Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
69er

69er

29-06-2014 om 09:44

Weer een wiskunde A of B vraag

Is wiskunde A met een B-advies inderdaad veel makkelijker? Mijn dochter is daar niet zo zeker over. Ze heeft het hele jaar een 6.8 gemiddeld gestaan op toetsen die gebaseerd zijn op zowel A als B opgaven en op basis daarvan een wiskunde A advies gekregen. Ze heeft ondertussen van een andere docent een testje gekregen met A en B onderdelen om te zien welke onderdelen ze "leuker" vond. Hier kwam niet eenduidig iets uit. Nu heeft ze aan het einde van het jaar 2 toetsen gemaakt die meer gericht zijn op wiskunde B en daarvoor haalde ze een 8.8 en 8.5 Op basis daarvan heeft haar docent het advies bijgesteld naar Wiskunde B en geadviseerd om met de decaan te overleggen. In het pakketaanbod met Wiskunde B zitten vakken die haar zeker niet liggen of die ze zonde van haar tijd vindt en een eventuele doorstroom naar VWO verhinderen. Kan mijn dochter gelijk hebben? Is het mogelijk dat ze in 4 HAVO problemen kan krijgen met Wiskunde A? Wie heeft met een B-advies toch A gedaan en hoe pakte dat uit?

Dalarna

Dalarna

29-06-2014 om 10:44

eerst gesprek

Ik denk dat zij, of jullie eerst een gesprek moeten hebben met de docent. Vreemd dat hij het hele jaar niet eerder de A en B splitsing heeft kunnen maken en dat dat er nu pas uit komt. Een goede leerkracht had dat veel eerder moeten kunnen zien en niet pas bij de laatste twee toetsen. Wat weet een decaan hier nu van?

makkelijker moeilijker

Voor haar overwegingen is het niet heel relevant maar ik kan je zeggen dat voor de meesten wiskunde A weliswaar 'makkelijker' is dan wiskunde B, maar zeker niet voor allemaal. Het is dus heel goed mogelijk dat wiskunde B haar inderdaad beter ligt. Wat ik me afvraag, waarom zou ze bij wiskunde B per se een natuurprofiel moeten kiezen? Bij de maatschappijprofielen mag je zelf weten of je A of B kiest. En ik vraag me af, waarom zouden exacte vakken doorstroom naar vwo belemmeren?

Tihama

Tihama

29-06-2014 om 13:05

Afhankelijk van vervolgplannen

Voor een betaleerling is wiskunde A inderdaad meestal makkelijker dan B.

Kansrekening is overigens voor veel mensen lastig.

Ik denk dat de vraag veel eerder moet zijn: welke richting wil ze op? Als ze een technische of natuurwetenschappelijke richting wil, dan is B onontbeerlijk.

Als je bijv. Psychologie of geneeskunde wil gaan doen, dan heb je juist meer aan A, want daar zit ook statistiek. Idem voor economische richtingen.

De wiskundes zijn tegenwoordig vooral gevormd naar wat je nodig hebt bij je profiel. Ik zou dus eerst kijken naar welke richting je in de toekomst wil en dan daar de juiste wiskunde bij zoeken.

Ik ben overigens welke vakken haar belemmeren in een doorstroom? Zijn dat verplichte vakken waar ze nu slecht voor staat?

69er

69er

29-06-2014 om 13:14

antwoorden

Een maatschappijprofiel is absoluut geen optie en daarvan is er nog maar 1 die B als mogelijkheid heeft.
Ze wil graag een ngt profiel met duits in het vrije deel. Ze kan kiezen uit Wisk D, economie, informatica, beeldende vormgeving, drama, muziek en BSM. De eerste 3 zijn geen optie en BSM wordt op VWO niet gegeven, dus zou ze daarvoor een taal en een extra vak bij moeten spijkeren. Duits kan wel bij Ng, maar daarbij is Wiskunde B geen mogelijkheid.
Eigenlijk moet ze dus kiezen uit NG met Duits en Wisk A, of NGT met Wisk. B en bijv. Drama........ Die mogelijkheid bespreken we thuis op dit moment. Keuze tussen duits en Wisk. B, vakken die ze beide graag wil.
Zeker is met B een breder pakket, maar is dan Drama wel een haalbaar vak?
De decaan komt in het verhaal niet voor de wiskundekeuze, maar de pakketmogelijkheden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit mogelijk is, dochter heeft deze wens in gesprekken al eerder uitgesproken.
Mijn dochter heeft de eerste maanden een andere wiskundedocent gehad en de opvolger had twijfels. Nu aan het eind van het jaar niet meer.
Op reisafstand met bus is er waarschijnlijk wel een school die dit biedt, maar of dit een reële optie is...? nog 2 weken voor school sluit.

Sawo

Sawo

29-06-2014 om 14:17

Heel raar

69er
Ik vind het een beetje moeilijk te volgen maar als ik het goed begrijp biedt de school geen ng profiel met Duits en wiskunde B? Terwijl bij een ng profiel meestal wiskunde B gekozen wordt. En als je natuurkunde kiest heb je meestal wiskunde B nodig. Ik zou toch maar met decaan gaan praten.
Groet
Saar

69er

69er

29-06-2014 om 14:50

saar

Dat begrijp je goed. NG wel met duits en Wis A en niet met de keuze voor Wis B. Wil je Wis B dan moet je NT of NGT, maar dan kan geen duits

Ik heb samen met haar even in de wiskundeboeken gekeken ( getal ruimte)naar de hoofdstukken waar ze minder gescoord heeft. Zelf geeft ze aan het allemaal wel te snappen, maar stomme fouten te maken. 1 hoofdstuk had ze een 5 voor. Daar heeft ze voor een deel uitleg nodig gehad ( periodieke verbanden/amplitude ??) van vriendinnen die normaal gesproken met moeite een voldoende halen en voor dit hoofdstuk het beste cijfer van het jaar haalden. Schiet mij maar lek!!

69er

69er

29-06-2014 om 15:15

aanvullend

Om een beeld te geven. Mijn dochter moet hard werken om voldoendes te halen voor geschiedenis, levensbeschouwing en economie. Engels komt haar niet aanwaaien zoals de andere talen. Het minst hard voor Duits, frans en wiskunde.

Annet

Annet

29-06-2014 om 15:44

En een extra vak?

Als ze Duits als extra vak neemt, dan is dat ook handig bij doorstromen naar VWO.

Wel vreemd hoor dat de keuzes zo beperkt zijn.

69er

69er

29-06-2014 om 16:01

extra vak

is volgens mij niet mogelijk..
Ik ben aan het kijken naar de theorie bij de kunstvakken en vermoed dat dit een struikelblok kan zijn. Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot, maar dochter vindt vakken als geschiedenis en levensbeschouwing lastig omdat het "zwetsvakken" zijn en ik vermoed dat het theoriegedeelte van de kunstvakken daar ook onder valt.

Tihama

Tihama

29-06-2014 om 16:58

Probeer het te volgen

Ik neem aan dat ze Duits wil nemen om haar doorstroom naar het VWO open te houden? En dat Frans geen goed alternatief is? Of heeft ze dan hetzelfde knelpunt?

Ik zou een goed gesprek voeren met de mentor. Het lijkt erop dat de school niet voorbereid is op kinderen die in 3 Havo al nadenken over hoe ze naar het VWO door kunnen. Of nog erger: dat het bewust beleid is om doorstromen te torpederen. Daar zou ik niet verbaasd over zijn, eerlijk gezegd. Dat komt namelijk voor.

Een extra vak zou het probleem kunnen oplossen. Er is nog een andere oplossing: leerlingen vanaf 16 jaar kunnen een extra vak ook volgen op het VAVO. Het volwassenonderwijs. Als je dochter dat bijv. voor Duits zou doen, dan kan ze op die manier haar Duits redden en straks toch naar het VWO. Dat geeft haar nu pakketvrijheid.

Ik heb zelf op die manier een extra vak destijds gedaan. Gewoon parallel: overdag gewone middelbare school en 1 keer in de week een paar uur 's avonds naar het VAVO. Dat leverde me uiteindelijk een gymnasiumdiploma én een VWO-certificaat voor dat vak op.

Een gesprek met de mentor of ze mee kunnen denken heeft natuurlijk de voorkeur.

69er

69er

29-06-2014 om 18:29

tihama

De doorstroommogelijkheid naar vwo is nu geen wens van dochter, ze heeft nog geen idee wat ze wil. Ik vind het belangrijk dat ze de mogelijkheid open houdt. Als ze BSM kiest kan het absoluut niet, want dit wordt op VWO niet gegeven.
Tijdens de informatieavond over de pakketkeuze heb ik wel geïnformeerd en daar werd aangegeven dat een gemist vak dan "ingehaald" of zo moest worden. Er werd niet verder op in gegaan. Ik weet ook niet wat de doorstroomeisen zijn en dat is op dit moment ook niet aan de orde. Die Vavo mogelijkheid kende ik niet, maar ik weet niet of dat wel kan, want als dochter aan 5 HAVO ( bij normale doorstroom) begint, is ze nog 15.

Duits of frans maakt inderdaad niet uit.

Tihama

Tihama

29-06-2014 om 22:09

Vraag duidelijk maken

Volgens mij is de vraag heel helder:
Wat moet ik doen om na 5 H door te stromen naar 5V met een NGT-profiel?

De school zou hierop een duidelijk antwoord moeten kunnen geven.

Misschien kan de vraag zelfs nog concreter: Als je dochter formuleert welk vakkenpakket ze graag wil, dan is meteen duidelijk op welke vakken er wat er aangepast moet worden om naar het VWO te kunnen.

De route die je dochter óok kan nemen: als ze naar 5 VWO gaat zonder Duits of Frans, dat ze dan dus parallel naar het Vavo gaat voor de achterstand. Ik zag dat de zoon van Fiorucci (hier in een ander draadje) op die manier gecompenseerd had. Tegen die tijd is je dochter wel 16.

Sawo

Sawo

29-06-2014 om 22:19

gesprek met school

Hoi 69er

Ik zou toch eens met school gaan praten. Hier 2 vwo leerlingen maar allebei Wiskunde B met duits. Ook op de havo is dat hier de meest gemaakte combi. Dus waarom kan dat dan niet???

Vaak wordt gezegd dat duits bepaalde wiskundige elementen heeft waardoor het een goede combi is.

Wiskunde A kan best pittig zijn door de kansberekening dat ligt niet iedereen.

Hier is drama best een pittig vak waar je veel feitjes voor moet leren, niet echt gezellig voor een Beta leerling.

Ik vraag met toch werkelijk af hoe het mogelijk is dat zo'n vakkenpakket niet kan.

succes

saar

zebra

zebra

30-06-2014 om 13:48

vaak verschillend

hier kun je ook niet alle combinaties kiezen die je wilt, er zijn bepaalde clusters. Vakken uit de maatschappijprofielen staan dan tegenover vakken uit de natuurprofielen. Maar er zijn ook een aantal vakken die niet geclusterd zijn zoals Duits en biologie. Ook worden hier niet alle vakken gegeven, geen wiskunde D, geen informatica. Op deze school heeft dat te maken met het feit dat het een relatieve school is en er te weinig docenten en te weinig lokalen zijn om alle combinaties mogelijk te maken. Wel kun je bij de profielen EM en NG kiezen tussen wiskunde A of B.

Onze zoon heeft als profiel NT (wiskunde B verplicht bij dit profiel) gekozen met in het profieldeel NLT, in het vrije deel biologie en als extra vak koos hij Duits (mits die rooster technisch mogelijk is). Hij heeft bij de decaan aangegeven dat hij de optie om na havo nog door te gaan naar vwo open te willen houden en dat vond de decaan een goede keuze.

zebra

zebra

30-06-2014 om 13:49

oeps

was een woordje vergeten namelijk kleine.

de school waar zoon op zit is een relatieve kleine school.

69er

69er

30-06-2014 om 14:30

stapje verder

Contact gehad met de decaan en duits is niet mogelijk. Dit hele verhaal wordt ondertussen met een aantal mensen gecommuniceerd, waaronder haar wiskundedocent. Als deze het positieve advies bevestigd ( huh, mag je het anders niet doen?) mag ze kiezen voor B en moet dit binnen 2 dagen veranderd zijn. Dochter heeft vandaag eigenlijk geen tijd, maar als ze thuis komt leg ik haar voor dat ze dan kan kiezen uit A met duits of B met drama (of beeldende vormgeving). Voor doorstroming naar VWO moet in de zomer na examen een vak ingehaald worden (zelfstandig). Decaan gaf aan dat dit meestal met duits gedaan werd en om die reden duits op havo vaak niet gekozen werd als je deze optie open wou houden. Over de andere voorwaarden werd nu nog even niet gesproken. Zie ik op dit moment mijn kind VWO gaan doen? Nee, maar misschien over 2 jaar wel......
Ze heeft een oefenles drama gehad en vond dat leuk, maar ook ENG! Reden temeer om dat te doen.... Beeldende vormgeving zou ze wel kunnen, maar haar werktempo ligt daar laag, ze is heel precies. Verder heeft ze de neiging om niet de opdracht te volgen, maar haar eigen ideeën
De theorie baart me grotere zorgen. Ik heb gelezen dat de basis voor deze vakken gelijk is, maar is er ook een theoriedeel dat toegespitst is op drama of beeldende vormgeving? en moeten er veel verslagen geschreven worden, zelfreflectie?

69er

69er

30-06-2014 om 19:29

kogel door de kerk

Hoewel dochter nog wel beren op de weg ziet voor drama, weegt het kunnen kiezen van Wis B toch zwaarder en gaat ze deze combi kiezen.

Tihama

Tihama

30-06-2014 om 21:36

Gevonden

Hoi

Ik heb hier het nodige gevonden:
http://www.examenblad.nl/examenstof/syllabus-2014-kunst-havo/2014/f=/kunst_def_versie_havo_2014.pdf

Dit geeft een aardig idee van de theorie die ze bij het eindexamen zal krijgen.

Ik hoop niet dat ze er van schrikt, want het is behoorlijk veel (kunst-)geschiedenis...

Hoe de school de lesstof en de schoolexamens insteekt, staat er niet bij.

69er

69er

30-06-2014 om 22:18

examen

Ik heb mijn dochter dit examen laten zien http://www2.cito.nl/vo/ex2013/HA-1029-a-13-1-o.pdf. Ik had verwacht dat ze er van zou schrikken, maar dat deed ze niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.