Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel of niet cito oefenen

Mijn zoon zit in groep 3. Na de zomervakantie gaat hij naar groep 4. Hij kan goed leren. De methodetoetsen van school zijn ruimvoldoende/goed. Met rekenen heeft hij naast het gewone rekenschrift een plusboek. Lezen werkt hij met maan. Hij zit nu op E3 wat verder natuurlijk prima is. Zijn werkhouding is goed, kan goed concentreren en zelfstandig werken.

Maar dan zijn er de cito's die ineens een heel ander beeld geven. Hij heeft zowel voor rekenen als taal een IV score. De DMT toets was een V. Afgelopen maandag oudergesprek gehad en de juf kon laten zien dat hij wel goed vooruit gegaan is. Bij het eerste rapport had hij ook IV scores. Omdat het zo opvallend is dat ondanks goede score van de schooltoetsen de cito zo laag uitvalt gevraagd hoe zwaar deze cito's meetellen. Het komt er op neer dat ze nu al meetellen voor het uiteindelijke advies voor het voortgezet onderwijs. Natuurlijk wordt dit pas in groep 7/8 gegeven, maar ze volgend wel de lijn en de ontwikkeling. Ook had ze erover dat het wel vaker gebeurd dat een leerling in groep 3 de cito nog slecht maakt, maar dat dit in groep 4/5 beter wordt.

Het is misschien een beetje vroeg om me er al druk over te maken, maar ik zou het zonde vinden als mijn zoon straks een advies zou krijgen voor VMBO, terwijl hij volgens de schooltoetsen beter zou kunnen. Ik zie de cito wat dat betreft toch als een momentopname. Aan de andere kant wil ik hem ook weer niet naar Havo laten gaan, als dit toch te lasting zou zijn en hij misschien wel beter naar VMBO zou kunnen gaan.

Vandaar dat ik me afvraag wat wijs zou zijn. Wel of niet oefenen met de cito's in de hoop dat hij daar beter op scoort.

afwachten

Ik zou dat toch minstens nog een jaar afwachten. Pas vanaf groep 6 gaan de cito's echt meetellen voor het advies. Natuurlijk kijken ze naar de doorlopende leerlijn, maar als die stijgende is zal niemand struikelen over lage scoren in groep 3 en 4.

Ik zou echt nu vooral niks doen. Als hij eind volgend schooljaar nog steeds vergelijkbaar scoort, is het meer dan vroeg genoeg om er eens dieper in te duiken.

Taruh

Taruh

07-07-2016 om 09:31

ja dat helpt

want vaak worden dingen niet goed uitgelegd over de cito.

Een bij mijn kind beruchte vraag die uit de M4 komt was: verdeel 30.
Ze moeten dan 30 snoepjes verdelen over 3 kinderen. Maar er staat niet bij dat ze bedoelen in gelijke porties.

Mijn dochter had 5 / 10/15 gedaan, wat ik een keurige verdeling vind want niets over en niets te kort, maar volgens de cito is het fout.

Andere venijnige woorden zijn: ongeveer, dichtstbij(dochter nam een lineal ter hand)

Goed om er samen eens door heen te lopen om te zien of hij de vraagstelling uberhaubt begrijpt.

Hanne.

Hanne.

07-07-2016 om 09:50

CITO en Methodetoetsen meten iets anders

Als het probleem inderdaad zit in het begrip van de vraagstelling zal oefenen van de CITO vast helpen. Maar dan zou ik willen weten of daar het probleem zit.

In de CITO E3 zitten bijvoorbeeld ook gewoon sommen waar staat 7+8=... . De DMT is woordjes oplezen. Cito spelling gaat over spelling, ook daar weinig interpretatie. Een woord is goed of fout geschreven.

En realiseer je ook dat methodetoetsen en CITO iets anders meten. Methodetoetsen meten of je dat wat je net hebt geleerd kan reproduceren. CITO meet of je het later en in een andere situatie ook kan toepassen.

Dat kan een flink verschil opleveren.

Nooit voor Cito geleerd

In de onderbouw altijd E's gescoord terwijl de methodetoetsen uitstekend waren,
In de bovenbouw gingen de Cito scores ineens wel omhoog. Hij zit nu op VWO niveau.
Squla is een goede methode om op die leeftijd voor de Cito te oefenen.
Maar specifiek leren voor Cito heeft geen enkel nut. Ken genoeg ouders die dat hebben gedaan waardoor kind op havo/VWO zat en heel snel uitgevallen zijn omdat ze de capaciteiten /inzichten missen.
Die kinderen zitten met een enorme faalangst en deuk in hun zelfvertrouwen. Dat wil je miet voor je kind.

Te jong

Veel te jong om al te gaan oefenen. Pas vanaf groep 6 worden de cito's belangrijker, maar oefenen heeft ook dan alleen zin als er specifieke hiaten zijn, of bv de vragen niet goed gelezen worden. Ik zou bij zo'n jong kind helemaal geen nadruk leggen op de cito's, gewoon zeggen dat hij het geweldig heeft gedaan.

Tonny

Tonny

07-07-2016 om 11:03

hij zit in groep 3, begint na de zomer in groep 4

en je tobt nu al over zijn vervolgonderwijs - tenminste, zo komt mijn berichtje op je over.
Alles op zijn tijd.

Fijn dat je kind goed meedoet, plezier heeft in school. Waardeer dat, waardeer hem, en laat je zorgen over toetsen even los! Hij begint net, er gaat nog zoveel gebeuren, geef hem de ruimte!

Steeds vroeger

Ik begrijp de reactie van Tonny, ik had een beetje hetzelfde gevoel. Maar ik merk ook hoe in het onderwijs meer en meer wordt gekeken naar de onrwikkeling van het kind door eerdere jaargang mee te nemen als richtlijn.
Jaren geleden was de cito in groep 8 bepalend, met de invoer van de cito toetsen in groep 6 en even later vanaf groep 3, zie je een verschuiving.
Zelfs op de voorscholen worden al testen gedaan om een ontwikkeling in kaart te brengen.
Brrr..

Gelukkig heeft het kind van TS nog tijd genoeg om progressie te tonen.

lisbeth

lisbeth

07-07-2016 om 11:26

te vroeg

het heeft nog geen zin. Deze ciro's zijn ook nog niet bepalend. Bij ons tellen ze mee vanaf groep 6 maar als er ook dan een stijgende lijn in zit maken ze echt geen probleem van een lagere score in roep 6.
Mijn jongste gaat nu naar groep 7 en hij gaat vanaf dit najaar cito oefenen op school. Ik vind dit al jong omdatz e het belang er nog niet echt van in zien, het vo is toch nog een ver van je bed show. Maar ja, je kunt bijna niet anders.

Calenzia

Calenzia

07-07-2016 om 12:39 Topicstarter

Duurt natuurlijk nog wel even

Het duurt natuurlijk nog wel even voordat zoon naar het VO gaat en het kan heel goed dat zijn cito's in de toekomst iets heel anders laten zien. Maar omdat ik nu weet dat er wel naar gekeken wordt en niet weet waarom zoon daar zo laag op scoort, terwijl de school toetsen juist goed zijn.

Wat oefenen betreft lijkt het mij inderdaad niet goed om letterlijk elke avond cito vragen te oefenen, dat zou voor zoon ook niet goed zijn. Maar we zouden misschien wel een keer een boekje door kunnen nemen om te kijken hoe hij met de vraagstelling om gaat. Of oefenen met hardop voorlezen.

Calenza

Als je echt iets wilt doen, zou ik het meer zoeken in een indirectere aanpak. Lees je hem nog voor? (zo nee, ga dan voorlezen), praat dan eens na over het verhaal, stel wat vragen.
Verder kun je samen koken of bakken n.a.v. een recept. Laat je kind het recept lezen en zeggen wat er moet gebeuren. Héle goede oefening in begrijpend lezen!
Maar echt oefenen met schoolwerk zou ik gewoon niet doen. Voor je het weet gaat het tegenstaan, of krijgt hij het idee dat 'ie het niet goed genoeg doet of iets, en dan ben je alleen maar verder van huis. Je hebt nog alle tijd van de wereld, echt waar.

Inderdaad!

Veel voorlezen en dat een gezellig momentje maken. Later wordt dat dan samen lezen, om beurten. Mijn kinderen vinden dat nog steeds erg leuk en de oudste is bijna 14

Sanne

Sanne

08-07-2016 om 01:18

Oefenen of echt oefenen

Er is niks mis met in de vakantie eens zeggen 'het regent, laten we samen eens gezellig sommen maken, ik vind het leuk om te kijken wat jij op school doet'. Pak er wat cito opgaves bij, maak het gezellig en wie weet pikt hij iets op over de vraagstelling.

Maar echt gaan zitten en oefenen met een kind van deze leeftijd zou ik echt niet doen.

In het algemeen zou ik mij niet blindstaren op methodetoetsen, ze zeggen niet zoveel in vergelijking met de cito's. Veel meer overhoren van wat er net geleerd is dan algemeen inzicht. Ik ken kinderen die de hele basisschool rond de 8 zaten op methodetoetsen en toch viertjes scoorden op Cito.

Er kan nog veel gebeuren, na midden 5 krijg je pas een aardig beeld.

Zzofia

Zzofia

08-07-2016 om 01:57

Toch

Ik kan me toch wel voorstellen dat je vragen hebt, en dat het frustreert.
Het plaatje klopt gewoon niet. Een kind dat prima meekomt, en dan zo slecht scoren op de cito. Dat is gewoon vreemd.
En dan kunnen we heel hard roepen dat het 'maar' een cito is, 'maar' een toets, en ondertussen worden ze hoe langer hoe belangrijker, die toetsen.
Dus ja, eigenlijk vind ik wel dat kinderen moeten leren toetsen maken, als die toetsen zo belangrijk zijn.
Bovenal zou ik zelf wel willen weten wat er aan de hand is.
Zou zeker eens samen een cito maken, om te kijken wat er precies gebeurt.
Ik vind dat school eigenlijk moet uitzoeken wat er aan de hand is. Maar aangezien school geen probleem ziet zou ik daar weinig vertrouwen in hebben.

Calenzia

Calenzia

08-07-2016 om 11:50 Topicstarter

Voorlezen

Voorlezen doen we al elke avond voor het slapen gaan, maar zoon vindt niet zomaar alle boeken leuk. Toen hij vijf was, waren we Mees Kees aan het voorlezen, daarna Suske en Wiske. Tegenwoordig is hij meer van leven van een loser en Ravelijn. Daarnaast is hij dit jaar lid geweest van Maan Roos Vis, voor volgend jaar heeft hij Okki gekozen en ook daar lezen we regelmatig uit voor.

Zzofia: Daar wringt het inderdaad bij mij. Ik weet dat Methodetoetsen en Citotoetsen niet hetzelfde zijn, maar ze geven beide een beeld van een kind. En bij zoon staat dit beeld haaks tegenover elkaar. Als deze wat meer gelijk zouden zijn, dus of beide hoog of beide laag, zou ik het beter kunnen behappen.

November is het volgende oudergesprek met de nieuwe juffen van groep 4. Kan zeker geen kwaad om even aan te kijken hoe het volgend jaar gaat.

lisbeth

lisbeth

08-07-2016 om 12:01

methodetoetsen en citotoetsen

Je ziet vaker dat methodetoetsen en citotoetsen niet hetzelfde beeld geven. Een methodetoets toetst wat in de weken ervoor geleerd is, dat zit dus bij kinderen vers in het geheugen terwijl cito meer dan dat vraagt, daarbij is de vraagstelling volledig anders.
Je moet wat gaan doen op het moment dat je weet dat de cito zwaar onder het intelligentie niveau van je kind is en je gaat echt richting bovenbouw. Dus als je echt weet dat je kind veel meer kan dan de cito’s zeggen. Bij mijn jongste weten we bv dat hij hb is, hij krijgt aan alle kanten verrijking maar scoort een 4 op zijn begrijpend lezen cito. Dan weet je dat er iets niet klopt. Maar ik heb het dan ook over groep 7 volgend jaar.
In de onderbouw zou ik echt nog weinig oefenen omdat de kinderen nog moeten wennen aan de cito vraagstelling, het er nog niet aan toe doet en het gewoon nog jonge kinderen zijn. Geef hem in ieder geval nog dit jaar en dan kun je altijd nog kijken wat er mis gaat.

Calenzia

Voorleestip: de boeken van Thijs Goverde. En dan zou ik beginnen met de trilogie over de Meesterdief. Heel goed geschreven en grappig.

Zzofia

Zzofia

09-07-2016 om 10:26

Lisbeth

Het klopt juist wel in jullie geval zou ik zeggen, je kind is hb en scoort *dus* slecht op cito. Dat is voor mij helder, bijna evident (en natuurlijk niet voor elk hb kind geldend) cito is niet echt geschikt voor uitschieters.
In dat geval weet je waar het schort.(en ja, ik weet het, doorgaans gaat er dan geschaafd worden aan kind om maar te passen bij de cito ipv andersom, zoo zonde)
In dit geval zou ik zelf ook willen weten wat er aan de hand is.
Afwachten lijkr me prima. Maar een termijn stellen, zo van pas in laatste groepen betrokken mogen zijn als ouder vind ik raar.

lisbeth

lisbeth

09-07-2016 om 15:32

Zzofia

Helaas is het inderdaad zo dat je kind zich moet aanpassen aan de Cito, of ermee moet leren omgaan. Dat is belangrijk voor dat advies straks. Gaan we ook doen dus snap ik helemaal. Alleen omdat al in groep 3 te doen vind ik erg vroeg. Ik zou pas echt rond groep 5 of 6 gaan kijken, mocht het dan nog nodig zijn tenminste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.