Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

wel of niet overstappen in gym 3

Mijn oudste zoon zit nu ver weg (ca. 3 uur reistijd per dag, trein met overstappen, 2x fietsen) op school omdat aan deze school een topsport academy verbonden is. Begin dit schooljaar is hij gestopt met het topsportdeel omdat dat niet meer te combineren was met het gymnasium rooster (hij zou teveel lessen missen).
Nu wil hij graag dichterbij naar school. De vraag is echter: is dat verstandig, zo halverwege het 3e jaar?
We zijn vandaag op een school dicht bij huis wezen praten (waar zijn jongere broer in de brugklas zit). En op zich zien die het wel zitten. Wel loopt hij op een paar vakken achter (Latijn zelfs 5 hoofdstukken!) en heeft hij sinds de brugklas geen Duits meer gehad (maar wel Spaans wat ze op deze school dan weer niet geven).
Tja tja tja, ik vind het lastig. Wie kan er een zinnig advies geven? Stappen we over en haalt hij de achterstand wel in, of toch maar wachten tot het einde van het schooljaar en na de pakketkeuze hier beginnen?

Angela67

Angela67

12-11-2014 om 16:21

hoe langer je wacht

hoe groter de achterstand wordt. Dus ik zou overstappen zodra hij een knoop kan doorhakken. En dan in overleg met nieuwe school een handig bijwerkprogramma starten. misschien loopt hij met andere vakken wel voor/gelijk en mag hij daar wat lestijd van besteden aan Duits en Latijn?
gr Angela

Annet

Annet

12-11-2014 om 16:47

Hoe makkelijk is hij met het leren van een taal

Als ik naar mijn dochter kijk toen zij in klas 3 zat, dan had ze geen Duits willen inhalen. Latijn inhalen wel.
Voor het Latijn is het beter om snel over te stappen, anders wordt het niveauverschil nog groter.
Voor Duits is het beter om te wachten tot eind van het jaar. Dan kan hij dat vak laten vallen.
Zou het mogelijk zijn om nu over te stappen en het Spaans af te maken op de oude school dmv zelfstudie in de uren dat de klas Duits krijgt? Of het Spaans in sneltempo af te maken voor het hele jaar? Zodat hij na de kerst kan overstappen met een eindcijfer voor Spaans van de derde klas.

Ervaring

Ervaring

12-11-2014 om 18:23

Overstap halverwege tweede klas

Mijn zoon is halverwege de tweede klas overgestapt. Het grootste obstakel was Grieks, waar hij toen al (na slechts een half jaar les) al een half jaar achterstand op had, aangezien de nieuwe school letterlijk twee keer zo snel door de stof ging. Wachten had de achterstanden (ook voor andere vakken) alleen maar erger gemaakt.

Wij wilden pas na de zomer overstappen, maar het bleek i.v.m. het welzijn van zoon onverstandig om het schooljaar op de oude school af te maken. Achteraf hadden wij direct moeten overstappen (na de kerst).

Zoon had nooit natuurkunde gehad, maar bleek hier in de praktijk geen hinder van te ondervinden. Bij een taal ligt dat natuurlijk anders. Ik vraag mij net als Annet af hoe snel je zoon talen oppikt. Aangezien hij ook Latijn heeft, zal hij geen moeite hebben met de grammatica. Het zou dan voornamelijk gaan om een achterstand in woordenschat.

Heb je je vraag op school overlegd? Hopelijk denken ze mee aan een oplossing. Hier werd bijv. beloofd dat zoon geen overgangsrapport hoefde te hebben, als er maar groei in zat. Hoewel dat uiteindelijk helemaal niet nodig bleek, gaf het wel ademruimte.

Jippox

Jippox

12-11-2014 om 19:02 Topicstarter

school

De nieuwe school (bij monde van de bouw coördinator, tevens docent geschiedenis) zag weinig problemen. Bij een aantal vakken (zoals geschiedenis en Grieks) loopt hij ook voor. En we hebben ook niet alle vakken besproken eigenlijk.
Het lastige vind ik, dat het gemiddelde cijfer in de 3e er natuurlijk wel toe doen bij hoeveel vakken je (extra) mag volgen in de 4e. Zoon staat nu gemiddeld een 7,5. Zou zonde zijn als dat (veel) lager wordt. Maar dat hebben we dus niet besproken, hoe daar mee omgegaan wordt.
Zoon wil NT gaan kiezen met economie erbij. Zelf ziet hij het geloof ik wel zitten. Op zich leert hij makkelijk, het is meer de motivatie die niet altijd even sterk aanwezig is zeg maar...

Ervaring

Ervaring

12-11-2014 om 19:15

Gemiddeld cijfer

Hier wordt je gemiddelde cijfer zogenaamd meegenomen in welke vakken je kind kiezen, maar in de praktijk wordt er naar het kind gekeken waardoor er geen eisen zijn. Wel krijg je van iedere docent een 'advies' = kies mijn vak wel/niet.

Annet

Annet

12-11-2014 om 19:33

Hier hetzelfde als 'Ervaring'

In de officiële informatie stond dat je een extra vak mocht hebben bij een bepaald cijfer gemiddeld. Nog meer vakken alleen in overleg.
In de praktijk bleek het niet zo moeilijk te zijn. Dochter haalde het gemiddelde cijfer in de derde niet (scheelde niet veel) maar mocht gewoon een extra vak in de vierde. In de vijfde zijn het totaal drie extra vakken geworden. Niemand is daarover in discussie gegaan. Oja, de coördinator vroeg of dat wel een goed idee was. Dochter zei: ja, anders verveel ik me alleen maar. En klaar was het onderwerp.

Nu iets korter
In de vierde hebben ze sowieso nog meer vakken dan hun uiteindelijke profiel. Dat betekent dat je ook eind vierde klas extra vakken kunt kiezen.
Bij dochter hadden ze in de vierde klas allemaal nog economie.

Ervaring

Ervaring

12-11-2014 om 22:52

Hier

Hier in de vierde echt alleen nog het gekozen vakkenpakket + de pretvakken zoals ANW en KCV/CKV. Ik hoor ook scholen die nog Frans en Duits verplichten in de vierde klas, maar hier (gelukkig) alleen de eigen vakken nog vanaf de vierde klas.

esther

esther

12-11-2014 om 23:07

hier

In de vierde nog verplicht een extra taal + filosofie + economie + aardrijkskunde. Daarnaast sowieso in de vierde een dubbel profiel. Dus of alle NT/NG vakken of allen CM/EM vakken.

Het is dus een zwaar jaar hier, zeker als je daarnaast nog een extra vak wilt kiezen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-11-2014 om 23:11

is dat zo?

"Het lastige vind ik, dat het gemiddelde cijfer in de 3e er natuurlijk wel toe doen bij hoeveel vakken je (extra) mag volgen in de 4e."

Is dat zo? Je schrijft 'natuurlijk', maar ik herken het vanuit onze ervaring hier op school niet.

Sawo

Sawo

12-11-2014 om 23:47

Hoeveel extra vakken

Hoi Jippox

Vanuit school werd mijn zoon ook de kant van extra valken op gestuurd maar ik vond sporten ( op redelijk hoog niveau) , tweetalig atheneum en nt profiel met economie eigenlijk wel voldoende voor een 15-16 jarige jongen. dDit bleek een goede keuze in de 4e waar de motivatie voor school en meeri interesse in andere zaken een goede keuze. Bedenk dat een aantal vakken goed doen belangrijker is dan veel vakken en dat de motivatie veel veel jongeren terugloopt in de bovenbouw. Ik zou gaan voor een zo snel mogelijke overstap en eventuele extra keuzes daar niet van af te laten hangen. Zoon was achteraf ook blij dat hij geen extra vak heeft gekozen.

Succes
Saar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.