:06

nee niet doen

Dat is veel te jong! Met letters en klanken maak je een begin in groep 2, en dan op school en niet thuis. In groep 1 krijgen ze hooguit iets mee van wat er in groep 2 gebeurt.
De verschillen worden alleen maar groter. Kinderen die er snel en goed in zijn doen toch wel dingen thuis, kinderen die daar niet goed in zijn en geen ouders hebben die daarbij helpen krijgen niet wat ze nodig hebben want school veronderstelt dat het thuis wel gebeurt.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat scholen dat aan ouders overlaten en niet gewoon goed onderwijs kunnen geven. En maar klagen over laaggeletterdheid en kansenongelijkheid. Bah!

Navragen

Vraag eens op school na wat de bedoeling is qua oefenen. Hier kregen ze ook dergelijke werkjes mee naar huis om thuis te oefenen en te laten zien. Tenminste zo werd dat tegen de kinderen gezegd. In de praktijk was het meer ter info zodat we als ouders wisten wat ze geoefend hadden, welk thema er behandeld werd en waar je dus op in kon gaan als de kinderen het er over hadden en ze zo te stimuleren. Meer niet. Dat vond ik wel prettig.

Jasmijn

Jasmijn

29-06-2019 om 09:21

Wat AnnaNiem ook schrijft

Mijn interpretatie is ook zoals AnnaNiem schrijft. Dat het leuk is om te weten waar je kindje een beetje mee bezig is, niet meer en niet minder. En als je weet dat het om cijfers gaat dan kan eens een keertje in de supermarkt een grote 1 of 2 aanwijzen, en dan eens kijken of je kindje dat leuk vindt of totaal niet boeiend.
Ik zou niet beginnen aan oefenen hoor, op die leeftijd, thuis is lekker thuis.

Rixt

Rixt

29-06-2019 om 17:14

Nee

Ik zou zeker muteert gaan oefenen met een kleuter, laat ze lekker spelen en zelf dingen ontdekken. Het voegt ook niks toe voor later. Mijn zoon kon in groep 2 alle losse letters, maar als er bijvoorbeeld vis stond kon hij daar niks van maken, dochter had zichzelf leren lezen in groep 1 en 2, die begon in groep drie met AVI e4. In groep 5 waren zoon en dochter allebei op hetzelfde niveau, AVI plus, de voorsprong was dus snel weg.

84H@artog

84H@artog

29-06-2019 om 19:34

vond het ook al veel te vroeg

We krijgen trouwens niet dagelijks dingen mee hoor maar de laatste weken wel wat regelmatiger. Mijn zoon gaat komend jaar naar groep 2 en ik was al een beetje bang dat het daar al normaal zou zijn.
Ik zal maandag is met zijn juf praten hoe ik het moet interpreteren

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.