Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Verbaasd

Verbaasd

05-02-2015 om 16:36

Wel eens gehoord van een preadvies? (groep 7)

Tot mijn verbazing kreeg mijn kind deze week van zijn basisschool een 'preadvies', oftewel een soort voorlopig advies voor de middelbare school.

Ik ben erg verbaasd dat ze hier in groep 7 (de meesten zijn 10!) al mee beginnnen. Is dit normaal?

Wat me ook opviel is dat in de (gesloten) brief die de kinderen meekregen ook een uitdraai van de cito's was bijgevoegd. Blijkbaar is de cito leidend in deze. Is dat wel de bedoeling zo?

En dan de laatste vraag. Mijn kind is halverwege de basisschool in het Nederlands onderwijs ingestroomd. De eerste cito's waren dramatisch. Maar kind maakt een enorme ontwikkeling door. Cito's zijn sowieso vreemd als je ze niet gewend bent, en kind moest daar blijkbaar aan wennen. Heeft nu 1'en en 2'en en 1 3 (woordenschat, wat ook niet zo vreemd is als je bedenkt dat kind tweetalig is en zijn jonge jaren in een andere land met andere taal woonde).

Ik krijg de indruk dat totaal NIET naar het kind wordt gekeken, maar alleen naar de cijfertjes in de computer. Dat mijn kind drie talen spreekt, enorm gegroeid is en nu stabiele goede cito's scoort, wordt totaal niet gekeken.

Ik erger me hier mateloos aan. Zijn er regeltjes oid voor? Kan ik hiertegenin gaan?

Ik ben echt geschrokken van de ontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ik hoor docenten praten over 'citoterreur'. Ooit was het Nederlands onderwijs iets waar ik trots op was...

Erg verbaasd

amk

amk

05-02-2015 om 16:39

standaard

is hier al jaren standaard. Alleen wordt er na het schriftelijke deel nog een gesprek met de ouders gepland om het door te nemen.

Deze dingen staan ook op de school kalender aangegeven. Wanneer het meegegeven wordt en in welke weken de gesprekken plaats vinden.

Egel

Egel

05-02-2015 om 16:49

Volslagen normaal

Hier ook volslagen normaal. Groep 7 voorlopig advies en in januari van groep 8 eindadvies.
Ik vind daar ook helemaal niets mis mee, integendeel. Al is het maar omdat je wil weten waar je rekening mee kan houden want praktisch iedereen gaat ook naar de open dagen in groep 7 (jullie niet?). Ik vind het juist erg te horen dat er scholen zijn die lang geheimzinnig doen (je hebt te allen tijde recht op inzage trouwens).
Iets anders vind ik wat je vertelt over cito's die inmiddels allesoverheersend zijn. Met name erg in uitzonderingssituaties. Zoals die van jullie kind.
Ik zou daarom spoedig ern gesprek plannen met de leerkracht, zeker als het advies alleen gebaseerd lijkt te zijn op die cito's, ook die eerdere lagere.
Succes daarmee!

SamS

SamS

05-02-2015 om 16:56

Een voorlopig advies is hier standaard, en dat is fijn, want dan weet je op welke scholen je nu alvast kunt gaan kijken (het is tenslotte opendagentijd). Wij krijgen dan inderdaad ook de Cito-scores mee. Ze vormen hier onderdeel van het advies, samen met de ontwikkeling van een kind en de indruk van de leerkracht.

Ik begrijp dat het advies is tegengevallen? Ik zou beginnen met vragen waarom de leerkracht jullie zoon op dit niveau ziet. Bij ons is er in elk geval altijd een gesprek.

Regionaal

Cito heeft zelf een soort van regels. In wat men het alternatief leerlingrapport noemt, wordt aan de resultaten uit jet verleden een voorspellingvoor de toekomst gehangen.
Als ik je goed begrijp maakt jouw kind grote sprongen vooruit. Hoe is dat in het alternatief lln rapport in beeld gebracht?

Verder zij er regionale regels over advies en doorstromen. In welje regio woon je? Hoe zijn daar de regels?

Ja, er wordt vooral naar de scores gekeken. Eigenlijk was dat altijd al zo, maar gebeurde dat een beetje bedekt. Tegenwoordig is het schaamteloos en rucksichtlos. .
Je kunt je er tegen verzetten door een school te zoekem die er schijt aan heeft. Dat is niet eenvoudig. Tenzij het een particuliere school is.

Verbaasd

Verbaasd

05-02-2015 om 17:19

Alternatief leerlingenrapport?

Dat ken ik helemaal niet, wat is dat?

Wij wonen in regio Nijmegen. Tot nu toe viel het met doorstromen geloof ik wel mee, maar ik weet niet hoe het nu gaat, nadat de wet Passend Onderwijs is ingegaan. Mijn kind valt daar niet onder, maar ik merk wel dat scholen vanaf augustus minder toegankelijk zijn geworden.

Het advies is inderdaad wat laag, maar niet dramatisch. Maar waar het mij vooral om gaat is dat de ontwikkeling nergens in beeld wordt gebracht. Er wordt niet eens over gerept. Terwijl er sprongen van 2 niveaus worden gemaakt.

Mijn kind heeft tijd nodig gehad om te wennen, en om van taal te schakelen, en zit nu weer op het eerdere oude niveau.

Kind was zelf wel teleurgesteld trouwens, ik denk, het zal wel... Maar ik ben erg verbaasd. Ook het feit dat er nu al een niveau aan een kind wordt gehangen. Dat is iets waar o.a. Pisa erg op hamert, dat dat juist zo slecht is..

Gek zeg, in Nederland liepen ze eerst met alles voor, en nu gaat men dingen die in het buitenland inmiddels achterhaald zijn, in Nederland fijn instellen (denk aan leenstelsel, scheiding psychische en lichamelijke ziekten, en dus ook al zo vroeg een kind met een niveau opzadelen.).

Mijntje

Mijntje

05-02-2015 om 17:40

maar

dat niveau dat nu aan je kind wordt gehangen, dat is toch niet iets waar hij nooit meer vanaf komt?
Ik heb nog geen idee wat voor niveau mijn kind krijgt toebedeeld (groep 6), maar ik hoop dat hij tzt in een (gemengde) brugklas kan laten zien wat hij kan.

Moni

Moni

05-02-2015 om 18:17

Vraag of je de scores in een grafiek kunt krijgen

School kan dat uitdraaien. Die grafiek lijkt op een groeicurve waarbij je dan kunt zien of een kind de gewone lijn volgt of en een aparte lijn. In jullie geval zou je heel duidelijk moeten zien dat je kind naar een andere lijn is gesprongen. En na volgende cito's zie je of kind die lijn vasthoudt.
Het alternatieve leerlingenrapport laat ook vaardigheidsscores zien en dle. Dat zijn cijfers die laten zien hoe hij het doet t.a.v. zijn leeftijd en jaren onderwijs. Die jaren worden gerekend vanaf groep 3. Ook daar zal de vooruitgang goed zichtbaar zijn.
Op school van mijn jongste kreeg je sowieso zo'n overzicht, ik wist ook niet dat het een alternatief leerlingenrapport was.
Het moet wel goed ingevuld worden. Mijn jongste is vanaf groep 6 op een andere school gestart. Bij zijn scores leek het of hij maar drie jaar onderwijs had gehad. Daar krijg je hele rare scores van

Niet gehad

Wij kregen alleen een 'vooruitblik'. Da's een briefje van de Cito dat aan de hand van de entreetoets die ze eind groep 7 afnemen aangeeft op welk niveau je mogelijk uitstroomt. Dit kregen we in december van groep 8. Zonder enige mondelinge of schriftelijke toelichting.

In steeds meer gemeenten worden er onderlinge afspraken gemaakt over het doorverwijzen van leerlingen van het bo naar het vo. Er wordt gecommuniceerd dat het advies van de basisschool leidend is op basis van hun indruk van de algehele ontwikkeling van het kind, maar in de praktijk komt het vaak op cijferneuken aan. Goede vriendjes worden met de juf en de richting die je op wil alvast een beetje in de week leggen kan helpen.

skik

guera

guera

06-02-2015 om 09:02

apart

dat je dat als briefje meekrijgt. Hier kregen we een uitgebreid gesprek met kind erbij over het voorlopig advies in groep 7. Met hele duidelijke uitleg hoe ze tot het advies kwamen en waar het op gebaseerd was met daarbij de procedures die in de regio gelden inderdaad. Ook daarbij de citos vanaf groep 6. In nov groep 8 na de NIO kregen we nogmaals een soort van def advies. Nu na de januari citos nogmaals een gesprek met kind erbij, vlak voor de inschrijf procedures ook over hoe dat nu verder gaat en wat ze dan precies gaan insturen naar de VO school. Daar zit mee bij dan alleen de cito en het advies. Dat is een breder rapport over het kind en dat moeten wij goedkeuren voordat het opgestuurd wordt. Schoolafhankelijk dus. Zomaar een briefje in een envelop vind ik onbegrijpelijk.

Leercurve

#6 heir vind je uitleg http://www.cito.nl/~/media/cito_nl/files/primair%20en%20speciaal%20onderwijs/cito_toetsscore_vaardigheidsscore_en_dan.ashx

Andere toetsmakers kennen vergelijkbare grafieken. Het is niet de bedoeling om steed vroeger een niveau vast te leggen. Het is wel de bedoeling om de leercurve van de leerling in kaart te brengen (vergelijkbaar met een groeicurve).

Als het goed is laat jouw kind op zo'n grafiek een abnormale stijging omhoog zien. Het is niet de bedoeling van die stijging het gemiddelde te nemen, maar de lijn door te zetten.
Vraag de leerkracht om zo'n rapport

Verbaasd

Verbaasd

06-02-2015 om 13:09

OK, ga ik doen!

Mijn kind laat inderdaad een abnormale stijging zien. Dat is echt zo. Ik zie het inderdaad net als jij, M Lavell, dit zou gecontinueerd moeten worden.
g
Op de huidige school wordt het echter aangegrepen om er een gemiddelde uit te destilleren.

Wat jullie allemaal erbij schrijven gebeurt hier niet.

We kregen een dichte envelop met een voorgedrukt formulier waar de leraar het voorlopig advies had ingevuld, en een A4tje met per onderwerp de cito's. Verder niets. Geen uitleg. Niets.

Ik heb volgende week een gesprek en ga jullie teksten meenemen als geheugensteuntje, zodat ik weet wat ik kan vragen en benadrukken. En wat ik ervan verwacht...

Fijn om te horen trouwens dat het op sommige scholen wel gebeurt.

Nog steeds verbaasd...

Al lang niet meer verbaasd

Al lang niet meer verbaasd

06-02-2015 om 13:27

Verbaasd

Welkom in de grote boze wereld. Jammer dat je je nu pas realiseert wat er allemaal bij komt kijken om je kind op de middelbare school te krijgen. Als je alleen al in het forum-archief van het afgelopen half jaar zoekt, dan vind je een groot aantal discussies over Cito's, schooladviezen, discussies met middelbare scholen, regionale afspraken, de gevolgen van het afschaffen van de eind-cito, LVS's, NIO's etc. etc.

Ik zou zeggen: lees je heel snel in, je hebt écht het een en ander gemist. Het is belangrijk dat je als ouder goed weet hoe het formeel zit, maar ook hoe de praktijk is (en hoe die per school/regio kan verschillen). Dat maakt dat je de juiste vragen kan stellen op school (zowel de basisschool als de beoogde middelbare school), op het juiste moment jouw stem te laten horen en is de kans het grootst dat je kind op het juiste niveau terecht komt.

Alle eigen ervaringen van vroeger mag je subiet vergeten: de huidige situatie is niet meer vergelijkbaar met toen.

Lees dan ook direct even wat discussies over de gang van zaken op middelbare scholen. Opstromen van het ene naar het andere niveau is allerminst eenvoudig en vanzelfsprekend meer (was vroeger natuurlijk wel zo), zitten blijven betekent vaak direct afstromen, scholen selecteren zwaar aan de poort, vaak op subjectieve gronden etc. etc. Nee, het is er allemaal niet leuker en beter op geworden.

Okee

Okee

06-02-2015 om 13:33

Superverbaasd!?

Wat zouden wij dat graag hebben gewild; een voorlopig advies in groep 7. Wel om gevraagd; maar daar gingen ze niks over zeggen. We werden behandeld als pusherig. Ook geen cito's mee. Wel kort inzage tijdens het 10 min. gesprek.

Ook hier voorgelegd, maar ik zou dom zijn dat ik niet direct wist welk niveau mijn kind was nav de cito's. Alsof deze 100% waterdicht zijn. Nu in geval mijn kind dus niet, maar bij verbaasd lijkt me ook niet dat je alleen op basis van cito's een heel concreet advies kunt krijgen.
Nu in groep 8 is het advies nog steeds niet zeker. Ergens tussen havo en mavo in.

Nieuw beleid ook nog om zo lang niks te zeggen, bij de oudste twee jaar eerder was het heel normaal om erover te praten in groep 7. Ouders mogen hier ook niet meer spontaan de klas in. Ik heb spijt dat ik mijn jongste toen niet heb overgezet op een andere school.

Verbaasd, ik zou gewoon met de leerkracht gaan praten en opheldering vragen. En navragen of ze wel rekening houden met je kind's schoolloopbaan in het buitenland (lijkt mij verrijkend).

Katniss

Katniss

06-02-2015 om 16:28

Hier ook geheim

Onze school houdt ook het schooladvies een groot geheim tot het definitieve advies. Bij oudste hadden we het geluk dat het wel heel duidelijk was waar ze heen zou kunnen(destijds dan, want met de strenge regels waar ik nu van hoor zou het geen uitgemaakte zaak meer zijn). De entreetoets wordt niet gedaan, dus je moet het echt hebben van de LVS-cito's voor je eigen voorzichtige voorspellingen. Die cito's blijken dan weer uit meer onderdelen te bestaan dan je tijdens het 10-minutengesprek te zien krijgt, dus het is lekker ondoorzichtig. Doe maar, zo'n pre-advies.

lisbeth

lisbeth

07-02-2015 om 07:55

Wat ik nu zie

Is dat bij het definitieve nu bij ons voornamelijk gekeken wordt naar de m8 en dat de cito punten van groep 6 en 7 ingevuld moeten worden. Die scores zijn dus van belang. Alles ervoor niet heel erg. Daarnaast mogen scholen officieel hun advies niet meer baseren op alleen scores maar moeten ze het hele plaatje meenemen. Echte tussen wat ze zouden moeten doen en wat ze doen ligt een wereld van verschil.

Lynn

Lynn

07-02-2015 om 12:56

te ondernemen acties

Verbaad, ik snap je verbazing. Ik vind het ook een slechte ontwikkeling, dat teveel kijken naar cijfers.

Misschien heb je wat aan mijn posting in draadje http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/vraag-lvs-schooladvies-povo-utrecht waarbij ik naar andere tips van mij in andere draadjes verwijs. Vooral dat een roze bril opzetten / de enorme ontwikkeling die je kind heeft doorgemaakt in Nederland, zou bij jullie (als je dat dus wat nadrukkelijker onder de aandacht brengt) misschien wel kunnen helpen (nb ook op het VO!).

Succes en zet hem op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.