Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel heel vies Kind komt vies uit school

Mijn dochter van 4 gaat sinds kort naar school. Daar heeft ze het naar haar zin. Ze is daar in een noodgebouw waar ook een tweede klas 1/2 is gehuisvest. Nu valt het mij oo dat mijn dochter wel erg vies uit school komt. Het schoolplein is een blubberbad. Het het lijkt erop dat mijn dochter er in rolt. Hier heb ik al met de juf over gesoroken. Helaas zonder resultaat. Daarom een klachtenbriefaan de juf geschreven. Haar antwoord "als kinderen spelen worden ze vies." De brief is naar de negeleider van dd juffen en naar de directeur doorgestuurd. Helaas hebben die niet gereageerd. Tuurlijk weet ik dat als kinderen spelen ze vies worden maar dit is echt te. Heb fotos naar fam en kennissen gestuurd en die schrokken van de viezigheid. Graag zou ik zien dat er iets aan gedaan word maar vang overal bot. Moet ik het net als alle andere ouders accepteren en oude kleding en kaplaarzen aandoen of moet ik het nogmaals "ergens" aankaarten. Mi zijn dd voeten van dd kjnderen in de groei niet gebaat bij elke dag kaplaarzen aan. Weet iem een oplossing?


Lente

Lente

20-03-2017 om 17:43

Heb je een link naar de foto's?

Familie en kennissen reageren meestal niet zo objectief.
Kleding moet vies mogen worden. Schoenen ook.
Elke dag kaplaarzen aan, zou ik prima vinden. Als die tenminste binnen wel uit zijn. Dan lopen ze het grootste deel van de schooldag op sokken. Dat is prima voor de voeten.

Foto's uiteraard zonder gezicht van je kind plaatsen!

Carola

Carola

20-03-2017 om 17:55

Ervaring

Als je kind naar school gaat wordt alles anders. Het heeft nu eenmaal de laatste tijd veel geregend en dan is het zand nat (en de rest van het schoolterrein) en ja, daar worden kleren en kinderen vies van. Dat heeft niets te maken met een noodgebouw waar de kinderen gehuisvest zijn.
Je kunt ook blij zijn dat ze ze veel buiten spelen en niet alleen maar een kwartiertje buitenspeeltijd hebben.
Zelfs als het 'voor het oog' weer droog was kwam mijn zoon als kleuter, thuis met een vieze broek. Ik dacht niet 'eh bah' maar 'fijn dat ze naar buiten gingen'.
Je bent een verse ouder op school en nu al op hoge poten naar de directeur, wat doe je als er écht wat aan de hand is?

Lente

Lente

20-03-2017 om 18:01

Carola

Helemaal eens, behalve dat ik noodgebouwen heb gezien die letterlijk in de bagger stonden. Vandaar dat ik vraag om foto's.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

20-03-2017 om 18:20

Zaansmeisje

Hoe vies is vies? Dochter hier had een paar lange broeken waar op school opgedane vlekken in zaten. Die waren er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Bewaarden we voor school, voor de regenachtige, modderige dagen Er komen ongetwijfeld ook dagen waarop je kind ondanks het verfschort, met verf in haar kleren thuiskomt.

Ik hoop van harte dat je "problemen" met school niet erger worden dan dit.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-03-2017 om 18:40

Vies

Ons schoolplein is in opbouw en toen de bestrating nog niet af was speelden de kinderen op het plein van de oude school. Inmiddels is het nieuwe plein bespeelbaar maar de toegang nog steeds wel een modderpoel. Voor nu leg ik me daar maar bij neer, uiteindelijk zal het wel beter worden (en dan is dochter van school af).

Mieke

Mieke

20-03-2017 om 18:58

Verbouwing

Bij ons wordt het schoolplein verbouwd. Het is nu al maanden een grote modder zooi.

De meeste jongens lopen inmiddels rond in joggingbroeken of oude, behoorlijk versleten broeken. De kinderen moeten voordat ze de klas ingaan de schoenen uit doen. Alle schoenen hebben inmiddels een grijzige modderkleur gekregen.

Ik heb mijn zoon wel gevraagd om alsjeblieft niet in de modder te rollen en weg te blijven van de paddenpoel (hij stond er een keer tot zijn heupen in).

Ooit wordt het beter. Hoop ik. Zoon vindt al die zooi overigens prachtig.

Mari39

Mari39

20-03-2017 om 19:10

Ik denk altijd maar

Als kinderen vies zijn hebben ze het vast leuk gehad!!!

Half a twin

Half a twin

20-03-2017 om 19:22

t kan nog veel erger

Hier een inmiddels brugger die voetbalt op de grasvelden rond de school. Zijn favoriete trui is wit met zwart/grijs. Ik ben inmiddels vlekken expert. Op de basisschool ging kleding meestal na 1dag in de was, alles ookvesten en truien en nu meestal ook. Zoon heeft een dikke week op krukken gelopen, toen kwam hij wat schoner uit school.
Ik zucht en vul maar weer ern wasmachine. Niks aan te doen.
Als tiener had ik een allerschattigst nichtje met mooie blonde haren en jurkjes met roesjes en kantjes. Ik wilde best haar bezig houden tijdens oma's verjaardag maar na 2 keer was de lol er wel af. Marietje mocht niet hollen dan ging haar haar in de war. Met kliederschort aan knutselen werd streng gecontroleerd door haar moeder of ze toch geen plaksel in haar jurk smeerde. Nichtje was mooi en moest mooi/netjes blijven. Vreselijk.

Het gaat om een kind he. Kinderen maken zich vies, worden ze sterk van. Vlekken die er niet merr uit gaan het hoort erbij.

ja!

Oude school van de kinderen stond midden in het bos. Dus in de pauze speelden de kinderen daar. Af en toe zag ik ze ook wel met verbazing tegemoet, alsof ze inderdaad door de modder waren gerold. Maar wat een plezier hadden ze daar! Gouden herinneringen hebben ze er inmiddels aan.

Kortom: leer je kind dat vies worden helemaal niet erg is en pas de kleding er een beetje op aan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2017 om 19:32

Precies h-a-t

Daar hebben ze de douche en donkere kleuren voor uitgevonden.

Jouw berichtje laat me denken aan mijn neefje die ocherm zijn zondaagse witte broek aan had.
Tja. Dat je die als ouder bij je kind aantrekt okee, maar daar hoeft zo'n kind toch niet onder te lijden!

Half a twin

Half a twin

20-03-2017 om 21:32

Ginny donkere kleren

Ik heb een kind dat makkelijk bruint, donkerblond haar heeft dus toen hij in de herfstvakantie uit de paskamer kwam met die wit/grijs/zwarte trui zag hij er zo stoer uit. Hij is een versnelde leerling, had een make-over nodig als verse brugger. Een trui met monstertruck op je buik kon op de basisschool nog wel, als brugger niet echt meer. Dan ga je als moeder voor de bijl, gunt hen die stoere look en wast jezelf een ongeluk om het toonbaar te houden. Het blijft een 11 jarig jongetje dat graag in de blubber speelt.

Tango

Tango

20-03-2017 om 21:56

Tjonge zeg!

Ik kan me best voorstellen dat je er soms van baalt als je kind vies uit school komt, maar om dan meteen een klachtenbrief aan de juf te schrijven!? Waarom niet gewoon even een gesprekje met de juf. Vraag eens wat ze doet op het schoolplein. En dan ook maar de directeur ook meteen erbij halen. Ik vind het niet heel raar dat je geen antwoord krijgt.
Hier heeft zoon ook een aantal jaar met broeken gelopen waar ik de vlekken niet uit kreeg. Hij voetbalde op een veldje op school dat vaak meer modder dan zand/gras was. Zijn schoenen zagen er ook niet uit. Hij had 1 paar voor school en een paar dat netjes bleef voor in het weekend. Ik kocht ook goedkope trainingsbroeken voor school. Daar kreeg je de vlekken beter uit.
Inmiddels komt hij schoner uit school. Hij is gestopt met voetballen. Niet omdat hij het niet meer leuk vindt, maar omdat het modderveldje weg is en er nu stenen zijn gelegd. Tja, op stenen kan je niet lekker voetballen vindt zoon. En met hem meerdere kinderen. En ook ik heb weleens geklaagd over dat modderveldje. Maar toen de directie met het voorstel van de stenen kwam heb ik gezegd dat ik dat geen goed idee vond. Helaas werd daar niet naar geluisterd met als gevolg veel minder voetballende kinderen op het schoolplein.
Ik zou me er dus verder niet al te druk om maken. Het is veel belangrijker dat je kind het naar haar zin heeft op school.

Raffie

Raffie

21-03-2017 om 10:27

wat verwacht je?

inderdaad lekker kleren aan die vies mogen worden!

Ik vraag me ook af wat je eigenlijk verwacht van school?

Zaansmeisje

Zaansmeisje, je begrijpt, jouw bijnaam in de school is nu waarschijnlijk Mevrouw Helderder.

Vierjarigen moeten eigenlijk voordat ze het huis inkomen op de drempel even flink worden uitgeschud en afgeklopt. En uiteraard schoenen (en sokken) uit. Als ze een jaar of 7 zijn is het ergste leed geleden, qua modder en zandbakzand, maar vies worden hoort er nu eenmaal bij en inderdaad, als dit je ergste problemen zijn heb je een gezegend leven. Zorg dat ze drie broeken heeft voor school, en dan kan je haar in wat knaps hijsen als ze weer thuis is.

Of, zoals ik ooit las: als het badwater 's avonds bruin is, is het een geslaagde dag geweest.

Zelf heb ik trouwens nooit zo'n probleem gehad met moddervlekken, dat ging er meestal netjes uit, dit itt tot de vlekken van de goedkope viltstiften die ze op de opvang hadden.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

21-03-2017 om 10:51

Rampscenario

Zaansmeisje, als je overtuigd bent dat vies worden niet hoort op school dan kan je in discussie met de juf, de directeur en volral je nood klagen bij "het hek". Dan kom je er lamgzaam achter dat veel ouders zuchten, de schouders ophalen en maar weer een wasmachine vullen.

Blubber, gras, stoepkrijt het is nog maar het begin. Straks is de tijd van plaksel voorbij en komt er hobbylijm op tafel tijdens knutselen.
Ik wens je sterkte en vooral een sterk hart. Als je dat niet hebt, vooral niet verder lezen.

Groep 4 (zo'n 8 jaar geleden). Ter ere van de kinderboekenweek ging de juf met de klas maskers maken. Er was al papiermache gebruikt en in een middag werd er geverfd en stukken aan elkaar geplakt met hobbylijm. Toen dochter aardig op weg was ging ze haar masker even passen. Gevolg:groene verf in haar haar en hobbylijm. Als de juf slim was geweest had ze hat haar van dochter kletsnat gemaakt dan was de hobbylijm er nog uit te kammen geweest. Nu kwam de juf bij het ophalen wel even met dochter mee om de mededeling te doen. Verf ging er goed uit maar de hobbylijm, die inmiddels droog was, niet meer. Nagellakremover zou kunnen helpen, dus niet, toen maar pure aceton en dat ging goed. Het haar veranderde in een bosje touw waar nog maar een oplossing voor was, afknippen! De lijm zat vlak bij de hoofdhuid dus het haar moest extreem kort. Langzaam een pony laten groeien en na 2 jaar was het haar weer net zo lang als de rest.

Dus Zaansmeisje, succes en sterkte je staat nog aan het begin van vele rampen die nog gaan komen.

Als kinderen spelen...

Dan worden ze vies. Dat is nou eenmaal iets wat je zult moeten accepteren. Thuis kun je het misschien in de gaten houden, maar een juf heeft er nog een stuk of twintig (soms zelfs meer) die ze in de gaten moeten houden. Zij kan zich moeilijk bezig houden met ervoor zorgen dat kinderen niet in de modder spelen en dat ze niet vuil worden.

Bij de kleuters spelen ze vaak twee keer per dag buiten (1 keer middag, 1 keer ochtend). Dat doen ze ook als het bewolkt is en een beetje miezert. Natuurlijk blijven ze wel binnen als het flink regent. En op een of andere manier spelen kinderen het liefst in het zwarte zand, ook al is er een zandbak.

Wat je het beste kunt doen:
1 accepteer dat je kind vies wordt
2 trek niet te schone kleren aan. Liever wat oudere kleren die vuil mogen worden
3 doe ze een keer extra in bad

Dees

Dees

21-03-2017 om 11:54

kinderen worden nu eenmaal vies

Ik begrijp dat je het vervelend vindt, maar ja juf gaat natuurlijk niet jouw kind op de bank zetten met de mededeling jij mag niet spelen.....want dan wordt je vies.Hoe doe je dat thuis? Hoe houd je haar thuis schoon?

Laat je kind lekker spelen op school en trek het thuis schone kleren aan. Onze kleine man komt ook elke dag vies thuis van school, prima ik was de kleding wel. 1 jas hebben we al afgeschreven dus draagt hij nu even een bijna te kleine jas naar school want de andere jas moet wel een beetje netjes blijven.

Overigens hebben we geen kleding die niet vies mag worden, want als hij uit school komt gaat hij meestal ook nog even lekker buiten spelen en dan worden die kleren ook vies.

mirreke

mirreke

21-03-2017 om 21:51

Jeetje

wees blij dat je kind plezier heeft en lekker kan spelen. Heerlijk toch. Koop een paar fijne spijkerbroeken voor je dochter, speciaal voor op school. Lekker laarzen aan, en dan op school op sokken. Prima.

De juf (en de directie en al die anderen aan wie je de brief hebt doorgestuud) zal wel gedacht hebben, daar heb je weer zo'n ouder.

lieverdje

lieverdje

22-03-2017 om 10:47

oude kleren aan naar school

hier is het schoolplein niet goed aangelegd, waardoor er altijd plaatsen zijn met water en modder. De kinderen kwamen hier in het begin ook als varkens thuis.

Wel veel gemopperd op de kinderen (ze waren echt héél vies), maar tegelijkertijd heb ik ze ook een tijd geen mooie kleren aangedaan naar school. Hier had een van onze kinderen het 'privilege' dat hij de bal uit de modder mocht halen, bijvoorbeeld....resultaat was dat hij een paar keer met doornatte schoenen thuiskwam. Dat van die bal uit de modder halen hebben we hem wel uit het hoofd gepraat....

Het trekt wel weer bij; als je kind weet waar ze op moet letten om niet al te vies te worden, dan komt ze vanzelf schoner thuis

Vesta

Vesta

22-03-2017 om 10:57

schoolpleinen worden natuurlijker

Het ene na het andere schoolplein wordt hier van plein naar wildernis omgebouwd, met hutjes en bomen en vooral heel veel modder.

Schoonhouden is echt niet mogelijk als de kinderen de ruimte gebruiken die ze krijgen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2017 om 11:00

Niet zo handig

Niet zo handig om hier nu al zo'n punt van te maken. Tegen de tijd dat je echt op hoge poten naar school moet, ben je die moeder die altijd wat te klagen heeft.

Hier ook een schoolplein wat niet zo handig is aangelegd. Nog maar een paar jaar oud, school wilde graag een natuurlijk plein. Resultaat is stukgelopen gras, modderkuilen, kaalgeplukte struiken en boompjes die maar niet willen groeien omdat er altijd wel een kind inhangt. Budget om het anders te maken is er even niet.

Maar de kinderen spelen gewoon lekker buiten. En hebben lol. En daar gaat het uiteindelijk om.

Half a twin

Half a twin

22-03-2017 om 11:10

Vlekkenkampioen

Ben alweer de halve ochtend bezig met broek en trui van oudste, 15 jaar. Gisteren startte het nieuwe werkstuk voor handvaardigheid. Ze is begonnen met potten bakken. Klei, water op die draaischijf en geen schort om. Tegen de tijd dat ze thuiskwam waren al die spetters (zeg maar gerust klodders) al goed opgedroogd en uitgehard. Goed laten weken tot de klei loskwam en nu zit het in de wasmachine. Over een uurtje maar eens kijken of ik de kampioen vlekken verwijderen ben.

O ja

Dochter kwam weleens thuis dat een overblijfmoeder haar had gemaand niet met haar mooie jas in het gras te rollen. Dochter verbaasd: dat mag van mijn moeder!
Mijmer ik nu even met dochter dat sommige dingen gewoon niet meer gebeuren, ze zijn nu 'groot'!
Dochter: O, en toen we vorige week, met oud klasgenoten, op het gras hadden gezeten? En toen we in het water terecht waren gekomen?
En ik had ook nog een chocolademelkvlek in haar gele broek.

Threeboys

Threeboys

22-03-2017 om 19:12

Lekker vies

Ik heb het al lang opgegeven om goede broeken aan te trekken naar school. Eigenlijk ben ik altijd blij met zwarte en groene knieën en ben heel handig geworden in t wassen daarvan. Ook heb ik een handig naaivrouwtje gevonden die voor een paar euro achterzakken op knieën naait. Ik zie het als een teken van gezond gedrag. Lekker ravotten en buiten spelen. En ja, dan wordt je vies. Iets anders is het als je kind doelbewust kleding vies maakt door door de modder te rollen. Dan mopper ik ook.
En inderdaad sommige schoolpleinen veranderen met regen in een heleboel modder. Niet prettig, maar over vies worden zou ik me zeker niet druk gaan maken. Stel je voor dat iedereen aan t spelen is en je kind langs de kant blijft zitten omdat het niet vies mag worden. Dan belemmer je je kind pas echt.
En de tijd van vies worden gaat vanzelf weer voorbij. Nu zitten mijn jongens bijna allemaal op de middelbare en gaan ze minder naar buiten door huiswerk. Maar als ze gaan..... en mama wast wel!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2017 om 19:20

Nou

Op de een of andere manier wordt die van mij altijd viezer dan de rest. Ze is er namelijk niet te beroerd voor om de voetbal onder de struiken vandaan te halen, of langs de kant van de sloot zodat ze met een voet in het water schuift. Toen ze klein was kleedde ik haar vaak half uit op de deurmat. Kleding buiten uitschudden en dan gelijk kind onder de douche. Ik werd daar toch niet elke dag even blij van. Nu met dat blubberige schoolplein vind ik het ook niet echt leuk. Die vlekken krijg je er amper uit.

Half a twin

Half a twin

22-03-2017 om 19:45

buiten uitkleden

Is hier na sommige acties ook de regel. Als zoon bij vriend X is geweest is er altijd gevist, in het zand gespeeld (nieuwbouwwijk waar nog niet al het geplande groen is aangelegd) gaat kind buiten uit de kleren en meteen onder de douche.

Kleren van dochter zijn weer schoon. Alle klei is uit haar lievelingstrui. Helaas is het "mooie glnanzende nieuw" er wel echt af nu. Maar wel schoon en daar ging het om.

Half a twin

Half a twin

22-03-2017 om 19:51

Viezer dan de rest

Die van mij was ook vaak het vuilste jongetje van de klas. Samen met vriend X. Meisjes zijn meestal wat netter uit zichzelf maar er zijn uitzonderingen. Meisjes die spelen als jongens worden wat viezer. Mijn nichtje van 8 is zo'n meisje. Stoere broeken, geen typische meisjes truien en net so vies als haar grote broer.

Yep

Ik heb ook zo'n enorme viezerik en de ander is kampioen gaten-in-kleren-vallen. Net weer een gat in de broek. Ik ben er trots op dat ze zich buiten zo heerlijk vermaken

Nicky

Nicky

22-03-2017 om 20:56

Nou....

Dan ken ik veel uitzonderingen, qua vieswordende meisjes bedoel ik. Mijn eigen dochter had altijd van die rare bruine strepen op haar toet, net snorharen. Ik snapte nooit hoe dat kwam. Totdat ik opeens zag hoe ze met gespreide vingers haar pieken uit haar toet veegde. Ik zat met mijn zus te kijken en riepen allebei: Aha vandaar! Wel gelachen hoor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2017 om 22:26

Ik zag het altijd gebeuren

Dochter wordt nu wat netter, mag ook wel als 12-jarige dame, maar ik kan me ook wel situaties herinneren dat ik dacht 'pffff'. Zat ze een ijsje te eten of chocomel drinken, vieze mond, en op het moment dat het gebeurde riep ik al 'niet met je mouw!!!', maar dan zat er alweer een veeg op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.