Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zebra

zebra

20-08-2013 om 15:14

Wat zijn de voor-en nadelen van een combiklas havo/vwo3

ik denk dat de titel voor zich spreekt. Sommige ouders van vwo leerlingen vinden dat het nadelen oplevert als zowel havo3 als vwo3 leerlingen samen les krijgen maar ik weet niet echt wat ik me er bij moet voorstellen.

Onze zoon komt dit jaar in havo3 maar zit samen met een groot aantal vwo3 leerlingen in een klas. De meeste lessen krijgen ze allemaal samen, een aantal lessen is alleen voor havo3. Ik neem aan dat de vwo3 leerlingen in die klas dan intussen een ander vak krijgen.

zebra

zebra

20-08-2013 om 15:16

Nog een aanvulling

afgelopen schooljaar zat hij in een klas met alleen havo leerlingen, brugklas was dan wel havo/vwo.

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2013 om 15:35

Hier heel normaal

Op de school van mijn dochter is dat normaal, zij hebben namelijk een brugperiode van drie jaar in havo/vwo. Kwestie van wennen denk ik....

Arawen

Arawen

22-08-2013 om 15:13

Leertempo

Mijn persoonlijke ervaring, met onze oudste, is dat er in combi-klassen les wordt gegeven op het hoogste niveau van de combi. Zoon begon in brugklas TL/Havo, waar meer op Havo niveau werd omgegaan met de leerlingen. Gelukkig geen probleem voor hem. Na 2 jaar TL/Havo kon hij dus Havo doen. VMBO splitst dan af, school had alleen een 3e klas in combi Havo/VWO in de aanbieding (voordat in de 4e de Havo ook afsplitst). Die Havo/VWO klas was dus weer erg VWO gericht en dat is dus een heel ander type leerling dan de Havo-leerling. Daarnaast was dit een Dalton-school, die werkt met leerlijnen en periodes, die in de onderbouw maar 6 weken lang zijn (dus overzichtelijk) en in de 3e klas ineens 12 weken lang worden. Met als resultaat dat zoon's resultaten kelderden als een gek. Hij is na dat jaar verder gegaan met een 3e klas op TL niveau en heeft nog een jaar later een TL diploma gehaald. Gelukkig was dat geen bezwaar voor de door hem gewenste vervolgopleiding en daar is ie nu dan ook mee bezig.
Kortom; ik ben geen fan van combi-klassen. Maximaal 2 jaar samen voordat er wordt opgesplitst naar eigen niveau is naar mijn mening meer dan genoeg.

zebra

zebra

23-08-2013 om 14:43

Inmiddels

heb ik gezien dat het huiswerk voor de havo leerlingen vaak iets anders is dan dat voor de vwo leerlingen in dezelfde klas. Sommige opdrachten moeten ze allemaal maken maar een aantal opdrachten zijn dan alleen voor de havo leerlingen en andere alleen voor de vwo-ers. Kreeg vanmiddag te horen dat ze bij 1 vak ineens uit een vwo boek gaan werken ipv havo.

Zoon deed het in de 2e klas erg goed zonder op de tenen te hoeven lopen dus ben erg benieuwd hoe het hem dit jaar zal vergaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.