Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Weer een corona school jaar met regels. Ik ben er ZO klaar mee!!


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-08-2021 om 23:12

skik schreef op 20-08-2021 om 23:05:

[..]

Oh, da's waar ook. Voor de zomervakantie nog wel, toen was het schering en inslag. Wij hadden toen zoveel besmettingen onder leerlingen dat docenten (die zich wel vlot lieten vaccineren maar vaak nog niet volledig gevaccineerd waren) om de haverklap in quarantaine en testen moesten.

Het is een enorme verbetering dat gevaccineerden niet meer in quarantaine hoeven. De besmettingen zullen wel toenemen in het najaar, maar dan kunnen de lessen gewoon doorgaan. 

Ik vrees dat docenten en studenten in het najaar ook regelmatig uit gaan vallen door allerhande andere virussen. Doordat we al zolang binnen hebben gezeten schijnt onze weerstand ook afgenomen te zijn . Ik weet nog dat ik de eerste 3 jaar voor de klas om de haverklap ziek was door elk virusje wat op school kwam. 

Haha, DanGun, je dacht dat bijvoorbeeld de Jaarbeurs nog niet ingezet was?

En Drietje, ik weet zeker dat ze hier in Utrecht zich enorm inzetten hoor. Veel overwerk, geen tot weinig vakantie voor roostermakers begreep ik. 
Zeer informatief, artikel over het werk van de roostermakers aan de universiteit:
https://dub.uu.nl/nl/achtergrond/een-jaar-onderwijs-roosteren-coronatijd-‘ik-geef-het-je-te-doen’ 

Ook zeer lezenswaardig: een jaar corona in beeld bij de Universiteit Utrecht:
https://dub.uu.nl/nl/achtergrond/een-jaar-onderwijs-roosteren-coronatijd-‘ik-geef-het-je-te-doen’ 

Personeel staat op omvallen:
https://www.dub.uu.nl/nl/nieuws/woinactie-universitair-personeel-staat-op-omvallen

in het hoger onderwijs kunnen studenten en personeel gratis zelftesten krijgen. Bij mijn instelling wordt dat in alle communicatie over covid benoemd. 

Internationale studenten hebben vaak niet de mogelijkheid gehad om zich te laten vaccineren in thuisland. Gelukkig kunnen zij zich nu ook zonder afspraak laten vaccineren (na hun quarantaine). Deze studenten in ons programma komen grotendeels van buiten Europa. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

21-08-2021 om 00:01

Egel. schreef op 20-08-2021 om 23:45:

Haha, DanGun, je dacht dat bijvoorbeeld de Jaarbeurs nog niet ingezet was?

En Drietje, ik weet zeker dat ze hier in Utrecht zich enorm inzetten hoor. Veel overwerk, geen tot weinig vakantie voor roostermakers begreep ik.
Zeer informatief, artikel over het werk van de roostermakers aan de universiteit:
https://dub.uu.nl/nl/achtergrond/een-jaar-onderwijs-roosteren-coronatijd-‘ik-geef-het-je-te-doen

Ook zeer lezenswaardig: een jaar corona in beeld bij de Universiteit Utrecht:
https://dub.uu.nl/nl/achtergrond/een-jaar-onderwijs-roosteren-coronatijd-‘ik-geef-het-je-te-doen

Personeel staat op omvallen:
https://www.dub.uu.nl/nl/nieuws/woinactie-universitair-personeel-staat-op-omvallen

Dat zal vast, maar op de universiteit van mijn kind zit iedereen al anderhalf jaar thuis. 

Drietje schreef op 21-08-2021 om 00:01:

[..]

Dat zal vast, maar op de universiteit van mijn kind zit iedereen al anderhalf jaar thuis.

Bij iedere nieuwe ontwikkeling, moeten roosters ed weer aangepast worden. Bijv bij de versoepelingen in het voorjaar: deels weer fysiek mogelijk, online nog wel achter de hand etc. Docenten dus ook beide voorbereid. 

Bij ons ook veel aandacht voor welzijn van studenten, ook door docenten. Met name ook richting promovendi, want hun onderzoek moest vaak ook omgegooid worden. Promotieplechtigheden online of hybride met mensen uit buitenland zijn ook een uitdaging, soms ook vlak van te voren nog gewijzigde vorm etcetcetc.

Haha egel, blijkbaar dacht ik dat ja. Dat is kennelijk heel dom ofzo? Ik kom uit een sector waar roosteren, bezetting van ruimtes en stoelen een vak apart is dus ik dacht ‘kom, ik denk eens mee’. Niet gewenst dus. Was te verwachten. 

Ik begrijp je frustratie. Ik ben in februari 2020 afgestudeerd en het scheelde een of twee weken of ik had ook die ellende met coronaregels in het onderwijs. Ik ben zo blij dat ik dat niet mee hoefde te maken. 

Ik denk alleen dat de regels wel blijvend zijn. Na corona krijgen we vast weer nieuwe virussen. Koppigheid van mensen die allemaal tropische en ongezonde bestemmingen moeten blijven bezoeken. 

Mijn jongste is ook blijven zitten. Het is niet anders, we doen het er maar mee. Vorig jaar was het net met de hakken over de sloot, en nu ging het niet meer. Op zich ook wel weer goed, want op een gegeven moment wordt het ijs wel erg dun en er moet ook een keer examen gedaan worden.
We zien het wel weer. Ik zit altijd nog liever lekker hier thuis met wat beperkingen, dan in Kabul of ergens in de bosbranden; of te kijken hoe het water van de rivier langs de raamkozijnen naar binnen sijpelt. En die mensen hebben er ook nog corona bij.

@DanGun als dat allemaal zo creatief op te lossen was waarom is op dat vlak de afgelopen anderhalf jaar niks gedaan. Blijkbaar is het zo eenvoudig niet en in jaarbeurs zaal mag ook maar met 75 want sommige hoorcollege zalen kunnen 500 mensen kwijt maar ook daar de limiet van 75. In het 1e leerjaar van zoon zitten ruim 200 studenten.  Maar we gaan het beleven. Feit is dat iedereen er klaar mee is en dat sommige zaken enorm veel irritatie opleveren qua maatregelen en oplossingen. Denk aan voetbal, F1 VS festivals maat dat us weer een zijspoor 

guera schreef op 21-08-2021 om 11:28:

@DanGun als dat allemaal zo creatief op te lossen was waarom is op dat vlak de afgelopen anderhalf jaar niks gedaan. Blijkbaar is het zo eenvoudig niet en in jaarbeurs zaal mag ook maar met 75 want sommige hoorcollege zalen kunnen 500 mensen kwijt maar ook daar de limiet van 75. In het 1e leerjaar van zoon zitten ruim 200 studenten. Maar we gaan het beleven. Feit is dat iedereen er klaar mee is en dat sommige zaken enorm veel irritatie opleveren qua maatregelen en oplossingen. Denk aan voetbal, F1 VS festivals maat dat us weer een zijspoor

Joh geen idee. Ik bedenk maar wat. Kan je meteen gaan zitten affikken en in de ‘kan niet-modus’ schieten, daar schiet je toch ook niks mee op. 

@Dangun. Ik fik niks af. Maar het is juist de frustratie vanuit mij dat er na 1.5 jaar gezeik nog NIKS is aangepast of bedacht of out of the box ondernomen. Daarom ben ik zo bang dat er weer een jaar aankomt met beperkingen waarbij men niet verder komt dan same old online lesgeven van lage kwaliteit want ook daarin heb ik weinig ontwikkeling gezien. De bijles buros schieten als paddestoelen uit de grond maar de bijles buros: "leer goede online skills"  niet. Als is 1.5 jaar er niks creatiefs is bedacht zal dat nu ook niet gaan komen in 2 weken tijd. Gewoon boel weer dicht is enige optie die men kan bedenken lijkt het wel......dat verbaast me al meer dan een jaar. Ik denk dat daar ook de zorg van TS zit

Dat je daar bang voor bent is nog geen reden voor je rare toon tegen mij. 

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

21-08-2021 om 19:18 Topicstarter

Dank voor alle antwoorden. Nee ik ben heel positief juist tegen de kinderen. Maar ik spui hier even mijn gal. De mails van school (inderdaad naar ons als ouders en naar de kinderen) zijn niet mals. Er blijven gewoon restricties dus normaal is het bij lange na niet. En als er een uitbraak is gaat de boel toch echt weer over op online onderwijs. En er is nog maar een heel klein deel volledig gevaccineerd. De bereidheid in die groep is ook niet groot. Het zal allemaal vast dat ze niet erg ziek worden maar de regel hier is wel dat er dan weer in quarantaine moet worden gegaan en testen en blablabla. Dus gevaccineerd of niet en regels of niet het blijft een feit dat het weer een raar schooljaar gaat worden. Zo'n beetje de derde op rij nu al.

Mijn kinderen gedijen hier uitermate slecht op (heb ook twee op uni en vooral die eerste jaars is uitgevallen - drama- geen dag op de faculteit geweest en dus ook gestopt)
Het is qua school en opleidingen gewoon ruk hier. En dat was nooit zo want ze deden het altijd heel goed (alle vier vwo en nooit blijven zitten of gedoe)

Enfin ik heb er een hard hoofd in. En ik baal gewoon als een stekker. Klote pandemie.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

21-08-2021 om 19:19 Topicstarter

Drietje schreef op 21-08-2021 om 00:01:

[..]

Dat zal vast, maar op de universiteit van mijn kind zit iedereen al anderhalf jaar thuis.

Hier net zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.