Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat voor leerlingen krijgen HAVO advies?

Hallo allemaal,

ik heb 3 kinderen waarvan er 1 in groep 8. Voor het schooladvies kijken ze vooral naar de Cito-LVS resultaten. Nu is mijn dochter (groep 8) iemand die wisselende resultaten heeft laten zien tot groep 7. Zowel een A, B als C op de Cito's. Vanaf groep 7 echter op alles een A (zowel op de M7 als de E7 toetsen op alles een A). Ze heeft begin oktober het drempelonderzoek gemaakt die ze heel goed heeft gemaakt. Nu vraag ik me af wat haar schooladvies kan zijn. Heb geen idee omdat ze zo wisselend is geweest tot groep 7. Het is een meisje met een goede werkhouding verder.

Ik vroeg me af of hier ouders zijn met een kind die Havo advies heeft gekregen ooit. Hoe waren de LVS resultaten?

Druif

Druif

31-10-2013 om 15:28

klinkt als vwo

Het klinkt als een vwo leerling. Een laatbloeier dat wel.
Mijn oudste twee zitten op het vwo en hebben allebei regelmatig C's en B's op lvs toetsen gehaald.

De belangrijkste toetsen zijn rekenen en begrijpend lezen.

Als ze een lager advies geven, kies dan een school met een grootmoedig doorstroom beleid. Dat verschilt onderling echt enorm en zegt wat over de basishouding van de school. Bij mijn oudsten op school gaan er elk jaar wel een paar kinderen van de havo brugklas naar het vwo. Andersom ook trouwens.

suus36

suus36

31-10-2013 om 18:49

Mijn dochter

Het lijkt erg op hoe mijn dochter presteerde. Ze kreeg een mavo/havo advies. Maar bij de intake op haar school naar keuze heeft de school haar zelf in havo/vwo geplaatst. Ze vonden dat ze die kans moest krijgen (ze had bijna alleen maar A-scores, behalve voor spelling (C) en een CITO van 538). Ze kwam blijkbaar erg gemotiveerd over. De basisschool vond het overigens maar raar dat de middelbare school dit advies niet overnam. Het is misschien wat prematuur, maar ze heeft tot nu toe niet lager dan een 8 gehaald. Ze heeft door dit vertrouwen zo'n boost gekregen.

Tot groep 7 scoorde ze veel slechter. Maar vanaf 7 zag ze het licht denk ik.

suus36

suus36

31-10-2013 om 18:49

entreetoets

O ja, entreetoets gaf een percentiel van 68

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 19:50

suus

Ik vind dat toch echt wel heel apart en dit is zeker verre van normaal. Hoe kan een VOschool een kind op motivatie alleen zoveel hoger plaatsen?

Ik denk dat jouw kind op die school een uitzondering is maar hoe ging dit dan? Ze doen dit toch op basis van een advies en de uitslagen? Waarom hebben ze haar eruit gekozen? Doen ze dat met alle kinderen? Kregen ze de VWO klas niet vol?

Voor Amy: hebben ze geen havo/vwo brugklassen bij jou? Want het is zeker een havo/vwo kind.

wizzer

wizzer

31-10-2013 om 20:04

waarom apart

Susan schrijft toch dat haar kind voornamelijk A-scores haalde. Blijkbaar is alleen niet goed gepresteerd op de entree en de eindtoets. Ik kan me best voorstellen dat een school een kind dan wel een kans geeft.

Yura

Yura

01-11-2013 om 10:33

VWO

Alleen A lijkt me een vwo advies. Volgens mij wordt met het schooladvies voornamelijk naar groep 7 en 8 gekeken.

Dalarna

Dalarna

01-11-2013 om 19:06

Wizzer

Nou alleen maar A's was het dus niet: Spelling een C en een cito van 538 en een entree van 67 en daarnaast een mavo/havo advies. Ik begrijp niet waarom die school haar op VWO uitnodigde. Daar moet toch iemand om gevraagd hebben? Dat doet een school toch niet alleen op basis van deze gegevens?

wizzer

wizzer

01-11-2013 om 19:15

Geen vwo

Maar havo/vwo. Dat lijkt me heel redelijk. Met allemaal B's kun je ook al een havo-advies krijgen. Nu zijn er vrijwel allemaal A's op de cito's, alleen spelling scoort veel lager.

suus36

suus36

04-11-2013 om 14:55

Dalarna

Mijn dochter ging naar een middelbare school, waar weinig kinderen van de basisschool naartoe gingen. Toen mijn dochter vertelde dat zij alleen maar A-scores had (ook werkwoorspelling), alleen op gewone spelling een C. Terwijl ze een dyslexieverklaring had, begreep de man van het VO het voorzichtige advies van de basisschool niet. Hij gaf aan dat het van MAVO/HAVO brugklas voor haar veel moeilijker is op de HAVO te komen, dan brugklas HAVO/VWO. Bij de laatste mag je zesjes halen. Bij de eerste gemiddeld > 8 om naar de HAVO te mogen.

Ik ben heel blij dat VO zo meedacht. De basischool niet. Zij baseerden het alleen op entreetoets en drempelonderzoek. Overigens is een entreescore van 68 niet eens zo laag.

De meneer van het VO zei wel heel duidelijk dat ze een kans krijgt en niet moet miepen als het niet lukt (zeg ik even gechargeerd). Top dat je zo'n kans krijgt'. Ik vind dat de basisschool veel te voorzichtig redeneerde bij haar.

Dus Dalarna, niet alleen op motivatie werd dit zo gedaan. Maar ambitie en motivatie telde gelukkig wel mee.

Dalarna

Dalarna

04-11-2013 om 19:24

Ja ho nou....

Misschien had je meteen moeten zeggen dat er dyslexie in het spel was...

wizzer

wizzer

04-11-2013 om 22:15

Dan nog

Ook zonder officiële diagnose 'hoort' een kind met overwegend A's toch niet op het VMBO. Bovendien was het percentiel van de entreetoets 67%. Aangezien bijna de helft van de leerlingen havo of vwo doet klopt een havo/vwo klas ook met de entreescore.

Marieke

Marieke

05-11-2013 om 10:19

hier HAVO advies

Mijn dochter had havo-advies, veel lage A's en hoge B's maar wel een C voor begrijpend lezen. Entree- en Citotoets: vmbot-havo, entree toets een percentiel van 58 en een citoscore van 535 en dat is echt kantje boord voor havo. Maar wel een kind dat serieus leert, goed gemotiveerd was en is; dus toch havo-advies. De juf heeft in het begin van groep 8 zelfs vwo geopperd. Wat doe je dan? vmbot-havo of havo-vwo? Juist vanwege de eis dat je op vmbot-havo ten minste 7.5 of meer moet scoren voor havo, in overleg met basisschool en voortgezet onderwijs gekozen voor havo-wvo. We zijn nu ruim twee maanden verder; ze staat gemiddeld 7.5! De C voor begrijpend lezen begrijp ik niet (meer): de middelbare school heeft toetsen afgenomen om het niveau te bepalen van woord- en zin dictee en begrijpend lezen. Alle kinderen die hier onvoldoende op scoren krijgen nu bijles. Ik had gedacht dat zij er ook bij zou horen, gezien de C op de basisschool. Wat blijkt? De toets is gewoon goed gemaakt, op magister prijkt een 8.6 voor Nederlands en bij de toets taalvaardigheden scoort ze 75%, 80% is nodig aan het einde van het eerste jaar. Ik kan me haast niet voorstellen dat het ineens zo veel beter is geworden.
In ieder geval zegt mij de entree en cito niet zo veel meer; mijn dochter doet het fantastisch op deze school en heeft nu haar zinnen gezet op het vwo en gezien haar huidige cijfers en inzet, zou het zo maar kunnen!

graag naar HAVO

hallo: ik ben Sahar ik zit op groep 8 en wil ik graag naar havo maar ik heb de toetsen gemaakt die drempelsonderzoek die ik heb niet goed gemaakt omdat ik uit ander land komt maar onze juf zegt dat je moet ander toets geven ik ben goed in rekenen een taal + en ik haal 8,9 9,0 10,0 8,2 + maar ik vraag aan jullie of ik naar havo kan ik heb nog een advies maar voor dat moet ik een toets geven.. dus a.u.b wacht ik op jullie reacties en ik ben goeie en goeie werkhouding en top sporter dus wacht ik op jullie reactie graag

kan ik naar havo.. ?

Sahar

Dat is voor ons zo moeilijk te zeggen. Hoe gaat het bijvoorbeeld met lezen? In elk geval moet je heel hard oefenen op schrijven. Een tip alvast: gebruik hoofdletters aan het begin van een zin en een punt of vraagteken aan het einde van een zin. Jouw stukje komt er dan zo uit te zien:

Hallo, ik ben Sahar. Ik zit in groep 8 en ik wil graag HAVO doen, maar k heb de toetsen van het drempelonderzoek niet goed gemaakt, omdat ik uit een ander land kom. Onze juf zegt dat ik een andere toets moet maken. Ik ben goed in rekenen en taal+ en ik haal 8,9 9,0 10 en 8,2. Mijnv raag aan jullie is: kan ik naar HAVO? Ik krijg nog een advies, maar daarvoor moet ik een toets maken. Ik wacht op jullie reacties. Ik ben goed en heb een goede werkhouding en ik ben topsporter . Dus graag jullie reactie.

Mijn advies: wacht even die andere toets af, werk heel hard aan je taal en ik hoop dat je HAVO mag proberen.

Tsjor

Dalarna

Ik begrijp je bevreemding niet. Indertijd kreeg ik van de cito een mavo-havo-advies. Mijn lerares van de basisschool vond dat ik HAVO kon. Ik moest een toelatingsexamen doen voor de middelbare school, startte in een HAVO/VWO klas en haalde voor mij 18e mijn VWO-diploma. Ik heb geen dyslexie (alleen met typen gaat het vaak fout). Toetsen zeggen niet alles, het is soms naar net hoe je tegen bepaalde dingen aankijkt.

Tsjor

Katniss

Katniss

16-11-2014 om 14:59

Strenger geworden?

Ja, ik weet het, het is een oud draadje
De scores van mijn dochter zijn allemaal omgenummerd volgens de nieuwe cito-scores. Zowel de A's als de B's zijn allemaal, zonder uitzondering, II's geworden. Dat is nog eens eenduidig, als het zo door gaat hoeven we niet meer te twijfelen over wat het advies t.z.t. gaat worden.

Yura

Yura

17-11-2014 om 19:40

Sahar

Kijk eens of er in jouw woonplaats of een plaats in de buurt een internationale schakelklas zit. Ik denk dat dat een goede plek voor jou is. Daar ga je 1 of 2 jaar naartoe om de taal goed te leren en het gevolg is dat je daarna vaak op een hoger niveau vervolgonderwijs terecht komt. Zoals je Nederlands nu is denk ik dat havo heel moeilijk voor je wordt. Vakken als wiskunde, natuurkunde etc zul je misschien heel goed in zijn, maar vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer etc is heel veel leeswerk en dat zal wel lastig worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.