Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bieb63

bieb63

13-03-2015 om 12:38

Wat zou dit kunnen betekenen (voorwaardelijk op MBO toegelaten)

Onze dochter doet eindexamen TL en heeft zich aangemeld bij een MBO (niveau 4). Ze heeft intaketoets (rekenen en NL) moeten doen en een intakegesprek gehad. Het bleek dat de rekentoets niet best was gedaan. Degene met wie ze het gesprek had gaf aan dat zij zelf niet beslissingsbevoegd was, en dat door anderen zou worden bekeken of ze toegelaten kon worden. Ze werd ook uitgenodigd om een praktijkles mee te lopen. Dit heeft ze gedaan een week geleden en vond ze erg leuk.
Hoe de verdere procedure zou gaan, wist ze niet, want tijdens die praktijkles heeft ze de persoon met wie ze de intake had niet gesproken. Kortom, het was voor haar (en ons) best spannend of ze nu wel of niet toegelaten zou worden en net voordat ik vandaag toch maar er een mail aan wilde wagen met de vraag hoe en wat, kregen we vandaag een brief van school. De mededeling was dat ze voorwaardelijk is toegelaten (hoera!). Maar de vraag is: wat moeten we nu precies verstaan onder dat voorwaardelijk? Er stond in de brief dat ze i.i.g. haar VMBO-TL diploma moest halen (ja duh..), en dat de andere voorwaarden op administratief gebied lagen en ze daar later nog over zou horen.
Moeten we dit nu puur als adm. afhandeling zien (bijv. inleveren kopie ID e.d.), of zou er nog iets anders achter kunnen liggen (hopelijk niets met dat rekenen te maken, maar ik zie de link dan niet met 'administratief'). Wie heeft ervaring en denkt te weten wat ze zouden bedoelen...?

Lusithania

Lusithania

13-03-2015 om 14:23

eeehhh

Misschien kun je de mbo bellen om dit te vragen??

Suze

Suze

13-03-2015 om 15:06

Precies

"Maar de vraag is: wat moeten we nu precies verstaan onder dat voorwaardelijk? Er stond in de brief dat ze i.i.g. haar VMBO-TL diploma moest halen (ja duh..), en dat de andere voorwaarden op administratief gebied lagen en ze daar later nog over zou horen."

Mijn advies: bel MBO, vraag wat PRECIES die voorwaarden zijn.
Vraag aan het eind: zijn dat alle voorwaarden?
Zo nee: vraag door.

Zo ja, bevestig het gesprek (dus vraag de naam van degene die je gesproken hebt) door een mail aan het algemene e-mailadres van het MBO te sturen.

Daarin zeg je dat je vandaag meneer/mevrouw huppelepup hebt gesproken en dat die gezegd heeft dat .... en .... de enige voorwaarden waren die ze bedoelden in de brief aan jullie van ... (de datum).

Dat je blij bent om dat te horen want dat gaat wel lukken (of iets in die trant) en dat je dochter zich erop verheugt na de zomer daar te beginnen .

En ik zou vragen of ze de ontvangst van die mail nog even per ommegaande willen bevestigen. En mocht je iets verkeerd begrepen hebben, of ze dat dan uiterlijk ..... (paar dagen de tijd geven) aan jou laten weten via de mail.

Succes.

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 15:38

Suze

Je bent wel heel veelvuldig je mailtip aan het gebruiken. Zou je het niet beter kunnen omdraaien ipv mailtjes te sturen naar algemene adressen? Dus: kunt u mij dit per mail of brief bevestigen zodat ik dit zwart op wit heb?

Suze

Suze

13-03-2015 om 16:10

Barvaux

Je kan de ander vragen om het aan jou te bevestigen, maar
1) die ander heeft misschien geen tijd/zin om dat (snel) te doen. Dan zit je maar te wachten.
2) als je het zelf bevestigt, kan je het precies zo opschrijven zoals jij de uitlatingen van de ander begrepen hebt. Als de ander het aan jou bevestigt, kan het wel weer onvolledig zijn of niet helemaal zoals hij/zij het zei.

Als je het zelf doet, heb je zelf de regie.

Ligt het wel vast (bewijs als je er gedoe over krijgt). Wel handig als ze het zelf dan nog even bevestigen dat je het gesprek juist weergegeven hebt. (NB Dat is voor hen makkeljker/sneller dan zelf het gesprek in de mail weergeven.)

Hun bevestiging van jouw mail is geen noodzaak, maar het is wel erg handig als je in elk geval bewijs hebt dat ze de e-mail ontvangen hebben. Kan je ook doen door nog een of andere vraag te stellen, waar ze dan (waarschijnlijk) per replymail op antwoorden. Als ze dan niet schrijven dat wat jij schreef niet klopte, kan je er wel vanuit gaan dat het dus juist was.

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 21:49

Suze

Ik vind het leuk in allerlei wettelijke toestanden maar ik ben van mening dat je het te makkelijk als advies geeft. Ik zou er niet zo weg van zijn als ik aan de andere kant zat. Ik vind het ook te onnatuurlijk om het zelf te doen.

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 21:50

en zeker

En zeker dat mailtje met een andere vraag erbij. Ik vind het gewoon niet fijn overkomen. Je vraagt een duidelijke bevestiging of niet maar je gaat niet om de brei heendraaien zodat je later kan zeggen: ja maar u heeft niet gezegd dat het niet klopte. Zeker met een bewijs dat het ontvangen is alleen kun je helemaal niets. Iedereen kan een mail openen en weggooien in een bedrijf/organisatie.

Angela67

Angela67

13-03-2015 om 23:37

Barvaux

wees blij dat Suze dit soort tips geeft. Je hoeft ze toch ook alleen toe te passen in situaties waarin het voor jouzelf heel belangrijk is dat zaken vastliggen? En ja, er zijn veel bedrijven en instanties die niets durven vast te leggen omdat ze bang zijn en dat is ook niet goed. Daar hebben individuele mensen geen baat bij, bij die angst, maar die bedrijven wel.
gr Angela

bieb63

bieb63

13-03-2015 om 23:48

Jullie gaan een beetje off topic wat mijn vraag beteft

Het gaat mij in eerste instantie even helemaal niet om de school vast te pinnen op hetgeen ze zeggen of schrijven..... Voorwaardelijk is wellicht standaard m.n. omdat in deze fase nog niet def bekend is of diploma wordt behssld, en dat is uiteraard een voorwaarde. Mijn vraag is of die administratieve voorwaarden, puur administratieve zaken betreft en evt betalingen. Natuurlijk kan ik bellen/mailen, maar heb NU (weekend) deze vraag, wrs gevoed door de onzekerheid die er was o.a. Door de slechte rekentoets.
Dus meer een vraag aan ervaringsdeskundigen (al een kind op het mbo): hoe is de gangbare procedure?

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 01:54

Procedure

Mijn dochter was op het MBO aangenomen voordat ze dat VMBO-TL diploma had. Maar het verschil is wel dat zij wel een voldoende had voor haar toets rekenen en Nederlands. Er werd op het intakegesprek aangetekend dat zij haar diploma zou halen. En op de Documentendag (de dag dat leerlingen van het MBO bij de school langs moeten komen met hun diploma's en cijferlijsten om het onderwijsdocument te ondertekenen en mee te nemen) had zij het diploma bij zich. Dat werd dus genoteerd. Ook werd er een foto gemaakt voor haar schoolpas.
Misschien bedoelen ze dat met de administratieve voorwaarden?

Pak maandagochtend de telefoon en dan weet je meer. Vraag vooral wat de consequenties zijn voor de slecht gemaakt rekentoets en wat die andere voorwaarden zijn, zoals wat in die brief was beschreven.
En je kan de naam van diegene met wie je het telefoongesprek voerde noteren. Dan kan je hem of haar altijd benaderen. Dat kan natuurlijk ook per mail.

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 01:59

Voorwaardelijk toegelaten

Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat zij eerst haar diploma moest halen om echt toegelaten te worden. Zonder diploma nemen ze je niet aan. Zij is dus nu alvast voorwaardelijk toegelaten.

Laat je het ons nog weten als je het antwoord al hebt?

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 08:35

Bieb ik wist niet dat het om half 1 in de middag op vrijdag tegenwoordig al weekend is?

Angela: ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dit soort vage om de brei heen mailtjes. Zeg gewoon wat je wil (zwart op wit) ipv met onzinnige vragen bewijzen dat ze akkoord gaan met de rest van je mail of denken dat een leesbevestiging genoeg is voor later.

Suze

Suze

14-03-2015 om 10:31

Barvaux

Ik ben het met je eens dat het handiger is als ze expliciet bevestigen dat je het gesprek juist hebt weergegeven dan dat impliciet af te leiden uit een antwoord op een vraag van jou uit hetzelfde mailtje.

Het belangrijkste punt vind ik dat je ZELF het telefoongesprek bevestigt om de door mij genoemde redenen.

En of je dan expliciete bevestiging vraagt of een vraag stelt, mag je zelf beslissen.

En wie wil mag natuurlijk ook in het telefoongesprek vragen of ze het allemaal zelf bevestigen (zodat je het zelf niet hoeft te doen), maar ik zou dat (gezien ervaringen dat het niet, laat, onvolledig gebeurt) niet adviseren. Maar ieder zijn/haar keuze.

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 19:10

Vrijdag half 1 in de middag

"Bieb ik wist niet dat het om half 1 in de middag op vrijdag tegenwoordig al weekend is?"

Dat was mij niet eens opgevallen, Barveaux.

Bieb63, als het jullie zo hoog zit dan had je gelijk toch even kunnen bellen? De administratie van een MBO is meestal tot een uur of 4 of 5 bereikbaar. Als je het verhaal uitlegt dan kunnen ze jou doorverbinden met de juiste persoon of jou vertellen wanneer hij of zij wel aanwezig is.

Vraag het hier

Je kunt ook hier terecht met je vragen http://www.jobmbo.nl/jouw-mbo-vragen/

Monique D*

Monique D*

17-03-2015 om 21:42

Heb je het antwoord gevonden?

Ik ben benieuwd.

bieb63

bieb63

18-03-2015 om 10:36

mbo link

Dank je Miriam voor je link. Die was wel handig. Helemaal zeker ben ik nog niet over dat rekenen (staat niveau 3F, en dat heeft ze vast niet gehaald met die toets), anderzijds zou ze gewoon toegelaten moeten worden met een VMBO-TL diploma.
Ik heb school zelf nog niet gecontact, wel haar huidige mentor (is ook de decaan). Hij gaf aan dat hij ervanuit gaat dat de administratieve voorwaarden puur administratief zullen zijn o.a. ook betalingen. Daar ga ik dan maar even van uit.

Dat zou gek zijn

"staat niveau 3F, en dat heeft ze vast niet gehaald met die toets"
Dit is een onduidelijke zin. Waar staat niveau 3F en hoe staat het daar?

Om een diploma vmbo-t te kunnen halen wordt het halen van 2F verplicht (is nu nog niet zo). Voor een mbo-4 diploma is het 3F.
Hieruit volgt dat 3F geen toelatingseis tot mbo-4 kan zijn.

Wat wel kan (volgens mij moet zelfs) is dat de school de eis stelt dat de leerling 3F moet kunnen halen. Hoe men dat vast stelt is dan weer de volgende kwestie. Ik vrees dat de school dat zelf mag weten.

bieb63

bieb63

18-03-2015 om 12:21

dat lees ik hier Miriam

http://www.jobmbo.nl/label/doorstroom-2/?parent_label=34
Onder het kopje 'welke rekenniveaus zijn er'

Het gaat voor dochter om MBO4. Misschien lees/interpreteer ik het verkeerd? Maar ik lees eruit dat de rekentoets voor MBO in schooljaar 2015/2016 in gaat (dat is aankomend schooljaar dus) en dat bij MBO4 niveau 3F hoort. Ik lees niet over harde eisen, maar voor mij eigenlijk nu niet helemaal duidelijk.

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 14:09

bieb

Dit gaat over wat je er na kunt doen, dus met mbo4 heb je een 3F gehaald en daarmee kun je naar het HBO.

bieb63

bieb63

18-03-2015 om 14:42

aha

Dus ná de MBO opleiding zouden ze niveau 3F moeten hebben?

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 15:16

nou

Ze heeft 3F nodig OM haar mbo4 opleiding te halen... en 2F om toegelaten te worden.

bieb63

bieb63

18-03-2015 om 21:10

oke

Dank je Barvaux, duidelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.